Gå til innhold

Butikkmedarbeider

Gjest Skoa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde du reagert om det var en ung gutt som hadde caps på seg? Jeg ser ikke problemet her med at hun hadde skaut/sjal.

Spørs hvilken butikk han hadde jobbet i... Slikt hodeplagg som caps ville vært upassende om han f.eks satt i ei kasse eller som dette tilfellet; jobbet på skobutikk..Nå sier jeg IKKE at skaut er av samme hodeplagg som caps.. Caps, lue eller hatt synes jeg er upassende når man skal betjene kunder.. Reagerte på skautet fordi det var uvant...Men det ligger til hennes kultur,. Caps,lue og hatt ligger liksom ikke til noen spesiell kultur ( eller religion for den saks skyld...ikke som jeg vet iallefall...men det er vel noen som kommer til å sitere fra denne og kritisere det jeg skriver her også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det? Der hvor jeg kommer fra sørlandet/vestlandet er det vanlig å si hæ. I midlertid har jeg lagt fra meg denne uvanen når jeg snakker til fremmede og i jobbsammenheng. Det er uhøflig, dialekt eller ikke.

(ok, det er ikke relevant for tråden skriver du kanskje, men du skrev det nå, så jeg regner det som relevant)

Orker ikke å diskutere hvilken dialekt det hører til og siden jeg bare nevnte det sånn i bifarten så var det vel veeeeldig relevant i forhold til spm jeg egentlig til å begynne med stilte :ironi:

Men hun kom såpass overraskende på meg siden jeg trudde det var en kunde..og jeg hadde ikke forventet at hun skulle prate til meg og jeg skvatt en smule. Jeg går ikke rundt hele tiden og brøler HÆ til folk men det skjedde nå her da.... Man kan ikke si et ord skeivt her inne uten å få høre det... :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har aldri opplevd det før og jeg beklager det...Iallefall ikke at man går med slikt antrekk på jobb.

Er ikke så veldig rart om du reagerte på det i et lite sekund, særlig fordi du ikke skjønte hva hun sa med en gang heller. Hadde du hørt med en gang at hun spurte om hun kunne hjelpe deg, ville du trengt et brøkdels sekund kortere tid på å skjønne at hun jobbet der.

Skautet var nok bare med på å forvirre deg. Etter hvert blir det mer vanlig med jenter som bruker.. nå har jeg glemt hva plagget heter.. og da reagerer vi ikke mer på det.

Tror faktisk aldri jeg har vært i en butikk eller noe annet sted hvor de har hatt ansatte med et så unorsk hodeplagg... men det kommer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke si et ord skeivt her inne uten å få høre det... :frustrert:

helt riktig og det er jo det som lager tråder med krutt i - det blir så herlig kranglete og usaklig til tider. Hadde alt her inne foregått i høflige og saklige former, tror jeg ikke jeg hadde giddet å være her. Det hadde jo vært kjedelig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig og det er jo det som lager tråder med krutt i - det blir så herlig kranglete og usaklig til tider. Hadde alt her inne foregått i høflige og saklige former, tror jeg ikke jeg hadde giddet å være her. Det hadde jo vært kjedelig  :ler:

Først og fremst, takk for at du svarte med forståelse og ikke bura meg inne fordi jeg reagerte :ler:

Og joda, det er mere gøy å lese slike innlegg hvor det blir litt kranglete..Men det er ikke gøy å bli misforstått og hvor man må unnskylde seg eller forklare seg hele tiden for at andre skal kunne svare på en konstruktiv måte.. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst, takk for at du svarte med forståelse og ikke bura meg inne fordi jeg reagerte  :ler:

Og joda, det er mere gøy å lese slike innlegg hvor det blir litt kranglete..Men det er ikke gøy å bli misforstått og hvor man må unnskylde seg eller forklare seg hele tiden for at andre skal kunne svare på en konstruktiv måte.. :sur:

Veldig mange av tuppene her inne "jumps to conclutions" uten å prøve og lese hva man egentlig skriver.. de har ikke evnen til å lese mellom linjene eller til å rett og slett og sette seg inn i akkurat den situasjonen du faktisk beskrev.

Du må ikke bry deg om det - du må bare prøve å bruke teskje når du forklarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle kjøpe vintersko idag. Fant et par som jeg ville prøve og i det jeg setter meg ned så ser jeg i øyenkroken at det kommer en person mot meg. Jeg trudde det var en kunde så jeg brydde meg ikke. Plutselig snakker denne personen til meg på ganske så gebrokkent Norsk. jeg skjønte ikke hva hun sa og måtte unnskylde meg med et trøndersk HÆ? Da gjentok hun det hun sa og spurte om jeg trengte hjelp. Jeg så opp på henne. Hun var en ung utenlandsk dame ( aner ikke hvilken opprinnelse, er ikke god på sånt  ;)  ) og hadde på seg et skikkelig svært sånn skaut-klede som var tullet rundt hele hodet. Ansiktet vistes riktignok.

Men jeg må innrømme at jeg ble litt satt ut over at hun hadde på sånn skaut-klede.. Jeg kunne aldri ha gjettet at hun jobbet i butikken og syntes hun gikk litt upassende kledd... Vet jeg kanskje provoserer nå  :sjenert:  . Jeg er ABSOLUTT ingen rasist! Men følte at hun kanskje kunne droppe hodeplagget til hun var ferdig på jobben..

Hva mener dere andre om dette???

Skal det ike mere til for å bli satt ut? eller misbruker du ordet satt ut.

Det kryr av disse folka i hele Norge, så blir du satt ut? :grine2: :grine2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Jeg jobber i butikk med mat. Vi MÅ ha på oss skaut eller hatt for ikke få hår i maten. Ville du reagert på dette også? Jeg har en vennine som har barbert av alt håret på hodet. Når hun er på jobb tar hun ofte på et skaut for å dekke til hodet.

2. Ja, det kan vre et problem når butikkansatte går i vanlige klær. Bla reagerer jeg på unge jenter som nesten ikke har på seg klær når de er på jobb, men går i bittesmå korte topper der alt tyter ut. Heller skaut da.

3. Jeg har faktisk opplevd flere ganger at kunder kommer bort til meg, selv om jeg også kun er kunde selv i en helt frememd butikk. Vet ikke hvorfor frememde tror jeg er ansatt. Men derfor synes jeg det hadde vært en fordel med en eller annen type unifom/gjenkjennelig for de ansatte.

Var jo en sak her i Oslo der en muslimsk student som trengte penger ved siden av studiene ble sagt opp på A-møbler siden hun satt i kassa med skaut. Tror det endte med at møbelbutikken måtte gi seg (heldigvis).

Men spm til trådstarter er jo hva trådstarter vil skal bli gjort i dette tilfellet:

-skal muslimske jenter måtte kle av seg for å jobbe?

-skal ikke muslimske jenter jobbe i det hele tatt kanskje? For meg virker det som du reagerer på at jenta er utenlandsk, siden du sikkert ikke hadde reagert like mye med en norsk person med et eller annet hodeplagg.

At du er trønder kan tildels forklare dine fordommer, men det er ingen unnskyldning... :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*
1.Jeg jobber i butikk med mat. Vi MÅ ha på oss skaut eller hatt for ikke få hår i maten. Ville du reagert på dette også? Jeg har en vennine som har barbert av alt håret på hodet. Når hun er på jobb tar hun ofte på et skaut for å dekke til hodet.

2. Ja, det kan vre et problem når butikkansatte går i vanlige klær. Bla reagerer jeg på unge jenter som nesten ikke har på seg klær når de er på jobb, men går i bittesmå korte topper der alt tyter ut. Heller skaut da.

3. Jeg har faktisk opplevd flere ganger at kunder kommer bort til meg, selv om jeg også kun er kunde selv i en helt frememd butikk. Vet ikke hvorfor frememde tror jeg er ansatt. Men derfor synes jeg det hadde vært en fordel med en eller annen type unifom/gjenkjennelig for de ansatte.

Var jo en sak her i Oslo der en muslimsk student som trengte penger ved siden av studiene ble sagt opp på A-møbler siden hun satt i kassa med skaut. Tror det endte med at møbelbutikken måtte gi seg (heldigvis).

Men spm til trådstarter er jo hva trådstarter vil skal bli gjort i dette tilfellet:

-skal muslimske jenter måtte kle av seg for å jobbe?

-skal ikke muslimske jenter jobbe i det hele tatt kanskje? For meg virker det som du reagerer på at jenta er utenlandsk, siden du sikkert ikke hadde reagert like mye med en norsk person med et eller annet hodeplagg.

At du er trønder kan tildels forklare dine fordommer, men det er ingen unnskyldning... :frustrert:

Jeg må nesten le litt her ...HAHAHA!! :ler: Det virker som om du har virkelig lest innleggene mine godt du :ironi:

Jeg vet ikke med deg men jeg TROR det er en viss forskjell på å ha på seg sånn hår-skaut når man lager mat og sånn tildekkende skaut som enkelte med en annen kultur-bakgrunn har på seg altså........ Eller hva tror du???

Men når du nevner det...Hver gang jeg er i kjøttdisken på Mega så blir jeg SKIKKELIG provosert av at de som jobber bak disken der bruker skaut slik at vi ikke får hår i maten alstå... :sarkasme::sarkasme::sarkasme:

Åja selvfølgelig mener jeg at muslimske jenter som er i jobb skal stå nakne!! Hallo!! :sarkasme::sarkasme::sarkasme:

Og nei..Jeg vil nok helst at ingen muslimer skal jobbe i det hele tatt egentlig.... :sarkasme::sarkasme:

FOR GUDS SKYLD!!! OG ENGANG FOR ALLE!!! Jeg reagerte BITTELITT på at hun hadde på seg sånn skaut imens hun var på jobb!!! Behøver ikke å bety at jeg er rasist av den grunn???? Som sagt så BOR jeg faktisk ilag med en muslim..Jeg deler DASS med han!! Det må du synes er ganske utrolig av meg eller hva??? :sarkasme:

Og se litt nøyere på hva du skreiv i den siste setningen; " At du er trønder kan tildels forklare dine fordommer..." Da spør jeg deg, hvem faan er det som er fordømmende her tro????

Må nesten le litt jeg altså... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også reagert. Først fordi jeg ikke skjønte hva personen sa, så når jeg så hun hadde muslimskhodeplagg og SÅ når jeg skjønte at hun faktisk jobbet der. Ikke fordi det var en utlending som jobbet der, men kombinasjonen dårlig språk og hodeplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du har vært i samme butikk som meg... Og jeg svarte som deg: "HÆ?"

Frøs hun, tror du? Var det derfor hun hadde sånn sak på hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er et skrikende sjal i sjokkfarger, men et nøytralt som passer til resten av antrekket er det helt greit for meg.

Så om det hadde vært et knallrosa sjal som ikke hadde passet til resten av antrekket da hadde du syntes det var upassende??? Kan hun ikke få ha på seg det sjalet hun vil da? Uansett om det er "skrikende" eller ikke? Hvordan er det om du handler på H&M? Om de ansatte kler seg med noe som du ikke synes er fint, blir du provosert da??

:ler:

jaja...verden er en rar plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest ¤Humlen¤
Det var bare det at hun virket så "tildekt"... Føler liksom at en butikkmedarbeider bør virke litt "åpen" og ikke tildekt... Føltes bare litt rart hele greia :sjenert:

Og nå sier jeg HÄ? til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå sier jeg HÄ? til deg!

Jeg velger å tro at det skal stå HÆ. Først må du få vite at slikt er visstnok veldig uhøflig å si ( les innlegg i denne tråden..) så vet du det til neste gang! Enkelte liker å ta fokus vekk fra det egentlige problemet og reagerer på helt andre ting som ikke hadde noe med saken å gjøre....

Men uansett; Jeg er drittlei av å forsvare denne saken.Den begynner å bli litt gammel for meg og jeg har klart å kommet meg videre etter denne hendelsen :sarkasme: Kanskje er det på tide at dere andre gjør det også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Jeg velger å tro at det skal stå HÆ. Først må du få vite at slikt er visstnok veldig uhøflig å si ( les innlegg i denne tråden..) så vet du det til neste gang! Enkelte liker å ta fokus vekk fra det egentlige problemet og reagerer på helt andre ting som ikke hadde noe med saken å gjøre....

Men uansett; Jeg er drittlei av å forsvare denne saken.Den begynner å bli litt gammel for meg og jeg har klart å kommet meg videre etter denne hendelsen  :sarkasme:  Kanskje er det på tide at dere andre gjør det også??

Ops! Nå driter du deg ut vettu ;)

Vel, for det förste! vet du hva er "ä" er? (vet du hva to stk "aa" er? og hvorfor noen skriver det?)

Og, ja!!!! jeg var kjempe uhöflig mot deg.

Du er drittlei av saken? la den ligge da vel :sjenert:

Endret av Misty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI misforstod jeg med andre ord??? Nei og Nei nå dreit jeg meg skikkelig ut ja....HUFF OG HUFF! Oh jeg som trudde det var menneskelig å feile!!!!! jaja, SÅ feil kan jeg ta....Jeg regner med at du ALDRI gjør feil eller misforstår noe som helst jeg. Jaja, men så arti at du syntes det var gøy da for jeg lo litt jeg også :ler:

Enn du da? Som må virkelig påpeke at andre driter seg ut og tenker at " hehe, ja denne runden vant jeg ja" Gjør du aldri feil du? Eller misforstår?? nei nei, det var det jeg tenkte.. Og nei se Humlen! Du har en skrivefeil i setning nr to!! Ha Ha Driti deg ut du da!....så stakkarslig usakelig kommentar...

OG det var ikke meg du var uhøflig mot om du kan lese innleggene i denne tråden litt bedre..Det var en helt annen person som mente at det å si HÆ var ganske uhøflig...ikke jeg...

Og ja! jeg skal la saken ligge nå! Men måtte jo først skrive at jeg skulle gjøre det før jeg kan gjøre det da vettu!!

Du trenger en klem lik maaaange andre her :klem:

ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...