Gå til innhold

Tror jeg har ribbeinsbrudd. Vet ikke hva eller hvor jeg skal gjøre av meg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hosta kjempe lenge og hatt opptil flere hosteanfaller. Og har nå så vondt i ribbeina på høyre sida at alt gjør vo, ndt. Må bevege meg langsomt, vondt å hoste, puste hvis jeg puster for dypt inn. Jeg prøvde meg en tur på butikken og det gjør vondt å bøye seg, jeg tørr ikke bøye meg så mye heller. Alt jeg gjør, gjør egentlig vondt. Det er helt jævlig. Jeg lever på både paracett og hostesaft og å dempe hosten slik at det gjør mindre vondt, selvom det gjør ganske vondt. 

Jeg har prøvd å ringe legen tidligere i dag, men de sa jeg måtte ringe i morgen slik at jeg kunne få hastetime. Jeg har nå prøvd legevakte, men det vil som forventa ikke ha meg. Jeg aner ikke hvor jeg skal gjøre av meg og jeg er redd mildt sagt. Jeg tørr heller ikke ringe venner. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: d6f95...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vente til i morgen, men gjør ingenting med bristede ribbein uansett.. det gror av seg selv, vær mye i ro

Anonymkode: 013a5...5e4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vente til i morgen, men gjør ingenting med bristede ribbein uansett.. det gror av seg selv, vær mye i ro

Får man ikke sterkere smertelindrene heller? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får man ikke sterkere smertelindrene heller? Ts

Nei. Ibux og paracet holder. 

Anonymkode: dd066...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har hosta kjempe lenge og hatt opptil flere hosteanfaller. Og har nå så vondt i ribbeina på høyre sida at alt gjør vo, ndt. Må bevege meg langsomt, vondt å hoste, puste hvis jeg puster for dypt inn. Jeg prøvde meg en tur på butikken og det gjør vondt å bøye seg, jeg tørr ikke bøye meg så mye heller. Alt jeg gjør, gjør egentlig vondt. Det er helt jævlig. Jeg lever på både paracett og hostesaft og å dempe hosten slik at det gjør mindre vondt, selvom det gjør ganske vondt. 

Jeg har prøvd å ringe legen tidligere i dag, men de sa jeg måtte ringe i morgen slik at jeg kunne få hastetime. Jeg har nå prøvd legevakte, men det vil som forventa ikke ha meg. Jeg aner ikke hvor jeg skal gjøre av meg og jeg er redd mildt sagt. Jeg tørr heller ikke ringe venner. Hva skal jeg gjøre?

Tror ikke det hjelper å dra til lege med ribbeinsbrudd. Det er vel sittestillingen som er mest smertelindrende, og får du Paralgin Forte så husk for all del movicol, for forstoppelse gjør mere vondt enn smerten lindres.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kikhoste en gang og trodde jeg skulle hoste meg ihjel.

Etter en god stund med sinnsyk hosting fikk jeg veldig vondt nederst i ribbeina på ene siden, klarte ikke å puste normalt og det var veldig vondt å bevege seg.

Jeg var sikker på at jeg hadde brekt et ribbein, men på legevakten sa de at røntgenbildet viste kun en rift/ brist.

Det er visst enda vondere å kun ha en ript / brist enn å ha knekt ribbeinet.

Ta smertestillende som Ibux eller Paralgin forte hvis du har, og hvis ikke du har så hjelper det med Paracet også.

Lykke til🤞

Anonymkode: f670a...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor mener du at du har fått ribbeinsbrudd, det skal jo litt til som oftest. Hatt fall? Eldre mennesker med osteoporose kan dog pådra seg ribbeinsbrudd ved kraftige hosteanfall eller brå bevegelser. Har du kjent osteoporose? Hvis du ikke har dette, kan det høres ut som at det kan være akutt bronkitt. Ev sammen med muskulært/muskelspenninger. God bedring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hablador skrev (2 minutter siden):

Hvorfor mener du at du har fått ribbeinsbrudd, det skal jo litt til som oftest. Hatt fall? Eldre mennesker med osteoporose kan dog pådra seg ribbeinsbrudd ved kraftige hosteanfall eller brå bevegelser. Har du kjent osteoporose? Hvis du ikke har dette, kan det høres ut som at det kan være akutt bronkitt. Ev sammen med muskulært/muskelspenninger. God bedring. 

Man hoster lett på seg brist faktisk

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Ibux og paracet holder. 

Har brukt det hele dag, men merker ingenting bedring :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har brukt det hele dag, men merker ingenting bedring :(

Det tar kun toppen. Og bedring? Forvent smerter i ca 2-3 uker. Bristen er leget etter ca 6 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det er ribbeinet som er problemet.
Jeg trodde en gang jeg hostet på meg ribbeinsbrudd/brist selv da jeg herjet med en bronkitt for en del år tilbake.
Viste seg at jeg hadde en alvorlig forstrekt høyre serratus anterior (hever og senker ribbeina når man puster) noe som visstnok er mye vanligere enn å hoste på seg ribbeinsbrudd.
Det var jævlig nok, kjentes ut som jeg ble skutt hver gang jeg nøys, noe jeg gjorde relativt ofte fordi jeg hadde både bronkitt og en vanlig forkjølelse samtidig...

Vanlige smertestillende hjalp noe, men det som hjalp best var å forbinde ribbeina med støttebandasjer.
Fikk hjelp av HrMinya, vi brukte alle tre rullene vi hadde liggende, tror det er omtrent ti meter totalt. Rundt midjen under brystene og skrått over den ene skulderen for å få bandasjen til å sitte skikkelig.
Mener å huske at vi forbandt galskapen i en ukes tid før det verste gav seg og jeg kunne døyve smertene noe ved å endre posisjon på kroppen. Det var like jævlig å nyse i et par uker etter det...

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så jævlig vondt. Svelget 2 Paracet før jeg la meg kl 2200. Men det hjelper ikke en dritt. Klarer nesten ikke bevege meg og er jævlig redd og ensom. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har så jævlig vondt. Svelget 2 Paracet før jeg la meg kl 2200. Men det hjelper ikke en dritt. Klarer nesten ikke bevege meg og er jævlig redd og ensom. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Ts

Når skjedde dette? Jeg brakk to for noen år siden. Helt grusomt. Ble forkjøla på toppen. Ett ribbensbrudd kan punktere lungen, du bør sjekkes av lege. Tok meg 3 uker før jeg var tilbake på jobb.

Det som hjelp meg var at jeg hadde ett stort skjerf om livet. Strammet det til når jeg skulle feks snu meg i senga, eller reise meg opp av senga.

God bedring ❤

Anonymkode: d6a2a...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbeinsbrudd er vondt, men det er ikke noe å gjøre med, annet enn å la det gro. Det går ikke an å spjelke ribbein. 

Det du kan gjøre for å få bruddet til å gro raskere, er å forsterke forsyningen av magnesium, kalsium og D-vitamin. Materialene kroppen bruker for å reparere beinbrudd er mineralene kalsium og magnesium. Og kroppen får ikke til å ta opp mineraler fra fordøyelsen uten D-vitamin.

Ifølge vitenskapen, gror beinbrudd dobbelt så raskt hvis du tar tilskudd med mineraler og D-vitamin.

Anonymkode: 99314...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ringe legen i morgen(eller i dag blir det vel), og si at smertene er store. Om du eventuelt kan få sterkere tabletter.

Anonymkode: db351...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maskinfører skrev (16 minutter siden):

mhm må vel bli legevakta det da vel 

Hva kan legevakta gjøre med ribbeinsbrudd?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva kan legevakta gjøre med ribbeinsbrudd?

Hvis vedkommende tror at det er ribbeinsbrudd så må man jo ta røntgen dette kan legevakta være behjelpelig med en kollega av meg skadet armen på nattesjobb og dro rett på legevakta og disse gipset og  tok  røntgen og hvis vedkommende har evt smerter kan også legevakta skrive ut smertestillende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brakk et ribbein for noen år siden, og kan bekrefte at det gjør forbaska vondt. Jeg fant heldigvis en stilling som var ganske behagelig, relativt sett, i sofaen. Smertene tiltok de første dagene (4-5 dager?) og begynte å avta igjen etter en ukes tid. Smertefri etter knappe 14 dager.

Dette var etter et relativt hardt fall, så diagnosen var ganske klar. Det går an å hoste på seg ribbeinsbrudd/brist, men det er vel temmelig sjeldent om man ellers er relativt ung og frisk(?) Det første jeg hadde tenkt på, var noe muskulært, som også kan være fryktelig vondt. Såpass at det til tider visstnok kan minne om både brudd og hjerteinfarkt. 

Ta avsnitt nr. 2 med en klype salt.  Jeg er slett ingen lege, men har slått meg noen ganger😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...