Gå til innhold

Ingen hensyn til barn med allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tar kollektiv transport og vårt barn er veldig allergisk mot hund. Det er ikke bare-bare å ta allergimedisiner daglig heller. Opplevde i dag at noen kom inn på trikken med hund. Dette var ikke en service-hund, da hadde vi så klart gått umiddelbart. Jeg sa at barnet var allergisk og spurte dem om de ikke kunne flytte seg lenger frem i vognen, men det nektet de. De sa at deres hund hadde like stor rett til å være der som mitt barn. Barnet sitter i rullestol så vi får ikke flyttet oss selv uten å gå ut av trikken og da rekker vi ikke å komme på igjen. Siden de nektet å flytte seg og vi ikke rakk å komme oss ut så måtte vi vente til neste stopp for å komme oss ut og vente på neste trikk. Dessverre så var dette nok til at barnet reagerte så kraftig at skole og jobb måtte avlyses i dag. Kjenner jeg blir så forbanna når sånn skjer. Tok det opp med en bekjent som mente at hun forsto hundeeierne også, at det hadde blitt feil uansett. Jeg mener at vi bør ta litt hensyn til hverandre og i dette tilfelle kunne de flyttet seg litt fra oss. Hva er rett?

Anonymkode: a8f88...404

• Liker 3
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er en selvfølge at man flytter seg om man har fått et ønske om å flytte seg fordi barnet i rullestol er allergisk. Jeg syns den hundeeieren var skikkelig egoistisk om det bare hadde vært å flytte seg litt lengre fram eller bakover. 

Anonymkode: 206b5...519

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Kjøp allegimaske fra Norges allergiforbund. Da slipper hun iallfall bli dårlig når slikt skjer. Vanlig maske hjelper det også, har brukt det selv når jeg ikke kunne unngå dyret jeg er superallergisk mot.

Anonymkode: 8ab91...bff

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg mener vel egentlig at den som eier problemet må finne løsninger som fungerer. Men, når barnet deres sitter i rullestol ville jeg sett det som en selvfølge at de som enkelt kan flytte seg, i dette tilfellet de med hunden, gjør det. Det burde være helt åpenbart. Men en kan ikke forvente at de med hund går av, da må man heller kjøre selv. 

Anonymkode: 68894...cc2

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker dere har et ansvar selv også. 

Om dere MÅ være akkurat DER på bussen pga rullestolen (noe dere selvsagt må), men ikke tåler at hunder er på bussen (noe de er i sin fulle rett å være mot billett), så synes jeg vel at dere enten må ta allergimedisinen, eller slutte å ta bussen. 

Det er ikke alltid det er barebare å stå et annet sted med hund heller. Kanskje blir hunden stresset om den må stå i midtgangen, og det er for tett på andre folk, etc. 

Om man trenger at alle rundt en tar veldig mye hensyn hele tiden, så tenker jeg at da bør man vurdere andre alternativer som ikke krever at omgivelsene hele tiden skal tilpasse seg deg. 

Anonymkode: 23fdb...e5e

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er dessverre resultatet av at mange sier at de er allergiske når de egentlig er redde for hunder. Har man som hundeeier opplevd det mange nok ganger, gidder man ikke lenger ta hensyn.

Anonymkode: b34e5...11f

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er dessverre resultatet av at mange sier at de er allergiske når de egentlig er redde for hunder. Har man som hundeeier opplevd det mange nok ganger, gidder man ikke lenger ta hensyn.

Anonymkode: b34e5...11f

Ja, og man har gjerne erfart at uansett hvor man stiller seg med den hunden, er det noen som klager, enten på allergi, "allergi", eller folk som blir sure pga de er redde for sikkel og hundehår. 

Når man reiser kollektivt, er det grenser for hva man kan kreve av andre betalende medpassasjerer. 

Anonymkode: 23fdb...e5e

• Liker 15
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

At folk med hund flytter seg, bør man kunne forvente, synes jeg. Det blir det samme som at man reiser seg dersom eldre, funksjonshemmede, gravide etc. ber om sitteplass. At de går av, kan man derimot ikke forvente. 

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

At folk med hund flytter seg, bør man kunne forvente, synes jeg. Det blir det samme som at man reiser seg dersom eldre, funksjonshemmede, gravide etc. ber om sitteplass. At de går av, kan man derimot ikke forvente. 

Det ville vært nok at de flyttet seg og midtgangen var klar og de hadde lett klart å forflytte seg i god tid før trikken kjørte igjen. Jeg ville aldri bedt noen gå av, og hadde de vært på før vi kom så hadde vi selv gått inn et annet sted.

Ja, det er jo vi som har problemet, men når det er så enkelt for andre å ta hensyn så synes jeg det er dårlig gjort. Jeg visste ikke at det var vanlig å slenge ut løgn om at man har allergi for å slippe hunder, men mitt barn har virkelig alvorlig allergi. Det er ganske tydelig at barnet er sykt fra før, og har tilleggsdiagnoser som påvirker ventilasjonen som gjør at det kan bli ganske alvorlig når allergisk reaksjon trigger dette. Det var ikke noe jeg fortalte dem, men en del av meg skulle ønske de fikk sett hva de stelte i stand. Samtidig selvfølgelig ikke. Jeg lurer på om de fortsatt hadde vært fornøyd med hvordan de behandlet et barn i dag om de visste.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kjøp allegimaske fra Norges allergiforbund. Da slipper hun iallfall bli dårlig når slikt skjer. Vanlig maske hjelper det også, har brukt det selv når jeg ikke kunne unngå dyret jeg er superallergisk mot.

Anonymkode: 8ab91...bff

Takk! Jeg skal sjekke opp i dette med engang.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vi tar kollektiv transport og vårt barn er veldig allergisk mot hund. Det er ikke bare-bare å ta allergimedisiner daglig heller. Opplevde i dag at noen kom inn på trikken med hund. Dette var ikke en service-hund, da hadde vi så klart gått umiddelbart. Jeg sa at barnet var allergisk og spurte dem om de ikke kunne flytte seg lenger frem i vognen, men det nektet de. De sa at deres hund hadde like stor rett til å være der som mitt barn. Barnet sitter i rullestol så vi får ikke flyttet oss selv uten å gå ut av trikken og da rekker vi ikke å komme på igjen. Siden de nektet å flytte seg og vi ikke rakk å komme oss ut så måtte vi vente til neste stopp for å komme oss ut og vente på neste trikk. Dessverre så var dette nok til at barnet reagerte så kraftig at skole og jobb måtte avlyses i dag. Kjenner jeg blir så forbanna når sånn skjer. Tok det opp med en bekjent som mente at hun forsto hundeeierne også, at det hadde blitt feil uansett. Jeg mener at vi bør ta litt hensyn til hverandre og i dette tilfelle kunne de flyttet seg litt fra oss. Hva er rett?

Skulle gå inn her og fortelle ag hvorfor i alle dager skulle de flytte seg. Så leste jeg at det var et barn som i tillegg satt i rullestol. Selv er jeg hundeeier, og kunne aldri latt et barn lide av den grunn. Idioter finnes det overalt dessverre. Folk har null og niks empati for andre enn seg selv lenger. Dette tullet med at alle har allergi (les: selvdiagnostisert intoleranse) ødelegger for nettopp dere som kan få slike alvorlige reaksjoner. Håper det går nedre med barnet nå❤️

Anonymkode: 20cb1...a80

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Sånne hundeeiere setter oss alle i et dårlig lys. Selvsagt hadde jeg tatt hensyn og flyttet meg dersom noen hadde spurt om det. Skulle da virkelig bare mangle. Det sagt så har jeg opplevd så mye stygg oppførsel mot hunden min på bussen at jeg har kjøpt bil og sluttet å reise kollektivt, utelukkende for å slippe ufine "allergiske" mennesker (som egentlig bare hater hunder).

Anonymkode: 14082...486

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Om man alltid når man reiser krever at mange mennesker tilpasser seg dere så kanskje egen transport bør brukes i større grad.  Ja det er synd på barnet med rullestol, allergi++, men det offentlige rom klarer ikke å bli fritt for andre mennesker, dyr eller allergener, sånn er det bare og det må man dessverre bare akseptere (eller flytte dit det ikke bor folk) Det er så mye ulike allergier og annet som noen krever tilpasning at det lar seg ikke alltid gjennomføre. Jeg har ikke kraftig allergi, men jeg liker ikke når folk røyker- det irriterer halsen så jeg hoster. Jeg godtar at folk røyker, jeg bare sørger for å flytte meg bort/ikke oppsøke steder hvor jeg møter på røyking, med den logikken så ville jeg holdt meg unna steder hvor jeg møter hunder og rullestolen ikke kan flyttes.

Anonymkode: 48382...fd8

• Liker 8
Skrevet

Jeg har hund og det er forbanna irriterende å ta buss med hund. Folk trår over bikkja,står helt oppå,prøver å ta på osv,så det beste for oss er enten at jeg har han oppi setet innerst mot vinduet, eller sitter på 4 seter alene så han kan være på gulvet. Til nød også der folk med barnevogn står. Jeg mener at jeg har like mye rett til å ta den plassen jeg velger, som hvem som helst andre. Hunden min er nervøs og liker ikke at folk går rett oppå han. Så jeg skjønner hundeeieren her. Er barnet ditt så allergisk at dere alltid må ha førstevalget så ville jeg foreslå bil. 

Må også si at jeg unngår buss i rush med hunden, og tar helst bare å går/sykler. Var det fullt på bussen så skjønner jeg eier her godt. Folk tror hunder er felles eie og helt uten behov. 

Anonymkode: ae546...5e0

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dyr på kollektiv transport burde ikke være lovlig med unntak av blindehunder.

Anonymkode: a5d66...a9c

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hunden min er nervøs og liker ikke at folk går rett oppå han. Så jeg skjønner hundeeieren her. Er barnet ditt så allergisk at dere alltid må ha førstevalget så ville jeg foreslå bil. 

Altså. Nå er busser for mennesker og ikke dyr. Er hunden din så nervøs så ville jeg foreslått bil. Hilsen hunde- og barnemor.

Anonymkode: 20cb1...a80

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Du kan forvente at de flytter seg, men du kan ikke forvente at de går av. Så lenge hund er tillatt på kollektivtransport har de like mye rett til å være der som dere, men hensyn bør selvsagt alle ta.

Anonymkode: 18701...a7a

• Liker 4
Skrevet

Så mye enklere ting kunne ha vært om folk hadde vært mer rause med hverandre! I dette tilfellet - med et barn i rullestol - mener jeg det er åpenbart at de med hund flytter seg (det er ingen som har krevd at de går av). Hadde barnet ikke vært i rullestol, så hadde jeg kanskje forventet at du som foreldre hadde tatt ansvar og flyttet barnet bort fra hunden. Det må være rom for alle på kollektivtransporten, og det er det jo om folk gidder å være litt rause og ikke bare forholde seg til sin egen rett.

Anonymkode: bedd7...ccb

• Liker 7
Skrevet

Herlighet, hvem er det som ikke flytter seg litt for et sykt barn i rullestol🙄 Jeg syns det sier mye om den personen.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Mange hundeeiere er syke i hodet. 

Anonymkode: 5ea97...8a6

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...