Gjest Mor til sengevæter Skrevet 28. november 2005 #1 Skrevet 28. november 2005 Min datter er sengevæter og må bruke nattbleier. Hun aksepterer dette, men bare dersom det er snakk om trusebleier. Problemet er bare at disse ikke holder mål, hun tisser rett og slett for mye slik at det blir lekkasjer. Vi har forsøkt Libero, Pamper og DryNites, alt med samme resultat... lekasje. Jeg har derfor kjøpt en pakke med vanlige libero tape bleier, som klarer å holde på urinen. Problemet er at min datter nekter å ha på seg disse også blir det krangel mellom oss. Syns dette er slitsomt. Ja, jeg forstår at hun syntes det er leit å måtte ha bleie på seg i en alder av 7 år, men jeg mener hun må forstå at det er nødvendig å bytte bleietype når den hun vanligvis har ikke holder tett lenger. Vil helst ikke krangle med henne, men føler jeg er nødt til å være bestemt her og avgjøre hvilken bleie som er best for henne. Alternativet er jo å la henne sove uten bleier, men hun nekter å ta ansvar for å skifte på sengen, og jeg gidder rett og slett ikke å skifte på sengen og vaske sengetøy hver dag når hun selv gir blaffen.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #2 Skrevet 28. november 2005 Jeg var sengevæter.Men brukte aldri bleier.Mamma tok plast på sengen, under lakenet.Kanskje du skal prøve det?
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 28. november 2005 #3 Skrevet 28. november 2005 Jeg var sengevæter.Men brukte aldri bleier.Mamma tok plast på sengen, under lakenet.Kanskje du skal prøve det? ← Som jeg skrev så nekter hun å selv ta ansvar for å skifte på sengen dersom hun skal sove uten bleie og tisser på seg. Så jeg kan ikke se at plast under lakenet vil utgjøre noen forskjell. Riktignok blir madrassen skånet, man må fortsatt vaske alt sengetøyet.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #4 Skrevet 28. november 2005 Hva med å ta noen håndklær eller noe under da?
Gjest tingeling ikke innlogget Skrevet 28. november 2005 #5 Skrevet 28. november 2005 har dere snakket med fagfolk ift tips som kan få slutt på det hele? Skulle tro at det å vekke henne for en kjapp dotur før dere selv går og legger dere ihvertfall ville redusere mengden slik at hun kan bruke trusebleie? Tingeling
Gjest Miloine Skrevet 28. november 2005 #6 Skrevet 28. november 2005 (endret) Hei, det finns noe som heter tisselaken, som blir brukt av sengevætere og eller eldre mennesker! Endret 28. november 2005 av Miloine
Brunhilde Skrevet 28. november 2005 #7 Skrevet 28. november 2005 Alternativet er jo å la henne sove uten bleier, men hun nekter å ta ansvar for å skifte på sengen, og jeg gidder rett og slett ikke å skifte på sengen og vaske sengetøy hver dag når hun selv gir blaffen. ← Jentungen er 7 år og du gidder ikke vaske når hun gir blaffen?!? Er det mulig? Mener du at hun velger å være sengevæter? Mener du at en 7-åring skal ta ansvar for å vaske sengetøy selv? Hvor gammel er egentlig du? Som jeg skrev så nekter hun å selv ta ansvar for å skifte på sengen dersom hun skal sove uten bleie og tisser på seg. Så jeg kan ikke se at plast under lakenet vil utgjøre noen forskjell. Riktignok blir madrassen skånet, man må fortsatt vaske alt sengetøyet. ← Er du sikker på at du er skikket til å ha barn i det hele tatt?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #8 Skrevet 28. november 2005 Når man får barn, så får man ta ansvaret også.Sett igang og få hjelp, tren på dette og til helsike vask sengetøyet om du må. Har ikke hørt makan!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #9 Skrevet 28. november 2005 Jeg tisset på meg lenge; og mor hadde på tisselaken på sengen hver natt. Og HUN skiftet - man setter da ikke en unge til å skifte på sengen sin!!!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #10 Skrevet 28. november 2005 Trådstarter, husk at det er din kjøære lille datter som er 7 år - ikke du.
Lille Ballerina Skrevet 28. november 2005 #11 Skrevet 28. november 2005 Hun er syv år, og datteren din, og du forventer at hun skal skifte og ordne på senge sin selv? Tror du bør lese over dine egne innlegg her
Kittykat Skrevet 28. november 2005 #12 Skrevet 28. november 2005 (endret) Som jeg skrev så nekter hun å selv ta ansvar for å skifte på sengen dersom hun skal sove uten bleie og tisser på seg. Så jeg kan ikke se at plast under lakenet vil utgjøre noen forskjell. Riktignok blir madrassen skånet, man må fortsatt vaske alt sengetøyet. ← Og det er du som mor som skal skifte på sengen og vaske sengetøyet, ikke din datter. Din datter er kun 7 år og du forventer at hun skal skifte sengetøyet på sengen hvis hun tisser på seg om natten.....Javel, da forventer du mye tror jeg. Din datter har ikke valgt å være sengevæter, men du har valgt å få barn og må dermed også ta alt som følger med, enten det er det ene eller det andre. Endret 28. november 2005 av Kittykat
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #13 Skrevet 28. november 2005 Dattern min var sengvæter til hun var rundt 7-8 år. Og jeg dyttet bare et tisselaken under sengelakenet. Hun tisset ikke med vilje så jeg kunne jo ikke bli sint. Tok henne på do når jeg var på vei i seng, uten at det hjalp. Fikk 'Minirin' nesespray uten at det hjalp. Selvfølgelig var hun forsiktig med drikke på kvelden, kun et par munnfuller etter kl 18. Vi gikk også til akupunktur og fotsoneterapi. Om det var det som hjalp eller om hun vokste det av seg vet jeg ikke. Jeg merket veldig godt at hun ble urolig om natten da hun måtte tisse. Hun sier hun drømte om foss og vann og slikt, og det er vel litt typisk.. Vet ikke hva dere har prøvd jeg..? Men hun synes nok at det er ganske pinlig som det er, ikke lett å sove hos venner eller ha venner sovende hos seg. Og i tillegg får hun kjeft og må krangle om bleier. Jeg vet at det er slitsomt, men det er ikke annet å gjøre enn å gjøre det beste ut av det. Eneste jeg kranglet med om nattevætinga hennes var legen, for jeg nektet de nedverdige metodene de ville jeg skulle bruke ovenfor henne. Hun var lei seg fra før av om ikke jeg også skulle være lei henne..
Gjest Bellatrix Skrevet 28. november 2005 #14 Skrevet 28. november 2005 Jentungen er 7 år og du gidder ikke vaske når hun gir blaffen?!? Er det mulig? Mener du at hun velger å være sengevæter? Mener du at en 7-åring skal ta ansvar for å vaske sengetøy selv? Hvor gammel er egentlig du? Er du sikker på at du er skikket til å ha barn i det hele tatt? ← Enig. Hun er 7 år. Da er det ditt ansvar som forelder å skifte på sengen hennes.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #15 Skrevet 28. november 2005 Har dere prøvd tena sine trusebleier? De er jo beregna på voksne og tar derfor store volum, men blir kanskje litt vide? Gratisprøver på apoteket og fåes på blåresept.
Gjest Gjest_Pandora_* Skrevet 28. november 2005 #16 Skrevet 28. november 2005 Jeg tisset på meg lenge; og mor hadde på tisselaken på sengen hver natt. Og HUN skiftet - man setter da ikke en unge til å skifte på sengen sin!!! ← Hvorfor ikke, når hun nekter å ta på bleier?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #17 Skrevet 28. november 2005 Hvorfor ikke, når hun nekter å ta på bleier? ← Du mener åpenbart at banr skal gjøre sånt, men barn er små og har korte armer, dessute ner det det da urin på sengetøyet... Det kan bli litt knotete for en liten unge... Men du må selvsagt gjerne tvingen ungen din til det. Å bruke bleie kan jeg ikke se er videre hensiktmessig - når skal man da forvente at ungen slutter med sengevætingen???
liv Skrevet 28. november 2005 #18 Skrevet 28. november 2005 Hva annet har dere prøvd da? Har dere vært hos legen for å se om det er en medisinsk grunn til dette? Det er mulig å få sånn matte som gjør at hun våkner når hun må tisse. Bleie på 7 åring er nødvendigvis ikke svaret.
Cata Skrevet 28. november 2005 #19 Skrevet 28. november 2005 Eh....er dette alvorlig ment? Har ikke barn selv, men ikke engang jeg ville satt en 7-åring til å skifte på senga. Synes liv sitt innlegg om "varslingsmatte" og legebesøk høres fornuftig ut.
Stjerne˜ Skrevet 28. november 2005 #20 Skrevet 28. november 2005 (endret) Søskenbarnet mitt var sengevæter lenge 3-4 klasse eller mere. De fikk en slags alarm som gikk av bare det kom en dråpe på en slags matte. Da stoppet hun automatisk å tisse å kom seg på wc og hun ble tørr til slutt. Aner ikke om dette produktet eksisterer enda, men du kan jo høre med hjelpe middel sentralen eller en eller annen plass. Det kan ikke være enkelt for jenta de å være 7 år å måtte ha bleie. Hun burde fått en utredning, for å finne ut hva som er årsaken. Du kan ikke forlange at jenta de skal bytte på senga si mitt på natta stakar. Mine jenter elsker å hjelpe til med å re opp sengene sine osv snart 6 og 7 år, men som straff for å ha tisset på seg mitt på natta det synes jeg ikke er riktig. Endret 28. november 2005 av Stjerne˜
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå