AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #21 Skrevet 16. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har hund og det er forbanna irriterende å ta buss med hund. Folk trår over bikkja,står helt oppå,prøver å ta på osv,så det beste for oss er enten at jeg har han oppi setet innerst mot vinduet, eller sitter på 4 seter alene så han kan være på gulvet. Til nød også der folk med barnevogn står. Jeg mener at jeg har like mye rett til å ta den plassen jeg velger, som hvem som helst andre. Hunden min er nervøs og liker ikke at folk går rett oppå han. Så jeg skjønner hundeeieren her. Er barnet ditt så allergisk at dere alltid må ha førstevalget så ville jeg foreslå bil. Må også si at jeg unngår buss i rush med hunden, og tar helst bare å går/sykler. Var det fullt på bussen så skjønner jeg eier her godt. Folk tror hunder er felles eie og helt uten behov. Anonymkode: ae546...5e0 Jeg forstår at du er glad i hunden din og det er bra av deg å sørge for at den har det godt! Men i TS' tilfelle var det snakk om et barn med behov som ikke ble hensyntatt av en hundeeier, og det virker som også du setter hunden din foran hensynet til andre passasjerer. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men her i Oslo er det oppslag på buss, trikk etc. der folk bes om å ikke ha føttene oppi setet, siden det skitner til der andre senere skal sitte. Hunder skal ikke sitte der(og når du legger beslag på fire plasser for at du og hunden skal få være i fred - betaler du for alle plassene?). Plasser for barnevogn eller rullestol er merket, og de som har med noe av dette på buss/trikk/bane har forrang til bruk av slike plasser. Quote Hunder skal holdes i bånd og må ikke hindre fri passasje. Det er ditt ansvar å sørge for at hunden ikke er til sjenanse for andre passasjerer. Du er selv ansvarlig for eventuell skade hunden måtte påføre andre. Dyr er ikke tillatt direkte på setet, og hunder skal sitte på gulvet eller fanget. https://ruter.no/kjop-billett/om-bord/reise-med-hund/ Samme regelverk som ovennevnt brukes også på kollektivtransport i Trondheim. I Bergen lyder det slik: Quote Dersom det er plass på transportmiddelet og dyret ikkje er til sjenanse for dei andre reisande, kan dyret takast med. Dyr skal sikrast i band eller bur under transporten og må ikkje hindre fri passasje. Dyr som er aggressive eller sjenerer dei reisande på anna vis, kan bli sett av under transporten. https://www.skyss.no/reise/ha-med-om-bord/#dyr Vys regelverk for togreise: Quote Du kan ha med deg kjæledyr på plasser som er merket for det. Vys personale kan avvise passasjerer med dyr hvis dyret er til sjenanse, bry eller fare for andre passasjerer. https://www.vy.no/vilkar-og-personvern/reisevilkar?item=7172 Vys regelverk for bussreise: Quote På grunn av medpassasjerer med allergi og astma kan vi dessverre ikke ta med dyr. Ekspressbussene har ikke separat transportrom egnet for dyr, og hensynet til medpassasjerer må derfor prioriteres. https://www.vy.no/kundeservice/sporsmal-og-svar/sporsmal-og-svar-om-buss/bagasje-og-spesielle-behov?item=3011 NOR-WAYs regelverk for ekspressbuss: Quote Det er dessverre ikke tillatt med dyr om bord i våre ekspressbusser. Ekspressbussene har ikke separat transportrom egnet for dyr, og hensynet til medpassasjerer må derfor prioriteres. https://www.nor-way.no/reiseinfo/dyr-paa-bussen/ Det kan gjøres unntak fra reglene over, når det er snakk om fører- og tjenestehunder. Samferdelsdepartementet har dette regelverket gjeldende ekspressbusser: Quote Samferdselsdepartementet vil med dette presisere at selskapene skal følge opp kravet om tilgjengelighet på ekspressbusser, enten ved å tilpasse materiellet slik at bussene blir tilgjengelige for personer med nedsatt funksjonsevne, eller ved å ha et serviceopplegg som ivaretar denne gruppens behov. I denne sammenheng kan følgende grupper regnes som funksjonshemmede: Orienteringshemmede (f. eks. syns og hørselshemmede, dyslektikere, kognitiv funksjonshemmede og psykisk utviklingshemmede) Bevegelseshemmede (f. eks. personer med fysiske funksjonshemninger samt hjerte og lungesyke) Miljøhemmede (f. eks. astmatikere og allergikere) https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-n-22006/id109591/ Med andre ord: Det er hundeeierne som skal ta hensyn til medpassasjerer og om nødvendig vike plassen for dem, ikke omvendt. Anonymkode: 8d525...a9d 6 13
Burugla63 Skrevet 16. september 2022 #22 Skrevet 16. september 2022 Men hvorfor har ikke barnet skoleskyss med taxi? , ser du nevner at barnet sitter i rullestol. 9
cilla89 Skrevet 16. september 2022 #23 Skrevet 16. september 2022 Om folk fritt selv kan velge plass, så hadde jeg ikke flyttet meg. De gangene jeg reiser kollektivt med hund, så ønsker jeg å velge en plass som gjør det mest mulig komfortabelt for hunden (minst mulig oppå fremmede). Men om noen ikke har mulighet til å velge en annen plass; folk i rullestol, folk med barnevogn, eldre og dårlige til bens ol, så hadde jeg naturligvis flyttet meg (iallefall om de hadde spurt på en ordentlig måte). Skulle da virkelig bare mangle at man ikke tar såpass med hensyn til andre. 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #24 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har hund og det er forbanna irriterende å ta buss med hund. Folk trår over bikkja,står helt oppå,prøver å ta på osv,så det beste for oss er enten at jeg har han oppi setet innerst mot vinduet, eller sitter på 4 seter alene så han kan være på gulvet. Til nød også der folk med barnevogn står. Jeg mener at jeg har like mye rett til å ta den plassen jeg velger, som hvem som helst andre. Hunden min er nervøs og liker ikke at folk går rett oppå han. Så jeg skjønner hundeeieren her. Er barnet ditt så allergisk at dere alltid må ha førstevalget så ville jeg foreslå bil. Må også si at jeg unngår buss i rush med hunden, og tar helst bare å går/sykler. Var det fullt på bussen så skjønner jeg eier her godt. Folk tror hunder er felles eie og helt uten behov. Anonymkode: ae546...5e0 Du vet at buss er et transportmiddel for mennesker og ikke hunder? Og hvis hunden din er nervøs og ikke liker at folk går rett oppå ham, ta ditt eget råd og bruk bil. Anonymkode: 3f873...58d 2 12
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #25 Skrevet 16. september 2022 Det er mest logisk at de med hund holder seg samme sted som vogner/rullestoler. Man kan feks ikke la hunden sitte på et vanlig sete. Og om liten plass, så er det veldig trangt å stå med hund i midtgangen. Og hunden kommer da helt oppi de som sitter. Jeg syns du skal sjekke om det er mulig å få gratis taxi. Kombinasjon av at han sitter i rullestol OG er veldig allergisk. Anonymkode: d045d...764 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #26 Skrevet 16. september 2022 Hundeeieren burde skjemmes. Anonymkode: 747a3...980 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #27 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg forstår at du er glad i hunden din og det er bra av deg å sørge for at den har det godt! Men i TS' tilfelle var det snakk om et barn med behov som ikke ble hensyntatt av en hundeeier, og det virker som også du setter hunden din foran hensynet til andre passasjerer. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men her i Oslo er det oppslag på buss, trikk etc. der folk bes om å ikke ha føttene oppi setet, siden det skitner til der andre senere skal sitte. Hunder skal ikke sitte der(og når du legger beslag på fire plasser for at du og hunden skal få være i fred - betaler du for alle plassene?). Plasser for barnevogn eller rullestol er merket, og de som har med noe av dette på buss/trikk/bane har forrang til bruk av slike plasser. https://ruter.no/kjop-billett/om-bord/reise-med-hund/ Samme regelverk som ovennevnt brukes også på kollektivtransport i Trondheim. I Bergen lyder det slik: https://www.skyss.no/reise/ha-med-om-bord/#dyr Vys regelverk for togreise: https://www.vy.no/vilkar-og-personvern/reisevilkar?item=7172 Vys regelverk for bussreise: https://www.vy.no/kundeservice/sporsmal-og-svar/sporsmal-og-svar-om-buss/bagasje-og-spesielle-behov?item=3011 NOR-WAYs regelverk for ekspressbuss: https://www.nor-way.no/reiseinfo/dyr-paa-bussen/ Det kan gjøres unntak fra reglene over, når det er snakk om fører- og tjenestehunder. Samferdelsdepartementet har dette regelverket gjeldende ekspressbusser: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-n-22006/id109591/ Med andre ord: Det er hundeeierne som skal ta hensyn til medpassasjerer og om nødvendig vike plassen for dem, ikke omvendt. Anonymkode: 8d525...a9d Veldig bra innlegg, litt imponert over jobben du har gjort med å finne fram alle linker. 👍 Anonymkode: 206b5...519 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #28 Skrevet 16. september 2022 Vil mye heller møte på et barn i rullestol enn en hund på en buss. Liker ikke hunder på buss. Føler meg utrygg. Anonymkode: 619c5...d89 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #29 Skrevet 17. september 2022 Synes dette var utrolig dårlig oppførsel av hundeier. Helt greit å ikke alltid ville gå av bussen, da det kan være man skal rekke noe selv, det er lenge til neste eller dårlig vær. Men man kan da i det minste flytte seg vekk, når man ser at barnet ikke kan flytte seg like lett. Å dere var tross alt først på bussen. Kun en gang har jeg nektet å flytte meg, og det var en dame som absolutt skulle sette seg helt oppå oss, for så å klage høylytt over hvor redd hun var hunder. Vel da anbefaler jeg deg at du flytter deg siden bussen er nesten tom, så det er bare å sette seg så langt unna du ønsker. Eller så tar jeg alltid hensyn så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 8e892...6ff 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #30 Skrevet 17. september 2022 Jeg syns det er litt vanskelig, og jeg ser begge sider av saken. Begge har like mye rett på plassen, men jeg tenker den som har den største ulempen er den som eier problemet, selv om det er et barn i rullestol. Jeg syns man kan ta hensyn og ville selvsagt prøvd ta det så mye som mulig. Men: Noen tåler ikke parfyme, noen tåler ikke hund, noen tåler ikke katt, noen tåler ikke røyklukt, noen er allergisk mot nøtter. Noen er så hyperallergisk at selve allergenet kan bare være på klærne. Og det går ikke å tilpasse samfunnet til disse utfordringene, men man må tilpasse seg samfunnet. Hvis det er såpass sjenerende og vanskelig at det kan være en hund på samme buss, tenker jeg at man må se på andre alternativer til transport. Hvor man kan skåne barnet for slike opplevelser, evt prøve maske som noen har foreslått i tråden, kanskje det er mer enn nok! Anonymkode: 27ee6...c16 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #31 Skrevet 17. september 2022 Alle. Absolutt alle muslimske barn hyler allergi bare de ser hunden min. Så jeg tar ikke dette seriøst lenger. Tror ingen lenger. Anonymkode: a0833...30f 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #32 Skrevet 17. september 2022 Hadde du sagt det samme om det hadde vært en servicehund? Ville du bedt de flytte seg? Det hadde faktisk vært diskriminering og ungen din hadde reagert akkurat på samme måte om de ikke kunne flytte seg. Du velger å ta trikk, da må du regne med at det er hunder på også. Du har ikke førsterett på noe pga allergi og barn i rullestol. Kjør bil neste gang eller taxi. regner med at du kan få det dekket fra pasientreiser. Anonymkode: 05285...ef8 1 1
sunshineinmypocket Skrevet 17. september 2022 #33 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alle. Absolutt alle muslimske barn hyler allergi bare de ser hunden min. Så jeg tar ikke dette seriøst lenger. Tror ingen lenger. Anonymkode: a0833...30f Akkurat som med "glutenallergi" og "laktoseintoleranse". Noe som er synd for det går utover de som faktisk har ekte allergier. De som er selvdiagnotisert fordi de mener ting er usunt ødelegger for alle andre. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #34 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg syns det er litt vanskelig, og jeg ser begge sider av saken. Begge har like mye rett på plassen, men jeg tenker den som har den største ulempen er den som eier problemet, selv om det er et barn i rullestol. Jeg syns man kan ta hensyn og ville selvsagt prøvd ta det så mye som mulig. Men: Noen tåler ikke parfyme, noen tåler ikke hund, noen tåler ikke katt, noen tåler ikke røyklukt, noen er allergisk mot nøtter. Noen er så hyperallergisk at selve allergenet kan bare være på klærne. Og det går ikke å tilpasse samfunnet til disse utfordringene, men man må tilpasse seg samfunnet. Hvis det er såpass sjenerende og vanskelig at det kan være en hund på samme buss, tenker jeg at man må se på andre alternativer til transport. Hvor man kan skåne barnet for slike opplevelser, evt prøve maske som noen har foreslått i tråden, kanskje det er mer enn nok! Anonymkode: 27ee6...c16 Hvis du ser på lista som en annen AB over her har laget så ser du at det faktisk ikke helt stemmer. Det er ikke sånn at begge har like mye rett. Om det er til ulempe så må hunden vike for barnet i rullestol. Anonymkode: 206b5...519 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #35 Skrevet 17. september 2022 Her syns jeg hundeeier burde føyd seg, da det er enklere for de å tilpasse seg. Samtidig så tenke jeg at kanskje en bil beregnet for funksjonsnedsettelser og rullestol hadde vært en bedre løsning for dere? Dersom barnet i tillegg har sterke allergier. Anonymkode: cd7dd...8d2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #36 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du ser på lista som en annen AB over her har laget så ser du at det faktisk ikke helt stemmer. Det er ikke sånn at begge har like mye rett. Om det er til ulempe så må hunden vike for barnet i rullestol. Anonymkode: 206b5...519 Det kan vel diskuteres. I en hverdag med ganske kort tid på en trikk og få stopp, står man ikke og diskuterer en liste. Og jeg tenker TS må faktisk tilrettelegge mer for det hvis det er så ille for barnet. At det har så sterke allergier at det får nedsatt livskvalitet, så bør man kanskje ikke ta kollektivt. Anonymkode: 27ee6...c16 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #37 Skrevet 17. september 2022 Selv om man har rettigheter, trenger man ikke alltid stå på dem. Det går fint an å vise hensyn. Er selv glad i hund, men ville vært en selvfølge for meg å flytte på meg i en slik situasjon. Det man vet, kan man selvfølgelig ta hensyn til. Spesielt når det ikke koster en mye. Denne hundeeieren var bare vrang. Håper ikke vedkommende har lappen. Kjører sikkert egoistisk også da. Anonymkode: bdd8b...8a6 2
got2go Skrevet 17. september 2022 #38 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Mange hundeeiere er syke i hodet. Anonymkode: 5ea97...8a6 Akkuratt DET er det mange småbarnsmødre som er også! 3
got2go Skrevet 17. september 2022 #39 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 12.50): Vi tar kollektiv transport og vårt barn er veldig allergisk mot hund. Det er ikke bare-bare å ta allergimedisiner daglig heller. Opplevde i dag at noen kom inn på trikken med hund. Dette var ikke en service-hund, da hadde vi så klart gått umiddelbart. Jeg sa at barnet var allergisk og spurte dem om de ikke kunne flytte seg lenger frem i vognen, men det nektet de. De sa at deres hund hadde like stor rett til å være der som mitt barn. Barnet sitter i rullestol så vi får ikke flyttet oss selv uten å gå ut av trikken og da rekker vi ikke å komme på igjen. Siden de nektet å flytte seg og vi ikke rakk å komme oss ut så måtte vi vente til neste stopp for å komme oss ut og vente på neste trikk. Dessverre så var dette nok til at barnet reagerte så kraftig at skole og jobb måtte avlyses i dag. Kjenner jeg blir så forbanna når sånn skjer. Tok det opp med en bekjent som mente at hun forsto hundeeierne også, at det hadde blitt feil uansett. Jeg mener at vi bør ta litt hensyn til hverandre og i dette tilfelle kunne de flyttet seg litt fra oss. Hva er rett? Anonymkode: a8f88...404 Hvorfor ikke? Hundeeier hadd elike mye rett til å stå der som dere. Dersom det er et problem for dere, så må dere flytte dere. Ikke forlang at andre må gjøre det. 3
Troyamin Skrevet 17. september 2022 #40 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 12.59): Jeg tenker dere har et ansvar selv også. Om dere MÅ være akkurat DER på bussen pga rullestolen (noe dere selvsagt må), men ikke tåler at hunder er på bussen (noe de er i sin fulle rett å være mot billett), så synes jeg vel at dere enten må ta allergimedisinen, eller slutte å ta bussen. Det er ikke alltid det er barebare å stå et annet sted med hund heller. Kanskje blir hunden stresset om den må stå i midtgangen, og det er for tett på andre folk, etc. Om man trenger at alle rundt en tar veldig mye hensyn hele tiden, så tenker jeg at da bør man vurdere andre alternativer som ikke krever at omgivelsene hele tiden skal tilpasse seg deg. Anonymkode: 23fdb...e5e Tuller du? Nei, hunden har ikke like mye rett til å være der! Og om hunden blir stresset av å stå andre steder, blir toppen av idioti å komme med! Er hunden så nervesvak, har den ingenting i bymiljø å gjøre i utgangspunktet. 4 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå