Gå til innhold

Drapet i Tønsberg


Gjest Gamle Alex

Anbefalte innlegg

Gjest Gamle Alex

Har fulgt med nå på nyhetene de seneste dagene og sitter med en litt dårlig smak i munnen.

Vet ikke om det bare er meg men jeg synes denne saken har fått alt for mye dekkning og vi har fått ta del i alt for mange detaljer.

En ting er og dekke en sak etter at man har konstatert hatt en forbrytelse har funnet sted, men her har vi dag for dag fulgt politiet i søket og ektemannenes forklaringer.

I går viste de til og med hulet hun var funnet i , riktignok dekket til med pressening men allikevel tydelig nok.

Jeg synes de har tatt denne saken et steg for langt når det kommer til utlevering av detaljer i denne saken. Her er det 4 barn + masse famille som jeg føler ikke blir skjermet nok for groteske detaljer, de kan jo kanpt ha rukket og bli ha informert av politet før media har vist det i bilder.

Det er klart det er mange like tragiske hendelser rundt omkring (LES Brønnøysund) men jeg har reagert på hvordan jeg føler jeg har vært del av denne historien og fulgt en slags såpeopera følgjetong de siste dagene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LoisLane

Tenkte på akkurat det samme i går. "Her bæres liket bort" var en overskrift jeg fant på internett. Trenger vi å vite ALT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den saken fikk mye dekning allerede fra hun forsvant og til resten av pressenorge kom. Jeg syns også det har vært ganske ekstremt. Og så mye forklaringer og detaljer rundt hvor han har vært, gått osv. Mulig jeg også reagerer fordi jeg er herfra og kjenner til alle steder de har lagt frem ganske godt.

Det har vært masse reaksjoner ang så stor dekning i forhold til barna og andre rundt. Dette har kommet bedre frem i lokalavisa og på lokaltv der det var stor debatt rundt dette (ikke det som selger i tabloidene).

I går gikk de jo ut med fullt navn på mannen også. + bilde av skolen barna går på.

Den dagen de fant liket ble pressekonferansen utsatt, dette var for å varsle de pårørende først så det ble gjort før det kom ut til media.

Det har vært et kriseteam der for familien siden dag.

Men det er tragisk og trist. Og tøft for et lite sted som Nøtterøy. En kommune som også var av de hardest rammede i Norge etter tsunamien for snart et år siden.

Står forøvrig på nettsidene til tønsbergs blad i dag at familien er stor og klarer seg bra med hverandre.

http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID...88/KUNDESERVICE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med deg, men samtidig vil vel alltid noe være uenige med et eller annet. Det er vel et par år siden en ung kvinne forsvant i Oslo, og det var masse om det i avisene og venner og familie ba om hjelp for å finne henne. Så viste det seg at hun hadde tatt toget et eller annet øde sted og tatt selvmord, og straks de fant henne ble det tyst i avisene. Og folk klaget over at de ikke fikk vite noe som helst. De hadde blitt så engasjert og det hadde vært skrevet så mye, og plutselig skulle ingen få vite noe mer. Jeg skjønner jo det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønte ikke helt hvorfor avisene trengte å formidle at hun muligens ble drept i hjemmet mens tre av barna sov.

ALT for mye informasjon...... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Nå ble vel familien "av-anonymisert" fordi det i første omgang var snakk om en forsvinning, men jeg synes likevel det er feil av pressen å daglig ha bilder fra huset og nabolaget, og gå i detalj når det gjelder drap og likfunn - kanskje ekstra feil fordi det er folk som er navngitt og det er snakk om en familietragedie. Jeg har selv familie i det samme nabolaget, og synes derfor dekningen av saken blir ekstra påtrengende. Familien min kan dessuten fortelle at det nærmest har vært valfarting av nysgjerrige bilister og turgående forbi det aktuelle huset. Hva ER det med folk egentlig? Synes man skulle tatt mer hensyn til de pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje vi her inne skal stoppe med omtale av saken?

Mediedebatt er viktig debatt.

Kjenner selv til en familie som ble mye omtalt en del år tilbake pga drap. Kvelden etter det skjedde, var de samlet hjemme og satt og gråt. Men fikk de sitte i fred? Neida, for VG var på trappen og ringte på, sammen med en haug andre tabloidiserte medier, blant annet Se & Hør. SKAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, men samtidig vil vel alltid noe være uenige med et eller annet. Det er vel et par år siden en ung kvinne forsvant i Oslo, og det var masse om det i avisene og venner og familie ba om hjelp for å finne henne. Så viste det seg at hun hadde tatt toget et eller annet øde sted og tatt selvmord, og straks de fant henne ble det tyst i avisene. Og folk klaget over at de ikke fikk vite noe som helst. De hadde blitt så engasjert og det hadde vært skrevet så mye, og plutselig skulle ingen få vite noe mer. Jeg skjønner jo det også.

:Nikke: Jeg husker den saken. Skjønte jo at det var et selvmord, men jeg satt igjen med mange spørsmål, for jeg leste mye om saken. Jeg var mye i Bogstadveien/Hegdehaugsveien på den tiden, og husker lappene hang der... Tragisk sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Jeg husker den saken. Skjønte jo at det var et selvmord, men jeg satt igjen med mange spørsmål, for jeg leste mye om saken. Jeg var mye i Bogstadveien/Hegdehaugsveien på den tiden, og husker lappene hang der... Tragisk sak

Ja, de fleste engasjerer seg jo og blir nysgjerige, særlig hvis man har tilknytning til stedet, kanskje, og sakene er vel på en måte sammenliknbare pga at personene involvert ble navngitt. Samtidig mener jeg at min nysgjerrighet er langt mindre viktig enn hensynet til den berørte familien, og at det derfor er galt av media å gå ut med enhver liten detalj.

Jeg synes det er riktig praksis at man ikke skriver noe om selvmord, samtidig kunne kanskje den samme praksis gjeldt saker som denne, hvor informasjonen som kommer ut neppe er av allmenn interesse.

Når det gjelder å snakke om saken synes jeg i utgangspunktet det bør være greit å diskutere på den måten det blir gjort her, hvor medias rolle blir stilt spørsmål ved. Men man må selvsagt passe seg for å diskutere personer og årsaker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtidig mener jeg at min nysgjerrighet er langt mindre viktig enn hensynet til den berørte familien, og at det derfor er galt av media å gå ut med enhver liten detalj.

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gamle Alex
Ja, de fleste engasjerer seg jo og blir nysgjerige, særlig hvis man har tilknytning til stedet, kanskje, og sakene er vel på en måte sammenliknbare pga at personene involvert ble navngitt. Samtidig mener jeg at min nysgjerrighet er langt mindre viktig enn hensynet til den berørte familien, og at det derfor er galt av media å gå ut med enhver liten detalj.

Når det gjelder å snakke om saken synes jeg i utgangspunktet det bør være greit å diskutere på den måten det blir gjort her, hvor medias rolle blir stilt spørsmål ved. Men man må selvsagt passe seg for å diskutere personer og årsaker osv.

:Nikke:

Synes denne debatten er viktig, så lenge vi klarer og holde oss til sak.

Følte virkelig at at man time for time var med og gravde henne opp (alle viste jo at det var henne) man kunne jo følge med på nettet.

Jeg vet ikke om det er jeg som har korttidsminne eller om denne saken har fått unaturlig masse detalje oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barne- og familiemedister

Det har vært lite andre "nyheter," dermed har særlig nettmediene fråtset heftig i denne saken.

Tror vi hadde sluppet billigere unna dersom det hadde dukket opp noe annet å gripe fatt i.

En annen sak er imidlertid at politiet har brukt media svært aktivt i sitt etterforskningsarbeid i denne saken, noe som godt kan ha medvirket til raske resultater. Dermed er det kanskje heller ikke så rart at media følger saken temmelig minute by minute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En annen sak er imidlertid at politiet har brukt media svært aktivt i sitt etterforskningsarbeid i denne saken, noe som godt kan ha medvirket til raske resultater. Dermed er det kanskje heller ikke så rart at media følger saken temmelig minute by minute.

Ja, og det er jo i utgangspunktet bra - i begynnelsen dreide det seg jo om en forsvinning, og kvinnen ble derfor etterlyst med navn og bilde. Det med bilen var jo også viktig i etterforskningen. For min del er det alle detaljene, og det stadige, gjentagende fokuset på navn, hus og omstendigheter (først spekulasjoner, så detaljer om funn) som føles feil.

Og andre nyheter.. Jeg blir så oppgitt av sånt. Vi bor jo bare i et hjørne av verden - det skjer sikkert ting i utlandet. Og det er ikke lenge siden vi skiftet regjering. Jeg er sikker på at det finnes andre ting å dekke. Men nettmediene er ofte spesielt lite opptatt av viktige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gamle Alex

I går på tv2 nyhetene sa reporteren at hun hadde spurt politiet om de oppfordret publikum til å lete etter drapsvåpenet.

Det er ille, dette har ikke pubøikum noe med, det er en familietragedie som burde være mellom politet og den innvolverte familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, men samtidig vil vel alltid noe være uenige med et eller annet. Det er vel et par år siden en ung kvinne forsvant i Oslo, og det var masse om det i avisene og venner og familie ba om hjelp for å finne henne. Så viste det seg at hun hadde tatt toget et eller annet øde sted og tatt selvmord, og straks de fant henne ble det tyst i avisene. Og folk klaget over at de ikke fikk vite noe som helst. De hadde blitt så engasjert og det hadde vært skrevet så mye, og plutselig skulle ingen få vite noe mer. Jeg skjønner jo det også.

Grunnen til at det ble stille i mediene etter at de fant ut at det var snakk om et selvmord er jo fordi pressen fulgte Vær Varsom-plakaten til PFU. I den sto det at selvmord eller selvmordsforsøk skal som hovedregel ikke omtales. (Dette er nå helt nylig forandret for øvrig..)

Men dessverre er det sånn at mord og kriminalitet selger. Folk vil lese om andres tragedier.

Og som regel er det faktisk lokalavisene som er de som tar dårligst hensyn i forhold til å "holde seg unna" pårørende. De har nemlig ikke den samme "treningen" som regional presse har, av den grunn at de ikke dekker slike saker like ofte. Dessverre er det som regel aviser som VG og Dagbladet som får skylden for å være pågående..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går på tv2 nyhetene sa reporteren at hun hadde spurt politiet om de oppfordret publikum til å lete etter drapsvåpenet.

Det er ille, dette har ikke pubøikum noe med, det er en familietragedie som burde være mellom politet og den innvolverte familien

Jeg leste i dag at det ikke er snakk om noe drapsvåpen... Så da slipper man det problemet ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...