AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #21 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Okey. Da kjøper du vegetar. Jeg vet ikke hva vanlige pølser koster, men vegetar er litt dyrere enn halal, og siden du ikke gidder å reise inn til byen så kjøp vegetar. Men ikke lyv, det er bare respektløst. Anonymkode: 866fe...a6e Gidder å reise inn til byen? Det er en halv time hver vei, har flere barn og jobb til vanskelige tider å dra til byen på, så det blir litt ekstra ja. Jeg har jo sagt jeg IKKE skal lyve, jeg strekker meg jo langt for at alle skal få en fin bursdag og spise det de får lov å spise! Hadde ikke sittet ned her og gått inn for å få mest mulig informasjon hvis jeg ikke brydde meg om at alle skal ha det bra og føle seg velkommen her! Anonymkode: 55ad2...80a 5 1
Embla Othea Skrevet 23. september 2022 #22 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen spiser svin, noen spiser kylling men ikke halal, noen bare halal. Finnes det noe alle kan spise, eller må jeg lage 3 forskjellige retter her? Og er det sant at dyret blir bedøvd før det blir hengt opp ned og skåret over halsen ved halal? Hvis ikke det lider mer enn en vanlig norsk slakt, skal jeg kjøpe inn det for å glede dem som kun kan ha det, hvis ikke må det bli vegetarpølser på alle de som ikke kan ha svin, bursdag koster, og dette blir dyrt hvis alle skal ha hver sin type pølse kokt i 5 forskjellige gryter! Anonymkode: 55ad2...80a Jeg ville ha gått for kyllingpølser og vegetarpølser.
Mamajune11 Skrevet 23. september 2022 #23 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen spiser svin, noen spiser kylling men ikke halal, noen bare halal. Finnes det noe alle kan spise, eller må jeg lage 3 forskjellige retter her? Og er det sant at dyret blir bedøvd før det blir hengt opp ned og skåret over halsen ved halal? Hvis ikke det lider mer enn en vanlig norsk slakt, skal jeg kjøpe inn det for å glede dem som kun kan ha det, hvis ikke må det bli vegetarpølser på alle de som ikke kan ha svin, bursdag koster, og dette blir dyrt hvis alle skal ha hver sin type pølse kokt i 5 forskjellige gryter! Anonymkode: 55ad2...80a Vegetar 🌱 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #24 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Helt utrolig at enkelte er villige til å lyve om noe sånnt. Det viser bare hvor respektløse dere er. Snille,gode nordmenn,yeah right. I denne her situasjonen så tenker jeg at det er best at du sier i fra til foreldrene at dere ønsker ikke å kjøpe halal pølser så det er noe de må ta med seg. Så håper jeg virkelig at ingen av dere bor i nærheten av meg. Anonymkode: b4697...1dc Hva er det med deg for noe? Jeg sier jo jeg er villig til å kjøpe disse halalpølsene hvis de er slaktet på humant vis! Skal jeg respektere folk for hva de er, er det vel like logisk at de skal respektere meg for å ville servere dyr som har lidd minst mulig? Hvorfor vil ingen svare meg på dette med halalslakt? Blir de bedøvet, eller lider de levende og blør sakte ihjel opp ned? Det er 3 ganga jeg spør. Jeg prøver bare å gjøre alle til lags og jeg vil ikke lyve for noen!! Håper ikke du bor i nærheten av meg heller hvis du ikke kan respektere min dyrevennlige kultur, makan til bastanthet!! Anonymkode: 55ad2...80a 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #25 Skrevet 23. september 2022 Embla Othea skrev (2 minutter siden): Jeg ville ha gått for kyllingpølser og vegetarpølser. Jeg tror det er det beste her ja, takk for saklig svar. Anonymkode: 55ad2...80a 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #26 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Lag noe annet enn pølser. Hjelpes for noe dilldall med mange ulike typer pølser. Anonymkode: 69c50...96b Ja så pizza da, med halve halal halve kjøttdeig? Burgere, og halalburgere? Mannen foreslo pannekaker, med eller uten bacon og is, men ærlig talt, det er dessert. Og bacon?! Anonymkode: 55ad2...80a 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #27 Skrevet 23. september 2022 Kylling er vel ikke automatisk halal det heller? Anonymkode: f26d3...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #28 Skrevet 23. september 2022 Kjøp vanlige pølser og vegetar. Eller kylling og vegetar. Da slipper du unna med to typer. Du kan jo gi beskjed i invitasjonen "vi serverer x og y pølser, du må gjerne sende med barnet ditt noe annet dersom dette ikke spises". Ellers vil jeg foreslå tomatsuppe. Serveres med egg og/eller makaroni til de som ønsker det. Kan lages melkefri. Vegetar- og kyllingvårruller er også ok. Kan fint kjøpes fryst. Pizzasnurrer er også enkelt. Kan lages vegetar og med kjøtt. Kjøp ferdig pizzabunn og bruk. Da kan du også lage en glutenfri. Anonymkode: 17774...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #29 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kylling er vel ikke automatisk halal det heller? Anonymkode: f26d3...fb6 Nei, men noen av muslimene trenger kun unngå svin, trenger ikke halal, så da kan disse spise kylling med resten, så kan de som vil kun ha halal få vegetarpølsene. Jeg tror dette er det lureste og billigste! Anonymkode: 55ad2...80a 2
Mamajune11 Skrevet 23. september 2022 #30 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja skjønner det kan være den enkleste løsningen 😅 men jeg har ikke samvittighet for å lyve, det som er totalt likegyldig for vår husstand, er jo viktig for dem og de er jo gjester hos oss så.. litt hensyn må man ta. Men jeg vet fortsatt ikke om slaktingen er like human som det er (skal være, iallfall) på norsk vis. Jeg er en dyrevenn og selv om jeg spiser vennene mine (kan ikke være vegetarianer pga matallergier og underernæring, dessuten elsker jeg kjøtt, så sånn er den saken) skal de lide minst mulig før sin død. Jeg orker ikke tanken på at de henger opp ned livredde og blør fra halsen til de dør, ei heller å betale for å bidra til å støtte denne industrien. Hvis de allerede er bedøvd og behandlet med respekt før slakt er det en annen ting, men det er så mye jeg ikke vet. Anonymkode: 55ad2...80a Mye dobbelmoral ute å går her. Halal er slemt, men annen slakt går fint? Du støtter like mye industrien når du kjøper ting fra feks Gilde. Har du sett hvordan grisene lever? Bare i går kom det fram film fra grisefjøsen til en vetrinær der dyra ikke kunne bevege seg engang! Hverken stå eller snu seg. Så at du ikke gidder støtte halal slakt men støtter dyremishandling på høyt nivå ellers blir for dumt og dobbelmoral. Men for å svare på spørsmålet ; send sma til mamman til nevnt barn og spør om hen kan ta led egne pølser siden du er usikker på hva du skal kjøpe. 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #31 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøp vanlige pølser og vegetar. Eller kylling og vegetar. Da slipper du unna med to typer. Du kan jo gi beskjed i invitasjonen "vi serverer x og y pølser, du må gjerne sende med barnet ditt noe annet dersom dette ikke spises". Ellers vil jeg foreslå tomatsuppe. Serveres med egg og/eller makaroni til de som ønsker det. Kan lages melkefri. Vegetar- og kyllingvårruller er også ok. Kan fint kjøpes fryst. Pizzasnurrer er også enkelt. Kan lages vegetar og med kjøtt. Kjøp ferdig pizzabunn og bruk. Da kan du også lage en glutenfri. Anonymkode: 17774...1f4 Tusen takk for mange gode tips, det blir litt dårlig med tid pga jobb og baby og alt, men går for det første forslaget. Anonymkode: 55ad2...80a
Mamajune11 Skrevet 23. september 2022 #32 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er det med deg for noe? Jeg sier jo jeg er villig til å kjøpe disse halalpølsene hvis de er slaktet på humant vis! Skal jeg respektere folk for hva de er, er det vel like logisk at de skal respektere meg for å ville servere dyr som har lidd minst mulig? Hvorfor vil ingen svare meg på dette med halalslakt? Blir de bedøvet, eller lider de levende og blør sakte ihjel opp ned? Det er 3 ganga jeg spør. Jeg prøver bare å gjøre alle til lags og jeg vil ikke lyve for noen!! Håper ikke du bor i nærheten av meg heller hvis du ikke kan respektere min dyrevennlige kultur, makan til bastanthet!! Anonymkode: 55ad2...80a Halal er ikke et snev med humant enn «vanlig» slakt. 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #33 Skrevet 23. september 2022 Mamajune11 skrev (Akkurat nå): Mye dobbelmoral ute å går her. Halal er slemt, men annen slakt går fint? Du støtter like mye industrien når du kjøper ting fra feks Gilde. Har du sett hvordan grisene lever? Bare i går kom det fram film fra grisefjøsen til en vetrinær der dyra ikke kunne bevege seg engang! Hverken stå eller snu seg. Så at du ikke gidder støtte halal slakt men støtter dyremishandling på høyt nivå ellers blir for dumt og dobbelmoral. Men for å svare på spørsmålet ; send sma til mamman til nevnt barn og spør om hen kan ta led egne pølser siden du er usikker på hva du skal kjøpe. Ja, men dette er opp til meg å bedømme, ikke deg. Kan du for 4 gang svare meg på spørsmålet mitt om halaldyrene blir bedøvet i Norge eller ikke? Vet du ikke? Ikke kom og kall det å "gidde", når jeg føler jeg strekker meg ganske langt for å gjøre alle til lags, her kan man visst bare komme og kreve og kreve, og ikke sette pris på en dritt. Anonymkode: 55ad2...80a 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #34 Skrevet 23. september 2022 Mamajune11 skrev (1 minutt siden): Halal er ikke et snev med humant enn «vanlig» slakt. Takk for et saklig svar, men jeg spør om de blir bedøvet før slakt? 5 gangen nå... tålmodigheten min orker virkelig ikke mer snart, men det blir vegetar istedenfor siden ingen tydeligvis vet. Anonymkode: 55ad2...80a
Hensatt Skrevet 23. september 2022 #35 Skrevet 23. september 2022 Vi fikk beskjed om at all maten vår var "haram"(skittent og forbudt) uansett hva vi serverte, siden det ikke ble tilberedt av muslimer. Barnet fikk altså ikke lov å spise noe her uansett. Så har vi hatt andre barn her som får lov å spise alt så lenge det ikke er svin, uansett om det er halal eller ikke. Og andre foreldre igjen som ikke ville vite hva vi serverte, så lenge de ikke visste noe var det greit 😛 Folk er forskjellige. Tenker det letteste er om du snakker med foreldrene, kanskje de ikke er så strenger eller de kan komme med forslag eller ta med noe selv. Nøkkelen her er kommunikasjon, ikke bare anta. 2
Hensatt Skrevet 23. september 2022 #36 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men dette er opp til meg å bedømme, ikke deg. Kan du for 4 gang svare meg på spørsmålet mitt om halaldyrene blir bedøvet i Norge eller ikke? Vet du ikke? Ikke kom og kall det å "gidde", når jeg føler jeg strekker meg ganske langt for å gjøre alle til lags, her kan man visst bare komme og kreve og kreve, og ikke sette pris på en dritt. Anonymkode: 55ad2...80a Alle dyr blir normalt bedøvd før de blir avlivet på norske slakteri. Både vanlig og halal. 1
C8H10N4O2 Skrevet 23. september 2022 #37 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for et saklig svar, men jeg spør om de blir bedøvet før slakt? 5 gangen nå... tålmodigheten min orker virkelig ikke mer snart, men det blir vegetar istedenfor siden ingen tydeligvis vet. Anonymkode: 55ad2...80a Et enkelt googlesøk unna 🙄 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #38 Skrevet 23. september 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for et saklig svar, men jeg spør om de blir bedøvet før slakt? 5 gangen nå... tålmodigheten min orker virkelig ikke mer snart, men det blir vegetar istedenfor siden ingen tydeligvis vet. Anonymkode: 55ad2...80a Herregud da. Greit at du ikke orker reise inn til byen, men du kunnet orket å googlet selv i det minste i stede for å fyre deg opp fordi ingen gir deg svaret 🤣🙈. Men nå har jeg gjort det for deg: Halal og kosher: Er slakting uten bedøvelse lov i Norge? Halalslakting kan foregå med eller uten bedøvelse. I Norge er det forbudt å halalslakte dyr uten bedøvelse. Halalslakting utført i Norge på lovlig vis, skiller seg derfor ikke dyrevernmessig fra annen type slakting. Dyrene bedøves med gass eller strøm, og deretter blir halsen kuttet slik at de dør av blodtap. Tilsynet med halalslaktingen som foregår ved norske slakterier, skal være tilsvarende som for annen slakting. Anonymkode: 66a21...cef
Entern Skrevet 23. september 2022 #39 Skrevet 23. september 2022 Blizz1 skrev (13 minutter siden): Vi fikk beskjed om at all maten vår var "haram"(skittent og forbudt) uansett hva vi serverte, siden det ikke ble tilberedt av muslimer. For noen drittsekker, håper du sparket dem rett ut av huset ditt. Makan. 5 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #40 Skrevet 23. september 2022 Ja jeg hadde lest det på google tidligere i dag, og jeg leste også at noen plasser skjer det ikke, det var derfor jeg stusset. Så da lurer man enda mer når folk unnviker svaret. Kjøper kun kjøtt lokalt forresten. Svigerfar jobber der, så vet at ikke det er som på de usmakelige bildene du andre postet. Så den dobbeltmoralen kan du ete i deg. Synes det er rart at man prøver å glede alle, også får man slengt både passiv og aktiv aggressivitet tilbake. Er det ikke ok å stille spørsmål ved ting man ikke er kjent med? Jeg er fraflytter, så har ikke noen omgangskrets her jeg bor på bygda, verken av etnisk norske og jeg kjenner ingen muslimer. Anonymkode: 55ad2...80a 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå