Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer på hva dere fyller dagene deres med?

Hadde vært interessant å høre.

Jeg har vært arbeidsledig siden august, og har stort sett gått og dasset, sovet lenge og ikke fått gjort noen ting. Nå har jeg satt opp en dagsplan, for at jeg skal få gjort noe fornuftig!

8.00: Stå opp, ordne meg, dusje

9.00: Frokost

9.30: Gå morgentur med hunden

10.00: Rydde grundig, tørke støv , støvsuge ett eller to rom

12.00: Lete etter jobber, skrive søknader osv

14.00: Gå en lang tur med hunden

15.00: Slappe av, sitte på nettet osv

16.00: Se Beverly Hills 90210

17.00: Lage/spise middag

18.30: Daglig rydding/vedlikehold i kjøkken, stue etc

19.30: Se hotel Cæsar

20.00: Gå en kveldstur med hunden

20.30: Mine fritidsinteresser, slappe av, tv, internett

11.00: Kveldslufting med hunden

Alt er sånn ca tidspunkt... Og de gjelder ikke når jeg skal noe spesielt.

Nå må jeg ut med hunden en tur!

Edit: Glemte å si at lørdager skal jeg vaske gulvet i 1 etasje, og søndag 2 etasje. Ellers så støvsuger jeg.

Endret av Rusjenten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare to timer på arbeidssøk per dag?

Du fortjener faktisk ikke halve trygda di engang! Ta deg sammen!

Skrevet

Du fortjener faktisk ikke halve trygda di engang! Ta deg sammen!

Kjære gjest. Det jeg bruker de 2 timene til er "oppdatering" kan du si. Jeg sjekker på nettet og avisen etter nye jobber , og skriver individuelle søknader til disse. Med jevne mellomrom tar jeg også kontakt med vikarbyråer...jeg er registert der, så det er egentlig ikke så mye mer jeg kan gjøre enn å ringe av og til og spørre om de har noe til meg. Jeg har allerede levert søknad på butikker , osv i nærområdet.

Dette tar ikke mer enn 2 timer..Har du forslag til hvordan jeg kan bruke mere tid på jobbsøking, kom gjerne med dem!

Skrevet

Hva med NYE jobber som blir lagt ut på nettet,da? Tar det ikke mer tid å skrive nye søknader...Jeg kunne iallefall bruke en eller to kvelder på å skrive bare en søknad..vil at det skal bli skikkelig bra, og får samboer til å lese over også..

Hva med å ta initiativ til jobber som ikke blir utlyst?? Det er maange som ikke utlyser nye stillinger!! Ta deg mange presentasjonsrunder rundt i butikker, og ikke ta det om et nederlag om du får 15 nei=) kanskje neste er ja?

Lykke til!

Skrevet

Synes du er flink jeg. Det er ikke alle som bruker 2 timer hver dag på jobbsøking. Det viktigste er nok å få struktur på dagen, og ha faste rutiner på å skrive jobbsøknader.

Lykke til :klem:

Skrevet

Hva med å legge inn litt tid til å pleie kontakt med venner og familie. Både for å få litt sosialt liv, men ikke minst for å knytte kontakter i arbeidslivet. Kanskje de kan hjelpe deg med å skaffe deg jobb, eller få deg i kontakt med folk som kan hjelpe deg?

Skrevet
Kjære gjest. Det jeg bruker de 2 timene til er "oppdatering" kan du si. Jeg sjekker på nettet og avisen etter nye jobber , og skriver individuelle søknader til disse. Med jevne mellomrom tar jeg også kontakt med vikarbyråer...jeg er registert der, så det er egentlig ikke så mye mer jeg kan gjøre enn å ringe av og til og spørre om de har noe til meg. Jeg har allerede levert søknad på butikker , osv i nærområdet.

Dette tar ikke mer enn 2 timer..Har du forslag til hvordan jeg kan bruke mere tid på jobbsøking, kom gjerne med dem!

Jeg forstår ikke hvordan det kan ta deg bare to timer å skrive en skikkelig, individuell søknad på en jobb, jeg. Som noen sa over her, det går gjerne med en kveld, minst!

Skrevet

Dersom du har mulighet og interesse kan det også være lurt å melde seg som tilkallingsvikar på skoler, barnehager, sykehjem osv. De er ofte svært glad for å ha slike vikarer tilgjengelige, og i disse influensa tider kan det bli mye jobbing.

Skrevet

Jeg har bare vært arbeidsledig i to uker nå, men jeg har allerede en ca. plan for dagene mine. Står tidlig opp, ser etter potensielle jobber og følger opp på søknader frem til lunch, spiser og går en tur, og jobber (har studiejobb) eller gjør noe sosialt om ettermidagene. Tror det er veldig smart og ha en plan, for ellers kan man sose bort en hel dag med soving, surfing og tv-titting, og det er umotiverende og ikke bra for CV'en heller. Når/hvis (håper jo at jeg har jobb til den tid) jeg begynner og få arbeidsledighetsunderstøttelse etter jul, vil jeg prøve og finne noe frivillig arbeid og melde meg på forskjellige kurs.

Det er forøvrig greit og si at man skal bruke masse tid på og finne jobb, men det legger jo liksom opp til at det er jobber og søke på også. Innefor mitt fagfelt og erfaring, har jeg funnet 3-5 jobber siden jeg ble fredig utdannet. Da jeg hadde søkt på dem (og har blitt kalt inn på et intervju :) ), så har jeg lett rundt etter steder hvor jeg kan søke uoppfordret. Og når det er gjort, er det liksom ikke så mye mere og gjøre, før det kommer flere jobber og søke på.

Vet at mange i Norge, selv med masse utdannelse, tar seg tilfeldige jobber som de er overkvalifiserte til, men det anbefaler man ikke her i DK. Her synes de det er bedre at man bruker tiden sin til og lete etter "ordentlige" jobber og tar i mot de tilbudene som gis i forhold til aktivering, kurser etc. som man får fra fagforeningen.

Piglet

Skrevet

Det er i hvert fall veldig lurt å få struktur på dagene sine. Jeg har selv vært frivillig "uten jobb" en god stund (tar ikke i mot noen form for stønad - lever av sparepenger og nokså liten frilansinntekt), og noe av det som holder meg i gang er at jeg står opp tidlig og får ting gjort. Jeg tror også dette hjelper på selvtilliten når man søker jobber og nødvendigvis får noen avslag. Hvor mange timer man bruker på akkurat jobbsøking får være opp til den enkelte, jeg tror uansett det er lettere å utnytte tida effektivt, også til dette, om man "har en plan". Av egen erfaring vet jeg at det er lett å sitte hele dagen og tro at man jobber, mens man faktisk bare gjør noe noen få timer.

Lykke til:-)

Skrevet
Hva med NYE jobber som blir lagt ut på nettet,da? Tar det ikke mer tid å skrive nye søknader...Jeg kunne iallefall bruke en eller to kvelder på å skrive bare en søknad..vil at det skal bli skikkelig bra, og får samboer til å lese over også..

Hva med å ta initiativ til jobber som ikke blir utlyst?? Det er maange som ikke utlyser nye stillinger!! Ta deg mange presentasjonsrunder rundt i butikker, og ikke ta det om et nederlag om du får 15 nei=) kanskje neste er ja?

Lykke til!

Jeg gjør jo alt det du nevner her... du må lese innlegget mitt ordentlig før du svarer(ikke vondt ment )

Skrevet
Hva med å legge inn litt tid til å pleie kontakt med venner og familie. Både for å få litt sosialt liv, men ikke minst for å knytte kontakter i arbeidslivet. Kanskje de kan hjelpe deg med å skaffe deg jobb, eller få deg i kontakt med folk som kan hjelpe deg?

Jupp! Selvfølgelig:) Jeg har ikke lagt inn tid til det, for det skjer når det skjer, og programmet mitt er ment for de dagene jeg ikke har noe å gjøre.

Jeg har fått hjelp av bekjente tidligere med å få jobb, men det var vikariater..

Skrevet
Jeg forstår ikke hvordan det kan ta deg bare to timer å skrive en skikkelig, individuell søknad på en jobb, jeg. Som noen sa over her, det går gjerne med en kveld, minst!

Jeg har en standard søknadsmal som jeg har brukt litt tid til å sette opp. Så bruker jeg den som utgangspunkt for hver søknad, og tilpasser den. Jeg klarer ikke å bruke en hel kveld på det... sorry

Skrevet
Dersom du har mulighet og interesse kan det også være lurt å melde seg som tilkallingsvikar på skoler, barnehager, sykehjem osv. De er ofte svært glad for å ha slike vikarer tilgjengelige, og i disse influensa tider kan det bli mye jobbing.

takk for tipset!

Skrevet

Okay,da - bra=) Misforstod litt det med "oppdatering", jeg..At det kun var oppfølging av søknadene du mente

Det sier jo at man skal bruke like mye tid på jøbbsøking som en heltidsjobb...(at man skal legge like mye i det som om det var en jobb)

Skrevet
Okay,da - bra=) Misforstod litt det med "oppdatering", jeg..At det kun var oppfølging av søknadene du mente

Det sier jo at man skal bruke like mye tid på jøbbsøking som en heltidsjobb...(at man skal legge like mye i det som om det var en jobb)

Ja jeg tenkte på det etterpå, at det var litt klønete formulert..det jeg mente var jo oppdatere meg på nye jobber.

Men som sagt så klarer jeg ikke å fylle opp 8 timer om dagen på jobbsøking..det går bare ikke det. Jeg skjønner ikke åssen man skal få til det.

Skrevet

Jeg brukte definitivt ikke 8 timer om dagen på jobbsøking da jeg var ledig. Søkte vel ca 4-5 jobber i uka, omtrent samme typer jobber. Begrenset hvor ulike søknadene trengte å være når jeg hadde godt utgangspunkt. Kom på intervju flere ganger.

Anyway; jeg prøvde å stå opp ca 10. Gjorde alt av husarbeid var litt sammen med andre som var hjemme (permisjon), hadde noen faste tv-programmer jeg så på. Og VIPS var mannen hjemme fra jobb.

Skrevet

Piglet, det er jo typisk norsk å anmbefale studenter og nyutdannede og ta "drittjobber" her i landet skal alle være like og alt være like my everdt og betalt, vet du.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det kommer vel også litt an på hvor en bor. Her jeg bor blir det utlyst 4-5 jobber på en god uke, og 80% av dem krever utdannelse og erfaring jeg ikke har. Så da er det litt vanskelig å bruke mere tid...

Da jeg var arbeidsledig brukte jeg kanskje en halvtime om dagen til å sjekke og eventuelt ringe og søke på jobber, utover det har jeg gjort en del husarbeid, internett, egne prosjekter, lese bøker, lufte/trene hunden osv... Stå opp tidlig er litt viktig uansett hvor mye jobbsøking man har, så man ikke føler at man sover bort livet.

Skrevet

Trådstarter, jeg synes programmet ditt høres fint ut.

Jeg tror det vil bli din tur snart, så lenge du fortsetter med å sende søknader og står på! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...