Gå til innhold

Valg mellom jentenavn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg heter Johanne og opplever at jeg møter en del små barn med det navnet. Nå har en jo lett for å merke seg når noen roper «sitt» navn. Møtt færre Johannaer, men det navnet er også tyngre. Jeg bruker mest Johanne selv, men har dobbeltnavn, hvor Johanne egentlig er navn nummer 2. Jeg er født på 80-tallet og på min videregående var det 7 klasser per trinn med 30 elever, og vi var 3 med samme dobbeltnavn, enda flere med det første navnet, ett par med Johanne som mellomnavn, men kun en med Johanna, og da som mellomnavn. I skole, studier, der jeg jobbet fra jeg var 18 og inn i 20 årene, venner fra disse tidsperiodene, familien nå og da, og Helse-Norge bruker begge navn, ellers kun Johanne, og igjen så er det flere jeg møter med mitt navn enn med a til slutt. 

Alle tre navnene var fine, og fint med oppkalling synes jeg. Johanna er hardere, men også mer sannsynlig at du møter færre med navnet og mye lettere på engelsk. Jeg ble i årevis kalt Johanna av amerikanske venner. Josefine er lett på engelsk også, men usikker på Ingvild. «Ing»-navn er ofte utfordrende på engelsk, men de fleste klarer Ingrid så da bør vel Ingvild også gå. 

Lykke til med valget, skjønner det er vanskelig med tre så gode navn.

Anonymkode: 9cb25...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/9/2022 at 11:49 PM, AnonymBruker said:

Har flere vi tenker på

Ingvild

Johanna

Josefine

De to første ville vært oppkalling, mens Josefine bare er noe vi synes er fint. Innspill?

Anonymkode: 56cc8...2cb

Liker alle, i rekkefølgen Johanna > Ingvild > Josefine.  

Anonymkode: 3c2a2...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2022 den 23.49):

Har flere vi tenker på

Ingvild

Johanna

Josefine

De to første ville vært oppkalling, mens Josefine bare er noe vi synes er fint. Innspill?

Anonymkode: 56cc8...2cb

Josefine er finest her :)

Anonymkode: 0b750...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...