Kålrota Skrevet 6. november #121 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta deg en utdannelse og slutt å syt! Du er frivillig «fanget» sutrepaver! Anonymkode: b14b7...3d3 Jøss, for et empatisk menneske du er. Jeg tror det kan være godt for deg å innse at en mal ikke passer for alle. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #122 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 2.59): Blir 36. Har vært på det et par ganger og blitt tilbudt det enda flere ganger Anonymkode: 7f79d...559 Er du 36 år og har vært i NAV systemet siden du var 18 år? Og du har ikke klart å søke på noe jobb eller utdanning selv på alle desse årene? Hvilken egeninnsats har du gjort for å få deg en jobb? Anonymkode: abb5e...071 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #123 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 10.59): Disse du nevner godtar LAVE lønninger og tiltak fra NAV. Anonymkode: f0e2f...f87 Men herregud, uten noen form for utdanning eller relevant erfaring så MÅ man starte en plass! Og det er ikke på toppen med høyest mulig lønn! Det tar TID å opparbeide seg, og om man bare sitter på gjerde og nekter å starte en plass (men heller skylde på at Nav er problemet) Ja da kommer man heller ingen vei!!! Man må være villig til å starte en plass! Starte med arbeidstrening. Vise at man duger. Så kanskje bli ansatt med midlertidig lønnstilskudd. Så få kompetanse og evt utdanning eller fagbrev, og SÅ få fast ordinær jobb med ordinær lønn!!!! Og om man ikke fatter det- ja sp skal man bare fortsette å skylde på at Nav er udugelig.. Anonymkode: fbc4a...03b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #124 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 2.34): Jeg har vært fanget i Nav snart halve livet mitt. Jeg har ikke lyst til å leve mer. Jeg har null frihet og saksbehandlere som forteller meg at det beste jeg trenger er å leke butikk, type gjøre samme jobb som alle andre, men ikke tjene en eneste krone på det...så altså gratis arbeidskraft. Jeg blir sendt fra tiltak til tiltak og blir fortalt at jeg må være i aktivitet, men av en eller annen grunn er det aldri snakk om lønnet arbeid. Jeg føler at jeg holder på å drukne. Jeg er langt under fattigdomsgrensen og har vært det hele voksenlivet og har mistet alt av sosialt liv pga det. Så da skal jeg sendes på aktivitetssenter og henge med gamle ustabile mennesker fra livets harde skole. Jeg er altfor ung for dette, men å være en del av det ordinære samfunnet -ut av nav - er tydeligvis for mye å be om. Så da skal livet mitt ruineres på alle områder bl.a. tvunget til å si opp BSU for mange år siden. Det er nå slik at jeg skal jobbe gratis for folk som ikke ser på meg som noe annet enn gratis arbeidskraft og jeg skal bare ta meg til takke med det jeg får og der fører aldri til lønnet arbeid. Jeg orker ikke mer av dette marerittet. Jeg hater det og jeg hater at jeg blir plassert på bunnen av samfunnet mot min vilje. Det systemet dreper meg sakte hver eneste dag og jeg står uten ressurser og uten noen som er villig til å hjelpe meg Anonymkode: 7f79d...559 Det første jeg tenker du bør gjøre er å jobbe med deg selv. Holdningen du viser her forteller meg at du bør få hjelp til å løfte deg litt opp slik at du får livsgnisten og motivasjonen tilbake. Denne holdningen skaper en ond sirkel som hindrer deg å komme ut i arbeidslivet. Tiltak via nav er ikke gratis arbeidskraft. Du mottar stønader som din lønn, du får samtidig hjelp til å holde i gode rutiner slik at du ikke skal falle helt ned i mørket. Det NAV ikke er god på er det holdningsskapende i form av samtaleterapi. Dette er noe du må skaffe selv, noe som ikke alltid er like lett desverre. Oppsummert vil jeg si at gode holdninger får deg opp og frem. Det nav sender deg på er ikke for å være stygg med deg, men for å hjelpe deg. Ønsker deg masse lykke til. Anonymkode: b751c...82c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #125 Del Skrevet 6. november Slutt å skylde på andre. Ta tak selv. Du klarer mer enn du tror. Det er mye bedre for deg å ta ansvar for eget liv, og bruke krefter på det, enn å tæres opp av bitterhet mot andre. Anonymkode: c7754...9ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #126 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 3.14): Tiltakene jeg var på førte aldri til jobb. Det var "prøveperiode" i praksis og når den var over, var det plutselig ikke kapasitet til å ha meg der. Dette har vært en gjenganger desverre og jeg har vært klar og tydelig på at jeg ønsker ikke å bli utnytta på den måten, men har bare blitt møtt med en passiv energi og "ja, nei deter jo beklagelig at det skjer, men forr mange er det jo ikke slik" og da spør jeg hver gang hvorfor jeg aldri ender der opp som en av disse eksemplene og da har ingen et godt svar. Jeg har prøvd det meste på egenhånd jeg endte til og med opp mot min vilje å jobbe som frivillig arbeid på et sykehjem - i prosessen med å komme meg ut i lønnet arbeid. Jeg lurte selv på hvordan jeg havnet dit hen at jeg skulle jobbe frivillig og fikk beskjed om at det var der fokuset måtte være, fordi da hadde jeg jo en aktivitet. Tro meg, jeg har flere ganger med flere saksbehandlere fortalt deny a jeg ønsker for meg selv, Mensa har det blitt skutt ned med at de kan ikke trylle eller at nå er markedet tøft eller at det er bare ikke sånn og sånn type jobber ledige for meg. Var derfor jeg flytta gang på gang, i håp om at markedet var bedre andre plasser. Men tiltak etter tiltak har ført til at jeg bare har blitt en kasteball i systemet Anonymkode: 7f79d...559 Dette har jeg også blitt fortalt, at det er tøft marked også i perioder der det i nyhetene påstås at markedet skriker etter arbeidskraft og jeg har rimelig høy kompetanse. Jeg føler med deg og redd jeg vil havne der du er nå igjen... egentlig ikke noe jeg ønsker, men for syk til å gjøre noe med det. Anonymkode: 011ec...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #127 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 10.43): Når Hoang Mi, Pablo og Hassan fra div fattige/u-land uten utdanning og CV klarer å få seg jobb etter ankomst til Norge så bør jaggu en 36 år gammel innfødt klare det. Anonymkode: fc6e6...c50 Jeg skjønner godt at det er vanskelig for en innfødt. Enkelte arbeidsgivere gir bare jobber til utlendinger fordi det kun er de som er desperate nok til å gjøre jonben for en billig penge. De jobber effektivt og klager ikke på lønn eller arbeidsvilkår kan ingenting om dine rettigheter. Altså blir man luket ut i begynnelsen fordi man er norsk, uten at det snakkes høyt om kan også kvinner i alderen der det er sannsynlig at de blir gravide bli luket ut. Noen ganger prøver man norske på tiltak eller midlertidige stillinger og kommer til konklusjonen om at de ikke jobber like effektivt. Er man norsk må man enten ha jobb tidlig slik at det ike stilles spørsmål om hvorfor du har hull i cv'n. Ha utdannelse, fordi jobbene på laveste nivåer foretrekkes utlendinger og alle de jobbene som ikke er så kjipe eller slitsomme er for innfødte, her slipper ikke alle inn. Nå begynner butikker også med mye selvbetjening, som gører til færre slike jobber på lavere nivå. Nå som arbeidsvilkårene mange steder i øst Europa begynner å bli bedre vil de ikke lenger komme hit i like stor grad og begynner å stille høyere krav. Det fører til skvis. Nei jeg syns ikke det er rart at en innfødt havner i slik situasjon. Anonymkode: 011ec...e83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #128 Del Skrevet 6. november 7 år gammel tråd Anonymkode: 74830...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #129 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 7 år gammel tråd Anonymkode: 74830...5ff Mente 2 😂 Anonymkode: 74830...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #130 Del Skrevet 6. november Vet ikke hva ts har endt opp med siden dette er en gammel tråd, men sånn generelt så er det faktisk mange som tror at man kun har rettigheter og ingen plikter når man er på AAP, å at man skal over på ufør. Men man har også plikter, bl.a til å følge aktivitetsplanen, og hvis man ikke har hatt dialog med veileder på en stund, så er det gratis å sende en mld og oppdatere denne sånn at man ikke blir glemt i systemet. Mange skjønner heller ikke at når man er på AAP (arbeidsavklaringspenger), så skal man avklares for om man har arbeidsevne eller ikke, ev. hvor mye/ lite, å da må man nødvendigvis testes ut. Anonymkode: 2f595...713 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #131 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 2.45): Jeg ble tvunget til å droppe ut av vgs av skolen og de sa at Nav kunne hjelpe meg med jobb og da var jeg 18 og siden så har det bare gått nedover. Jeg har søkt selv, men jeg har lite erfaring utenfor arbeidstrening (hvor jeg jobbet 100% og jobbet overtid, uten å tjene noe). Så har det bare blitt enormt lite på CVen. Har måtte flytte gang på gang, fordi jeg fikk ikke hjelp, så prøvde lykken andre steder/byer, men man har jo vært i Nav. Så det endte opp med atjeg faktisk flyttet på tvers av landet, men blir fremdeles møtt med det samme opplegget. Anonymkode: 7f79d...559 Tvunget til å slutte på vgs? Det tror jeg rett og slett ikke på. Det er nok mer til den historien enn du velger å bruke som sannhet. Og hvorfor kan du ikke ta vgs nå da? Anonymkode: d6624...59a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 7. november #132 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 7.53): Så du mener arbeidsføre mennesker skal sitte på ræva hjemme og få penger inn på konto? De skal ta imot de praksisplassene de får. Anonymkode: 64530...f98 De må jo få tilbud om jobb etter praksis. Skjønner faktisk ikke hvorfor nav rådet ts til å droppe ut av VGS 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #133 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 13.20): Og hvem er det som sørger for at staten har disse pengnene til de som ikke jobber? Anonymkode: f6404...daf Naturressursene vi har i Norge. Staten er ikke rik pga « dine skattepenger «. Anonymkode: 0ca51...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #134 Del Skrevet 7. november Seriøst jeg er så lei tiltaksløse sutre voksne ungdom sånn som deg. Du er mer enn nok privilegert som faktisk har nok mat i bordet og tak over hodet. I tillegg får du slengt penger etter deg av våre skattekroner. Hvis du er så dritt lei så kom deg opp av sofaen, slutt å klag, se på hvordan det går med resten av verden, slutt å klø deg i rompa og få deg en ordentlig jobb. Det eneste du ønsker deg er å bli uføre så du skal slutte å bry deg og få ung uføre tillegget! Anonymkode: a229a...849 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #135 Del Skrevet 7. november Gliffy skrev (På 11.9.2022 den 8.28): Hun er jo ikke det. Hun kan slutte å kreve fra NAV, så har hun ingen som maser på seg lengre. Man blir jo helt fanget uten buffer. Ja, ts kan « si opp» aap , og ta opp fag og søke jobber nav ikke godkjenner. Det er en veldig skummel situasjon og sette seg i. hvis jeg skjønner rett har ts vært på aap i 16 år, det bør være nok til og ha dokumentert nedsatt inntektsevne. Som ufør er man fri til og ta opp fag, og også søke deltidsjobb som passer helsen og interessen. Anonymkode: 0ca51...f9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #136 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 8.31): Om du droppet ut av vgs har du rett til voksenopplæring. Ta kontakt med voksenopplæringen i din fylkeskommune og du vil få rådgivning først for å peke deg ut en yrkesretning. Det har løpende opptak hele året og er støttet av både nav og Lånekassen. https://www.rogfk.no/kampanjer/ta-videregaende-som-voksen-helt-gratis/ Anonymkode: 3b37b...b89 Godtar de dette på aap nå da? De var så strenge før. Anonymkode: 0ca51...f9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #137 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vet ikke hva ts har endt opp med siden dette er en gammel tråd, men sånn generelt så er det faktisk mange som tror at man kun har rettigheter og ingen plikter når man er på AAP, å at man skal over på ufør. Men man har også plikter, bl.a til å følge aktivitetsplanen, og hvis man ikke har hatt dialog med veileder på en stund, så er det gratis å sende en mld og oppdatere denne sånn at man ikke blir glemt i systemet. Mange skjønner heller ikke at når man er på AAP (arbeidsavklaringspenger), så skal man avklares for om man har arbeidsevne eller ikke, ev. hvor mye/ lite, å da må man nødvendigvis testes ut. Anonymkode: 2f595...713 Etter 18 år burde man være avklart. Det er litt vanskelig og få full oversikt, men altså 2 jobbsøkerkurs og en del arbeidsprøving. Står jo ingenting om hvorfor ts ble tatt ut av videregående og satt på aap, men det må jo være en sykdom i bunnen. Det er ikke arbeidsevne, men inntektsevne . Har ts inntektsevne ? Ts høres avklart ut. Anonymkode: 0ca51...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #138 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tvunget til å slutte på vgs? Det tror jeg rett og slett ikke på. Det er nok mer til den historien enn du velger å bruke som sannhet. Og hvorfor kan du ikke ta vgs nå da? Anonymkode: d6624...59a Kanskje « tvunget « som i for syk? Hvor kom nav inn i bildet, de går jo ikke rundt og plukker opp og rekrutterer ? Startet vel med sykmelding? Jeg havnet på trygdekontoret som det het fordi jeg var « tvunget « til og slutte fordi jeg var for syk til og møte på skolen og å ta eksamen. A- etat hjalp meg videre når jeg ble frisk . Tror alt ble litt vanskeligere med nav. når det gjelder forslaget om vgs , er det realistisk og få det inn i aktivitetsplanen ? Nav er jo sykt imot det, fordi det sjelden fører til lønner arbeid. ( i motsetning til a- etat som tenkte langsiktig , og ikke hadde kvartalsbudsjett) . Hvis tanken er og studere videre på studielån bør en være rimelig sikker på at det fører til jobb. Anonymkode: 0ca51...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hill83 Skrevet 7. november #139 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 12.17): Trist at alle her snakker bare kapitalismen og systemet vi lever under: Få deg en utdannelse og en jobb, bli en slave. Alle vil ikke det, noen vil bare leve. Livet er ikke noe man velger selv. Anonymkode: f0e2f...f87 Korrekt noen vil bare leve på andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå