Gå til innhold

Drapet i Tønsberg


Gjest Gamle Alex

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_håper_*

Vi har rett på informasjon,på denne måten kan vi også følge med på at straffen blir utført til de skyldige.

Ok at det kanskje til tider kan bli noe mer opplysninger.

Hadde en tragedie skjedd meg,naboen eller familien så hadde jeg ønsket å få belyst dette,fått en sjans til å stille opp for de det gjalt, oppmerksomhet fra samfunnet er viktig en alvorlig sak.

Kanskje det for pårørende sin del er godt også at det står noe utfyllende,da trenger de ikke å øse ut ting med en gang,det de trenger i øyeblikket er vel trøst og moralsk støtte.

Jeg tror at desto mer man publiserer ting desto mer alvorlig tar politiet,retts-systemet ting på alvor.

Kanskje div strafferammer etterhvert kan bli skjerpet fordi det blir påtrykk fra befolkningen også.

Hilsen håper :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har rett på informasjon,på denne måten kan vi også følge med på at straffen blir utført til de skyldige.

Ok at det kanskje til tider kan bli noe mer opplysninger.

Hadde en tragedie skjedd meg,naboen eller familien så hadde jeg ønsket å få belyst dette,fått en sjans til å stille opp for de det gjalt, oppmerksomhet fra samfunnet er viktig en alvorlig sak.

Kanskje det for pårørende sin del er godt også at det står noe utfyllende,da trenger de ikke å øse ut ting med en gang,det de trenger i øyeblikket er vel trøst og moralsk støtte.

Jeg tror at desto mer man publiserer ting desto mer alvorlig tar politiet,retts-systemet ting på alvor.

Kanskje div strafferammer etterhvert kan bli skjerpet  fordi det blir påtrykk fra befolkningen også.

Hilsen håper :sjenert:

Faren med at media bretter ut detaljer er jo at informasjonen blir veldig farget; vet ikke om du er klar over det, men mediene bruker mange dramaturgiske grep for å "fenge" leseren. Informasjonen som kommer ut trenger ikke være dekkende heller, all den tid det er sannsynlig at media legger mer vekt på detaljer som selger enn å gi leseren et nyansert bilde av hva som skjedde.

Dessuten er det jo så at man er uskyldig inntil man er dømt, media har en tendens til å framstille det andre veien. Jeg snakker ikke spesielt om denne saken, men det er en tendens. Media er tross alt ikke rettsvesenet vårt! Det er heller ikke opp til et utenforstående publikum å dømme - til det har man domstoler med lag- og fagdommere, og stort sett har man som publikum tilgang til rettssalen under saken. Man har vel ogå tilgang på rettspapirer.

Nå vet jeg ikke hva som har vært familiens ønske i denne saken, men det virker jo som de har gått inn for åpenhet rundt saken. Det får man selvsagt respektere, jeg forstår også den holdningen, men jeg er usikker på hvorvidt de setter pris på detaljer rundt likfunn osv, og om det er nødvendig av media å fokusere gjentatte ganger på hvor (bilde av huset, nærbilde av vindu - hver eneste dag...), hvem osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gamle Alex

Tviler på at det er noen overhode som har spurt familien hva de ønsker og jeg vet faktisk ikke hvilken rett vi har som publikum på all denne informasjonen. Hviken forskjell vil det gjør i straffebehandlingen om vi som pulikum faktisk må se hullet hun ble gravd ned i ( forferdelig dårlig setning :sjenert: )

Endret av Gamle Alex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som regel er det faktisk lokalavisene som er de som tar dårligst hensyn i forhold til å "holde seg unna" pårørende. De har nemlig ikke den samme "treningen" som regional presse har, av den grunn at de ikke dekker slike saker like ofte. Dessverre er det som regel aviser som VG og Dagbladet som får skylden for å være pågående..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå DENNE overskriften i svenske Aftonbladet var litt i drøyeste laget også jeg da... :forvirret:

Aftonbladet er en søpletabloid verre enn de norske. Helt enig med deg i at både overskriften og artikkelen er smakløs. På den annen side har jo svenskene litt større avstand til saken. Jeg leste ikke så mye om Kutbydrapet i sin tid, men vil tro at det er "lettere" å lese slike nyheter som "underholdning" jo lenger unna man er geografisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og som regel er det faktisk lokalavisene som er de som tar dårligst hensyn i forhold til å "holde seg unna" pårørende. De har nemlig ikke den samme "treningen" som regional presse har, av den grunn at de ikke dekker slike saker like ofte. Dessverre er det som regel aviser som VG og Dagbladet som får skylden for å være pågående..

