AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Del Skrevet 10. september 2022 Jeg har vært fanget i Nav snart halve livet mitt. Jeg har ikke lyst til å leve mer. Jeg har null frihet og saksbehandlere som forteller meg at det beste jeg trenger er å leke butikk, type gjøre samme jobb som alle andre, men ikke tjene en eneste krone på det...så altså gratis arbeidskraft. Jeg blir sendt fra tiltak til tiltak og blir fortalt at jeg må være i aktivitet, men av en eller annen grunn er det aldri snakk om lønnet arbeid. Jeg føler at jeg holder på å drukne. Jeg er langt under fattigdomsgrensen og har vært det hele voksenlivet og har mistet alt av sosialt liv pga det. Så da skal jeg sendes på aktivitetssenter og henge med gamle ustabile mennesker fra livets harde skole. Jeg er altfor ung for dette, men å være en del av det ordinære samfunnet -ut av nav - er tydeligvis for mye å be om. Så da skal livet mitt ruineres på alle områder bl.a. tvunget til å si opp BSU for mange år siden. Det er nå slik at jeg skal jobbe gratis for folk som ikke ser på meg som noe annet enn gratis arbeidskraft og jeg skal bare ta meg til takke med det jeg får og der fører aldri til lønnet arbeid. Jeg orker ikke mer av dette marerittet. Jeg hater det og jeg hater at jeg blir plassert på bunnen av samfunnet mot min vilje. Det systemet dreper meg sakte hver eneste dag og jeg står uten ressurser og uten noen som er villig til å hjelpe meg Anonymkode: 7f79d...559 3 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 10. september 2022 #2 Del Skrevet 10. september 2022 Hvorfor blir du sent på gratis tiltak? Kan du ikke søke jobber selv? Hva er din situasjon med tanke på at du er der du er i dag? Det finnes muligheter for deg også. Ikke la noen herse meg deg. Det er ditt liv. 23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #3 Del Skrevet 10. september 2022 Sannhetsøkende skrev (1 minutt siden): Hvorfor blir du sent på gratis tiltak? Kan du ikke søke jobber selv? Hva er din situasjon med tanke på at du er der du er i dag? Det finnes muligheter for deg også. Ikke la noen herse meg deg. Det er ditt liv. Jeg ble tvunget til å droppe ut av vgs av skolen og de sa at Nav kunne hjelpe meg med jobb og da var jeg 18 og siden så har det bare gått nedover. Jeg har søkt selv, men jeg har lite erfaring utenfor arbeidstrening (hvor jeg jobbet 100% og jobbet overtid, uten å tjene noe). Så har det bare blitt enormt lite på CVen. Har måtte flytte gang på gang, fordi jeg fikk ikke hjelp, så prøvde lykken andre steder/byer, men man har jo vært i Nav. Så det endte opp med atjeg faktisk flyttet på tvers av landet, men blir fremdeles møtt med det samme opplegget. Anonymkode: 7f79d...559 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble tvunget til å droppe ut av vgs av skolen og de sa at Nav kunne hjelpe meg med jobb og da var jeg 18 og siden så har det bare gått nedover. Jeg har søkt selv, men jeg har lite erfaring utenfor arbeidstrening (hvor jeg jobbet 100% og jobbet overtid, uten å tjene noe). Så har det bare blitt enormt lite på CVen. Har måtte flytte gang på gang, fordi jeg fikk ikke hjelp, så prøvde lykken andre steder/byer, men man har jo vært i Nav. Så det endte opp med atjeg faktisk flyttet på tvers av landet, men blir fremdeles møtt med det samme opplegget. Anonymkode: 7f79d...559 Kan skrive opp jobber du har hatt på CV? Kanskje du skal snakke med fastlegen din om det er en mulighet å starte prosessen om å bli ufør? Fint å ha en alliert i sitt hjørne da. Anonymkode: 79168...542 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan skrive opp jobber du har hatt på CV? Kanskje du skal snakke med fastlegen din om det er en mulighet å starte prosessen om å bli ufør? Fint å ha en alliert i sitt hjørne da. Anonymkode: 79168...542 Jobber under NAV kan føres opp på CV, mente jeg Anonymkode: 79168...542 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 10. september 2022 #6 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ble tvunget til å droppe ut av vgs av skolen og de sa at Nav kunne hjelpe meg med jobb og da var jeg 18 og siden så har det bare gått nedover. Jeg har søkt selv, men jeg har lite erfaring utenfor arbeidstrening (hvor jeg jobbet 100% og jobbet overtid, uten å tjene noe). Så har det bare blitt enormt lite på CVen. Har måtte flytte gang på gang, fordi jeg fikk ikke hjelp, så prøvde lykken andre steder/byer, men man har jo vært i Nav. Så det endte opp med atjeg faktisk flyttet på tvers av landet, men blir fremdeles møtt med det samme opplegget. Anonymkode: 7f79d...559 Hvor gammel er du? Har du ikke fått jobbsøkerkurs engang ? Det er ikke for sent for deg. Ikke gi deg. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #7 Del Skrevet 10. september 2022 - ta fagbrev. i de fleste kommuner kan du ta fagbrev gjennom jobben. Siden du allerede på tiltak, bli lærliing. - Søk på alt som du tror du har sjans på. Er en av dine "tiltak" vært assistens på et sykehjem. Spør om du kan bli ringevikar. Dette innebærer at du ikke har brent broer. - forbedre fag og begynn å studer. Du kan surre for evig inni i nav systemet hvis du ikke er motivert til å finne på løsning selv. Ja, din saksbehandler skal hjelpe, men i min erfaring er de flinkere på ta imot instruks. Eks, Jeg sliter med dette saksbehandler. jeg ønsker og tror jeg kan jobbe med dette til tross for mine utfordringer. Jeg kan jobbe "gratis" på x, for å danne meg et bedre inntrykk. noen måneder senere. Ja, dette likte jeg og jeg ser en framtid her. For å få meg en fast og full stilling i en slik job, kreves det fagbrev. Kan du finne ut minne muligheter angende dette ? Anonymkode: 1c034...52e 20 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 10. september 2022 #8 Del Skrevet 10. september 2022 Tenker at om du fikser 100% og litt til på tiltak, så er absolutt ikke ufør rette veien for deg. Hadde kava, svetta og kjempa for og få vanlig jobb. Det er jo ikke noe galt med deg heller, men uheldig, det har du vært. Prøvd og søkt på Boas? Institusjoner? Støttekontakt? BPA? Butikk, lager. Mange muligheter som ikke krever utdanning, men god vilje og innsats. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan skrive opp jobber du har hatt på CV? Kanskje du skal snakke med fastlegen din om det er en mulighet å starte prosessen om å bli ufør? Fint å ha en alliert i sitt hjørne da. Anonymkode: 79168...542 Problemet er at jeg kun har arbeidstrening og tiltakssjefen der ga dårlig referanser, for det var den tilbakemeldingen plasser jeg søkte ga meg og saksbehandleren jeg hadde den gang, tok kontakt med personen, fordi face to face hadde jeg bare fått skryt av hen, så det var ganske spesielt og ifølge vedkommende hadde hen gitt gode referanser - jeg hadde kun hen som referanse. Så den ene personen som kunne ha hjulpet meg, valgte av en eller annen grunn å ødelegge for meg heller. Så derfor har tiltak vært "logisk", siden praksis kunne liksom føre til en potensiell jobb, men nå flere år senere, så var jo det bare løgn. Anonymkode: 7f79d...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Del Skrevet 10. september 2022 Sannhetsøkende skrev (9 minutter siden): Hvor gammel er du? Har du ikke fått jobbsøkerkurs engang ? Det er ikke for sent for deg. Ikke gi deg. Blir 36. Har vært på det et par ganger og blitt tilbudt det enda flere ganger Anonymkode: 7f79d...559 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): - ta fagbrev. i de fleste kommuner kan du ta fagbrev gjennom jobben. Siden du allerede på tiltak, bli lærliing. - Søk på alt som du tror du har sjans på. Er en av dine "tiltak" vært assistens på et sykehjem. Spør om du kan bli ringevikar. Dette innebærer at du ikke har brent broer. - forbedre fag og begynn å studer. Du kan surre for evig inni i nav systemet hvis du ikke er motivert til å finne på løsning selv. Ja, din saksbehandler skal hjelpe, men i min erfaring er de flinkere på ta imot instruks. Eks, Jeg sliter med dette saksbehandler. jeg ønsker og tror jeg kan jobbe med dette til tross for mine utfordringer. Jeg kan jobbe "gratis" på x, for å danne meg et bedre inntrykk. noen måneder senere. Ja, dette likte jeg og jeg ser en framtid her. For å få meg en fast og full stilling i en slik job, kreves det fagbrev. Kan du finne ut minne muligheter angende dette ? Anonymkode: 1c034...52e Tiltakene jeg var på førte aldri til jobb. Det var "prøveperiode" i praksis og når den var over, var det plutselig ikke kapasitet til å ha meg der. Dette har vært en gjenganger desverre og jeg har vært klar og tydelig på at jeg ønsker ikke å bli utnytta på den måten, men har bare blitt møtt med en passiv energi og "ja, nei deter jo beklagelig at det skjer, men forr mange er det jo ikke slik" og da spør jeg hver gang hvorfor jeg aldri ender der opp som en av disse eksemplene og da har ingen et godt svar. Jeg har prøvd det meste på egenhånd jeg endte til og med opp mot min vilje å jobbe som frivillig arbeid på et sykehjem - i prosessen med å komme meg ut i lønnet arbeid. Jeg lurte selv på hvordan jeg havnet dit hen at jeg skulle jobbe frivillig og fikk beskjed om at det var der fokuset måtte være, fordi da hadde jeg jo en aktivitet. Tro meg, jeg har flere ganger med flere saksbehandlere fortalt deny a jeg ønsker for meg selv, Mensa har det blitt skutt ned med at de kan ikke trylle eller at nå er markedet tøft eller at det er bare ikke sånn og sånn type jobber ledige for meg. Var derfor jeg