Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt kjent med ei ny venninne via en felles venninne. Hun spiser meg opp i perioder. I følge fb så har hun masse venninner hun møter og er sammen med. 
Men spør meg om å få låne penger til tannlege, eller medisin til barnet sitt o.l 

«kan jeg låne 800 kr til neste uke? Barnet mitt må ha medisiner, veldig synd hvis hun ikke får medisinene sine…» 

Er vel strengt tatt hennes ansvar å ha penger til barnets medisiner! 
Skriver ting som: du er den eneste jeg føler jeg kan spørre.. jeg kjenner henne knapt?? Og hun har jo så mange venninner hun kjenner bedre enn meg.

Hun har mann som tjener godt og eier både bolig og bil. 
Jeg har god økonomi og kunne lånt henne penger, men av prinsipp så låner jeg ikke bort penger til venner. Det kan fort bli masete og skje ofte. 
Hva med dere? Låner dere bort penger til venner? 

Anonymkode: 849ec...f15

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Låner du bort penger til venner mister du fort penger og venner

Anonymkode: a1d6b...4ec

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

låne bort penger til venner er dømt til å mislykkes. blir drama og krangling når du prøver å få de tilbake.

jeg er ufør og har aldri lånt penger av noen. men folk som ikke er ufør har lånt av meg. og det har alltid blitt et helvete å få de tilbake.

noen har faktisk aldri betalt tilbake igjen. så låner aldri noen andre en moren min penger. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Men spør hun fortsatt så ofte når du har prinsipp om å ikke låne ut penger uansett? For da går jeg ut i fra at du sier nei? 

Har du spurt henne om hvorfor de sliter så mye med økonomien dersom mannen tjener så godt? Jeg synes det er helt greit å spørre om økonomien dems når de må låne penger til medisiner... 

Men nei, jeg låner ikke bort penger til venner. Da skal det i så fall være veldig krise. Jeg blir heller ikke spurt siden jeg er tydelig på at jeg av prinsipp ikke låner bort penger. 

Anonymkode: cd7c6...fc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men spør hun fortsatt så ofte når du har prinsipp om å ikke låne ut penger uansett? For da går jeg ut i fra at du sier nei? 

Har du spurt henne om hvorfor de sliter så mye med økonomien dersom mannen tjener så godt? Jeg synes det er helt greit å spørre om økonomien dems når de må låne penger til medisiner... 

Men nei, jeg låner ikke bort penger til venner. Da skal det i så fall være veldig krise. Jeg blir heller ikke spurt siden jeg er tydelig på at jeg av prinsipp ikke låner bort penger. 

Men det er jo liksom «krise» når et barn må ha medisin? Føler hun bruker barnet for å trykke på en sympati knapp.. og ja jeg får jo dårlig samvittighet når jeg sier nei.. da får ikke barnet medisiner. 
Han tjener bra, hun har vel 30.000 utbetalt i måneden.. 

aner ikke hva de bruker penger på, men virker som de hele tiden har lite. 
Føler meg jo kjip når jeg sier nei, at jeg ikke vil stille opp for ei venninne.. at jeg ikke stoler på at jeg får penger tilbake osv. den felles venninnen kjenner hun mye bedre enn meg, hvorfor ikke spør henne? 

• Liker 1
Skrevet

Lytt til magefølelsen, du, TS

Anonymkode: 982f7...b4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men det er jo liksom «krise» når et barn må ha medisin? Føler hun bruker barnet for å trykke på en sympati knapp.. og ja jeg får jo dårlig samvittighet når jeg sier nei.. da får ikke barnet medisiner. 

Føler meg jo kjip når jeg sier nei, at jeg ikke vil stille opp for ei venninne.. at jeg ikke stoler på at jeg får penger tilbake osv. den felles venninnen kjenner hun mye bedre enn meg, hvorfor ikke spør henne? 

kan jo være hun allerede skylder denne venninnen penger

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg låner aldri bort penger. Gjorde det en gang for masse år siden, men enda ikke fått de tilbake. Var en relativt stor sum også, så jeg slet faktisk økonomisk i lang tid etterpå. 

Anonymkode: f226c...0ee

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg låner aldri bort penger. Gjorde det en gang for masse år siden, men enda ikke fått de tilbake. Var en relativt stor sum også, så jeg slet faktisk økonomisk i lang tid etterpå. 

Anonymkode: f226c...0ee

skjønner hva du mener. samme skjedde meg.

jeg ser på det som at jeg betalte for å bli kvitt vedkommende. og så på de som en "god" investering

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har du spurt den venninnen du ble kjent med lånedama gjennom, om hun også er blitt mast på om å låne penger? Du skal ikke se bort fra at hun skylder "alle" penger rundt om kring, og det er derfor hun "bare kan spørre deg". Hun har vel tynt så mye penger ut av folk og ikke betalt tilbake at det nå er skrudd igjen kranene overalt, hun får ikke lånt noe sted.

Spør henne neste gang hun maser, om ikke barnets far betaler medisin for sitt eget barn! Og si gjerne at det er temmelig rart om litt fjerne venninner skal måtte stå for medisinen til et barn som har to foreldre med inntekt selv....

Men godt du sier nei, ts - det er ALDRI lurt å låne bort penger til venner. Det kan ødelegge vennskap, og ofte gjør det nettopp det fordi de ikke blir betalt tilbake. 

Selv låner jeg ikke bort penger til noen, unntatt min egen sønn. Jeg vet han betaler tilbake.  Ingen venninner har heller spurt meg om å låne penger. Men en gang var det en kompis (en fyr) som spurte meg om jeg kunne stå som kausjonist på et motorsykkellån for han... det sa jeg nei til, gitt!

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Dette hadde jeg tatt opp med den felles venninna. Dette er ikke normalt. Hvis det er en nødsituasjon som gjør at et barn ikke får medisiner så bør det i så fall først og fremst være den felles venninna som engasjerer seg. Men jeg mistenker at du får høre at den felles venninna har gått lei og skrudd igjen krana.

• Liker 1
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (15 minutter siden):

Dette hadde jeg tatt opp med den felles venninna. Dette er ikke normalt. Hvis det er en nødsituasjon som gjør at et barn ikke får medisiner så bør det i så fall først og fremst være den felles venninna som engasjerer seg. Men jeg mistenker at du får høre at den felles venninna har gått lei og skrudd igjen krana.

Hun har både foreldre, svigerforeldre og søsken hun kan spørre om penger, lenge før meg.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun har både foreldre, svigerforeldre og søsken hun kan spørre om penger, lenge før meg.. 

Og hva forteller det deg om situasjonen, når du tenker etter?

Skrevet

Låner aldri bort penger. av prinsipp så er ikke andres økonomi mitt problem. Man trenger heller ikke å gi en unnskyldning til hvorfor man sier nei. 

Anonymkode: 2a2ad...927

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men igjen, hva sier de når du spør om økonomien? 
Ja det er kjipt om de ikke har råd til å gi barnet medisiner, men da ville jeg alvorlig stilt ett veldig direkte spørsmål til dem om hvordan de prioriterer pengene sine. 
Låner du bare ut penger til henne, helt uten spørsmål, og selv om det går i mot dine prinsipper? 
Og har du fått igjen penger tidligere, siden det er flere ganger hun har spurt om å få låne? 

Og at hun må spørre helt nytt bekjentskap om å låne penger, når både hun og mannen tjener greit, hun har mye annen familie og hun har masse andre venner hun har kjent lengre... For meg høres det ut som alle og enhver rundt henne er lei av at hun spør om å låne penger, og at folk rett og slett ikke gidder låne henne penger mer. 

Jeg hadde overhode ikke følt meg kjip ved å si nei, og i tillegg stille spørsmål ved prioriteringene dems. Det å ha en buffer på noen hundrelapper/tusenlapper bør være ett absolutt minimum når man har barn... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men igjen, hva sier de når du spør om økonomien? 
Ja det er kjipt om de ikke har råd til å gi barnet medisiner, men da ville jeg alvorlig stilt ett veldig direkte spørsmål til dem om hvordan de prioriterer pengene sine. 
Låner du bare ut penger til henne, helt uten spørsmål, og selv om det går i mot dine prinsipper? 
Og har du fått igjen penger tidligere, siden det er flere ganger hun har spurt om å få låne? 

Og at hun må spørre helt nytt bekjentskap om å låne penger, når både hun og mannen tjener greit, hun har mye annen familie og hun har masse andre venner hun har kjent lengre... For meg høres det ut som alle og enhver rundt henne er lei av at hun spør om å låne penger, og at folk rett og slett ikke gidder låne henne penger mer. 

Jeg hadde overhode ikke følt meg kjip ved å si nei, og i tillegg stille spørsmål ved prioriteringene dems. Det å ha en buffer på noen hundrelapper/tusenlapper bør være ett absolutt minimum når man har barn... 

Jeg har aldri sagt ja til henne- aldri. 
Jeg har av og til lagt ut for mat vi bestiller til lunsjen på jobb for kollegaer, men de vipset tilbake. Dette går begge veier, da bare en av oss reiser ned å henter mat som er bestilt. 
ang venninnen min, så vet jeg ikke om hun har kredittgjeld eller andre ting hun betaler på. Føler meg litt bedriten, samtidig tenker jeg det er hun som er det.. siden hun skriver at det er kjipt om barnet hennes ikke får medisinene sine.. om jeg ikke låner henne penger så skaper jeg vansker for barnet.. 

det er frekt 

• Liker 1
Skrevet

Har man ryddig nok økonomi til å låne og betale tilbake penger til venner, så har man ryddig nok økonomi til å ha og bruke et kredittkort på ansvarlig måte. Kan ikke huske at noen venner har spurt meg om å låne penger siden ungdomstiden, og jeg ville nok sett på det i seg selv som et rødt flagg. Jeg ville heller aldri i verden ha spurt venner om å låne penger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det sier da en hel del. Hun har antageligvis tappet dem for penger i lang tid, og misligholdt lånene sine, slik at ingen av dem vil låne bort penger til henne lenger. Da må hun strekke seg lenger ut i vennerekken og blant bekjentskapene for å finne noen som kan spørres om penger. Deg blant annet.
Ikke bry deg det dugg om at hun drar "stakkars barnet mitt" kortet. Det har ingenting å si. Hun bare prøver å lure deg.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har blitt kjent med ei ny venninne via en felles venninne. Hun spiser meg opp i perioder. I følge fb så har hun masse venninner hun møter og er sammen med. 
Men spør meg om å få låne penger til tannlege, eller medisin til barnet sitt o.l 

«kan jeg låne 800 kr til neste uke? Barnet mitt må ha medisiner, veldig synd hvis hun ikke får medisinene sine…» 

Er vel strengt tatt hennes ansvar å ha penger til barnets medisiner! 
Skriver ting som: du er den eneste jeg føler jeg kan spørre.. jeg kjenner henne knapt?? Og hun har jo så mange venninner hun kjenner bedre enn meg.

Hun har mann som tjener godt og eier både bolig og bil. 
Jeg har god økonomi og kunne lånt henne penger, men av prinsipp så låner jeg ikke bort penger til venner. Det kan fort bli masete og skje ofte. 
Hva med dere? Låner dere bort penger til venner? 

Har lånt vekk beløp som er 6 sifrede men har alltid fått tilbake pengene mine. Min erfaring er at småbeløp oftest blir mislighold for det låner vet at det er kleint å måtte mase på de

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det er krise så gir nav nødhjelp. 

Det er ikke ditt ansvar.

Anonymkode: a859e...304

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...