Gå til innhold

Hva tenker dere om å hoppe over kirken i begravelse, konfirmasjon, dåp, eller bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke droppet kirken i begravelse eller bryllup, særlig ikke begravelse. Jeg har gjort motsatt i noen begravelser, vært med i kirken, men så dratt hjem fordi det var den avdøde jeg kjente og ikke familie og venner. 

Jeg reagerer ikke så mye på hva andre gjør her, jeg regner med at det er andre årsaker enn at de bare vi ha kakene når det gjelder begravelse i hvert fall. Både bryllup, dåp og konfirmasjon i kirken kjennes litt rart for meg, som ikke er kristen og har vokst opp i en familie som i liten grad har hatt seremoniene sine i kirken. Jeg kjenner meg litt som en fremmed når jeg deltar, men tenker det er en viktig del for dem som velger kirka, så da er det høflig å stille på det og. Begravelse opplever jeg litt annerledes, som at mye av det nære og personlige kommer i seremonien i kirka, og jeg ville kjent det som at jeg at jeg egentlig ikke hadde vært i begravelsen om jeg ikke deltok der. 

Anonymkode: 1967b...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/17/2022 at 5:53 PM, AnonymBruker said:

Hoppe over kirken ! ! !😔  ..Sørg for at du ikkje blir spiddet av kirkespiren på tårnet !😄

Anonymkode: e9f5e...248

Dette var mitt bud, hvis jeg var Gud..  ikke stikk hull på min buksebak med spir.. spir svir.

Anonymkode: c8789...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

For dåp og konfirmasjon er det helt greit - og helt vanlig - å ikke møte opp i kirken. Det er plassmangel og som regel kun de nærmeste som får bli med inn.

I begravelse er det en selvfølge å møte opp. For bryllup kommer det an på plassen, mange har invitert flere gjester enn det er plass til. (gifter man seg borgerlig er det IKKE plass til mange, kun forlovere og kanskje foreldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...