Gå til innhold

Nav dreper meg og jeg vet ikke om jeg klarer mer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan være vanskelig å få livet til å gå på de riktige skinner. Krever at man er bestemt og styrer livet en vei, men det er fakta at man også trenger litt hell og velvilje fra omgivelsene. Man trenger at noen ser potensialet ditt og at kommunikasjonen utføres på riktig måte. 

Det er ikke for sent, jeg snudde livet mitt i din alder, men det krevde mye av meg i noen år. På tre år var livet på vei i bedre mer tydelig rettning. NAV er en dårlig løsning, de har lite å tilby. De vet ofte ikke hvordan de skal hjelpe deg. 

Som flere har foreslått, ta fagbrev, det er stor etterspørsel etter mennesker med fagbrev. Jeg var kort tid i NAV systemet, og selv om jeg har en god bachelor, begynte min kontakt å nevne at det er stor etterspørsel etter folk med fagbrev 😳  Dette med fagbrev ble nevnt mange ganger og jeg fikk intrykk av at det var en retning NAV tenkte meg mot. Detter fremsto for meg som pussig da jeg har en yrkesrettet bachelor, å ta fagbrev senere i samme fag for å få jobb... ja da er det stor etterspørsel etter fagbrev. Få lønnet arbeid som elektriker i stedet for elektroingeniør (eksempel). Men det er jo tydelig at det er stor etterspørsel etter mennesker med fagbrev. 

Fagbrev innen renhold for eksempel vil hjelpe deg å få fast jobb og bedre lønn. Å jobbe som renholder er ikke som før, det er et spennende fagfelt. 

Anonymkode: 8e913...163

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan være vanskelig å få livet til å gå på de riktige skinner. Krever at man er bestemt og styrer livet en vei, men det er fakta at man også trenger litt hell og velvilje fra omgivelsene. Man trenger at noen ser potensialet ditt og at kommunikasjonen utføres på riktig måte. 

Det er ikke for sent, jeg snudde livet mitt i din alder, men det krevde mye av meg i noen år. På tre år var livet på vei i bedre mer tydelig rettning. NAV er en dårlig løsning, de har lite å tilby. De vet ofte ikke hvordan de skal hjelpe deg. 

Som flere har foreslått, ta fagbrev, det er stor etterspørsel etter mennesker med fagbrev. Jeg var kort tid i NAV systemet, og selv om jeg har en god bachelor, begynte min kontakt å nevne at det er stor etterspørsel etter folk med fagbrev 😳  Dette med fagbrev ble nevnt mange ganger og jeg fikk intrykk av at det var en retning NAV tenkte meg mot. Detter fremsto for meg som pussig da jeg har en yrkesrettet bachelor, å ta fagbrev senere i samme fag for å få jobb... ja da er det stor etterspørsel etter fagbrev. Få lønnet arbeid som elektriker i stedet for elektroingeniør (eksempel). Men det er jo tydelig at det er stor etterspørsel etter mennesker med fagbrev. 

Fagbrev innen renhold for eksempel vil hjelpe deg å få fast jobb og bedre lønn. Å jobbe som renholder er ikke som før, det er et spennende fagfelt. 

Anonymkode: 8e913...163

Har vært i navsystemet og jeg fikk også lignende råd. Virket som om de ga samme råd uavhengig av hvem de ga rådet til og hvordan arbeidsmarkedet var. Jeg var 40 og hadde en bachelorgrad som var etterspurt, men NAV mente likevel jeg burde satse på ufaglærte jobber og fremstilte det som om dette var lette jobber å få. Men selv om jeg sækte både på ufaglærte jobber og relevante jobber så var det nærmest kun relevante jobber jeg fikk jobbintervjuer til. For ufaglærte jobber kunne jeg toppen komme til jobbintervju som ringevikar. 

Anonymkode: 4912d...3b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har vært i navsystemet og jeg fikk også lignende råd. Virket som om de ga samme råd uavhengig av hvem de ga rådet til og hvordan arbeidsmarkedet var. Jeg var 40 og hadde en bachelorgrad som var etterspurt, men NAV mente likevel jeg burde satse på ufaglærte jobber og fremstilte det som om dette var lette jobber å få. Men selv om jeg sækte både på ufaglærte jobber og relevante jobber så var det nærmest kun relevante jobber jeg fikk jobbintervjuer til. For ufaglærte jobber kunne jeg toppen komme til jobbintervju som ringevikar. 

Ingen oppgående mennesker jobber i NAV, om de var det hadde de aldri tatt en jobb i et system som fungerer så dårlig.

Derfor vil du alltid få dårlig råd hos en som jobber i NAV.

NAV er en skandale, som koster staten over 1 milliard i året med dumme tiltak. Samtidig bidrar NAV til sosial dumping der folk går i årevis på lønnstilskudd/praksisplasser uten nytte, billig arbeidskraft. Norgesgruppen er også en stor NAVer.

Det er penger vi lever av, ikke arbeid.

"I kjølvannet av arbeids- og velferdsdirektør Joakim Lystads avgang 10.04.2015 uttalte professor Terje P. Hagen, som ledet et evalueringsutvalg av NAV i 2010, at «det var et feilgrep å etablere NAV»"
https://no.wikipedia.org/wiki/NAV

Anonymkode: f0e2f...f87

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ditt liv eller Navs liv? Du må seriøst slutte å skylde på Nav og heller ta ansvar selv. Hvorfor har du ikke tatt utdanning? 

Anonymkode: bf31e...f31

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det ditt liv eller Navs liv? Du må seriøst slutte å skylde på Nav og heller ta ansvar selv. Hvorfor har du ikke tatt utdanning? 

Anonymkode: bf31e...f31

Støtter denne. Du må seriøst ta ansvar for eget liv! 

Anonymkode: 1b492...f0a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det selvfølgelig å gå på NAV ja! 

de jeg kjenner som har gått på dette tullet, går bare fra tiltak til tiltak til andre tiltak igjen. Drøssevis med arbeidsplasser der ute som selvfølgelig ønsker seg litt gratis arbeidskraft, for å gjøre alle dritt-jobbene til bedriften. Men så finner dem på ett eller annet sludder og vås, til hvorfor folk som går på tiltak hos dem, aldri kan få seg fast arbeid igjen. Dermed sendes kandidaten rett tilbake til NAV igjen, samtidig som bedriften kan skaffe seg noen andre kandidater til å gå på tiltak hos dem.   

Anonymkode: ad8f0...e05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du er arbeidsfør, så lurer jeg på hvorfor du ikke har tatt tak i dette selv og skaffet deg en jobb. Det å ikke ha fått en eneste ansettelse når man er 36 år virker merkelig. Jeg reagerer også på at du legger ansvaret på Nav og tidligere tiltaksplass mtp referanse. Men du har jo et ansvar for ditt eget liv selv. En annen ting jeg finner merkelig er t du sier at du har vært innom flere Nav kontor og møter like dårlig hjelp over alt. Det burde fortelle deg at de bare kan veilede deg, de finner ikke jobb til deg.

Har du vært innom jobbspesialist og fått hjelp og veiledning der? Der kan du få hjelp til å finne ut hvilke yrker du kunne tenke deg. Fønix er et sånt firma, de får oppdrag fra Nav, og man kan også få hjelp til å ta fagbrev . Legger ved en link, men er ikke sikkert at Fønix er der du bor, men i såfall vil det nok være noe lignende tilbud i nærheten.

https://fonix.as/jobbsokere/

Anonymkode: 2f595...713

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge du er arbeidsfør, så lurer jeg på hvorfor du ikke har tatt tak i dette selv og skaffet deg en jobb. Det å ikke ha fått en eneste ansettelse når man er 36 år virker merkelig. Jeg reagerer også på at du legger ansvaret på Nav og tidligere tiltaksplass mtp referanse. Men du har jo et ansvar for ditt eget liv selv. En annen ting jeg finner merkelig er t du sier at du har vært innom flere Nav kontor og møter like dårlig hjelp over alt. Det burde fortelle deg at de bare kan veilede deg, de finner ikke jobb til deg.

Ja, det er selvsagt svært uvanlig. Men når det først har skjedd så er det jo ikke lenger bare å skaffe jobb selv. Det neppe lett å få jobb når man er 36 og aldri har jobbet. Da kommer man sist i køen blant jobbsøkere, spesielt når man heller ikke har noen utdanning.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er selvsagt svært uvanlig. Men når det først har skjedd så er det jo ikke lenger bare å skaffe jobb selv. Det neppe lett å få jobb når man er 36 og aldri har jobbet. Da kommer man sist i køen blant jobbsøkere, spesielt når man heller ikke har noen utdanning.

Skjønner at det er vanskelig nå, men ts har hatt noen år på seg til å selv gjøre noe med situasjonen sin - annet enn å skylde på andre for at hen står i denne situasjonen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har utdanning, så spør veilederen din på nav om dette. Det kan hende du har rett på å få omskolering via nav. Det fikk jeg (jeg manglet vgs fra før av), og nå tar jeg universitetsutdannelse. :) Jeg fikk dette først og fremst pga skade i kroppen og at jeg pga dette ikke kunne fortsette i daværende jobb, men jeg tror de kan være villige til å hjelpe folk som ikke kommer seg ut i jobb også. :)

Anonymkode: 7ce14...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt maser alle robotene her som utdanning og jobb, eneste som finnes i verden.

Hva med friheten? Å leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har blitt en slave for nav. Og den eneste som kan få deg ut av det er deg selv. Snakker av egen erfaring.

Du burde fått fullført vgs og så evt tatt fagbrev.

