AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #41 Skrevet 23. september 2022 Entern skrev (3 minutter siden): For noen drittsekker, håper du sparket dem rett ut av huset ditt. Makan. Dette er jeg enig i. Greit at de sier de ikke har lov å spise det, men å kalle maten skitten? Det er derfor jeg stresser så med dette og vil gjøre alle fornøyd, ikke tråkke noen på tærne eller fornærme, samtidig som jeg er redd for å bli fornærmet selv og høre det ene og det andre om maten vi lager. Anonymkode: 55ad2...80a 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #42 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er jeg enig i. Greit at de sier de ikke har lov å spise det, men å kalle maten skitten? Det er derfor jeg stresser så med dette og vil gjøre alle fornøyd, ikke tråkke noen på tærne eller fornærme, samtidig som jeg er redd for å bli fornærmet selv og høre det ene og det andre om maten vi lager. Anonymkode: 55ad2...80a Du kunne jo bare løst dette enkelt ved å ta kontakt med foreldrene til vedkommende,uten å lage tråd om det på KG. Anonymkode: b4697...1dc 1
Hensatt Skrevet 23. september 2022 #43 Skrevet 23. september 2022 Entern skrev (12 minutter siden): For noen drittsekker, håper du sparket dem rett ut av huset ditt. Makan. Sparker selvsagt ikke ut et barn som er komt i hus, men det ble jo litt stusselig for barnet å sitte halve bursdagen og se på at de andre spiste.
Entern Skrevet 23. september 2022 #44 Skrevet 23. september 2022 Blizz1 skrev (Akkurat nå): Sparker selvsagt ikke ut et barn som er komt i hus, men det ble jo litt stusselig for barnet å sitte halve bursdagen og se på at de andre spiste. Nei sorry mente ikke barnet da selvfølgelig 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #45 Skrevet 23. september 2022 Kjøp halal kyllingpølser da fra asiabutikken, da kan alle ha :-) Disse er forresten knallgode! Anonymkode: 1e2f1...802 1
Hensatt Skrevet 23. september 2022 #46 Skrevet 23. september 2022 Entern skrev (Akkurat nå): Nei sorry mente ikke barnet da selvfølgelig I dette tilfellet visste vi ingenting på forhånd. Hadde bare laget til kyllingpølser på og trodde det var greit siden vi visste at minst en av gjestene var muslim (førstegangs bursdagsforeldre i første klasse) 😛 . Men så satt barnet der og sa at både pølsene og godteriet var haram og at det hadde fått beskjed om at det ikke fikk lov å spise noe... 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #47 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjøp halal kyllingpølser da fra asiabutikken, da kan alle ha 🙂 Disse er forresten knallgode! Anonymkode: 1e2f1...802 Så da driter man i de som ikke spiser hahal da? Anonymkode: 9e2e8...b2b 5 1
Reign Skrevet 23. september 2022 #48 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen spiser svin, noen spiser kylling men ikke halal, noen bare halal. Finnes det noe alle kan spise, eller må jeg lage 3 forskjellige retter her? Og er det sant at dyret blir bedøvd før det blir hengt opp ned og skåret over halsen ved halal? Hvis ikke det lider mer enn en vanlig norsk slakt, skal jeg kjøpe inn det for å glede dem som kun kan ha det, hvis ikke må det bli vegetarpølser på alle de som ikke kan ha svin, bursdag koster, og dette blir dyrt hvis alle skal ha hver sin type pølse kokt i 5 forskjellige gryter! Anonymkode: 55ad2...80a "Halalslakting kan foregå med eller uten bedøvelse. I Norge er det forbudt å halalslakte dyr uten bedøvelse. Halalslakting utført i Norge på lovlig vis, skiller seg derfor ikke dyrevernmessig fra annen type slakting. Dyrene bedøves med gass eller strøm, og deretter blir halsen kuttet slik at de dør av blodtap." https://dyrevern.no/faq/halal-og-kosher-er-slakting-uten-bedovelse-lov-i-norge/
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #49 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så da driter man i de som ikke spiser hahal da? Anonymkode: 9e2e8...b2b * halal Anonymkode: 9e2e8...b2b 1
Reign Skrevet 23. september 2022 #50 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjøp halal kyllingpølser da fra asiabutikken, da kan alle ha 🙂 Disse er forresten knallgode! Anonymkode: 1e2f1...802 Finnes ingen kyllingpølser som er knallgode. Kylling egner seg ikke som pølser. 5
Entern Skrevet 23. september 2022 #51 Skrevet 23. september 2022 Blizz1 skrev (2 minutter siden): I dette tilfellet visste vi ingenting på forhånd. Hadde bare laget til kyllingpølser på og trodde det var greit siden vi visste at minst en av gjestene var muslim (førstegangs bursdagsforeldre i første klasse) 😛 . Men så satt barnet der og sa at både pølsene og godteriet var haram og at det hadde fått beskjed om at det ikke fikk lov å spise noe... Kjipt
Million Skrevet 23. september 2022 #52 Skrevet 23. september 2022 Kyllingpølser får du jo kjøpt overalt. Kan du ikke bare kjøpe det? Og vegetarpølser i tillegg, så er du dekket? Det selger de jo overalt i matbutikker.
Hensatt Skrevet 23. september 2022 #53 Skrevet 23. september 2022 Tenker også at foreldre med barn som har spesielle behov i forhold til mat, om man er muslim eller intollerant overfor noe er man nesten pliktet til å si ifra før man sender ungene sine hjem til andre. Man kan ikke anta at alle vet hvem som tåler hva og i utgangspunktet må anta at maten som blir servert er "standard" bursdagsmat i Norge, som ferdigpizza, wienerpølser, is, kaker/boller med både egg, sukker og gluten osv. 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #54 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen spiser svin, noen spiser kylling men ikke halal, noen bare halal. Finnes det noe alle kan spise, eller må jeg lage 3 forskjellige retter her? Og er det sant at dyret blir bedøvd før det blir hengt opp ned og skåret over halsen ved halal? Hvis ikke det lider mer enn en vanlig norsk slakt, skal jeg kjøpe inn det for å glede dem som kun kan ha det, hvis ikke må det bli vegetarpølser på alle de som ikke kan ha svin, bursdag koster, og dette blir dyrt hvis alle skal ha hver sin type pølse kokt i 5 forskjellige gryter! Anonymkode: 55ad2...80a Det at dyret blir bedøvd i slakteprosessen er ikke et kriteriet for halal-slakt, men hele poenget med halal-slakt er at dyret skal lide minst mulig. Man skal f.eks vaske alt blod før neste dyr kommer inn, dyrene skal ikke stå i kø sammen - de skal ikke typisk kjenne på at de skal dø eller være redd. Man skal passe på at de slapper av og gi de omsorg. Du kan lese om prosessen på Google, hvis du gidder å lese deg frem? Men igjen, bedøvelse er ikke et kriteriet i prosessen, men mange bruker nok bedøvelse og foretrekker det også, men kjøttet er ikke mindre halal om det ikke blir brukt. Jeg kjenner dog flere muslimer som fint spiser vanlig kyllingpølser/kalkun, og kalkun og kyllingpålegg. Anonymkode: add3a...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #55 Skrevet 23. september 2022 Reign skrev (12 minutter siden): "Halalslakting kan foregå med eller uten bedøvelse. I Norge er det forbudt å halalslakte dyr uten bedøvelse. Halalslakting utført i Norge på lovlig vis, skiller seg derfor ikke dyrevernmessig fra annen type slakting. Dyrene bedøves med gass eller strøm, og deretter blir halsen kuttet slik at de dør av blodtap." https://dyrevern.no/faq/halal-og-kosher-er-slakting-uten-bedovelse-lov-i-norge/ Det er vel fordi disse dyrene blir slaktet sammen med alle andre dyr, og derfor blir de bedøvet? Det er mange andre kriterier for halal-slakt, f.eks at dyrene ikke skal stå i kø og alt blod fra forrige slakt skal vaskes før neste dyr kommer inn. Men dette tar de seg umulig tid til her i Norge, med masse-slakting på rad og rekke. Så da bedøver de vel på den måten isteden? Anonymkode: add3a...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #56 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så da driter man i de som ikke spiser hahal da? Anonymkode: 9e2e8...b2b Det er jo basically ingen forskjell på halal-kjøtt og vanlig slakt. Eneste forskjellen er at halal-kjøttet skal bli slaktet på en mest mulig skånsom måte. Kjøttet er jo akkurat det samme, muligens er masse-produsert slakt mer stressa og redd under slakt. Så hvem vet, kanskje halal-kjøttet smaker mye bedre. For meg høres det ut som at halal-slakting er mye mer omtenksom ovenfor dyrene. Anonymkode: add3a...2cb
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #57 Skrevet 23. september 2022 Takk alle sammen, da blir det svin, kylling og halal i bursdagen i morgen. Tror det blir bra. Anonymkode: 55ad2...80a 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #58 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gidder å reise inn til byen? Det er en halv time hver vei, har flere barn og jobb til vanskelige tider å dra til byen på, så det blir litt ekstra ja. Jeg har jo sagt jeg IKKE skal lyve, jeg strekker meg jo langt for at alle skal få en fin bursdag og spise det de får lov å spise! Hadde ikke sittet ned her og gått inn for å få mest mulig informasjon hvis jeg ikke brydde meg om at alle skal ha det bra og føle seg velkommen her! Anonymkode: 55ad2...80a Det mest respektfulle her av de som må spise spesial-mat, er jo at de faktisk tar med sin egen mat. Er man allergisk mot noe, så pleier man å ta med noe eget - det er ganske vanlig. Og når det da er en muslim som må ha noe spesielt, så burde foreldrene tilby at barnet tar med eget - men at du varmer det opp, f.eks.. Kunne du ikke sendt en melding til foreldrene å spurt om de kan sende med barnet halal-pølser? Dette er jo mennesker som kommer fra en helt annen kultur, så jeg skjønner at de ikke tenker over å sende med mat. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dette er jeg enig i. Greit at de sier de ikke har lov å spise det, men å kalle maten skitten? Det er derfor jeg stresser så med dette og vil gjøre alle fornøyd, ikke tråkke noen på tærne eller fornærme, samtidig som jeg er redd for å bli fornærmet selv og høre det ene og det andre om maten vi lager. Anonymkode: 55ad2...80a Hvis et barn sitter i barnebursdag og sier slike ting, så er det voksne mennesker der som selvfølgelig burde korrigere hen. "Man snakker ikke slik om mat andre skal spise" sier man da til barnet. Barnet kommer fra en helt annen kultur, og hvis barnet også skal lære seg normene her i Norge - så må folk virkelig slutte å være så hårsåre og redde for å si ifra. Og det gjelder faktisk det meste, og ikke bare en slik her situasjon. Anonymkode: add3a...2cb 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #59 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kunne du ikke sendt en melding til foreldrene å spurt om de kan sende med barnet halal-pølser? Dette er jo mennesker som kommer fra en helt annen kultur, så jeg skjønner at de ikke tenker over å sende med mat. Anonymkode: add3a...2cb Det hjelper ikke å sende med barnet halal-mat i en bursdag. Foreldrene til det muslimske barnet vet jo at stekepanner osv hos bursdagsbarnet (det norske) ikke er halal, men er blitt brukt til å steke haram ting som svinekjøtt og pølser med svinekjøtt i. Det er ikke lov å spise mat som er tilberedt med kniver og stekepanner som har vært i kontakt med svin. Uansett hvor godt det er vasket i mellom. Det var en stor sak om det der i avisene for noen år siden, der muslimske fanger i norske fengsler krevde et eget halalkjøkken i fengselet, fordi de ikke kunne/ville spise mat som er tilberedt på samme kjøkkenbenk og med samme redskaper som er brukt til svinekjøtt før. Husker imidlertid ikke hvordan det endte, men jeg tror ikke muslimer har egne kjøkken i norske fengsler. Rett og slett av plasshensyn, skulle jeg gjettet på. Uansett, beklager avsporing. Men nei, muslimske barn kan ikke ta med egen mat om den skal varmes i en stekepanne som har vært brukt til svinekjøtt før. Anonymkode: e48c4...d21 1
Gjest takinova Skrevet 23. september 2022 #60 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen spiser svin, noen spiser kylling men ikke halal, noen bare halal. Finnes det noe alle kan spise, eller må jeg lage 3 forskjellige retter her? Og er det sant at dyret blir bedøvd før det blir hengt opp ned og skåret over halsen ved halal? Hvis ikke det lider mer enn en vanlig norsk slakt, skal jeg kjøpe inn det for å glede dem som kun kan ha det, hvis ikke må det bli vegetarpølser på alle de som ikke kan ha svin, bursdag koster, og dette blir dyrt hvis alle skal ha hver sin type pølse kokt i 5 forskjellige gryter! Anonymkode: 55ad2...80a Dyrene lider mer ved Halal.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå