Gå til innhold

Min 14 år gamle sønn har begynt å høre på Andrew Tate. Det nytter ikke å prate med ham - hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere som er så ekstremt aggressive mot Andrew Tate - har dere hørt hva han har å si? 

Altså ikke hva andre sier at han sier, men det han faktisk sier selv?

Anonymkode: 04f5c...8e5

Ja. 

En på trinnet til datteren min (7.trinn) snakket varmt om Tate. Jentene syntes det var ubehagelig, og min datter fortalte det heldigvis til meg. Jeg tok strakt kontakt med skolen, som virkelig har tatt tak. De har jobbet aktivt med holdningsskapning hos hele skolen i flere uker. Det meste er jo forebyggende, men de som er på vei inn i den tankegangen til Tate trenger å se at andre ungdommer og voksne han ser opp til har helt andre holdninger. Heldigvis ser de jo opp til eldre trinn, og det virker som at dette arbeidet har en positiv effekt (selvfølgelig for tidlig å konkludere bastant). 

Mitt råd: kontakt skolen!

Anonymkode: dcfaf...a5d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. 

En på trinnet til datteren min (7.trinn) snakket varmt om Tate. Jentene syntes det var ubehagelig, og min datter fortalte det heldigvis til meg. Jeg tok strakt kontakt med skolen, som virkelig har tatt tak. De har jobbet aktivt med holdningsskapning hos hele skolen i flere uker. Det meste er jo forebyggende, men de som er på vei inn i den tankegangen til Tate trenger å se at andre ungdommer og voksne han ser opp til har helt andre holdninger. Heldigvis ser de jo opp til eldre trinn, og det virker som at dette arbeidet har en positiv effekt (selvfølgelig for tidlig å konkludere bastant). 

Mitt råd: kontakt skolen!

Anonymkode: dcfaf...a5d

Haha herregud...

Snakk om å skape oppmerksomhet rundt fyren. Og det verste er at dere bare bekrefter det han sier. At vi lever i et overfeminisert samfunn der hysteri og følelser trumfer alt. 

Tate er stor i munnen, men han sier stort sett ikke annet enn det som var helt normale holdninger for bare 10 år siden. Menn og kvinner er forskjellige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 11.09):

TS her.
Jeg har IKKE sovet i timen. Sønnen min har gått til barnepsykolog, jeg har lest meg opp på traumer ift. skillsmisse, jeg har vært emosjonelt og fysisk til stede for ham alt jeg har kunnet og han har vært åpen med meg om det meste fram til han ble tenåring. Faren har vært fraværende, men jeg har fulgt opp hele veien, utdannet meg og vært ahead of the curve. 

Anonymkode: 1c797...e99

Her har man problemet. Gutten har ikke hatt en farsfigur i livet sitt. Da er det ikke rart at man søker mot Andrew Tate og andre. 

TS, gjør sønnen din en tjeneste og ikke prakk mer feminisme på ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, nå ropte jeg inn til 18 åringen min for å spørre om hva han vet om Andrew Tate. 
Da begynte han å le, ov kommentaren var

«Andrew Tate sier det han mener, og det er på en sånn rar måte at det komisk» og så fortsatte han å le.  
Jeg hørte han kommentere det videre til han  kompisen han hadde på tråden der inne i en munter tone.  
Tydeligvis ingen i den gjengen der som tar den raringen på alvor, men for all del. 
Noen lytter tydeligvis til sånt vås hvis de ikke har filter og refleksjonsevne, og kanskje i litt yngre alder  

Anonymkode: f1ec6...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 21.51):

Jeg har lagt ut et par videoer et par ganger som viser hva det er disse i mannosfæren står for for holdninger (de "vitser" om å putte kvinner i plastikksekker og voldta de, de mener kvinners frihet til å velge er farlig for menn for de kan genetisk "drepe" menn, altså kutte en manns fødselslinje, de mener kvinners frihet til å stemme er farlig fordi kvinner stemmer mer venstrevridd enn menn gjør, osv).

Han er en arrogant fyr med noen voldsomt kvinnehatske holdninger. Altså, ikke bare at kvinner ikke er like flinke som menn, men som i at kvinners frihet er farlig for hele samfunnet og en masse annet tøv.

Anonymkode: f26fb...388

Hva faen?? Er vi i Republic of Gilead eller???

Anonymkode: 693ca...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva faen?? Er vi i Republic of Gilead eller???

Anonymkode: 693ca...18e

Niks. Her har en fjær blitt til fem høns. 

Tate sier ting som at menn og kvinner er forskjellige fra naturens side, for eksempel er menn mer jegere mens kvinner er mer opptatt av hus og hjem. 

Når dette har gått igjennom noen ledd med gjenfortelling så blir det til at "ANDREW TATE HATER KVINNER OG VIL VOLDTA DEM". 

Altså helt seriøst. Det er bare til å høre hva han selv sier. Og ikke fem sekunders klipp som er tatt ut av sammenheng. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 15.15):

Jaja, nå ropte jeg inn til 18 åringen min for å spørre om hva han vet om Andrew Tate. 
Da begynte han å le, ov kommentaren var

«Andrew Tate sier det han mener, og det er på en sånn rar måte at det komisk» og så fortsatte han å le.  
Jeg hørte han kommentere det videre til han  kompisen han hadde på tråden der inne i en munter tone.  
Tydeligvis ingen i den gjengen der som tar den raringen på alvor, men for all del. 
Noen lytter tydeligvis til sånt vås hvis de ikke har filter og refleksjonsevne, og kanskje i litt yngre alder  

Anonymkode: f1ec6...8cb

Så bra.Kansje du får en alphagutt i huset istedenfor en femiklatt som sminker seg.

Anonymkode: 8a480...f30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 19.59):

Sant dét - men dette er jo ikke et normalt ungdomsopprør.
Dette er ikke som piercinger, hanekam og bråkete musikk, liksom... Dette er mer som å ha en wannabe nynazist i hus, bare at det ikke er jøder og mørkhuda han hater - men kvinner. Og jeg er en kvinne. Jeg kjenner det gjør vondt.

...Men hva KAN jeg gjøre da? Må jeg bare se på?

Nei. Jeg tenker: la han styre på. Ikke ta det opp. Sørg for nok aktiviteter, begrens internettbruk og få fyren ut av døra. Ungdom har ikke godt av å sitte på nett. De er for formbare og det er så mye ræl der ute. Sørg for disiplin i huset. Vis at du står for disiplin og kjærlighet samtidig. Bare gjør en god foreldrejobb. Som Astrid Lindgren sa: gi barna kjærlighet kjærlighet kjærlighet, så kommer folkeskikken etter hvert. Er han en bra gutt, vil han kaste dette fra seg. Kjøp noen bra filosofer i hus. Unge menn bør lese Platon, ikke sitte med åpne ører for Tate. Og kjøp Hannah Arendt eller noe. Sørg for å ha store kvinnelige tenkere i hus som stimulans. Sånne karer dyrker bare sitt eget kjønn.

Anonymkode: a3f1e...5b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 21.48):

Hvem faen er denne Tate for en fysak? 

Anonymkode: 8b614...e21

En mann med selvtillit og sterke meninger.

Anonymkode: 8a480...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 19.59):

Sant dét - men dette er jo ikke et normalt ungdomsopprør.
Dette er ikke som piercinger, hanekam og bråkete musikk, liksom... Dette er mer som å ha en wannabe nynazist i hus, bare at det ikke er jøder og mørkhuda han hater - men kvinner. Og jeg er en kvinne. Jeg kjenner det gjør vondt.

...Men hva KAN jeg gjøre da? Må jeg bare se på?

