Gå til innhold

Månelandingen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Collan skrev (4 minutter siden):

1. Du skrev kikkert, ikke teleskop. Jeg vet ike hvor høy oppløsning du må ha for å se det, men det kan hende kikkert gir for lav oppløsning.

2. Du må vite hvor du skal se. Månen er ikke helt liten. Med høy oppløsning er det et ganske stort område du kan se og må tråle gjennom. Det fins sikkert oppskrifter på nett om hvordan du skal gå fram for å se søppelet og flaggene som er plantet.

Seriøst??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, ltfutt said:

Jo. Har tenkt på dette jeg også faktisk. At Ussr og USA inngikk en pakt. Gargarin ble første mann i rommet, og Armstrong ble første mann på månen, og så slapp dem å bruke mere penger på det. Men USA hadde flere måneferder hvor tusenvis av mennesker var involvert. Tror det er rimelig vanskelig å holde noe slikt hemmelig. Dessuten tviler jeg på at Ussr ville godtatt å bli sett på som nr.2 i dette kappløpet hvis månelandingene ikke hadde vært ekte.

Nok en ad hoc-hypotese. Har du ikke lært noenting om den kalde krigen? Rivaliseringen var grenseløs, USA og Sovjetunionen ville aldri inngått noen slik pakt. Om ikke annet fordi det er mye kulere å være først på månen enn først i verdensrommet.

Vi ser senvirkningene av den kalde krigen i dag. I Putins hode og i hodene til kretsen rundt ham tok den kalde krigen aldri slutt. Det eneste som skjedde var at Sovjetunionen gikk i oppløsning og Russland gjorde det dårlig på 90-tallet. Før 24. februar trodde Putin at Russlands hær var sterk nok til å erobre Ukraina på en snau uke med blitzkrig, han tok grundig feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard said:

Seriøst??

Hva lurer du på?

Tenk deg at et romvesen skal prøve å se f. eks. Frihetsgudinnen fra et teleskop plassert f. eks på månen. Hvis Frihetsgudinnen ikke er på det området romvesenets teleskop har zoomet inn på vil det selvsagt ikke kunne se Frihetsgudinnen.

Hvis oppløsningen på teleskopet er for liten vil det heller ikke være mulig å se Frihetsgudinnen, da vil den bare være en del av en pixel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (1 minutt siden):

Hva lurer du på?

Tenk deg at et romvesen skal prøve å se f. eks. Frihetsgudinnen fra et teleskop plassert f. eks på månen. Hvis Frihetsgudinnen ikke er på det området romvesenets teleskop har zoomet inn på vil det selvsagt ikke kunne se Frihetsgudinnen.

Hvis oppløsningen på teleskopet er for liten vil det heller ikke være mulig å se Frihetsgudinnen, da vil den bare være en del av en pixel.

Var det ikke snakk om å se ett jævla flagg (og søppel) på månen. Du kan ikke se det med kikkert, ei heller teleskop. Hubbel har ikke sjans engang. 

Derav... seriøst... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (16 timer siden):

Jo. Har tenkt på dette jeg også faktisk. At Ussr og USA inngikk en pakt. Gargarin ble første mann i rommet, og Armstrong ble første mann på månen, og så slapp dem å bruke mere penger på det. Men USA hadde flere måneferder hvor tusenvis av mennesker var involvert. Tror det er rimelig vanskelig å holde noe slikt hemmelig. Dessuten tviler jeg på at Ussr ville godtatt å bli sett på som nr.2 i dette kappløpet hvis månelandingene ikke hadde vært ekte.

Det trenger ikke være så veldig mange mennesker involvert i det som er "navet" i en slik operasjon. 

Anonymkode: ced01...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det trenger ikke være så veldig mange mennesker involvert i det som er "navet" i en slik operasjon. 

Anonymkode: ced01...109

Navet er bare en ny måte å bortforklare behovet for enormt mange innvolverte.

Bare som en start så har du ledelsen i NASA, teamene som jobbet med direkte og indirekte med prosjektet, astronautene, familien til astronautene, de nærmeste i pressen osv osv. Du snakker fort om flere tusen bare for å dekke over noe av dette.

Men her skal en påstå at det bare var et "nav" som trengte å vite, og da er det ikke noe problem?

