AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #41 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 17.24): Du ble lett gravid, ble det også friske barn ut av det? Anonymkode: c54b4...358 Ja,alle er friske Anonymkode: 467ba...d96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #42 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 7.14): Når du leser og hører om prøving, så er det noen som alltid blir gravid på første og andre forsøk, til og med om de er i 20-åra, 30-åra og noen til og med tidlig 40-åra. Hva kommer dette av? Det kan jo ikke kun være flaks når man feks leser om noen som har fått fire barn, alle på første eller andre forsøk? Har lest at eggstokkene velger ut tilfeldig egg hver syklus, så noen ganger er det et godt egg og andre sykluser dårlige. Er det da sånn at noen kvinners eggstokker rett og slett klarer bedre å velge ut de gode eggene? Noe må det være, spesielt med de som blir lett gravide når de er langt opp i 30-åra eller til og med over 40, når de fleste eggene er dårlige. Er der noen som vet hvorfor det er sånn? Igjen, det kan vel ikke være bare flaks?? Anonymkode: c54b4...358 Gravid på første forsøk med nr 1. nå har jeg snart time for utredning av habituell abort etter 1 spontanabort og to MA på under ett år. Ene i uke 14…. Anonymkode: 74794...896 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #43 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 7.14): Har lest at eggstokkene velger ut tilfeldig egg hver syklus, så noen ganger er det et godt egg og andre sykluser dårlige. Er det da sånn at noen kvinners eggstokker rett og slett klarer bedre å velge ut de gode eggene? Noe må det være, spesielt med de som blir lett gravide når de er langt opp i 30-åra eller til og med over 40, når de fleste eggene er dårlige. Er der noen som vet hvorfor det er sånn? Igjen, det kan vel ikke være bare flaks?? Anonymkode: c54b4...358 Handler vel mye om hvor stor andel av eggene som er gode til å begynne med? Hvis 90% av egga er høyeste kvalitet skal de uflaks til å velge et dårlig, og motsatt, hvis mesteparten er dårlige. Anonymkode: 69379...a53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #44 Del Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Gravid på første forsøk med nr 1. nå har jeg snart time for utredning av habituell abort etter 1 spontanabort og to MA på under ett år. Ene i uke 14…. Anonymkode: 74794...896 Så trist. Var uke 14 også SA? Det er skummelt, man tenker jo at risikoen er nesten null etter uke 12. Anonymkode: c54b4...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #45 Del Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Handler vel mye om hvor stor andel av eggene som er gode til å begynne med? Hvis 90% av egga er høyeste kvalitet skal de uflaks til å velge et dårlig, og motsatt, hvis mesteparten er dårlige. Anonymkode: 69379...a53 Det er sant. Er ca. 90% av eggene gode når man er 20, og omvendt 90% dårlige når man er 40? Noen som kjenner til hvordan dette egentlig er, eller kan det variere mye fra kvinne til kvinne? Anonymkode: c54b4...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #46 Del Skrevet 6. oktober 2022 Noen som vet om lav FSH betyr at man har mange egg av god kvalitet? Eller sier det bare noe om at eggstokkene fungerer? Anonymkode: c54b4...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 6. oktober 2022 #47 Del Skrevet 6. oktober 2022 Eg gjettar ein kombinasjon av gener og flaks;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #48 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 7.14): Når du leser og hører om prøving, så er det noen som alltid blir gravid på første og andre forsøk, til og med om de er i 20-åra, 30-åra og noen til og med tidlig 40-åra. Hva kommer dette av? Det kan jo ikke kun være flaks når man feks leser om noen som har fått fire barn, alle på første eller andre forsøk? Har lest at eggstokkene velger ut tilfeldig egg hver syklus, så noen ganger er det et godt egg og andre sykluser dårlige. Er det da sånn at noen kvinners eggstokker rett og slett klarer bedre å velge ut de gode eggene? Noe må det være, spesielt med de som blir lett gravide når de er langt opp i 30-åra eller til og med over 40, når de fleste eggene er dårlige. Er der noen som vet hvorfor det er sånn? Igjen, det kan vel ikke være bare flaks?? Anonymkode: c54b4...358 Jeg lurer på dette selv. Jeg har tatt to aborter, ble gravid da ved uhell på "første forsøk". Jeg og eksmannen klarte det på 1 forsøk, jeg og min nye mann klarte nr 2 (hans nr 1) på 2 forsøk, mens nr 3 brukte vi 17 prøveperioder på. Var egentlig klar for å bli gravid allerede etter 6 uker når det var "lov" å ha sex etter fødsel. Dette syns jeg var merkelig da jeg tydeligvis har blitt lett gravid de andre gangene. Mulig det var stress, økende alder, hadde kluss med syklus etter vaksinene. Hadde ikke trodd vi skulle få det til så ga egentlig opp ved å ha sex ved el osv, men da satt den mnd etter. ( og 3 uker før vi giftet oss, så jeg var egentlig litt skuffet, misforstå meg rett) Anonymkode: d150b...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 9. oktober 2022 #49 Del Skrevet 9. oktober 2022 (endret) Har vel en del med stress vedrørende det å bli gravid å gjøre også. Det er vel ganske bra dokumentert at når man ikke tenker for mye på graviditet, så blir en det lettere. Endret 9. oktober 2022 av Brunello 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #50 Del Skrevet 11. oktober 2022 Genetikk vil jeg også si. Men da må man arve de gode genene. Min mor ble født da hennes mor var 42, hun fikk til sammen 3 unger. Min mor fikk også 3 unger, og vi kom veldig tett etter hverandre, så det var ikke mye prøving der. Jeg ble også gravid på første forsøk når vi gikk inn for det. Jeg er generelt ved god helse. Men min søster har pcos, cyster på eggstokk, kronisk uvi og andre plager. Hun har ikke prøvd å bli gravid, men lege har jo sagt at det kan bli vanskelig for henne. Anonymkode: 97260...81f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #51 Del Skrevet 11. oktober 2022 Brunello skrev (På 9.10.2022 den 13.13): Har vel en del med stress vedrørende det å bli gravid å gjøre også. Det er vel ganske bra dokumentert at når man ikke tenker for mye på graviditet, så blir en det lettere. Jeg har aldri sett det dokumentert noe sted. Det virker som det er en vanlig oppfatning, men jeg har aldri hørt annet enn anekdotiske bevis. Anonymkode: f86d5...306 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #52 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 10.28): Er nok gener. Min bestemor fikk 11 barn, siste i 40 årene. Jeg har blitt gravid på p-pillen 2 ganger, selv om den er brukt nøye. Dette med 2 forskjellige menn, den ene mannen så og si steril. Og han ble jeg gravid med 8 ganger, men hadde tidlig SA, 6 ganger. Men vi fikk 2 barn sammen. Gynekologen vi gikk til mente det var et mirakel, og jeg måtte være superfruktbar. Hvorfor jeg mistet flere ganger, fant de ikke ut av. Alt var veldig fint med meg. Mens mannen sin sperm var så elendig, at de mente vi ikke ville klare å få barn på egenhånd. Anonymkode: 1156d...e5c Dette har jeg lest om. Vanligvis avviser livmoren halvdårlige egg, (det trenger ikke være noe galt med selve egget, men sæden som befrukter det),men enkelte har en livmor som tar i mot alt, og da vil jo naturligvis mange av de befruktede eggene som fester seg ikke være levedyktige, og man mister i SA/MA. Anonymkode: 33f06...11e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #53 Del Skrevet 11. oktober 2022 On 9/19/2022 at 7:14 AM, AnonymBruker said: Når du leser og hører om prøving, så er det noen som alltid blir gravid på første og andre forsøk, til og med om de er i 20-åra, 30-åra og noen til og med tidlig 40-åra. Hva kommer dette av? Det kan jo ikke kun være flaks når man feks leser om noen som har fått fire barn, alle på første eller andre forsøk? Har lest at eggstokkene velger ut tilfeldig egg hver syklus, så noen ganger er det et godt egg og andre sykluser dårlige. Er det da sånn at noen kvinners eggstokker rett og slett klarer bedre å velge ut de gode eggene? Noe må det være, spesielt med de som blir lett gravide når de er langt opp i 30-åra eller til og med over 40, når de fleste eggene er dårlige. Er der noen som vet hvorfor det er sånn? Igjen, det kan vel ikke være bare flaks?? Anonymkode: c54b4...358 Jeg ble gravid på første forsøk,førstemann, halvt forsøk med andremann og etter en tanke med tredjemann. Men jeg har hatt tøffe svangerskap, med blødninger og innleggelser. Min oppfatning er at vi alle finner forskjellige utfordninger på veien. Anonymkode: 75b96...bfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #54 Del Skrevet 11. oktober 2022 Var 31 år, sluttet på p-piller for pcos (Diane) og ble gravid under fire uker senere. Hadde ikke kontroll på eggløsning og hadde bare et tilfeldig ligg med typen, men jammen ble jeg gravid. Har også vært gravid tidligere med en annen mann da jeg var 25, og da visste jeg heller ikke om jeg hadde eggløsning, så jeg er tydeligvis fruktbar. Anonymkode: 34924...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #55 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 14.19): Jeg er enig i at det er en kombinasjon av gener, flaks/uflaks og livsstil. Og så er fertilitet og fertilitetsproblemer komplekst, det er mye vi ikke vet sikkert eller klarer å måle godt. Det er veldig vanskelig å fastslå hvor mye livsstil spiller inn, og antagelig sjelden at det handler om det alene. Legen vi var hos da vi gikk til utredning for infertilitet mente at "dårlig match" i de fleste tilfeller betyr at det er noe litt galt med fertiliteten hos begge to. Ingen av partene er helt sterile, men har noen vanskeligheter. Og til sammen blir det ekstra vanskelig. Min anekdote er at vi først fikk et barn ved hjelp av IVF etter flere år og flere forsøk, i det vi var i ferd med å gi opp. Og så ble jeg gravid to ganger uten problemer etterpå, en gang med det samme syklusen kom tilbake etter fødselen (trodde ikke vi trengte prevensjon), og det endte med SA. Og så igjen på første forsøk da vi bestemte oss for å prøve på nr. to, og da gikk det bra. Det kan ha vært snakk om flaks og tilfeldigheter eller at et eller annet rettet seg etter første svangerskap. Legene fant ikke noe galt med oss, annet enn at mannes svømmere var litt, men ikke betydelig, trege. Men flere tilstander som fører til nedsatt fertilitet kan være arvelige, f.eks. endometriose eller PCOS. Og så er det sikkert mye mer som kan være arvelig, som regelmessighet i syklus og eggløsning, sædkvalitet, eggkvalitet sett opp mot alder, hvor raskt en kommer i overgangsalderen, kanskje hormonballansen i kroppen, immunsynstemet som flere nevner. Anonymkode: f86d5...306 Av ren nysgjerrighet, hvilke kjønn fikk du, både med IVF og naturlig?😊 Jeg venter en gutt nå etter IVF😍 Anonymkode: 62333...c5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå