Gå til innhold

Gravsted for det ufødte barn?

Thomasine

Anbefalte innlegg

Hei

Det skal finnes et gravsted i Fredrikstad-området for barn som døde i mors liv.

Jeg har forsøkt å Google, men finner det ikke?

Noen som kjenner til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste kirkegårder har et eget sted hvor de som ikke vil ha eget gravsted til barnet/fosteret kan ligge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (Akkurat nå):

Ja, det er mye mulig. 
Men nå er jeg ute etter et bestemt gravsted i Fredrikstad…

Det eksisterer ikke lengre.

Anonymkode: 8d777...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir ofte lagt på en minnelund. Var det jeg fikk vite da vi mistet vår 

Anonymkode: 344cf...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det eksisterer ikke lengre.

Anonymkode: 8d777...891

Ok. Takk for svar.🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er tidligere graver på kirkegård og de fleste kirkegårder har egne felter der barn er gravlagt med egen  gravstein med navn på  det gamle systemet med ukjent gravsted praktiseres ikke lengre nå har alle krav på egen grav 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du leter etter en spesifikk grav. Men vet du ( du gjør jo sikkert det men…) hvilket år barnet døde? Jeg kan ikke egentlig tro at de sletter barneminnelunder. Vil kanskje tro at det er registrert et sted hvor den lå/ ligger.  

Anonymkode: 76047...691

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med kirkekontoret i Fredrikstad i første omgang. Vet du dato for når barnet ble født kan de hjelpe deg videre. Nå vet jeg ikke hvor lenge siden dette er.

De ulike kommuner har ulik praksis. 
Hilsen ei som nettopp har funnet gravstedet til mitt, for mange år siden, stillefødte barn.

Anonymkode: 16b6f...d98

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med kirkekontoret i Fredrikstad i første omgang. Vet du dato for når barnet ble født kan de hjelpe deg videre. Nå vet jeg ikke hvor lenge siden dette er.

De ulike kommuner har ulik praksis. 
Hilsen ei som nettopp har funnet gravstedet til mitt, for mange år siden, stillefødte barn.

Anonymkode: 16b6f...d98

Er det mange nok år siden kan det også hende at barnet blir "lagt med" i en annen grav. Det skjedde med min onkel som døde under fødsel på 50-tallet. Lagt i en egen liten kiste i samme grav som et annet menneske. Min mormor fant aldri ut hvor. 

Anonymkode: 2527a...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det mange nok år siden kan det også hende at barnet blir "lagt med" i en annen grav. Det skjedde med min onkel som døde under fødsel på 50-tallet. Lagt i en egen liten kiste i samme grav som et annet menneske. Min mormor fant aldri ut hvor. 

Anonymkode: 2527a...1b5

Hvorfor fant hun aldri ut, hvor hennes eget barn var gravlagt? 😨. Det er jo ting man vet om.. 

I gamle Oslo på kirkegården, der er det gravlagt barn som var stillefødt osv - rundt om kring hvor andre var gravlagt også. Bare ikke nederst på gården hvor de gamleste gravene var da.. 

Anonymkode: e36d6...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 30.9.2022 den 19.07):

Hvorfor fant hun aldri ut, hvor hennes eget barn var gravlagt? 😨. Det er jo ting man vet om.. 

I gamle Oslo på kirkegården, der er det gravlagt barn som var stillefødt osv - rundt om kring hvor andre var gravlagt også. Bare ikke nederst på gården hvor de gamleste gravene var da.. 

Anonymkode: e36d6...957

Fram til midten av 1980-tallet ble dødfødte barn lagt i grav med døde enslige voksne. Noen ganger i egen liten kiste, men etter hvert rett og slett over den døde voksne. Kistelokket til den døde voksne ble skrudd opp etter syning, en eller flere dødfødte ble lagt på magen/beina til den voksne, og lokket ble skrudd igjen. Familien til den døde voksne fikk ikke vite hvorvidt det lå et dødfødt barn i samme kiste, og familien til det dødfødte barnet fikk aldri vite hvem det dødfødte barnet ble lagt sammen med. Barna ble raskt tatt fra mor etter fødsel, tullet inn i et håndkle og barnepleiere nærmest løp ut av fødestuene med dem. Det var aldri vanlig at foreldre fikk vite hvor barna ble gravlagt. Det var sånn den gangen at de ikke skulle vite. Ikke alle fikk vite om det var gutt eller jente heller. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spurte om Fredrikstad: Dersom ikke foreldrene ønsker eget gravsted for sitt dødfødte barn, blir barnet gravlagt på Leie gravlund, tror jeg. Sjekk med kirkekontoret. 
Dersom dette er langt tilbake i tid, kan barnet, som flere andre skriver, ha blitt gravlagt sammen med en annen. Kirkegårdene har protokoller, så det _kan_ hende at man kan finne ut hvor barnet er gravlagt. 

Anonymkode: e2559...579

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...