Gå til innhold

Hvordan gjenta strikkemønster?

axillea

Anbefalte innlegg

Jeg strikker min første genser og sliter litt med å forstå hvordan jeg skal gjenta mønsteret. Er det noen som kunne forklart det?

Jeg har totalt 96 masker som er fordelt på 2 x 31 til for- og bakstykke og 2 x 15 til ermene, pluss 4 merkemasker mellom delene. Det står i oppskriften at jeg skal begynne ved pilen for hver del. Det er 11 masker i mønsteret, så jeg får det ikke helt til å gå opp på for- og bakstykket. Strikker strl 1,5 år.

20220913_161109.jpg

Endret av RosaSokk
La til at det er for strikking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mønsterrapporten går over 4 masker. Du begynner ved pil for størrelsen du strikker, strikker ut diagrammet, og gjentsr til du har strikket 31 masker. Samme for ermet - 15 masker.

Anonymkode: fd575...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Mønsterrapporten går over 4 masker. Du begynner ved pil for størrelsen du strikker, strikker ut diagrammet, og gjentsr til du har strikket 31 masker. Samme for ermet - 15 masker.

Anonymkode: fd575...99c

Er ikke hver lille firkant en maske? Eller skal jeg bare strikke de 4 der det står gjenta til alle maskene er strikket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mønsteret blir helt som det skal: for og bakstykke har 48 masker hver. Først de 7 første maskene i mønsteret, deretter de 4 masker som gjentas 10 ganger, deretter 1 maske på starten av de fire som gjentas = 48 masker. Så starter du likedan på bakstykket. 

Endret av Boetica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Boetica said:

Mønsteret blir helt som det skal: for og bakstykke har 48 masker hver. Først de 7 første maskene i mønsteret, deretter de 4 masker som gjentas 10 ganger, deretter 1 maske på starten av de fire som gjentas = 48 masker. Så starter du likedan på bakstykket. 

Ah ok, da skjønner jeg! Og er det sånn at jeg på neste runde går en rad opp og gjentar de 4 siste radene frem til den er lang nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...