Gå til innhold

Hvorfor skal det være så høy lyd på tv eller film?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sensitiv for lyd pga en hodeskade, og reagerer på den høye lyden folk skal ha på tv, kino, film, musikk både på anlegget og på ørene.

Når jeg ser film hjemme i stuen skrur både samboer og bbarn opp lyden så det rister i veggene, og jeg blir tappet for energi etter en stund.

Vanlig volum har jeg ingen problemer med.

Går man på kino er det ekstremt høyt og jeg skjønner ikke poenget.

Jeg skjønner jo at det er tøffere med høy lyd når man ser actionfilm, men lyden er så høy at folk uten lydsensitivitet også blir sliten i hodet har jeg hørt.

Er det rart folk ender opp tinnitus?

Anonymkode: 87cb3...62c

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er utrolig stor forskjell på god og dårlig lyd og hvilken opplevelse dette gir. På samme måte som det er utrolig forskjell å se på noe der bildekvaliteten er god kontra dårlig, ikke så vanskelig å forstå igrunn. Skal jeg på kino noe jeg ikke ofte gjør så legger jeg også nok penger igjen (det er jo skamdyrt å gå på kino) at jeg ønsker en bedre opplevelse av både lyd og bilde enn hva jeg kan få hjemme i min egen stue, (større skjerm, høyere lyd..) lyd er viktig for totalopplevelse. Har aldri hatt noe problemer med god høy lyd, dårlig høy lyd derimot er pyton, dårlig anlegg f eks, men det var det mer av før tror jeg. Men kino og litt volum på tv er tipp topp, men en hører jo forskjell på tv lyd og tv lyd med lydplanke eller andre eksterne lydkilder at det er en forskjell i lyden og således også lydopplevelsen selv med likt lydvolum. Men jeg liker generelt høy musikk på gode headphones, mye lyd på en god film og har aldri merket at jeg blir sliten av dette på noen måter, bare en bedre opplevelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

men lyden er så høy at folk uten lydsensitivitet også blir sliten i hodet har jeg hørt.

Man følger strømmen... Hadde vært sånn at "følk flest" hadde vært plaget - så hadde det ikke vært en greie...

Jeg synes også lyd på f.eks kino til tider kan være for """høy""",  men når jeg selv ser på film alene, eller hører på musikk med headsett - så justerer jeg alltid lyden så absolutt høyt jeg kan før trommehinnene begynner å vibrere på en sånn måte at man hører dårligere 😅

Man kan ikke justere hele samfunnet etter folk som er litt sensitive for det ene eller andre, vettu :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg ørepropper på kino. Orker ikke den forferdelige lyden.

Anonymkode: a16ca...126

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg høy lyd, men jeg hater at når de snakker er lyden lav, og jeg må skru opp for å høre. Så kommer en action scene eller noe, og lyden er kjempehøy. 

Anonymkode: 73f44...bbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drar aldri på kino, fordi lyden er for høy. Kan ikke sitte med ørepropper og høre på dialog, men ønsker heller ikke nedsatt hørsel. Ser heller film hjemme med normalt volum.

Anonymkode: b0d5a...c33

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lydsensitiv, men hater at lyden på kino er så ekstremt høy. Det gjør jo fysisk vondt i ørene. Så jeg går aldri på kino lenger, og lar heller ikke barna mine gå på kino. Ønsker ikke at de skal risikere å pådra seg tinnitus. De kan heller se film på lerret hjemme i kjellerstuen, med normalt lydmivå. 

Anonymkode: b982a...c08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dårlig lyd på tv når stemmene er lave og man må øke lyden på tv-apparatet for å høre og så kommer det kjempehøy musikk rett etter og man må skru ned. Det burde vært motsatt. Man vil tross alt høre stemmene, ikke kjempehøy musikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Selv liker jeg høy lyd, men jeg hater at når de snakker er lyden lav, og jeg må skru opp for å høre. Så kommer en action scene eller noe, og lyden er kjempehøy. 

Enig, dette gjør meg faktisk forbanna når jeg vil slappe av med en god film, og må sitte klar med fjernkontrollen til lydplanka for å ikke vekke ungene hver gang det smeller på filmen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 0.20):

Jeg har alltid med meg ørepropper på kino. Orker ikke den forferdelige lyden.

Anonymkode: a16ca...126

Det har jeg også! Ellers gjør det kjempe vondt i ørene! Har faktisk lest en plass at lyden i kinoen faktisk egentlig er for høy i forhold til det som er bra for ørene. Så håper de i fremtiden skrur ned hver fall litt! 

Anonymkode: bbddd...713

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 0.20):

Drizzt skrev (På 11.9.2022 den 17.03):

Jeg synes det er dårlig lyd på tv når stemmene er lave og man må øke lyden på tv-apparatet for å høre og så kommer det kjempehøy musikk rett etter og man må skru ned. Det burde vært motsatt. Man vil tross alt høre stemmene, ikke kjempehøy musikk.

Jeg har apple-tv med volumutjevning. Det gjør at hvisking blir like høyt som eksplosjoner. Helt genialt! 

Anonymkode: 81fd4...19b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...