Gå til innhold

Gøril, Gudrun eller Gerda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun skal ikke føde. Hun er enten den samme som poster alle de trenavnstrådene, eller hun harselerer over de trådene. Helst det siste, siden hun selv forstår at folk flest synes de navnene er øglybøgly. Men skal likevel ikke utelukke at noen av disse navnene kommer tilbake, alt dette går jo i bølger. Leander var et gammelmannsnavn, nå er det unge mødre trailertrashnavn helt til det går av moten og blir gammelmannsnavn igjen. Av de tre TS nevnte har jeg minst tro på Gøril, mange som styrer unna æ, ø og å. 

Anonymkode: ac210...29a

Du kan ikke være så sikker, det må jo være nyfødte som får disse navnene. Det er fine navn, og til den som sa de blir mobbeoffer: hvorfor?

Anonymkode: f136a...b8d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 21.16):

Mulig dette er litt (positivt) forutinntatt: jeg tenker at ei jente som fødes i 2022 til foreldre som kaller henne Gudrun, sannsynligvis kommer til å få en trygg oppvekst og et godt liv🥰

Anonymkode: db178...874

AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 0.45):

Om du faktisk vurderer å kalle datteren din dette; stakkars jente. Heldigvis kan hun bytte! 

Anonymkode: 835ff...b02

Jeg er 27år og har ett av disse navnene.. her er en public service announcment til alle… vær så snill ikke kall ungen din dette. Disse navnene er så stygge at de ikke kommer til å «trende» igjen. Så alle som hører navnet mitt tror jeg er 70+.

Alle har ledd av navnet når de har hørt nye lærere lese opp navnene fra klasselista. Jeg hadde ganske hvitt hår som barn også, og ble kalt bestemor en periode på slutten av barneskolen…Heldigvis har jeg ett dobbeltnavn, så jeg brukte det andre til vanlig. Nå som voksen bruker jeg bare andre navnet, fjernet det første navnet da jeg var 20. Slutt å gi ungene deres stygge navn bare så dere kan late som dere er unike. Vi må faktisk leve med disse navnene.

Anonymkode: 59295...f22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Disse navnene er så stygge at de ikke kommer til å «trende» igjen.

Jeg er dessverre septisk til historien din. Hvorfor vil folk le og tro du er gammel?

Og stygg og pent er subjektivt

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er dessverre septisk til historien din. Hvorfor vil folk le og tro du er gammel?

Og stygg og pent er subjektivt

Du kan være så skeptisk du vil…sant er det uansett. jeg introduserte meg selv med mitt andre navn til klassekamerater så de visste det ikke, la oss si det er noe i retning av Amalie (normalt men ikke alle som heter det i klassen), så kommer en ny lærer inn og ropte opp fornavnet istedet, altså G-navnet, og klassekamerater fikk da vite det.. så lo de godt av det.. jeg ble ikke mobbet eller noe, og jeg syntes jo det var dritstygt selv, men det var situasjoner jeg hatet. Og jo..mange antar at jeg er en eldre dame når de da ser navnet, foreks. taxi-sjåfører blir overrasket, kundeservice i butikken hvis jeg skal hente en vare osv. får reglmessig kommentarer på dette i disse situasjonene. Jeg ble navngitt etter oldemor..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan være så skeptisk du vil…sant er det uansett. jeg introduserte meg selv med mitt andre navn til klassekamerater så de visste det ikke, la oss si det er noe i retning av Amalie (normalt men ikke alle som heter det i klassen), så kommer en ny lærer inn og ropte opp fornavnet istedet, altså G-navnet, og klassekamerater fikk da vite det.. så lo de godt av det.. jeg ble ikke mobbet eller noe, og jeg syntes jo det var dritstygt selv, men det var situasjoner jeg hatet. Og jo..mange antar at jeg er en eldre dame når de da ser navnet, foreks. taxi-sjåfører blir overrasket, kundeservice i butikken hvis jeg skal hente en vare osv. får reglmessig kommentarer på dette i disse situasjonene. Jeg ble navngitt etter oldemor..

Hva feiler det folk? Man kan da uansett ikke slutte å bruke et navn fordi det finnes trangsynte folk. Det blir litt som å ikke kalle ungen for Adolf pga. Hitler, selv om du vil kalle opp etter bestefar f.eks..

Men, om 15 år er mange eldre med disse navnene døde og færre folk vil tenke på gamle damer når de hører navnene

skeptisk* forresten, jeg skrev feil

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har selv et navn som ble sett på som «gammeltante-navn» da jeg vokste opp. Fikk ofte kommentarer på det. Nå er jeg 44 år, og navnet mitt er blitt veldig trendy😀 To jenter på trinnet til sønnen min  (1. klasse) heter det samme som meg. I tillegg flere yngre jeg vet om rundt her vi bor (Oslo). Veldig glad for at jeg ikke byttet det ut for å hete noe alle andre het den gangen. Navnene «alle» andre hadde er ikke lenger på navnetoppen. Dette går i bølger. 

Liker for øvrig Gudrun best av de tre. Det er også det navnet som er mest i samme sjanger som mitt eget, og et navn jeg har stor tro på at kommer tilbake igjen om ikke så mange år. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg synes Gudrun er finest, det er et helt greit navn. Tipper det vil bli brukt mer framover.

Gerda gir meg litt assosiasjoner til Nazi-Tyskland, for å være ærlig. Men for all del, hadde sikkert likt det bedre om jeg kjente noen som het det. Fullt brukbart navn.

Gøril har jeg mer problemer med. Synes ikke det er pent. Minner om gørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 11.45):

Disse navnene er så stygge at de ikke kommer til å «trende» igjen

Disse navnene er jo spot on nå. Hva som er trendy på navnefronten er på endring, og vi ser en tydelig dreining mot slike gamle norske og tyske navn som var populære da den nåværende foreldregenerasjonens oldeforelde ble født. 

Anonymkode: 8e45b...33e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iia skrev (16 minutter siden):

Hva med Guri eller Guro?

Guro er nydelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gudrun er ganske fint når man venner seg til det. Gerda høres ut som en svensk variant av Gerd, og Gøril er bare stygt og harry. Er det egentlig noen som heter Gøril utenfor den nordlige landsdelen, forresten? 

Anonymkode: 477ec...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...