AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #1 Skrevet 22. september 2022 Ja eller nei? Altså, 6 timer, med lik lønn som vi har i dag. Selv tror jeg det blir billigere: Færre vil bli syke. De har blant annet en barnehage i Oslo som tester ut dette i 2 år nå, som et prøveprosjekt. Selv vil jeg gjerne ha 6 timersdag. Anonymkode: 8f1c7...361 13
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #2 Skrevet 22. september 2022 Jeg er lege, og har 19-timersdager når jeg har vakt. Ja til kortere arbeidsdag! Normal arbeidstid med lik lønn, altså bort med Pliktig Utvidet Arbeidstid (PUA) som pålegger oss et par timer ekstra arbeid per uke sammenlignet med andre yrkesgrupper innen helse? Ja takk! 6 timer hadde blitt for kort for oss da. Rekker knapt å få oversikt over pasientene og satt i gang utredning og tiltak før noen andre kommer og skal ta over, og da må bruke masse tid på å sette seg inn i hva som er tenkt og gjort. 12-14 timer hadde vært fint. Og ingen PUA hadde vært fint. Anonymkode: d06e2...227 8 2
Embla Othea Skrevet 22. september 2022 #3 Skrevet 22. september 2022 Jeg er skeptisk. Jeg er for å øke bemanningen ved høyt arbeidspress.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #4 Skrevet 22. september 2022 Vi har hatt både 6 og 7-timersdag med full lønn på jobben og det er helt optimalt for min del. Får så mye mer ut av dagen, mer overskudd og i mange yrker får man gjort akkurat like mye som på 8 timer. Anonymkode: 0e721...216 10 2
Scoops Skrevet 22. september 2022 #5 Skrevet 22. september 2022 Jeg personlig ville gjerne hatt det, men ser jo at i enkelte yrker er det litt vanskelig
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #6 Skrevet 22. september 2022 Ja til 6 timer. Men heller 12 timer og mer fri. Anonymkode: b1831...e7c 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #7 Skrevet 22. september 2022 Ja, det ville jeg selvsagt gjerne hatt. På mitt arbeidssted tror jeg det er potensiale for at like mye kunne ha blitt gjort på 6 timer som på 7,5 timer i dag… Men jeg hadde faktisk nøyd meg med samme arbeidstid som i dag, og 100% hjemmekontor. For min del så hadde tidsbruken blitt ca. det samme (dersom man tar tiden man bruker på å stelle seg til jobb om morgenen med i regnestykket), forskjellen hadde bare blitt at jeg hadde jobbet fremfor å sitte på kollektivt. Mindre stress og lavere miljøpåvirkning hadde det også blitt. Vinn-vinn. Anonymkode: 82e2b...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #8 Skrevet 22. september 2022 Nei, anser de som tenker at de skal få gjort samme mengde arbeid på seks timer som late. Jeg surrer ikke rundt når jeg er på jobb, men jobber likevel 50-60 timer pr uke. Som en kollega av meg sa: ved 30 timers arbeidsuke kan jeg ta fri etter onsdag.. Nordmenn er så bortskjemte og har så mye fritid fra før. De bare vil ikke se det. Anonymkode: a16c4...4bd 2 1
Reign Skrevet 22. september 2022 #9 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nordmenn er så bortskjemte og har så mye fritid fra før. De bare vil ikke se det. Anonymkode: a16c4...4bd Ja huff, tenk at vi nordmenn ikke ønsker å bruke livet vårt på å slave for at en eier eller aksjonærer skal tjene seg rike på ditt arbeid. Tenk at vi nordmenn heller har lyst til å bruke livet vårt på ting som er lystbetont, som å dyrke familielivet eller hobbyer, når det er mulig i stor grad med dagens teknologi. Snakk om å være hjernevaska av Gordon Gekko. 18 7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, anser de som tenker at de skal få gjort samme mengde arbeid på seks timer som late. Jeg surrer ikke rundt når jeg er på jobb, men jobber likevel 50-60 timer pr uke. Som en kollega av meg sa: ved 30 timers arbeidsuke kan jeg ta fri etter onsdag.. Nordmenn er så bortskjemte og har så mye fritid fra før. De bare vil ikke se det. Anonymkode: a16c4...4bd Vi har nok bare andre prioriteringer i livet. Helt greit at noen vil bruke all sin tid på jobb, men ikke tro at noen av oss andre er misunnelig. Ser ut som et trist liv. Anonymkode: 0e721...216 10
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 Jeg vil gjerne det, kunne bruke mer tid med barna, og det åpner for flere jobber for folk uten jobb. Mindre folk blir nok utbrent også. Livet vi har laget oss som mennesker burde være om mer enn å bare jobbe oss slitne. Men jeg tror nok ikke de fleste nordmenn vil det. Jeg postet en gang om at Australia flyttet fridagen til mandag om de hadde helligdagen på en søndag, så flest mulig fikk fri. (For eksempel fri 18.Mai om 17.Mai var på en søndag ) Og lurte på om dette var noe vi kunne ha gjort i Norge. Alle var enige om at nei, hva skal man med flere fridager?? Anonymkode: d0870...bcd 2
Reign Skrevet 22. september 2022 #12 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg postet en gang om at Australia flyttet fridagen til mandag om de hadde helligdagen på en søndag, så flest mulig fikk fri. (For eksempel fri 18.Mai om 17.Mai var på en søndag ) Og lurte på om dette var noe vi kunne ha gjort i Norge. Alle var enige om at nei, hva skal man med flere fridager?? Anonymkode: d0870...bcd Helt merkelig at vi ikke har "bank holiday" i et land som er så glad i fri som Norge.