Ja særlig. To stk kan holde på en hemmelighet dersom en av de er død. Sånn fungerer det i praksis.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Collan skrev (12 timer siden):

Nok en ad hoc-hypotese. Har du ikke lært noenting om den kalde krigen? Rivaliseringen var grenseløs, USA og Sovjetunionen ville aldri inngått noen slik pakt. Om ikke annet fordi det er mye kulere å være først på månen enn først i verdensrommet.

Jeg skreiv jo hvorfor jeg ikke tror på denne teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (18 timer siden):

1. Du skrev kikkert, ikke teleskop. Jeg vet ike hvor høy oppløsning du må ha for å se det, men det kan hende kikkert gir for lav oppløsning.

2. Du må vite hvor du skal se. Månen er ikke helt liten. Med høy oppløsning er det et ganske stort område du kan se og må tråle gjennom. Det fins sikkert oppskrifter på nett om hvordan du skal gå fram for å se søppelet og flaggene som er plantet.

Har bare kikkert. Men ser på månen når det er fullmåne for å se alt. Så likevel ikke noe søppel.

Anonymkode: 76f22...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser senvirkningene av den kalde krigen i dag. I Putins hode og i hodene til kretsen rundt ham tok den kalde krigen aldri slutt. Det eneste som skjedde var at Sovjetunionen gikk i oppløsning og Russland gjorde det dårlig på 90-tallet. Før 24. februar trodde Putin at Russlands hær var sterk nok til å erobre Ukraina på en snau uke med blitzkrig, han tok grundig feil.

En hemmelig pakt, som ble innført uten at de sa det til hverandre. Bare nasa og sovjetnasa ble enige seg i mellom. Putin visste det ikke en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lurer du på?

Mener du at Frihetsgudinnen er for liten (oppløsning) for at vi ser den fra månen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Midgard said:

Var det ikke snakk om å se ett jævla flagg (og søppel) på månen. Du kan ikke se det med kikkert, ei heller teleskop. Hubbel har ikke sjans engang. 

Derav... seriøst... 

Jeg vet ikke om du mener at det ikke går an å se det fordi det ikke er teknisk mulig, eller om du mener det ikke er mulig fordi flaggene ikke er der, fordi (i henhold til konspirasjonsteoretikere) har mennesker aldri vært på månen. Hvis du er i førstnevnte kategori kunne du godt vært litt mer saklig og ikke sarkastisk. Skal man overbevise konspirasjonsteoretikere kommer man sjelden langt med sarkasme, da vil de bare lage flere ad hoc-hypoteser for å forklare konspirasjonsteorien for seg selv.

Jeg så noen andre innlegg her i tråden i går kveld om å se etterlatenskaper fra måneekspedisjoner gjennom teleskop som bevis på at mennesker har vært på månen. Dessverre er det ikke så enkelt, jeg gjorde en sjekk jeg skulle ha gjort i går kveld:

https://thebigbangoptics.com/can-telescopes-see-the-flag-on-the-moon/

The flag on the moon is 4 feet (125cm) long and you would need an optical wavelength telescope of around 200 meters in diameter to see it. 

The Hubble Telescope’s 2.4 metres mirror has a resolution of 0.024″ in ultraviolet light, which translates to 141 feet (43 meters) at the Moon’s distance. In visible light, the resolution becomes 0.05″, which is close to 300 feet, so a 4 feet flag would be much too small to be seen by the HST.

Men det står også lenger ned i artikkelen at flaggene ble avbildet av satelitten Lunar Reconnaissance Orbiter i 2012. Fem av de seks flaggene som er plantet sto fremdeles da. Hvis man er konspirasjonsteoretiker og fremdeles skal tro at mennesker ikke har landet på månen må man dermed også si at det rett og slett er løgn at Nasa sendte opp Lunar Reconnaissance Orbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (19 timer siden):

Jeg vet ikke om du mener at det ikke går an å se det fordi det ikke er teknisk mulig, eller om du mener det ikke er mulig fordi flaggene ikke er der, fordi (i henhold til konspirasjonsteoretikere) har mennesker aldri vært på månen. Hvis du er i førstnevnte kategori kunne du godt vært litt mer saklig og ikke sarkastisk. Skal man overbevise konspirasjonsteoretikere kommer man sjelden langt med sarkasme, da vil de bare lage flere ad hoc-hypoteser for å forklare konspirasjonsteorien for seg selv.

Jeg så noen andre innlegg her i tråden i går kveld om å se etterlatenskaper fra måneekspedisjoner gjennom teleskop som bevis på at mennesker har vært på månen. Dessverre er det ikke så enkelt, jeg gjorde en sjekk jeg skulle ha gjort i går kveld:

https://thebigbangoptics.com/can-telescopes-see-the-flag-on-the-moon/

Men det står også lenger ned i artikkelen at flaggene ble avbildet av satelitten Lunar Reconnaissance Orbiter i 2012. Fem av de seks flaggene som er plantet sto fremdeles da. Hvis man er konspirasjonsteoretiker og fremdeles skal tro at mennesker ikke har landet på månen må man dermed også si at det rett og slett er løgn at Nasa sendte opp Lunar Reconnaissance Orbiter.

Så man kan ikke se flagget med hubbele periskopet en gang? (Verdens sterkeste kikkert)

Periskopet som kan se til andre galakser kan ikke se til månen i oppløsning som ser flagg?

Eller er det ikke noe å se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så man kan ikke se flagget med hubbele periskopet en gang? (Verdens sterkeste kikkert)

Periskopet som kan se til andre galakser kan ikke se til månen i oppløsning som ser flagg?

Vel, om man tror hubbel er et periskop er vel veien kort til å svelge en konspirasjon eller to.. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva var det du ikke skjønte av teksteb jeg kopierte inn?

La oss si at det minste et menneske klarer å skjelne er noe som er minst en kvart millimeter i utstrekning. 

Jeg antar at du er enig i at det fins mye som er mindre enn det. La oss si at gjenstand A er 1/10 av en kvart millimeter. Mennesket har et forstørrelsesglass som forstørrer seks ganger, da vil ikke mennesket kunne se gjenstand A.

Hubble-teleskopet er et fantastisk vertkøy som har lært oss mye om universet. Det å kunne se gjenstander som er i størrelsesorden 1 m på fremmede planeter eller måner er det ikke designet for. Jeg vet ikke om det er teknisk mulig å lage et teleskop på jorda eller som går i geostasjonær bane som er i stand til det.

Men som sagt, romsonden Lunar reconnaissance orbiter gikk i bane rundt månen i 2012, da så den flaggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (14 timer siden):

Vel, om man tror hubbel er et periskop er vel veien kort til å svelge en konspirasjon eller to.. 

Sematikk! Periskop eller teleskop, du skjønner hva jeg mente! Litt rart at man ikke kan se flagget var poenget mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Sematikk! Periskop eller teleskop, du skjønner hva jeg mente! Litt rart at man ikke kan se flagget var poenget mitt. 

Poenget ditt er galt. Det er ikke teknisk mulig å se et så lite objekt med teleskoper på jorda eller Hubble-teleskopet. 

Men som sagt, romsonden Lunar reconnaissance orbiter gikk i bane rundt månen i 2012, da så den flaggene. Da var den nær nok månen til at det lot seg gjøre å se såpass små objekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 9.11):

Kjøp deg et teleskop av bra kvalitet, les deg opp, så kan du se flagget og romsøppel på månen med ditt blotte øye..

Anonymkode: 8d17c...004

Hvor bra periskop trenger man? (Hvor mye koster det). Kan man bare se om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor bra periskop trenger man? (Hvor mye koster det). Kan man bare se om natten?

Er ikke så dyrt, 2-300kr :) Du kan også bygge ditt eget, bruke noen vannrør med 90-vinkel. Eller bare kjøpe her: https://sommerbutikken.no/periskop-3324.html

Skjønner ikke helt hva du skal med periskop for å se noe på månen, da..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (19 timer siden):

Er ikke så dyrt, 2-300kr :) Du kan også bygge ditt eget, bruke noen vannrør med 90-vinkel. Eller bare kjøpe her: https://sommerbutikken.no/periskop-3324.html

Skjønner ikke helt hva du skal med periskop for å se noe på månen, da..

Mange eplefrekke i denne tråden! Bare fordi jeg tok feil av periskop og teleskop. Det er ikke noe bevis for månelandingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...