Akkurat i denne saken er jeg veldig uenig med deg. Bor selv i nærområdet som denne tragedien utspiller seg, men jeg føler at lokalavisen og lokal-tv har vært de som har vært meget varsom i denne saken, i forhold til de store tabloid-avisene. Ta f.eks. forsidene på avisene i går VG: DREPT HJEMME MENS BARNA SOV. Tønsberg Blad: BA FOR FAMILIEN.

Et klart skille skulle man mene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå DENNE overskriften i svenske Aftonbladet var litt i drøyeste laget også jeg da... :forvirret:

Nå må jeg bruke denne :kvalm: igjen...

Det er faen meg rett og slett kvalmt og skrive på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, men samtidig vil vel alltid noe være uenige med et eller annet. Det er vel et par år siden en ung kvinne forsvant i Oslo, og det var masse om det i avisene og venner og familie ba om hjelp for å finne henne. Så viste det seg at hun hadde tatt toget et eller annet øde sted og tatt selvmord, og straks de fant henne ble det tyst i avisene. Og folk klaget over at de ikke fikk vite noe som helst. De hadde blitt så engasjert og det hadde vært skrevet så mye, og plutselig skulle ingen få vite noe mer. Jeg skjønner jo det også.

Husker også denne saken veldig godt.

Konduktøren på toget tipset politet da han syntes ei jente som gikk av på en stasjon hvor de kun stopper på anmodning, passet til beskrivelsen.

Politiet fant ingen logikk i at hun skulle ha tatt toget dit eller gått av der, så de tok ikke hensyn til tipset.

Det var henne og det var den stasjonen.

Det jeg vil frem til er at denne saken kunne fått mye mindre omtale og mediedekning, og at folk dermed heller ikke ville følt at de fikk for lite informasjon i etterkant i forhold til i tiden fra hun forsvant og til hun ble funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mediedebatt er viktig debatt.

Kjenner selv til en familie som ble mye omtalt en del år tilbake pga drap. Kvelden etter det skjedde, var de samlet hjemme og satt og gråt. Men fikk de sitte i fred? Neida, for VG var på trappen og ringte på, sammen med en haug andre tabloidiserte medier, blant annet Se & Hør. SKAM!

Sånn var det da drapet på Gjerdrum skjedde for et par år siden, eller når det var også. VG og Aftenposten var på telefonen omtrent før politiet kom til stede....

Vanvittig mangel på menneskekunnskap og empati...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi som lesere er jo en av de største grunnene til at slikt kommer så sterkt frem i media.

Hvis vi droppet å kjøpe avisen, droppet å klikke på linkene til avisene etc så ville det ikke vært noen pengemaskin og de ville måtte finne andre måter å selge seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som lesere er jo en av de største grunnene til at slikt kommer så sterkt frem i media.

Hvis vi droppet å kjøpe avisen, droppet å klikke på linkene til avisene etc så ville det ikke vært noen pengemaskin og de ville måtte finne andre måter å selge seg.

Det er jo sant det. Selv har jeg ikke kjøpt en eneste tabloidavis, stort sett bare sett på forsiden på nettavisene, men sett nyheter på tv. Jeg har også fulgt litt med på saken fordi jeg har tilknytning til Nøtterøy. Likevel har jeg fått med meg mer enn jeg synes jeg trenger - og detaljer jeg virkelig ikke hadde trengt å få høre om. Som barneombudet nevner er det mye som står på forsidene, og linker kan være misvisende. Som et nokså robust, oppegående menneske med mediautdanning synes jeg ikke det er galt å reagere selv om jeg selvsagt kunne latt være å følge med på media i det hele tatt. Tvert i mot tror jeg det er viktig at man følger med med et kritisk blikk. (og de avisene selger visst uansett... selv om "vi" ikke kjøper dem er det mange andre som gjør det, og mediene selv trøkker ut blodige forsider for å selge. Jeg mener ansvaret ligger hos media først og fremst, selv om det også er opp til hver enkelt av oss å reagere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...