Gå til innhold

Mistet to ganger, 41 år, panikk for å aldri lykkes - noen solskinnshistorier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spurte jeg om etter avviket i mars. Det ble foretatt obduksjon på fosteret og de fant heldigvis ingenting som tydet på noe annet enn uflaks. En feil som skjedde som ikke hadde med genetikk å gjøre. Stoler på at de vet hva de holder på med.

Anonymkode: 5189a...267

Da håper jeg det beste for dere, og at det klaffer. Alt godt ! Jeg vet ingenting om aborter, men vil tro det er forferdelig. Har snart 4 selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I din alder og med to barn fra før må du kanskje sette pris på det du har? Du blir snart bestemor også.

Anonymkode: 2e029...ff0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, skal ikke legge ut om hvorfor dette er veldig viktig for meg, men det er det.

At jeg har to barn fra før er jo selvsagt positivt, men når du planlegger et siste barn med ny mann, og mister to ganger, da er det enormt mye smerte og et stort savn. Familien føles ikke komplett, og jeg har det vondt hele tiden. Skal ikke komme med detaljer, men det er viktig for meg.

Du må altså få et nytt barn, for at forholdet skal føles komplett. Okei, hvorfor? Jeg forstår rett og slett ikke. "Positivt" med to barn, men altså - ikke bra nok. De to barna du har gjør ikke livet ditt bra nok, fordi du har en ny mann som du ønsker en ny familie med? 

Høres helt rart ut. Du får adoptere eller bli fosterfamilie, da hjelper dere barn som virkelig trenger det. Siden et nytt barn hadde gjort forholdet komplett :) 

Anonymkode: 96b25...468

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Fruktbarheten går jo til helvete lenge før overgangsalderen er i gang.

Anonymkode: c913a...11d

Snakk for deg selv. Jeg pusler litt med slektsgransking og har studert barnekull i utallige slektslinjer, og legger merke til at det vanlige var å få barn i aldersperioden fra noen-og-tyve til noen-og-førti. Spedbarnsdødeligheten var høyere før, men de barna som døde tidlig var som regel det førstefødte barnet; barn født senere vokste opp.

Anonymkode: 6ccb0...57c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nehei, så hvorfor fikk alle bondekonene bortover barn langt oppi førtiåra før prevensjon ble utbredt da? 

Anonymkode: 19981...3f1

"Alle" er jo å ta relativt hard i. Fertiliteten blant menn og kvinner var også mye høyere før i tiden, all moderne forskning viser til at folk i dag sliter med infertilitet pga alle skadelige hormonforstyrrende stoffer vi får i oss. Daglig. Før i tiden fikk også eldre mennesker barn med mange avvik og DS, det er ingen hemmelighet. Flertallet av de som ble gravid som "gammel" fødte vel døde barn eller "syke" barn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

"Alle" er jo å ta relativt hard i. Fertiliteten blant menn og kvinner var også mye høyere før i tiden, all moderne forskning viser til at folk i dag sliter med infertilitet pga alle skadelige hormonforstyrrende stoffer vi får i oss. Daglig. Før i tiden fikk også eldre mennesker barn med mange avvik og DS, det er ingen hemmelighet. Flertallet av de som ble gravid som "gammel" fødte vel døde barn eller "syke" barn. 

Flertallet fødte døde eller syke barn? Det høres veldig mye ut. Har du en kilde på dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, på ingen måte😆 Nå bare sier du ting du tror, du vet helt tydelig lite om dette. Ab her har rett: 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Snakk for deg selv. Jeg pusler litt med slektsgransking og har studert barnekull i utallige slektslinjer, og legger merke til at det vanlige var å få barn i aldersperioden fra noen-og-tyve til noen-og-førti. Spedbarnsdødeligheten var høyere før, men de barna som døde tidlig var som regel det førstefødte barnet; barn født senere vokste opp.

Anonymkode: 6ccb0...57c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du må altså få et nytt barn, for at forholdet skal føles komplett. Okei, hvorfor? Jeg forstår rett og slett ikke. "Positivt" med to barn, men altså - ikke bra nok. De to barna du har gjør ikke livet ditt bra nok, fordi du har en ny mann som du ønsker en ny familie med? 

Høres helt rart ut. Du får adoptere eller bli fosterfamilie, da hjelper dere barn som virkelig trenger det. Siden et nytt barn hadde gjort forholdet komplett :) 

Du må lese litt bedre, hun sier familien komplett, ikke forholdet.

Og slutt å pushe fosterbarn og adoptivbarn, det er IKKE noe man skal ta lett på da det er et stort ansvar man påtar seg med barn som kan få mange ekstra utfordringer og ha traumer etc. Det er mye tyngre enn å få egne barn, og man må forberede seg på å takle barn som sliter og vite at man har ressursene til å stille opp for de som trenger så mye mer enn andre barn. Å hjelpe barn som trenger det er flott, men da må folk være interessert i å ofre seg for det, ikke få det tredd over hodet som et bedre alternativ til egne barn. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2 barn i 40-åra. Hadde 5 tidlige spontanaborter. Så totalt gravid 7 ganger i 40-åra. Tror ikke det er uvanlig å få barn frem til ca 43-årsalderen. Etter det er det sjeldnere,  men ikke umulig. Ihvertfall for deg som faktisk vet du fortsatt kan bli gravid. Lykke til.

Anonymkode: 280ff...e92

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk 2 barn i 40-åra. Hadde 5 tidlige spontanaborter. Så totalt gravid 7 ganger i 40-åra. Tror ikke det er uvanlig å få barn frem til ca 43-årsalderen. Etter det er det sjeldnere,  men ikke umulig. Ihvertfall for deg som faktisk vet du fortsatt kan bli gravid. Lykke til.

