Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg tror det skal mye til for å klare å fylle åtte timer HVER ENESTE DAG med jobbsøking.

det ER ikke uendelig med jobber som blir lagt ut hver eneste dag, det vil aldri være ett helt hav av potensielle jobber man kan søke på.

og å søke på jobber som man er overkvalifisert for, er ikke nødvendigvis lurt å bruke masse tid på, rett og slett fordi man ofte ikke FÅR jobber man er overkvalifisert for.

jeg gjorde det sist jeg var arbeidsledig, kom til intervju men fikk avslag på den typen jobber jeg var overkvalifisert for nettopp fordi jeg var overkvalifisert for dem.

jeg mener, om man er utdannet og har arbeidserfaring som tilsier en type jobber og man søker på jobber som ligger noen hakk lenger ned på læringsstigen, så kan det faktisk være en risiko for arbeidsgiveren å ansette en som er overkvalifisert, fordi denne personen ofte vil slutte så fort den får en jobb som er mer riktig for vedkommende.

og mange vil faktisk ha folk de tror de vil beholde i stillingen en stund.

og søker man jobber innefor ett felt, om det feltet er stort eller mindre, så kan man faktisk fint jobbe utifra en mal man har jobbet med, for så å tilpasse den til hver stilling man søker på, uten at det vil si at søknaden blir dårlig av den grunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk til Aline , og alle dere andre som innser at det er umulig å bruke uendelige mengder med tid på jobbsøking. Syns jeg fikk mye pepper her for at jeg bare brukte 2 timer..Men hadde jeg TRENGT å bruke mer enn 2 timer, så hadde jeg gjort det. Jeg bare føler ikke at det er nødvendig:)Jeg får gjort det jeg skal jeg, på de 2 timene(pluss, minus seff).

Skrevet
Det sier jo at man skal bruke like mye tid på jøbbsøking som en heltidsjobb...(at man skal legge like mye i det som om det var en jobb)

Da jeg var på jobbsøkekurs sa han som underviste oss at dette bare var tull, og når du ble kalt til intervju og spurt om hva du holdt på med siden du var arbeidsledig, så skulle du ihvertfall ikke si at det var en fulltidsjobb for deg og søke på jobber. Det vet de godt at det ikke er. Da er det mye bedre og si, at du f.eks. har jobbet hardt med studiet ditt og derfor syntes du fortjente og slappe litt av etter at du var ferdig. (Men ikke i uendelig lang tid dag... ;) )

Piglet

Skrevet
Piglet, det er jo typisk norsk å anmbefale studenter og nyutdannede og ta "drittjobber" her i landet skal alle være like og alt være like my everdt og betalt, vet du.

Jeg synes det er pokker så arrogant å heller ville være en sytende arbeidsløs fordi man er for fin til å ta visse typer jobb.

Skrevet

Tja, man er jo ikke nødvendigvis "fin på det", bare fordi man foretrekker en jobb man er utdannet til og kvalifisert for. Var selv arbeidsledig noen måneder etter studier, og nei, jeg tok ikke jobb på Rimi e.l i denne tiden. Det er jeg glad for nå, for når jeg endelig fikk napp på en relevant jobb, ba de meg om å starte uken etter jeg var på intervju. Det hadde jeg neppe kunnet gjort hvis jeg var i en midlertidig jobb med oppsigelsestid (som jo de fleste jobber har). Så dersom økonomien går rundt ser jeg ikke noe negativt i å gå ledig en stund mens man søker jobber.

Skrevet (endret)
Jeg synes det er pokker så arrogant å heller ville være en sytende arbeidsløs fordi man er for fin til å ta visse typer jobb.

Jeg har akkurat vært ledig i 2,5 mnd. Og VIPS har jeg fått en jobb jeg er kvalifisert for, midt i blinken.

Synes ikke det er rett at utdannede folk skal hoppe inn i butikkyrker/vasking mm. Det gir et mye mer ustabilt arbeidsmarked (folk slutter så snart de kan), og det ødelegger for de som ikke har noen alternativer til å ta slike jobber.

Under studiene har jeg både vasket gulv, stått i oppvaksen, kassen i butikk og diverse typer assistent. Så jeg føler meg igrunnen ikke for fin til noe som helst.

Endret av Melk
Skrevet

De fleste er avhengige av å jobbe for å tjene penger vettu.

Skrevet
Synes du er flink jeg. Det er ikke alle som bruker 2 timer hver dag på jobbsøking. Det viktigste er nok å få struktur på dagen, og ha faste rutiner på å skrive jobbsøknader.

Lykke til    :klem:

helt enig :klem::klem::klem:

Gjest heisann :)
Skrevet
Jeg gjør jo alt det du nevner her... du må lese innlegget mitt ordentlig før du svarer(ikke vondt ment )

skjønner at du gjør det du kan :)

Ønsker deg lykke til.

:troest:

Skrevet
De fleste er avhengige av å jobbe for å tjene penger vettu.

og den som har muligheten til å vente litt til de får en jobb de kan tenkes å bli i, burde skamme seg, for her skal man pent gjøre som alle andre, uansett midler og muligheter!

ellers er man jammen for fin på det.

janteloven lever i beste velgående.

tenkt på noengang at det er bortkastet å bruke masse tid på jobber man er overkvalifisert for rett og slett fordi mange ikke vil HA arbeidstakere som er overkvalifisert?

fordi de skjønner at disse vil forsvinne så fort de får muligheten på en jobb som er mer tilpasset det studiet de faktisk har brukt noen år på å utdanne seg til?

det har da ingenting med å være for fin, men å være realistisk og forsøke å få seg en jobb man faktisk kunne tenke seg å BLI i.

fordi veldig mange faktisk foretrekker arbeidstakere som blir lenger en noen måneder, dette pga stabiliteten.

Skrevet
Er det rart vi må betale mye skatt?!

har du søkt mange jobber du er overkvalifisert for?

og fått dem?

og blitt i dem så lenge at det er interessant for arbeidsgiver å ansette deg?

jeg betaler forøvrig skatt jeg og, og vil heller at folk skal bruke skattepenger som støtte i en kort periode slik at de får seg en jobb de kan bli i lenge og dermed betale for seg igjen.

fremfor at de skal ta en jobb de ikke er interessert i å bli i og dermed ta jobben fra en som faktisk trenger akkurat den jobben og er interessert i å bli der lenge.

Skrevet

kan du oppdatere deg på noe faglig? begynne på et lite kurs, lese litt faglitteratur? eller lære noe helt nytt, slik som spansk eller latin? Det trenger jo ikke være noe organisert men det kan vel kanskje være kjekt å bryne hjernen innimellom?

Skrevet

man trenger heller ikke ta en jobb som betaler dårligere enn å gå på dagpenger. aetat kan ikke tvinge deg til å bare ta en jobb. så ta deg tid å finn den jobben du er kvalifisert for. synes du er flink jeg. har selv nettopp fått jobb etter et år som ledig.

lykke til :blomst:

Skrevet

Hva med å ta noen kurs eller sertifiseringer? Hva med å melde seg som frivillig? Da får man sosial kontakt og kan kanskje også få med seg en referanse.

Gjest Miloine
Skrevet
Bare to timer på arbeidssøk per dag?

Du fortjener faktisk ikke halve trygda di engang! Ta deg sammen!

stygt av deg å lire ut av deg en sånn uttalelse! :overrasket:

Hun prøver jo så godt hun kan.

Skrevet

Jeg skriver under på at det ikke er lett å få seg jobber man er overkvalifisert for. Selv er jeg itutdannet og så godt som alle sier at de er redd for at jeg stikker med en gang jeg får en annen jobb.

Skrevet
Jeg  lurer på hva dere fyller dagene deres med?

Hadde vært interessant å høre.

Jeg har vært arbeidsledig siden august, og har stort sett gått og dasset, sovet lenge og ikke fått gjort noen ting. Nå har jeg satt opp en dagsplan, for at jeg skal få gjort noe fornuftig!

8.00: Stå opp, ordne meg, dusje

9.00: Frokost

9.30: Gå morgentur med hunden

10.00: Rydde grundig, tørke støv , støvsuge ett eller to rom

12.00: Lete etter jobber, skrive søknader osv

14.00: Gå en lang tur med hunden

15.00: Slappe av, sitte på nettet osv

16.00: Se Beverly Hills 90210

17.00: Lage/spise middag

18.30: Daglig rydding/vedlikehold i kjøkken, stue etc

19.30: Se hotel Cæsar

20.00: Gå en kveldstur med hunden

20.30: Mine fritidsinteresser, slappe av, tv, internett

11.00: Kveldslufting med hunden

For første gang i mitt liv er jeg arb.ledig. ledig fra i dag av. For forste gang  på veldig mange år, så er jeg hjemme i advendstid og juleforbredelser.

Da jobben min er borte fra hjemmet i flere uker, så føles det godt.

jeg kommer ikke til å gjøre noe annet enn den reg hos a-etat før jul.

mange år siden jeg fikk oppleve julegater,butikker og div matlaging hjemme før jul.

jeg koser meg enormt ved tanken.

Alt er sånn ca tidspunkt... Og de gjelder ikke når jeg skal noe spesielt.

Nå må jeg ut med hunden en tur!

Edit: Glemte å si at lørdager skal jeg vaske gulvet i 1 etasje, og søndag 2 etasje. Ellers så støvsuger jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...