Eller sette på et ekstra gir for å få en jobb. En ordinær betalt jobb. Virker som du er flyttbar også så det er jo et land av muligheter. 

Jeg var selv unde nav noen år hvor jeg følte at det ikke var noe fremgang. Hadde "praksisplass" betalt av nav. Til slutt så tok jeg selv grep og søkte på studier. Nav stilte seg utrolig nok veldig skeptisk til dette. Lurte på om det var lurt, om jeg ikke burde se ting an. Husker jeg ble så paff for jeg trudde de ville ha folk UT av nav-systemet.

Uansett. Fullførte studiene. Tok videreutdanning. Sitter her med fast jobb og en god lønn. Og er så glad for at jeg gjorde det jeg egentlig ikke turte.

Anonymkode: 3c438...319

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 2.34):

Jeg har vært fanget i Nav snart halve livet mitt. Jeg har ikke lyst til å leve mer. Jeg har null frihet og saksbehandlere som forteller meg at det beste jeg trenger er å leke butikk, type gjøre samme jobb som alle andre, men ikke tjene en eneste krone på det...så altså gratis arbeidskraft. Jeg blir sendt fra tiltak til tiltak og blir fortalt at jeg må være i aktivitet, men av en eller annen grunn er det aldri snakk om lønnet arbeid. Jeg føler at jeg holder på å drukne. Jeg er langt under fattigdomsgrensen og har vært det hele voksenlivet og har mistet alt av sosialt liv pga det. Så da skal jeg sendes på aktivitetssenter og henge med gamle ustabile mennesker fra livets harde skole. Jeg er altfor ung for dette, men å være en del av det ordinære samfunnet -ut av nav - er tydeligvis for mye å be om. Så da skal livet mitt ruineres på alle områder bl.a. tvunget til å si opp BSU for mange år siden. Det er nå slik at jeg skal jobbe gratis for folk som ikke ser på meg som noe annet enn gratis arbeidskraft og jeg skal bare ta meg til takke med det jeg får og der fører aldri til lønnet arbeid. Jeg orker ikke mer av dette marerittet. Jeg hater det og jeg hater at jeg blir plassert på bunnen av samfunnet mot min vilje. Det systemet dreper meg sakte hver eneste dag og jeg står uten ressurser og uten noen som er villig til å hjelpe meg

Anonymkode: 7f79d...559

Kjære deg, så vondt å lese historien din. 

Noe som slår meg, du er over gjennomsnittet god til å skrive! Det er en mangelvare idag. Kan du videreutvikle det på en måte?

Trenger ikke jobb eller utdanning når du har fått evnen til å skrive. 

❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, det er ikke lønnen for arbeidet man utfører. Betaling man får fra nav uavhengig av om man jobber eller ikke er selvsagt ikke lønn for arbeidet man utfører for arbeidsgiver.  Om arbeidsgiveren din hadde sluttet å betale deg og sagt du kan gå på nav mens du fortsetter å jobbe så hadde du aldri sagt: null stress, da får jeg jo fortsatt lønn.

Anonymkode: ea45f...9d7

Så du mener arbeidsføre mennesker skal sitte på ræva hjemme og få penger inn på konto? De skal ta imot de praksisplassene de får. 

Anonymkode: 64530...f98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (3 minutter siden):

Kjære deg, så vondt å lese historien din. 

Noe som slår meg, du er over gjennomsnittet god til å skrive! Det er en mangelvare idag. Kan du videreutvikle det på en måte?

Trenger ikke jobb eller utdanning når du har fått evnen til å skrive. 

❤️

På hvilken måte er ts ''over gjennomsnittet'' god til å skrive? :klo:

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Zidji skrev (13 minutter siden):

På hvilken måte er ts ''over gjennomsnittet'' god til å skrive? :klo:

På den måten at det ikke hakker når man leser. Det er uten store gramatiske feil og det flyter fint. DET er (dessverre) over gjennomsnittet i samfunnet idag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan ikke fortsette å la de slave deg rundt. Ufør, fengsel.

Anonymkode: 594c9...5d6

En av delene, fengsel koster ca 80 000-100 000kr pr mnd. Så da er jo valget lett, NAV forstod til slutt dette for meg. Jeg ga de dette tilbudet gang på gang, nektet å godta noe annet. Til slutt ga de etter, noe som var veldig smart samfunnsøkonomisk. Det er dyrt å ha folk i fengsel/på tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Fortsatt maser alle robotene her som utdanning og jobb, eneste som finnes i verden.

Hva med friheten? Å leve!

Ts er da fri. Det er frivillig å gå på NAV. Hvis du ikke krever noe fra NAV krever ikke NAV noe tilbake heller.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (Akkurat nå):

Ts er da fri. Det er frivillig å gå på NAV. Hvis du ikke krever noe fra NAV krever ikke NAV noe tilbake heller.

TS er fanget, trenger ufør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...