Gå til innhold

Min 14 år gamle sønn har begynt å høre på Andrew Tate. Det nytter ikke å prate med ham - hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Korrigér meg om jeg tar feil, men handler ikke den filmen om et kjærestepar som begynner med heroin, og så mens dama driver og selger seg, mister fyren armen sin? Har vel ikke så fryktelig mye med incels å gjøre?

Anonymkode: 1c797...e99

Og moren til han ene begynner med ''slankepiller''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem faen er denne Tate for en fysak? 

Anonymkode: 8b614...e21

Jeg har lagt ut et par videoer et par ganger som viser hva det er disse i mannosfæren står for for holdninger (de "vitser" om å putte kvinner i plastikksekker og voldta de, de mener kvinners frihet til å velge er farlig for menn for de kan genetisk "drepe" menn, altså kutte en manns fødselslinje, de mener kvinners frihet til å stemme er farlig fordi kvinner stemmer mer venstrevridd enn menn gjør, osv).

Han er en arrogant fyr med noen voldsomt kvinnehatske holdninger. Altså, ikke bare at kvinner ikke er like flinke som menn, men som i at kvinners frihet er farlig for hele samfunnet og en masse annet tøv.

Anonymkode: f26fb...388

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt diskusjoner om denne fyren med mine to ungdomsgutter også, og de mener at han ikke mener alle tingene som han sier, at han er ironisk og at mye av det er kødd. Jeg er tvilende, men jeg har bare lest negative ting om fyren. I følge ungene mine er det nettopp fordi jeg ikke har noe peiling på han fyren, fordi jeg bare har lest det som media skriver om han og det er bare det negative, visstnok.. 🤷‍♀️

Jeg kjenner ikke guttene mine igjen i noe av det jeg har lest om Andrew Tates holdninger, de er ikke enige i de tingene som jeg trekker fram, og mener som sagt at han er sarkastisk/ironisk/kødder, men i følge dem har/sier han mye annet bra. Hva nå enn det skulle være, aner ikke jeg. Jeg har ikke tik tok og har ikke sjekket ut fyren. Dessuten har jeg lest/hørt at han har blitt kastet ut av disse sosiale media plattformene. 

Anonymkode: 6739c...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har også TikTok (mest for å følge med på trendene han ser på, men også for min egen del - er jo mye bra der) - og nå har det kommet fram at han hører på Tate og synes han "sier mye bra".

Jeg har lest/sett meg opp på fyren. Han flyttet til Romania grunnet deres avslappede lovgivning rundt voldtekt, han behandler damene han inviterer til debatt som søppel, han har bastante og kategoriske meninger om kvinner der de kun tjener som objekter, man skal helst ha flere av gangen og selv leker han pimp for noen camgirls. Ingenting en kvinne sier eller føler har verdi, hun skal brukes og kastes.
Samtidig er han ikke snill mot menn, heller. Han hevder at terapi er bortkastet, at menn ikke skal snakke om følelsene sine, han fronter en svært usunn machokultur av den sorten som dytter menn utfor stupet.

Jeg er redd. Redd han skal skade jenter han er interessert i, enten fordi de ikke gjengjelder følelsene - eller under sex, krangler, hva enn. Om Tate har lært ham at han skal tvinge seg vei via dominans og vold, samme hva jenta føler... Han kan ødelegge liv. 
Og, han risikerer å bli en sånn gutt som bærer på så store og vanskelige følelser - som han ikke tør snakke om - at han til slutt tar sitt eget liv, begynner å ruse seg eller lignende. Venninnen min opplevde dette marerittet for noen år siden - hennes 18 år gamle sønn (som bolet, ruset seg og hadde veldig macho holdninger) hang seg. 

Jeg har forsøkt å snakke med sønnen min om dette, sagt alt jeg har sagt her og mere til. Han fnyser liksom av meg, som om jeg bare er enda en kvinne som babler i vei, hvis tanker og følelser er betydningsløse. Jeg har en eldre tenåringssønn, så jeg vet godt at gutter i den alderen er umulige - men dette føles som noe annet. Dette skremmer vannet av meg, og selv om eldstesønnen var litt av en rabagast var jeg aldri redd for ham på samme måte som jeg nå er redd for hva som skal skje med yngste dersom han følger i Tates fotspor.

Hva kan jeg som mor gjøre her?
Vurderer å ta fra ham mobil og PC - men han trenger begge til skole, dessuten er ikke Tate kun et fenomen på nett lenger. Han snakkes om i alle leire. Dessuten vet jeg at dersom jeg tok fra sønnen min mobilen, hadde faren hans bare kjøpt ham en ny for å vise hvor snill og kul han er i forhold til meg. 

...Hjelp!

Da ville jeg ha sagt at hvis han ønsker å forbli evig singel og kun korte forhold, så følger han tate sine råd.

Anonymkode: 42482...805

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er bare 14 år, og har mange gode år igjen før han er myndig. Du er hans mor, hans viktigste omsorgsperson og han er helt avhengig av at du setter grenser for ham og viser ham hva som er riktig og galt i livet.

Det er ingen menneskerett å ha tik tok, youtube, mobil eller pc. Du kan ikke gjøre dette til et tema du nesten ikke tør å snakke om, og la han sitte på gutterommet og bli indoktrinert. Hadde han vært 18 år ville handlingsrommet ditt vært mindre, men han er bare 14 år, og du må inn og sette grenser. Si Nei. Det er ikke bra for deg. Forklare hvorfor det ikke er bra. Se på noe av innholdet sammen med ham, og still spørsmål. Forklar hvorfor det han sier er så forlokkende for gutter (mange eksperter har uttalt seg om dette). Vær nysgjerrig, ikke bli sint, still spørsmål som får ham til å tenke. 

Ikke bli handlingslammet, her må både du og far på banen. Og som sagt; telefon,pc og sosiale medier er ingen menneskerett - det vil være drastisk å ta det bort, men det er bedre enn å bli helt handlingslammet og la ungen være grenseløs. Jeg ville ikke startet der, men jeg ville minne om hvem som har foreldreansvaret, og har åpnet for at ungen har tilgang til det usunne innholdet. Det er ubehagelig, men vi må huske at vi er de voksne. Masse lykke til. 

Anonymkode: 539f9...dda

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har hatt diskusjoner om denne fyren med mine to ungdomsgutter også, og de mener at han ikke mener alle tingene som han sier, at han er ironisk og at mye av det er kødd. Jeg er tvilende, men jeg har bare lest negative ting om fyren. I følge ungene mine er det nettopp fordi jeg ikke har noe peiling på han fyren, fordi jeg bare har lest det som media skriver om han og det er bare det negative, visstnok.. 🤷‍♀️

Jeg kjenner ikke guttene mine igjen i noe av det jeg har lest om Andrew Tates holdninger, de er ikke enige i de tingene som jeg trekker fram, og mener som sagt at han er sarkastisk/ironisk/kødder, men i følge dem har/sier han mye annet bra. Hva nå enn det skulle være, aner ikke jeg. Jeg har ikke tik tok og har ikke sjekket ut fyren. Dessuten har jeg lest/hørt at han har blitt kastet ut av disse sosiale media plattformene. 

Det er dette 15-åringen min også sier når jeg har snakket med han om Tate…. syns det er vanskelig…….

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad for at jeg bor sammen med far til sønnen min når jeg leser dette. 
Gutter trenger forbilder. Menn som arbeider og står på for familien sin, som er der og stiller opp. Som er trofaste og tar ansvar. 
Menn er kjempeviktige. Fedre som er der er vaksine mot Tate. 

Høres ut som denne gutten trenger en rollemodell. Mannlig lærer? Ta det opp med gutta felles?

Skal gutten ha et forbilde på internett, er vel budskapet til Jordan Peterson 100 ganger bedre?

Anonymkode: 06863...0c6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 tenåringssønner og 1 datter på 22. Slike ting er vanskelig men jeg tror på eksempelets makt. Hvis mor og far viser hverandre omsorg, kjærlighet og respekt så vil det forhåpentligvis bli deres oppfatning av hvordan forhold skal være. Ikke en maktkamp.

Min datter har nettopp flyttet inn i en leilighet med sin kjæreste som er en trivelig hardt arbeidende ung gutt på 21 som behandler henne godt. Og da er jeg fornøyd. Sønnene mine prøver jeg å fortelle og rettlede når ting er ugrei oppførsel. 

Sånne internett fenomener kommer og går. Livsstil, religion, nye vinklinger på mye. Men barna løser konflikter slik mor og far gjorde det. Selv om de så det ikke virket.

Eksempelets makt. Menn må følge opp sine sønner.

Anonymkode: 088c6...caf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kajakn skrev (19 minutter siden):

Det er dette 15-åringen min også sier når jeg har snakket med han om Tate…. syns det er vanskelig…….

Tror han trenger en mannlig rollemodell han respekterer til å gi han råd.

Mener ikke å nedvurdere mor men hun er ei kvinne og dette er unge gutter. De noen trenger mannlig rettledning. En som har vært der de er og forstår.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror han trenger en mannlig rollemodell han respekterer til å gi han råd.

Mener ikke å nedvurdere mor men hun er ei kvinne og dette er unge gutter. De noen trenger mannlig rettledning. En som har vært der de er og forstår.

Ja, det er kanskje det det ligger litt… Han har ikke sett faren sin på mer enn 4 år nå… 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør han rett ut da, om han faktisk mener at det hadde vært greit dersom pappa voldtok mamma. At det hadde vært greit om mamma ikke hadde stemmerett eller lov til å ytre seg. Spør han om han mener at alle jentene i klassen hans er mindre verdt enn guttene og at det er greit å voldta dem. 

Anonymkode: cc075...03b

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, man får stadig høre at han sier "mye annet bra" - dette sies om svært mange ytre høyre-manospheretullinger. 
Det som går igjen, er at (bortsett fra kvinnehat og giftig maskulinitet) sier de helt logiske ting som "spis sunt" og "drikk mindre". Joda, det er fornuftig, men alle vet at man skal gjøre sånt. Men for disse unge gutta kan de da fremstå som helheltige livslærere. 

"Forfølg damer til de gir opp
Re opp senga di
Flytt til Romania på grunn av avslappa lovverk rundt voldtekt"

...Han sa jo én fornuftig ting!

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte min sønn, som er voksen, om hva han visste om Andrew Tate. 
Det eneste han sa var at det var ikke noe som var bra for ungdom. 
Men jeg tror dette problemet til TS sin 14 åring startet for en god stund siden. 
Foreldre som sover i timen tror at de blir varslet når de må handle. 
En må følge med, og spesielt de som har skilte foreldre der den ene forelderen er fraværende, og eller karriereforeldre som ikke har tid til andre enn seg selv. 
Her er det bare å trykke på den store røde knappen og be om ekstern hjelp fra de dom jobbet med ungdommer mm

Anonymkode: f1ec6...8cb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg spurte min sønn, som er voksen, om hva han visste om Andrew Tate. 
Det eneste han sa var at det var ikke noe som var bra for ungdom. 
Men jeg tror dette problemet til TS sin 14 åring startet for en god stund siden. 
Foreldre som sover i timen tror at de blir varslet når de må handle. 
En må følge med, og spesielt de som har skilte foreldre der den ene forelderen er fraværende, og eller karriereforeldre som ikke har tid til andre enn seg selv. 
Her er det bare å trykke på den store røde knappen og be om ekstern hjelp fra de dom jobbet med ungdommer mm

TS her.
Jeg har IKKE sovet i timen. Sønnen min har gått til barnepsykolog, jeg har lest meg opp på traumer ift. skillsmisse, jeg har vært emosjonelt og fysisk til stede for ham alt jeg har kunnet og han har vært åpen med meg om det meste fram til han ble tenåring. Faren har vært fraværende, men jeg har fulgt opp hele veien, utdannet meg og vært ahead of the curve. 

• Liker 3
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første: Det kan ikke være vanskelig å snakke med 14-15 åringer. Det er deres forbannede ansvar. Verdier må man snakke om fra 1. år. Ikke med innprenting og pekefinger, men som en naturlig del av hverdagen. Da legger du grunnlaget for at ungen din blir et godt menneske. At ungdommer oppsøker det farlige og det mørke er helt naturlig.

Anonymkode: df158...7cf

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har også TikTok (mest for å følge med på trendene han ser på, men også for min egen del - er jo mye bra der) - og nå har det kommet fram at han hører på Tate og synes han "sier mye bra".

Jeg har lest/sett meg opp på fyren. Han flyttet til Romania grunnet deres avslappede lovgivning rundt voldtekt, han behandler damene han inviterer til debatt som søppel, han har bastante og kategoriske meninger om kvinner der de kun tjener som objekter, man skal helst ha flere av gangen og selv leker han pimp for noen camgirls. Ingenting en kvinne sier eller føler har verdi, hun skal brukes og kastes.
Samtidig er han ikke snill mot menn, heller. Han hevder at terapi er bortkastet, at menn ikke skal snakke om følelsene sine, han fronter en svært usunn machokultur av den sorten som dytter menn utfor stupet.

Jeg er redd. Redd han skal skade jenter han er interessert i, enten fordi de ikke gjengjelder følelsene - eller under sex, krangler, hva enn. Om Tate har lært ham at han skal tvinge seg vei via dominans og vold, samme hva jenta føler... Han kan ødelegge liv. 
Og, han risikerer å bli en sånn gutt som bærer på så store og vanskelige følelser - som han ikke tør snakke om - at han til slutt tar sitt eget liv, begynner å ruse seg eller lignende. Venninnen min opplevde dette marerittet for noen år siden - hennes 18 år gamle sønn (som bolet, ruset seg og hadde veldig macho holdninger) hang seg. 

Jeg har forsøkt å snakke med sønnen min om dette, sagt alt jeg har sagt her og mere til. Han fnyser liksom av meg, som om jeg bare er enda en kvinne som babler i vei, hvis tanker og følelser er betydningsløse. Jeg har en eldre tenåringssønn, så jeg vet godt at gutter i den alderen er umulige - men dette føles som noe annet. Dette skremmer vannet av meg, og selv om eldstesønnen var litt av en rabagast var jeg aldri redd for ham på samme måte som jeg nå er redd for hva som skal skje med yngste dersom han følger i Tates fotspor.

Hva kan jeg som mor gjøre her?
Vurderer å ta fra ham mobil og PC - men han trenger begge til skole, dessuten er ikke Tate kun et fenomen på nett lenger. Han snakkes om i alle leire. Dessuten vet jeg at dersom jeg tok fra sønnen min mobilen, hadde faren hans bare kjøpt ham en ny for å vise hvor snill og kul han er i forhold til meg. 

...Hjelp!

Finnes det en mannsfigur i livet hans han ser opp til? 

Far, bestefar, onkel, en kul kamert av deg, nabo eller pappaen til en kamerat? 

Jeg er stygt redd for at du har 0 å komme med som kvinne hvis det er så ille som du sier

Anonymkode: 6cbb0...51d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan storebror hjelpe til? Henge litt med han, være kul og gi tips til hvordan behandle jenter?

Anonymkode: a9ca9...a9d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her.
Jeg har IKKE sovet i timen. Sønnen min har gått til barnepsykolog, jeg har lest meg opp på traumer ift. skillsmisse, jeg har vært emosjonelt og fysisk til stede for ham alt jeg har kunnet og han har vært åpen med meg om det meste fram til han ble tenåring. Faren har vært fraværende, men jeg har fulgt opp hele veien, utdannet meg og vært ahead of the curve. 

Men da hadde jeg rett da. 
En fraværende forelder som har skapt dette problemet. 
Forskjellen er at du har prøvd å hjelpe, men det er tydelig at denne barnepsykologen ikke har vært nok. 
Når de blir tenåringer er det mye som  forandrer seg. 
De søker etter noe som kan erstatte det de mangler i livet sitt. 
Hvor er faren? Nekter han kontakt eller har du satt foten ned mot kontakt ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...