Gå til innhold

Tilbakevendene underlivssopp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forrige høst fikk jeg sopp i underlivet for første gangen. Var hos legen, som bekreftet at det var mye utflod, regna med at det var sopp og anbefalte canesten.

Jeg brukte canesten soppen forsvant, men etter noen uker kom den tilbake.

Etter å ha vært plaget en viss stund fant jeg ut at det sannsynligvis var fordi kjæresten min tuklet for mye med å få inn utstyret, slik at han dro med seg bakterier fra utenfor det andre hullet. Så jeg ba ham passe på, og soppen ble helt borte.

Men nå i høst kom plutselig soppen tilbake, etter jeg hadde vært sammen kjæresten. Tok en kur, soppen ble borte. Litt senere kom den tilbake igjen, tilsynelatende av segselv, for denne gang hadde ikke kjæresten min vært i nærheten siden forrige gang. Jeg tok nok en kur, men den hjalp bare i noen få dager.

Nå har jeg hatt denne irriterende utfloden i kanskje en måned, jeg gidder ikke prøve flere nytteløse kurer. Innimellom svir og klør det, men vanligvis er det bare mengden utflod som plager meg.

Det står på bruksanvisningen til kuren at man skal oppsøke lege ved tilbakevendene sopp eller kurer som ikke fungerer, men jeg har ingen tro på at det er noen sykdom eller slikt. Jeg ble testa for alt mulig annet samtidig forrige gang jeg hadde sopp, og jeg har aldri byttet kjæreste.

Ikke er jeg så veldig lysten på en gynekologtest heller, de er jo ikke noe behagelige akkurat.

Men jeg lurer på om det kan ha noe å gjøre med p-ringene. Hormonprevansjon har jo gjerne diverse bivirkninger, slik som migrenen jeg fikk av p-piller.

Samtidig lurer jeg på om det er en tilfeldighet at det hele tiden har skjedd på høsten og vintern, ingen problemer på sommern eller våren...

Har også kjøpt meg en Aloe Vera 98% krem, som jeg leste ett eller annet sted skulle hjelpe mot soppen. La merke til(og kjente) at det er sitronsyre i den, så jeg lurer på om det kan være mulig å rett og slett drepe soppen med nok av kremen også? De kommer jo av at man har for høy PH, så hvis man øker PHn så skal det i teorien drepe dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å legge til svaret på det som folk ofte spør om: Nei, jeg vasker ikke underlivet med såpe, kun med vann. Og jeg går heller ikke med stramme bukser, men jeg går alltid med string truse.

Skrevet

Jeg synes du bør ta deg en tur til legen.Kanskje h*n kan gi deg en resept på et soppmiddel som er mer effektiv for deg?

Skrevet

Da jeg løp stresset inn på apoteket i høst for å kjøpe Canesten var det en overivrig apotekteknikerelev som fortalte om et eller annet... Men jeg husker ikke hva, for jeg var ikke så interessert der og da - det KLØDDE og jeg ville fortest mulig hjem for å smøre på krem... hør på apoteket? Det var no lurt tror jeg

Skrevet (endret)

Slutt med stringtruser.. Dersom du trodde kjæresten din fraktet mye baselusker fra "bak" til "foran", hva tror du stringtrusa gjøre da..? Fungerer som en flott bro som står åpen hver eneste dag.

Jeg byttet fra vanlige p-piller til Cerazette. Har ikke hatt antydning til sopp etter dette. (og bruker vanlige truser så ofte jeg kan, vasker uten såpe osv.

Endret av siebaeo
Skrevet

Få Diflucan av legen din, hjelper som bare det.

Skrevet

Anbefaler en tur til legen ja... Ofte kan slike kurer man får på apoteket ikke være nok til at de dreper soppen helt, og den kan ligge latent til det kommer en utbruddsfaktor snikende. Hos legen må du sikkert ha en g.u. men de få minuttene det tar, er vel verd det å slippe et sårt kløende underliv...

Skrevet

Jeg slutta å få soppinfeksjoner etter at jeg slutta med tamponger sent i mensen. Bare bind for meg nå.

Dusjer bare litt med vann,men ikke inni. Bomullstruser...

har ellers lagt merke til at soppen kom lett vis jeg hadde spist mye gotteri.

Skrevet
Jeg slutta å få soppinfeksjoner etter at jeg slutta med tamponger sent i mensen. Bare bind for meg nå.

Dusjer bare litt med vann,men ikke inni. Bomullstruser...

har ellers lagt merke til at soppen kom lett vis jeg hadde spist mye gotteri.

Sopp er vel glad i sukker tror jeg..

Kan være lurt å passe på å ikke bruke for stor tampong (høy sugeevne) på slutten. OB har vel en sånn pitteliten sak som kan brukes. Og så er det et triks å smøre dem i litt canesten før man setter dem inn.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Tampong bruker jeg lite, for jeg får den aldri til å fungere som den skal... Dytter den så langt inn jeg får den, føler at den sitter riktig og jeg kjenner ikke at den er der, men alt blodet renner bare på siden av tampongen og lekker ut i trusa, det går ikke inn i tampongen...

Men jeg har tenkt på å smøre inn tampongen med canesten neste gang jeg prøver, får mensen igjen om ca en uke.

Når det gjelder truser, så orker jeg rett og slett ikke vanlige truser, jeg er litt spesiell av meg når det gjelder at klærne skal sitte riktig:p Jeg bruker alltid truseinnlegg + alltid litt dopapir i trusa som jeg bytter hver eneste jeg jeg er på do, og jeg sover naken om natta. Bruker forøvrig kun løse-vide bukser, så det er ikke så tett luft der som det fort ville blitt med smale bukser.

Jeg spiser heller lite godteri, jeg er storspiser av frukt og dekker det meste godtesuget med enten det, nektar eller litt sjokomelk.

Jeg har forresten droppet helt å drikke appelsinjuice og spiser nesten ikke surt godteri lenger, pga tenna, jeg lurer på om det kan ha økt PHn i underlivsmiljøet.

Om jeg ikke snart får soppen til å forsvinne så får jeg bare ta meg en tur til legen, jeg gidder ikke vente til våren for å se om den forsvinner selv da:p

Skrevet

Hvis du bruker truseinnlegg bestandig, er dette med på å opprettholde et fuktig miljø. Likeledes dette med toalettpapir, det er heller ikke heldig, noen som reagerer på bleket toalettpapir, og kan få soppinfeksjoner av det.

Skrevet

underlig at mensen renner forbi tampongen....

enten er de for små til deg.ellers så har du det man kaller lommer i skjeden. Det kan vere opphav til trøskeinfeksjoner,tror jeg...

Gjest adventsmusa
Skrevet

Sluttet å bruke tamponger under mensen, og med dette ble jeg ikke så plaget av soppinfeksjoner lenger. Har også hørt venniner snakke om at vaskepulver/skyllemiddel kan være med på å fremme infeksjoner men vet ikke om det stemmer (mye parfymerte saker det, muligens riktig det kan være slik).

Stringtrusene er nesten aldri i bruk lenger, sverger til boxere nå!

Gjest StoreSky
Skrevet

"Jeg har forresten droppet helt å drikke appelsinjuice og spiser nesten ikke surt godteri lenger, pga tenna, jeg lurer på om det kan ha økt PHn i underlivsmiljøet."

Kan være det, men JEG trodde dette gikk mest på urinveisinfeksjon da. Men barnelegen til datteren min anbefalt ett glass juice hver dag for å holde bakterienivået lavt. (dessuten er sjokomelk/melk, nektar like usunt for tenna..bare ren melk har lite syre)

Skrevet
(dessuten er sjokomelk/melk, nektar like usunt for tenna..bare ren melk har lite syre)

Appelsinjuice, surt godteri og cola har sterke syrer som etser istykker tennene, nektar og sjokomelk har så lite syrer at det forsvinner i mengden og spiller en minimal rolle. Det er eksrementene til bakteriene som spiser sukkeret i nektar, melk og alt annet som lager syre, men du må spise veldig mye sukker for at det skal gi samme effekt som cola og surt godteri

Skrevet

Jeg tror det har en rimelig enkel forklaring.

Din kjæreste kan smitte deg! Han kan ha soppinfeksjon uten å vite om det.

Jeg tror det er problemet jeg og sambo har i allefall... Men han er så dårlig på å huske å bruke kremen...

El

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet

Husk at samboeren din må behandle seg skikkelig samtidig som deg, ellers er det ingen vits, da smitter dere hverandre rundt i ring. Han er smittet selv om han ikke merker det.

Og obs, soppen overlever faktisk i undertøyet og smitter deg igjen etter vask dersom du ikke vasker med varmt nok vann.

Skrevet (endret)
Når det gjelder truser, så orker jeg rett og slett ikke vanlige truser, jeg er litt spesiell av meg når det gjelder at klærne skal sitte riktig:p Jeg bruker alltid truseinnlegg + alltid litt dopapir i trusa som jeg bytter hver eneste jeg jeg er på do, og jeg sover naken om natta. Bruker forøvrig kun løse-vide bukser, så det er ikke så tett luft der som det fort ville blitt med smale bukser.

Jeg er redd å skifte ut stringen er det mest effektive.. (og p-pillebytte!) Tenk så uhygienisk det egentlig er... Hva med boksere da? Jeg har byttet til det, og de synes ikke om du kjøper rett type. Og så er vistnok stringen ut nå.. ;)

(Papiret og truseinnleggene er nok som nevnt over her i tråden mer til irritasjon for bakteriefloraen. Prøvd selv...)

Endret av siebaeo
Skrevet

Ei venninne av meg hadde samme problem, skjønte ingenting. Senere fikk hun chlamydia også. Viste seg at typen hadde svin på skogen og stadig "hentet ny smitte" andre steder...

Ikke helt det du ville høre kanskje, men var det som fallt meg inn. Håper det ikke gjelder deg da(!) of course.. Prøv biola.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...