Gå til innhold

Noen som kan mye om kniver ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøpe en kniv til samboer. Vet han har nevnt muela / Bowie / lobo osv. Jeg vil ikke bruke altfor mange 1000 lapper på en kniv siden min samboer ikke driver med jakt , ikke er kokk, ikke driver med spesielle hobbyer hvor kniver inngår på noen måte i stor skala , men tror bare han er fascinert av kniver og design m.m. Han hadde knivsanling tidligere men har mistet dem i yngre dager.

Etterhvert som jeg ser på kniver så blir jeg mer og mer usikker på hva jeg skal se etter ? Vekta på den ? Knivbladets form ? Jeg selv blir fort litt ‘’solgt’’ bare jeg syntes den har en litt kul form på bladet 😆 jeg står mellom å kjøpe en til 1100 kr eller en til 2000 kr… den som er dyrest har lettere vekt og lengere blad, men spørsmålet er om DET er det viktigste ? Kjenner jeg samboer rett blir den med når vi er på teltturer , gåturer grilling osv 😅 Men hvis jeg vil imponere er det da kanskje bedre å velge den dyreste? Jeg tenker jo litt at det ikke alltid er sånn at den dyreste nødvendigvis imponerer mest ? Er ikke noe flink med kniver. 
håpet noen hadde gode råd å gi ? 

Anonymkode: 5047b...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk Helle knivfabrikk, de har også beskrivelser av hva knivene passer til

Anonymkode: d1268...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjekk Helle knivfabrikk, de har også beskrivelser av hva knivene passer til

Anonymkode: d1268...376

Takk for tipset 🙂 

Anonymkode: 5047b...e8d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal han bruke kniven til siden han ikke synes å være et friluftsmenneske? Spikking?

Anonymkode: 3472c...450

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Øyo, de har kniver til ulikt bruk.

Mannen min er friluftsmann, går både på jakt, telter og fisker. Jeg har kjøpt både turkniv og turøks (med navnet hans inngravert i skaftet 

https://oeyo.no/shop/

Fjelltind har også ett bra utvalg, inkludert produkter fra Øyo

https://fjelltind.no/?gclid=Cj0KCQjw7KqZBhCBARIsAI-fTKIihg7i7ybw733bnwSOuCEHkPe6v4rv6pCQm3xEYu1HWvkxlf8yrIUaAj8uEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styr unna Øyo.

Overprisert kinaræl. Kjøpte en turøks fra de og det er den verste øksen jeg har hatt. 

Knivene er ikke noe bedre.

Ref. bl.a tråd fra Fjellforum: https://www.fjellforum.no/topic/54526-øyo-rebrander-kinavarer/

Har god erfaring med kniver fra Helle eller Fällkniven

Anonymkode: 1043f...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 16.40):

1. Kjenner jeg samboer rett blir den med når vi er på teltturer , gåturer grilling osv 😅

2. Men hvis jeg vil imponere er det da kanskje bedre å velge den dyreste? Jeg tenker jo litt at det ikke alltid er sånn at den dyreste nødvendigvis imponerer mest ? Er ikke noe flink med kniver. 

1. Hva ser du for deg at den eventuelt vil bli brukt til på slike turer? Fjerne kratt og kvister eller åpne plastforsegling(pølsepakker, plasten rundt engangsgrillen, strips etc) med? Til sistnevnte er det nok med en brytebladkniv til 40 kr på Biltema, liksom. Evt en slirekniv/håndverkerkniv til helt enkel spikking av grillpinner. Til førstnevnte vil større blad være en fordel. Samboer bruker noe som ligner mer på en mini-sabel når vi går der det er mye kratt og sånt på veien.

Såvidt jeg har skjønt har bruksområde og kanskje preferanse en del å si for hva man skal se etter. Ikke at jeg klarer å gi noen eksempler akkurat nå, jeg har egentlig ikke særlig peiling selv. 😆 Jeg bare husker at de har sagt litt om sånt i Forged in Fire på tv, en konkurranse om å lage/smi den beste kniven. (Kanskje du kan få litt inspirasjon og/eller info der?🙈)

2. Siden han har hatt en samling før, og har nevnt typer kniver etc, tipper jeg at begge kan bli like godt mottatt? Samtidig, tenker du at du vil gi en kniv som er praktisk og blir brukt eller som kan bli starten på en ny samling?

Anonymkode: 39b4d...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...