Nå er du litt vel dramatisk, Andrew Tate er ikke akkurat Hitler. Har du hørt på han? Sier mye teit såklart, men langt ifra som å ha en nynazist i hus. Største problemet med Andrew Tate er hvor hyklersk han er . Snakker om jomfruelighet osv men er selv skikkelig manwhore. Gutten din vokser det nok fra seg, joda er helt likt et hvilket som helst annet oppgjør. Ikke push for hardt imot men spør gjerne kritiske spørsmål rundt det Andrew Tate sier som gjør at gutten din selv kan reflektere. Andrew Tate har oppstått i mangelen av maskuline forbilder. Det er liksom skamfullt å være "typisk" mann i disse dager, så da oppstår denne ekstremen. 

Anonymkode: df169...b2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 15.51):

Niks. Her har en fjær blitt til fem høns. 

Tate sier ting som at menn og kvinner er forskjellige fra naturens side, for eksempel er menn mer jegere mens kvinner er mer opptatt av hus og hjem. 

Når dette har gått igjennom noen ledd med gjenfortelling så blir det til at "ANDREW TATE HATER KVINNER OG VIL VOLDTA DEM". 

Altså helt seriøst. Det er bare til å høre hva han selv sier. Og ikke fem sekunders klipp som er tatt ut av sammenheng. 

Litt enig selv om jeg langt ifra er enig med Andrew Tate. Sier ting som at det er red flag at en kvinne kjenner folk når de er på en restaurant på date, men sier selv han har hatt sex med over 500 kvinner. Passe hyklersk. Men han er ikke akkurat Hitler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 15.06):

Haha herregud...

Snakk om å skape oppmerksomhet rundt fyren. Og det verste er at dere bare bekrefter det han sier. At vi lever i et overfeminisert samfunn der hysteri og følelser trumfer alt. 

Tate er stor i munnen, men han sier stort sett ikke annet enn det som var helt normale holdninger for bare 10 år siden. Menn og kvinner er forskjellige. 

Overfeminisert samfunn.... hva mener du med det?

Anonymkode: 42482...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke krisemaksimer. Lytt på ham, gå i dialog. Tips ham om Jordan Peterson. Alle tenåringer har en opprørs-fase.

Anonymkode: 5b26b...9dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 19.08):

Jeg har forsøkt å snakke med sønnen min om dette, sagt alt jeg har sagt her og mere til. Han fnyser liksom av meg, som om jeg bare er enda en kvinne som babler i vei, hvis tanker og følelser er betydningsløse. Jeg har en eldre tenåringssønn, så jeg vet godt at gutter i den alderen er umulige - men dette føles som noe annet. Dette skremmer vannet av meg, og selv om eldstesønnen var litt av en rabagast var jeg aldri redd for ham på samme måte som jeg nå er redd for hva som skal skje med yngste dersom han følger i Tates fotspor.

Har du prøvd å være mer utforskende og mindre konfronterende?

Det vil si, snakk med ham om hva han synes er interessant, hva han er enig i, hvorfor han er enig, osv. Vis forståelse for meningene hans uten at du nødvendigvis er enig. Og så prøver du å faktisk lytte til hva han sier (hvis han er villig til å si noe). Kanskje ligger det mer bak her. I et senere innlegg er du jo selv inne på en fraværende far. Kanskje Tate fyller et tomrom i livet hans. Kanskje det går an å hjelpe ham med å finne noe annet å fylle tomrommet med? Men da hjelper det ikke å få ham på defensiven slik at han bare går enda mer inn i denne søla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke krisemaksimer. Lytt på ham, gå i dialog. Tips ham om Jordan Peterson. Alle tenåringer har en opprørs-fase.

Anonymkode: 5b26b...9dc

Hvorfor Jordan Peterson?

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Hvordan går det HI?

Hvis det ikke har hjulpet med onkel og storebror, så ville jeg snakket med skolen. Det er definitivt et aktuelt tema for skolen, og det å snakke om slike figurer i klassen kan føre til bedre holdninger hos ungdommen. 

Anonymkode: da007...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...