Gjest PanteneProVVV Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 JA til 6 timers dag! Har troen på at vi er like effektive og kanskje mer med denne ordningen, pluss at flere vil komme seg ut i arbeid.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 Jeg er veldig for kortere arbeidsdag. Jeg ser folk rundt meg bli utbrent av det livet de lever, og føler mange ganger jeg er på vei dit selv. 6timers dag ville hjulpet mange barnefamilier med å få hverdagen til å bli mindre stressende. Anonymkode: e7ccb...e2d 8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #15 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg er lege, og har 19-timersdager når jeg har vakt. Ja til kortere arbeidsdag! Normal arbeidstid med lik lønn, altså bort med Pliktig Utvidet Arbeidstid (PUA) som pålegger oss et par timer ekstra arbeid per uke sammenlignet med andre yrkesgrupper innen helse? Ja takk! 6 timer hadde blitt for kort for oss da. Rekker knapt å få oversikt over pasientene og satt i gang utredning og tiltak før noen andre kommer og skal ta over, og da må bruke masse tid på å sette seg inn i hva som er tenkt og gjort. 12-14 timer hadde vært fint. Og ingen PUA hadde vært fint. Anonymkode: d06e2...227 Dere leger burde absolutt fått lettelser i fht arbeidstid og mengde. Jeg tror mange pasienter hadde fått bedre hjelp hvis dere hadde hatt mindre press på jobb og jeg er ganske sikker på at en og annen pasient kunne unngått å ende opp ufør da. Kjemp for saken, mange er med dere. Anonymkode: 90128...fc4 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #16 Skrevet 22. september 2022 8-14 hadde vært bra, for det er mange som får "knekken" kl.14. Etter kl.14 gjøres det lite på min jobb. Men det er mye prating og sosialt før kl.14 og, så jeg tror mange måtte strammet inn på regler om småprat og pauser hvis det skulle fungert. Anonymkode: 35c91...94c 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #17 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 8-14 hadde vært bra, for det er mange som får "knekken" kl.14. Etter kl.14 gjøres det lite på min jobb. Men det er mye prating og sosialt før kl.14 og, så jeg tror mange måtte strammet inn på regler om småprat og pauser hvis det skulle fungert. Anonymkode: 35c91...94c Etter kl. 14-14.30 merker jeg et taktskifte på min arbeidsplass også. Da er folk slitne, ting går i saktere tempo og terskelen for småprat er lavere. Anonymkode: 82e2b...7e1 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #18 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Etter kl. 14-14.30 merker jeg et taktskifte på min arbeidsplass også. Da er folk slitne, ting går i saktere tempo og terskelen for småprat er lavere. Anonymkode: 82e2b...7e1 Det er jo da man bør ha møtene som gjerne bookes til kl 9 og 10. Anonymkode: d84bb...e12
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #19 Skrevet 22. september 2022 Hadde hjulpet veldig, men tviler sterkt på at det blir aktuelt der jeg jobber. Anonymkode: bcca6...825
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #20 Skrevet 22. september 2022 Man kan heller begynne med å gjennomføre at 8 timer faktisk er åtte timer i større deler av arbeidslivet. Har jobbet mange 12-20 timers dager for å si det sånn. Jeg tror seks timers dager er urealistisk. Anonymkode: d0380...ed5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå