Gå til innhold

Dere som snakker/skriver på nynorsk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ingen som snakker nynorsk. Og nei, selvsagt skriver man ikke blodpumpe.

Anonymkode: 7e0ca...5df

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skriver/sier dere blodpumpe eller hjerte?

Anonymkode: c34c6...195

Det heiter hjarte på nynorsk. Og det er ingen som snakkar nynorsk, då det er eit skriftsmål. 

Anonymkode: ae022...9ce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja er er noen dialekter som er så og si nynorsk eller veldig lik, vil jeg si 🤔.

Kom bare til å tenke på denne her "eg hugleikar deg av heile mi hoppende blodpumpe". Men ja er nok ingen som bruker blodpumpe i dagligtale 🤣.

Anonymkode: c34c6...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skriver/sier dere blodpumpe eller hjerte?

Anonymkode: c34c6...195

Hahah, blodpumpe er jeg oppvokst med å høre, men det er ikke knyttet til nynorsken!

Tror det har mer med dialekt og "kultur" i området. Steder jeg vokste opp var veldig preget av dialekt og morsomme ordvalg som dette. "Lukk igjen brødhølet" var ikke uvanlig å høre som liten!

Anonymkode: 4e685...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hahah, blodpumpe er jeg oppvokst med å høre, men det er ikke knyttet til nynorsken!

Tror det har mer med dialekt og "kultur" i området. Steder jeg vokste opp var veldig preget av dialekt og morsomme ordvalg som dette. "Lukk igjen brødhølet" var ikke uvanlig å høre som liten!

Anonymkode: 4e685...96c

Ahh så "blodpumpe" har ikke noe med nynorsk å gjøre. Hvor er det dere sier blodpumpe? Og viss dere brukte det i tale reagerte folk på det, som om det var en morsom ting man sa i ny og ne. Eller var det så vanlig at folk ikke reagerte på det? 

Anonymkode: c34c6...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ahh så "blodpumpe" har ikke noe med nynorsk å gjøre. Hvor er det dere sier blodpumpe? Og viss dere brukte det i tale reagerte folk på det, som om det var en morsom ting man sa i ny og ne. Eller var det så vanlig at folk ikke reagerte på det? 

Anonymkode: c34c6...195

I familien var det ikke uvanlig å bli fortalt at man må gå å vaske tenner og pusse hender, for å så hoppe i loppekassa. Er da oppvokst på Toten, generelt ferdet i den delen av Innlandet/Oppland. Om det er vanlig andre steder veit jeg ikke

Jeg tenkte virkelig ikke over dette når jeg var yngre, for det var såpass normalt i familien hahah! Vi ler jo litt av det selv når vi sier det, men hadde ikke turt å snakke sånn til vilt fremmede, spesielt ikke de mest seriøse folka (de ser jo litt rart på deg, "hva faen er blodpumpe" liksom). Til venner kunne jeg godt sagt det, fordi det høres jo dritmorsomt ut😂 Sier støtt "hadet på badet" til dyr og foreldre også, så man kan vel si at samtalene her i huset har en del humor!

Anonymkode: 4e685...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I familien var det ikke uvanlig å bli fortalt at man må gå å vaske tenner og pusse hender, for å så hoppe i loppekassa. Er da oppvokst på Toten, generelt ferdet i den delen av Innlandet/Oppland. Om det er vanlig andre steder veit jeg ikke

Jeg tenkte virkelig ikke over dette når jeg var yngre, for det var såpass normalt i familien hahah! Vi ler jo litt av det selv når vi sier det, men hadde ikke turt å snakke sånn til vilt fremmede, spesielt ikke de mest seriøse folka (de ser jo litt rart på deg, "hva faen er blodpumpe" liksom). Til venner kunne jeg godt sagt det, fordi det høres jo dritmorsomt ut😂 Sier støtt "hadet på badet" til dyr og foreldre også, så man kan vel si at samtalene her i huset har en del humor!

Anonymkode: 4e685...96c

Spennende, får høre ekstra godt etter hva folk sier når jeg drar til toten i fremtiden. 😅

Anonymkode: c34c6...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skriv hjarte. 

Sidan nynorsk ikkje er noko ein snakkar, er det ikkje relevant kva eg seier, men blodpumpe er det sjølvsagt ikkje. :hoho:  

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tja er er noen dialekter som er så og si nynorsk eller veldig lik, vil jeg si 🤔.

Kom bare til å tenke på denne her "eg hugleikar deg av heile mi hoppende blodpumpe". Men ja er nok ingen som bruker blodpumpe i dagligtale 🤣.

Anonymkode: c34c6...195

Ja vel? Hvilke dialekter er det da?

Anonymkode: 7096b...a3e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det heter eit hjarta på nynorsk

Anonymkode: 08e16...bda

På min dialekt seier/skriv eg "eit hjerte". Er det feil ,da? 

Anonymkode: 15a65...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tja er er noen dialekter som er så og si nynorsk eller veldig lik, vil jeg si 🤔.

Kom bare til å tenke på denne her "eg hugleikar deg av heile mi hoppende blodpumpe". Men ja er nok ingen som bruker blodpumpe i dagligtale 🤣.

Anonymkode: c34c6...195

Hoppande.

Anonymkode: c9461...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På min dialekt seier/skriv eg "eit hjerte". Er det feil ,da? 

Anonymkode: 15a65...09a

Ja hjerte er ikke nynorsk, hjarte er det.

Anonymkode: c9461...8e8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Eit hjarta - hjarta (hjartat?)- hjarto - hjarto

Eller eit hjarte

Anonymkode: 08e16...bda

Hjarto er dialekt. Ville skreve det slik: Eit hjarte-hjartet-hjartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...