Gå til innhold

Førjulstradisjoner

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg hadde førjulstradisjoner når ungene var mindre. Da lagde vi blandt annet julekort og merkelapper til julepresangene selv. Nå har jeg ingen og synes egentlig det er litt dumt.

Hvilke har du eller kunne du tenkt deg å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har juleverksted hjemme en kveld/søndag, og lager litt forskjellig julepynt eller julegaver. Vi bruker også å bake julekaker sammen med barna. Vi setter ut grøt til nissen på lillejulaften. :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er andre julen i egen leilighet, så har egentlig få tradisjoner. Men det å lage julekort selv har jeg gjort i en del år og koser jeg meg med. Prøver også å innføre at begge familiene kommer over på middag lille julaften til ikke-julete middag. I fjor var det taco :sjarmor:, vet ikke om vi rekker det i år, etter som jeg skal jobbe til sent på kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

julebaksten og nedvasken er jo koselig (særlig siden vaskinga er hans jobb ;))

vi laget noen julekort sammen i fjor; det var veldig fint :) Jeg broderte, og han klipte og limte rammer :)

bursdagene våre ligger rett før jul, så vi pleier å varme opp gavegivinga i adventstida :)

og så skulle vi henge opp lysslangen på verandaen i dag (1.søndag i advent), men den virket ikke :( må kjøpe ny så snart som råd er...

å plukke ut det perfekte pinnekjøttet tar laaaaang tid :) tråler butikkene noen uker før jul :)

vet ikke hvordan det blir med pynting ellers i år, når vi skal feire hos svigerfar...

jeg har min egen lille private juleseremoni mens han vasker; å pusse tubaen :) må ha en skinnende tuba på veggen i jula (selv om ingen spiller på den ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet for meg selv i høst, og regner først med å lage mine egne tradisjoner når jeg får meg et mannebein og en unge eller tre. Heldigvis skal jeg hjem til jul, så jeg får ta del i noen av de "gamle" tradisjonene til familien min. Vi pleide å hugge juletre, far min, søsteren min, og jeg, men far min gikk amok med sin nyinnkjøpte motorsag(midtlivskrise, kanskje?) og hogde ned et digert tre fra hagen vår som han vil bruke toppen av. Jo, mor mi sendte meg julekalenderpakker til dagene før jeg kommer hjem! Det var rørende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jul sammen med sambo i hans leilighet... Han har aldri hatt en eneste juledekorasjon i hus, men nå skal det bli andre boller! Juletre og pepperkakehus skal vi iallefall ha! :) Siden det er vår første jul sammen (og min første jul uten å bo hjemme) så får vi lage førjulstradisjonene våre i år :) Har ihvertfall satt opp en julestake i vinduskarmen, og pakkekalenderen er på plass :) Jeg sitter i nordsjøen nå, og klør i fingrene til å komme hjem i morgen for å komme igang med juleforberedelsene! Julaften skal vi hjem til mine foreldre, og 1.juledag til hans foreldre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktfat
jeg har min egen lille private juleseremoni mens han vasker; å pusse tubaen :) må ha en skinnende tuba på veggen i jula (selv om ingen spiller på den ;) )

:ler: hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:  hvorfor det?

har du ikke en blank tuba på veggen i jula du da stakkars ;)

(tubaen henger på veggen hele året, men det er bare i jula den er blank :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker, pusser og smører tubaen jeg også før jul, men det er til julekonsert+spilling i kirka på julaften!

Ellers, har vi bake og gotterilaging en lørdag før jul, lage tomtebrygg. Ellers så har mamma alltid adventsfrokost første søndag i advent, med familien/svigers og masse god mat. Det er veldig koselig. Mannen min er vant til reker på lille julatfen, men jeg vil heller ha grøt (Som settes ut til nissen på julaften)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første søndag i advent, pynter vi i huset og har en smak på julemiddagen. Dvs pinnekjøtt og riskrem til dessert.

Hver lørdag og søndag baker jeg sammen med ungene, eller lager konfekt og godteri.

En kveld har vi "juleverksted" Da lager vi merkelapper til alle gavene. Jeg liker ikke hjemmelaget julepynt, så derfor blir det merkelapper i stedet.

Siste søndag før jul pynter vi juletreet.

Lille julaften er vi alltid hos mine foreldre og spiser smørbrød.

Og sist men ikke minst, så går ungene og jeg for å se Putti Plutti Pott hver jul. Blir trist den dagen de ikke gidder det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste tradisjonen jeg har, som jeg prøver å holde ved like, er at jeg og noen venninner møtes en dag før jul og spiser julegrøt med mandel, drikker gløgg, spiser pepperkaker og clementiner og koser oss. Vi har også hatt juleverksted noen ganger. Hyggelig det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min juletradisjon er å sette meg ned på julaften morgen å se Tre nøtter til Askepott. Har jobbet i butikk de siste årene i tillegg til studier så har ikke noe særlig tid til å lage andre tradisjoner, men de kommer.

Lager julekort da, men det mens jeg sitter å ser på tv`n om kveldene..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tradisjon er å jobbe.... (blir sånn når man jobber i butikk)

Da jeg var mindre og bodde hjemme hadde vi alltid gørt på dagen på julaften med mandel i, og restene ble satt ut til nissen i låven (eller kanskje det var kattene :sjenert: )..

de store eksene med julepynt kom ned lille julaften, og treet hadde vi vært ute i egen skog å felt..

1 juledag pleide vi alltid å gå lang tur og 2 dag var det familieselsakp

Nå pynter vi treet enden på lillejulaften eller et par dager før

og 1 dag er vi hos svigers på god mat og drikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi pynter alltid pepperkakehus og baker pepperkaker sammen med niesene og nevøen min.

Skriving av julekort er jo også en koselig tradisjon.

Ellers er det lille julaften som er den dagen som er mest fyllt med tradisjoner hos oss - i forhold til pynting av huset, treet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
har du ikke en blank tuba på veggen i jula du da stakkars ;)

(tubaen henger på veggen hele året, men det er bare i jula den er blank :) )

uff nei, det har jeg dessverre ikke. kanskje jeg skal ønske meg en til jul? :nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tradisjoner:

- Adventskrans, kalenderlys og julekalender til advent. Og gjerne litt ekstra hygge søndagene i advent.

- Pleier og dra på en julekonsert, men har ikke ordnet noe i år enda. Håper vi finner ut av noe.

- Julerengjøring, grundig. Inne i skuffer og skap. Avrime kjøleskap og fryser. Etc. Pusser også det lille jeg har av sølv og hjelper til med det hjemme.

- Juleverksted med en venninde.

- Har noen venner over på gløgg og æbleskiver (munker) før jul.

- Feirer jul med kjæresten før vi drar hvert til vårt. Lager julemat og åpner gavene våre.

- Reiser hjem.

- Pynter til jul hjemme d. 23 desmber. Før det gjøres det rent og hugges juletre.

- D. 23 spiser vi også grøt hos naboene og jeg møtes med vennindene mine og gjør noe sammen med dem, istedet for og gi gaver.

- Julaften starter med lunch ved 13-tiden.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...