Så heldig du er, gratulerer. :) Men trist å miste så mange ganger. Hvor gammel var du da du fikk ditt siste barn? Og, hvor mange sykluser måtte du prøve før du ble gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende ord. Har blitt lett gravid ja, men det har jo ikke gått så bra. Men det som gikk galt i mars, var heldigvis ikke aldersrelatert fikk jeg beskjed om fra eksperter. Et veldig sjeldent og dødelig avvik som er ganske jevnt fordelt over aldersgruppene. Sa nå i juli kunne ikke sykehuset forklare, annet enn at spontanabort er ganske vanlig, spesielt i min alder.

Men det hadde gått bra første gangen hvis det ikke var for avviket. Og det var jo ikke aldersrelatert, så du har allerede hatt et svangerskap nå nettopp som ville gått bra mtp alder, der du unngikk spontanabort. Så det er gode muligheter for at det gjentar seg ☺️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så heldig du er, gratulerer. :) Men trist å miste så mange ganger. Hvor gammel var du da du fikk ditt siste barn? Og, hvor mange sykluser måtte du prøve før du ble gravid?

44. Men prøvde ikke engang.  Trodde det var overgangsalder. Var ei annen på 48 som også blei naturlig gravid samtidig på sykehuset.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 41 år, men 39år  (har ett barn fra før, var 30 da, men ønsket ett til)

3 SA i løpet av 8mnd ca, de kunne ikke finne noen grunn.

Masse blodprøver etc og så ønsket de å utrede for habituell abort, men det rakk de ikke. Det visste seg at jeg var gravid igjen og denne gangen gikk alt fint og endte med en frisk gutt.

Det mest positive er at du blir gravid, det var i alle fall den beskjeden jeg fikk. Fikk Utrogestan og blodfortynnende av Gyn etter 1.SA. Vet ikke om du har fått noe slik oppfølging? 

Etter tredje SA bestemte jeg meg for at om jeg ble gravid igjen så var det siste forsøket for min del. Det tok så på psykisk, men å komme dit ga meg en ny styrke, da visste jeg at jeg hadde prøvd og følte ikke jeg kom til å være bitter. 

Jeg heier på deg og alle kvinner som står i det og ikke gir opp. Dere er så utrolig sterke. Jeg håper du tar vare på deg selv oppi dette, at du har mennesker rundt deg å prate med. 

og!

Så håper jeg du lykkes!!! ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 39 og nå høygravid med mitt andre barn. Vi brukte 6 måneder på prøving, ble gravid 4 av dem, hadde tidlig spontanabort (kjemisk i uke 3/4/5) 3 av gangene. Den fjerde gangen jeg ble gravid gikk alt bra, og har vært helt normalt hele veien. 

Med første barnet vårt ble jeg gravid og værende gravid på første forsøk, første måned. Da var jeg 35.

Jeg tipper det var høyere alder som spilte inn på de 3 kjemiske andre gangen, litt dårligere egg kanskje, så det tok litt mer tid å få frem et godt egg. Men jeg ble fortsatt veldig lett gravid (4 av 6 måneder), og dermed  ble det jo mye større sjanse for å lykkes til slutt.  

Så jeg vil si det viktigste er at du lett blir gravid, du er ganske fruktbar. Det betyr at du har god sjanse for å lykkes fortsatt, og har faktisk kun hatt en spontanabort så langt ☺️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 39 og nå høygravid med mitt andre barn. Vi brukte 6 måneder på prøving, ble gravid 4 av dem, hadde tidlig spontanabort (kjemisk i uke 3/4/5) 3 av gangene. Den fjerde gangen jeg ble gravid gikk alt bra, og har vært helt normalt hele veien. 

Med første barnet vårt ble jeg gravid og værende gravid på første forsøk, første måned. Da var jeg 35.

Jeg tipper det var høyere alder som spilte inn på de 3 kjemiske andre gangen, litt dårligere egg kanskje, så det tok litt mer tid å få frem et godt egg. Men jeg ble fortsatt veldig lett gravid (4 av 6 måneder), og dermed  ble det jo mye større sjanse for å lykkes til slutt.  

Så jeg vil si det viktigste er at du lett blir gravid, du er ganske fruktbar. Det betyr at du har god sjanse for å lykkes fortsatt, og har faktisk kun hatt en spontanabort så langt ☺️

Takk for svar. Håper jeg lykkes til slutt jeg og. :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Håper jeg lykkes til slutt jeg og. :)

Det tror jeg nok du gjør☺️ Og ikke gi opp håpet selv om det skulle komme flere spontanaborter. Jeg vet hvor forferdelig det er, men det kommer også nye muligheter - og plutselig så går alt bra😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan jo dele mine erfaringer også, selv om jeg er noen år yngre enn deg.  Startet å prøve på første barnet da jeg var 35. Var gjennom en MA, en SA og en EXU i løpet av 8 måneder, og tok en sjekk og fant ut at jeg hadde lave eggreserver mens vi holdt på også.... Jeg ble likevel lett gravid, men hadde maks uflaks kan man si. På det fjerde forsøket lyktes vi.

Nå er jeg straks 37 og med en eggleder i minus, og vi prøver på nummer 2. Fikk positiv test i går men regner med at det blir noen humper på veien denne gangen også, tør ikke glede oss for mye. Krysser fingrene for oss begge!

Anonymkode: f2b52...f9e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sjansen for downs osv er den veldig høy når man er over 35?  

Anonymkode: c5276...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men sjansen for downs osv er den veldig høy når man er over 35?  

Anonymkode: c5276...25f

For kvinner over 40 er risikoen 1,29 %. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...