flytta gang på gang, i håp om at markedet var bedre andre plasser. Men tiltak etter tiltak har ført til at jeg bare har blitt en kasteball i systemet Anonymkode: 7f79d...559 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Del Skrevet 10. september 2022 Maestro skrev (21 minutter siden): Tenker at om du fikser 100% og litt til på tiltak, så er absolutt ikke ufør rette veien for deg. Hadde kava, svetta og kjempa for og få vanlig jobb. Det er jo ikke noe galt med deg heller, men uheldig, det har du vært. Prøvd og søkt på Boas? Institusjoner? Støttekontakt? BPA? Butikk, lager. Mange muligheter som ikke krever utdanning, men god vilje og innsats. Vel motivasjonen er ikke det samme som for ti år siden, men jeg har prøvd å søke på alt som ikke krever utdanning, men som visstnok krever erfaring som jeg tydeligvis ikke har, til det punktet hvor jeg har gitt opp, for den konstante svikten har jo hørt til at jeg er ikke attraktiv for noen arbeidsgivere i det hele tatt. Ironien er kraftig synlig oppi hele dette opplegget. Hadde jeg visst at det å få "hjelp" skulle ødelegge så mye for meg... Anonymkode: 7f79d...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #13 Del Skrevet 10. september 2022 Om du forteller dette til legen og ber om å bli sendt til psykolog, så finnes det en del empatiske psykologer der ute som kan hjelpe deg med hvordan du skal tenke med stegene videre. Klart du trenger noen å snakke med. Du må kreve det før dette går helt galt. Anonymkode: 5bf0c...989 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 10. september 2022 #14 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vel motivasjonen er ikke det samme som for ti år siden, men jeg har prøvd å søke på alt som ikke krever utdanning, men som visstnok krever erfaring som jeg tydeligvis ikke har, til det punktet hvor jeg har gitt opp, for den konstante svikten har jo hørt til at jeg er ikke attraktiv for noen arbeidsgivere i det hele tatt. Ironien er kraftig synlig oppi hele dette opplegget. Hadde jeg visst at det å få "hjelp" skulle ødelegge så mye for meg... Anonymkode: 7f79d...559 Kast deg på kurs! Kunnskap er makt. Mange jobber får man pga man har kursa masse. Og har interesse for det feltet. Mange får jobb på cafe, når de skriver "mote og sminke" under interesser og studerer BI eller noe helt annet men bare trenger en jobb. Og søk personlig, møt opp og hils på leder, vær ærlig at lykken har ikke vært helt med deg ang yrkeslivet. Vis pågangsmot, vilje, at du kan være en ansatt man kan regne med og stole på. Skriv ned alt av erfaring med jobb via Nav, og be om referanser. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #15 Del Skrevet 10. september 2022 Støtter forslaget om kurs, eller aller helst utdannelse av noe slag. Få papirer på hva du kan, det hjelper alltid. Anonymkode: ac66e...524 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #16 Del Skrevet 10. september 2022 Du trenger heller ikke ha den gamle sjefen på tiltaket som referanse! Kanskje litt verre når du ikke har jobbet så mye, men om du feks har drevet med frivillig arbeid på sykehjem, så bruk noen der. Det må ikke være en tidligere sjef som er referanse. En av mine referanser er feks en god kollega. Hun var over meg i systemet, men ikke sjef/personalansvar. Anonymkode: 6757d...d07 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #17 Del Skrevet 10. september 2022 Kunne du feks tatt noe skole? Som privatist? Helsesekretær? Kontor medarbeider? Kanskje nav kunne sponset dette? Anonymkode: 6757d...d07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #18 Del Skrevet 10. september 2022 Hva ønsker du å jobbe med, hvordan kommer du dit? Det å hele tiden skylde på andre (NAV) fører deg ingen veier, det er jo du som må ville. Alternativet til NAV er jo at du måtte klart deg på egenhånd, så hvorfor ikke komme seg videre? Anonymkode: daaa5...48b 21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #19 Del Skrevet 10. september 2022 Hvorfor ikke begynne å ta tak i skole og få en utdannelse. Hvis du ikke fullførte vgs har du krav på å gjøre det nå. Anonymkode: c7959...7cc 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #20 Del Skrevet 10. september 2022 Hva ønsker du å jobbe med? Du må begynne der. Hva trenger du for å få jobb i det yrket du ønsker? (personlige egenskaper, utdanning og erfaring) Hvis du vet hvor du vil er ikke arbeidstrening negativt, for du får erfaring. Men du må ha et klart mål og vise engasjement i jobben. Hvorfor ble du presset til å droppe ut fra vg skole? Hadde du mye fravær, konsentrasjonsvansker, andre problemer? Har du tatt tak i det som var problemet der? Anonymkode: 1e53c...ca9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå