AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Del Skrevet 15. september 2022 ^ Anonymkode: a0252...3a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Del Skrevet 15. september 2022 Sånt man ikke. Anonymkode: 2b3b8...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Del Skrevet 15. september 2022 SÅ da kommer man kun for maten og selskapet? Syns jeg ikke noe om, det er liksom ritualet i kirka som er poenget. Anonymkode: 7c81e...06a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Del Skrevet 15. september 2022 Altså når du er gjest? Synes jeg ikke er greit. Er du invitert, så synes jeg du bør stille i kirken. Og jeg er ikke kristen i det hele tatt. Anonymkode: 416d1...505 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fransine Skrevet 15. september 2022 #5 Del Skrevet 15. september 2022 Helt greit. Men hvis du er veldig nær familie / bestevenn med den som skal i kirken så vil det kanskje virke litt rart. Men tror de er såpass opptatt med sitt gjøremål at de ikke går og teller hvem som kom i kirka og hvem som lot være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #6 Del Skrevet 15. september 2022 Min bror som ikke har tilhørighet til kirken, kom i vårt bryllup. Men han har ikke ønsket å dukke opp i begravelser eller andre ting som skjer i kirken som er innad i familien. Han er åpen om det, og vi aksepterer at han ikke ønsker. Og han aksepterer at det skjer kirkelige begravelser, og at vi ønsket å gifte oss i kirken. At mennesker ikke vil inn i kirken har mange årsaker, og jeg tenker at gjensidig respekt er et stikkord. Man kan fremdeles minnes et menneske som har gått bort, feire et menneske som trår inn i de voksnes rekker, feire et menneske som får sitt navn osv. Snakk om det. Si at du ikke kommer av en grunn, og at det ikke er dems feil at du ikke kommer. Om min bror ikke villet komme i kirken til bryllup, så hadde jeg ikke tenkt noe mer over det. Han var invitert til middag og fest, og valgte å dra tidlig videre til sine kompiser. Han var glad på våre vegne selv om han ikke var enig i avgjørelsen om et kirkelig bryllup. Må man være enig i alt mulig for at alt skal være bra? Kan man ikke møtes på midten og være tolerant for at enkelte har en annen tro/levesett enn seg selv? Anonymkode: 62484...7b1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #7 Del Skrevet 15. september 2022 Jeg er ikke kristen men står i statskirken. Jeg har vært både i tempel og moské. Fordi jeg synes det er interessant og lærerikt. Vanlige folk bør gå i kirken knyttet til et selskap. Det er kun ekstreme/ protestanter som lager drama av det.. og det tilhører skjeldenhet Anonymkode: c3665...16c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 16. september 2022 #8 Del Skrevet 16. september 2022 Kirken er avdødes siste vilje og må respekteres 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Del Skrevet 16. september 2022 Jeg syns man skal dra. De som ikke drar, er vel de som ikke er kristne, ikke liker kristendommen. Selv er jeg ikke kristen i det hele tatt, men drar i kirker på bryllup osv. Og jeg liker å besøke spesielle kirker når jeg er på ferie, som katedralene i Paris, York og Trondheim, og jeg elsker stavkirker. Det er på grunn av arkitekturen, pluss at jeg er veldig glad i historie. Da kommer man ikke utenom kirker. Jeg tenker at, er du ikke kristen, er en kirke bare et bygg for deg. For meg er f.ks en stavkirke et gammelt bygg av tre, jeg vet litt om hvordan det er bygget og hvordan det er kledd. Det er artig å se dekoren og tenke på hvor dyktige folk var før i tiden. Jeg tenker ikke at nå er jeg i et gudshus og at jeg svikter noen ved å gå inn hit eller at jeg forstyrrer noens område. Sist jeg var i begravelse, var i en relativt moderne og, i min mening, arkitektonisk og historisk kjedelig kirke. Jeg var der for å ta farvel med den døde og være sammen med familie. Kirken er laget av tre, arkitekturen vet jeg litt om, den er malt hvit, presten sier noen ord om Gud, men dette er bare ord og "fantasy" for meg. Jeg liker game of thrones også. Kanskje bedre enn jeg liker kirkearkitektur. For meg er fantasiguder og "Gud" like "sanne". Jeg har ikke noe imot å høre på noe jeg ikke tror på. Jeg vet at det ikke er sant, og dermed er jeg ikke redd for å tre inn i denne religionens hus og verden en gang i blant. Jeg vet at alt bare er aekitektur, maling, dekor og ord som noen fant på for lenge siden. Så for meg er det litt rart at enkelte ikke ønsker å hvertfall delta i en begravelse eller bryllup. En ex av meg ønsket først ikke å være med i kirken da en i min nærmeste familie skulle døpes, men da satte jeg ned foten. Det er et hus... det blir sagt ord som ikke betyr noe for deg... gamle oldemødre og tanter er der og vil gjerne hilse på deg. Tenk heller på å glede de da enn å være redd for en fantasigud som ikke eksisterer. Når alt det er sagt, så har jeg såklart respekt for de som er religiøse. Jeg diskuterer aldri religion med en troende. Men akkurat i dette innlegget valgte jeg å være helt ærlig. Anonymkode: c8789...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #10 Del Skrevet 16. september 2022 Er verken kristen/medlem av statskirken og synes religioner er latterlige, men om seremonien foregår i kirken møter man i kirken. Kirken er vel like mye en seremonisted som et gudshus i Norge. Og hvordan hopper man over å gå i kirken i en begravelse - står på utsiden og venter? Anonymkode: 03fb7...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #11 Del Skrevet 16. september 2022 I konfirmasjon er det ofte slik at kun et visst antall gjester kan komme uansett. Så ønsker du ikke å delta i kirken i konfirmasjon, så bør man si i fra slik at andre har mulighet til å dra i kirken istedenfor. Men ville selvsagt deltatt i dåp, bryllup og konfirmasjon så frem jeg var invitert til det. Og det er også vanlig høflighet, og respektfullt ovenfor de som feirer dagen sin. Det samme gjelder om det er snakk om humanetiske seremonier (eller om man er invitert seremonier fra andre trosamfunn). Anonymkode: 16866...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant Skrevet 16. september 2022 #12 Del Skrevet 16. september 2022 I begravelse synes jeg det er en selvfølge at ihvertfall de nærmeste møter opp i kirken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 16. september 2022 #13 Del Skrevet 16. september 2022 (endret) Med noen få unntak mener jeg at hvis man vil hoppe over seremonien bør man like gjerne hoppe over selskapet etterpå også. Unntakene er av helt praktisk karakter: 1. Hvis det er adgangsbegrensning, f.eks ved at hver konfirmant kun kan ha med et visst antall gjester pga størrelsen på kirken. 2. Hvis man har en baby og ikke har mulighet til barnevakt der og da. Enten det nå er uro eller kolikk, kan det være bedre for både babyen, foreldrene og alle andre at man står over seremonien i kirken under bryllup, konfirmasjon eller begravelse. 3. Hvis man av helsemessige årsaker ikke holder ut en hel dag og må velge det ene eller det andre, for eksempel ved fatigue, ME eller sykdom. Men er man frisk og rask, ved normal helse, og uten behov for spesielle hensyn så møter man opp. "Kjedelig" eller "gidder ikke" er unnskyldninger som hører småunger til. Endret 16. september 2022 av Ullvott skrivefeil 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 16. september 2022 #14 Del Skrevet 16. september 2022 I bryllup og begravelse er det en selvfølge synes jeg å møte opp i kirken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #15 Del Skrevet 16. september 2022 Ibkonfirmasjoner er det sjeldentbplass til alle gjestene. Anonymkode: 4322d...6d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 16. september 2022 #16 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): ^ Anonymkode: a0252...3a6 Nei det er ikke greit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #17 Del Skrevet 16. september 2022 Jeg møter selv om jeg ikke er kristen og ikke er medlem i den norske kirke. Jeg leser ikke bønnene høy, men reiser meg selvfølgelig når man skal og oppfører meg. Synes det er rart å ikke møte i kriken. Jeg hadde også møtt i synagogen eller i en moské om jeg hadde blitt invitert til det. Man må ikke være religiøs for å delta i en seremoni når man er invitert. Anonymkode: 31a69...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #18 Del Skrevet 16. september 2022 Ikke greit. Eneste gangen en av oss har droppet kirken når det gjelder sånt var en konfirmasjon som var midt i sovetiden til ettåringen. Hadde ødelagt hele dagen for både oss, konfirmanten og alle gjestene om duppen ikke hadde blitt noe av. Men en av oss dro sammen med eldste. Anonymkode: 46e5d...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #19 Del Skrevet 16. september 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg møter selv om jeg ikke er kristen og ikke er medlem i den norske kirke. Jeg leser ikke bønnene høy, men reiser meg selvfølgelig når man skal og oppfører meg. Synes det er rart å ikke møte i kriken. Jeg hadde også møtt i synagogen eller i en moské om jeg hadde blitt invitert til det. Man må ikke være religiøs for å delta i en seremoni når man er invitert. Anonymkode: 31a69...dc1 Samme her. Har vært i moské selv om jeg hater Islam. Det er jo ikke moskeen jeg hater eller muslimer. Møtte opp i moskeen av respekt for en muslimsk venn. Anonymkode: bdf53...63f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #20 Del Skrevet 16. september 2022 Bare si at du kommer for gratis mat og kake, så slipper du å bli invitert neste gang. Anonymkode: bc3a9...669 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå