Gå til innhold

Månelandingen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ingen tvil om at vi har vært på månen. De fleste kildene som startet denne konspirasjonen er debunked. Gå på YouTube å søk 👌

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mr.PimpLotion skrev (7 minutter siden):

Det er ingen tvil om at vi har vært på månen. De fleste kildene som startet denne konspirasjonen er debunked. Gå på YouTube å søk 👌

In July 2009, NASA indicated that it must have erased the original Apollo 11 Moon footage years ago so that it could re-use the tape.

Hvis jeg hadde vært Nasa og hadde orginal video av første månelandingen på kasset hadde jeg nok spart på den og heller tatt kostnaden med å kjøpe en ny kasset hvis vi skulle ta opp noe annen video. 

Anonymkode: 76f22...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.PimpLotion skrev (10 minutter siden):

YouTube videoer er nok dessverre ikke noen god kilde. Mye rart der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

YouTube videoer er nok dessverre ikke noen god kilde. Mye rart der

Mye rart ja. Mange konspirasjonsteorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som det er sagt flere ganger her; dette er dyre greier. Det fantes (og finnes) haugevis av kopier av landingen uansett. Det ble jo direkte kringkastet til hele verden. Når det gjelder sletting så har NRK også gjort dette. Visstnok ble store deler av tidlig fjernsynshistorie slettet av kostnadsgrunner. 

Sitatet under er hentet fra https://www.dagbladet.no/kultur/nrk-slettet-manelandingen---forferdelig-synd/71401156

"- Kan bare beklage

NRK bekrefter at sendingen er spilt over.

På 60-tallet var det uvanlig å gjøre opptak av sendinger som gikk direkte, fordi opptaksbånd var veldig dyre. Det likevel gjort opptak av sendingene fra månelandingen.

– Men på 70-tallet ble de slettet, slik det var allmenn praksis for på den tiden. Sett med dagens øyne virker dette ganske uforståelig, og NRK kan bare beklage at en så viktig hendelse ikke ble tatt vare på for ettertiden, sier fungerende mediedirektør Petter Wallace i NRK til NTB." 

Anonymkode: ad0da...0ac

Dette er dyre greier? For nasa? Hvor mye kostet disse mener du? Hvor mange tusen ansatte og hvor mye midler hadde de?

Nrk, så her gjøres vurderingen, dette er viktig for historien, så et par år senere nei dette er ikke viktig vi teiper over. Og alle innfinner seg med "dette er vanlig praksis". Skulle likt å vært flue på veggen når nrk desken setter inn månelandingen i opptaksspillern og trykker inn record av Marve Fleksnes!? For det var viktig??

Ok hvis det var allmenn praksis, hvordan eksisterer det videoer av månelandingen da? Hvorfor sletta ikke alle mediehus kassettene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mr.PimpLotion skrev (8 minutter siden):

Mye rart ja. Mange konspirasjonsteorier

Ja derfor jeg ikke baserer kildene mine på youtube 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja derfor jeg ikke baserer kildene mine på youtube 

Vet ikke om jeg tror på at du ikke ser på månelandingkonspirasjon videoer på YouTube min venn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.PimpLotion skrev (15 minutter siden):

Vet ikke om jeg tror på at du ikke ser på månelandingkonspirasjon videoer på YouTube min venn

Det er ikke jeg som oppfordret til youtube som kilde her, det var du. Takk for dine innspill og antagelser min trofaste kompanjong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke jeg som oppfordret til youtube som kilde her, det var du. Takk for dine innspill og antagelser min trofaste kompanjong. 

Bare hyggelig kamerat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/23/2022 at 5:18 PM, AnonymBruker said:

Dette er dyre greier? For nasa? Hvor mye kostet disse mener du? Hvor mange tusen ansatte og hvor mye midler hadde de?

Nrk, så her gjøres vurderingen, dette er viktig for historien, så et par år senere nei dette er ikke viktig vi teiper over. Og alle innfinner seg med "dette er vanlig praksis". Skulle likt å vært flue på veggen når nrk desken setter inn månelandingen i opptaksspillern og trykker inn record av Marve Fleksnes!? For det var viktig??

Ok hvis det var allmenn praksis, hvordan eksisterer det videoer av månelandingen da? Hvorfor sletta ikke alle mediehus kassettene sine?

Du har vokst opp i en tid der teknisk utstyr har vært ganske billig og blitt billigere og billigere i forhold til menneskelig arbeidsinnsats. Du klarer ikke å forestille deg hvordan det var å leve i en tid der menneskelig arbeidsinnsats var billig og teknisk utstyr var svinedyrt. Det er grunnen til at man brukte gamle filmruller om igjen når det var behov for det.

Denne diskusjonen er også helt uinteressant. Romsonden  Lunar Reconaissanse orbiter gikk i bane rundt månen i 2012, og tok mange bilder. Den bekreftet at seks av flaggene som har blitt plantet av ulike måneekspedisjoner fremdeles står der.
https://petapixel.com/2012/07/30/new-lunar-photos-give-proof-that-americas-flags-are-still-there/

The photographs were taken at different times of the day, and show small shadows rotating around the locations where the flags were planted.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 17.18):

Man sparer der man kan. Dessuten var neppe disse kostnadene en del av romfartsprogrammet som sannsynligvis var avsluttet mange år før disse filmene ble slettet. Er for øvrig enig med personen over her som sier at denne diskusjonen er helt uinteressant. Det indikerer jo ikke noe som helst.

Anonymkode: ad0da...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (17 timer siden):

Du har vokst opp i en tid der teknisk utstyr har vært ganske billig og blitt billigere og billigere i forhold til menneskelig arbeidsinnsats. Du klarer ikke å forestille deg hvordan det var å leve i en tid der menneskelig arbeidsinnsats var billig og teknisk utstyr var svinedyrt. Det er grunnen til at man brukte gamle filmruller om igjen når det var behov for det.

Denne diskusjonen er også helt uinteressant. Romsonden  Lunar Reconaissanse orbiter gikk i bane rundt månen i 2012, og tok mange bilder. Den bekreftet at seks av flaggene som har blitt plantet av ulike måneekspedisjoner fremdeles står der.
https://petapixel.com/2012/07/30/new-lunar-photos-give-proof-that-americas-flags-are-still-there/

Ja greit at du mener det, det er bare at nasas program sjef sier følgende: 

An intensive search of archives and records concluded that the most likely scenario was that the program managers determined there was no longer a need to keep the tapes — since all the video was recorded elsewhere — and they were erased and reused," NASA officials said in the statement

Det er ikke pengene det står på, det er vurdering av nødvendighet. Men jeg er ikke overrasket over at hele gjengen her inne argumenter for at dette var god vurdering av nasa. Hvor mye disse filmrullene kostet annet enn at det var svinedyrt er det heller ingen som har fremlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

An intensive search of archives and records concluded that the most likely scenario was that the program managers determined there was no longer a need to keep the tapes — since all the video was recorded elsewhere — and they were erased and reused," NASA officials said in the statement

Det er ikke pengene det står på, det er vurdering av nødvendighet. Men jeg er ikke overrasket over at hele gjengen her inne argumenter for at dette var god vurdering av nasa. Hvor mye disse filmrullene kostet annet enn at det var svinedyrt er det heller ingen som har fremlagt.

So. What?

Det beviser ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

So. What?

Det beviser ingenting.

Men hvorfor krangler alle her og argumenterer mot det da?

Først masse krangling om at jeg måtte bevise at Stanley cubric jobbet der så at teipene var tatt opp over også masse grunner til hvorfor dette ble gjort. Alle kommer med en overbevisning og skal argumentere for narrativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor krangler alle her og argumenterer mot det da?

Først masse krangling om at jeg måtte bevise at Stanley cubric jobbet der så at teipene var tatt opp over også masse grunner til hvorfor dette ble gjort. Alle kommer med en overbevisning og skal argumentere for narrativet?

Det er konklusjonen din folk har problemer med. Den henger ikke på greip og har ingen sammenheng med hverken Cubric eller sletting av datatape. 

Endret av Midgard
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Midgard skrev (13 minutter siden):

Det er konklusjonen din folk har problemer med. Den henger ikke på greip og har ingen sammenheng med hverken Cubric eller sletting av datatape. 

Synes bare det var litt pussig at Stanley cubric lagde spesialeffektene så sletta de teipen før dokumentarfilmskaperne kom. 

Men hva lurte ts på igjen, jeg må lese gjennom i morgen. Trøtt nå. God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Synes bare det var litt pussig at Stanley cubric lagde spesialeffektene så sletta de teipen før dokumentarfilmskaperne kom. 

Men hva lurte ts på igjen, jeg må lese gjennom i morgen. Trøtt nå. God natt.

Hva har han laga ?

Hva enn det skulle være var ikke det på tapene som ble slettet. Der var det telemetridatoa og meeeget lavkvalitetsvideo. 

Du trenger ikke cubric til å lage film i 320 oppløsning og 10 bilder i sekundet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke pengene det står på, det er vurdering av nødvendighet.

Det er da ganske selvsagt at det var vurdering av nødvendighet kontra kostnadsbesparelse ved gjenbruk, er det ikke? 

Sitat

Men jeg er ikke overrasket over at hele gjengen her inne argumenter for at dette var god vurdering av nasa.

Er det noen som har sagt det, eller lager du en stråmann nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal ikke påstå at det ene og alene var pengene det sto på som var grunnen til at de brukte filmrullene til noe annet. Som du skriver, opptakene fantes jo bokstavelig talt over hele verden, men det var nok også til en viss grad fordi folk var vant til å gjenbruke filmruller. Det var stadig dyrt.

Det typiske med konspirasjonsteoretikere er å se en konspirasjon der ingen konspirasjon finnes. "De brukte de originale filmrullene til noe annet, da må det være en konspirasjon." Hvor mange ting er det vi alle gjør om ikke daglig så ofte som kan tolkes konspirativt? Om vi går den samme veien til jobb eller tar forskjellige ruter kan det uansett tolkes konspirativt.

Det fins ingen konspirasjon rundt månelandingen. Den involverte mange tusen personer i Nasa, og det ville ha blitt lekket etter dager eller uker hvis det bare var spesialeffekter. Det som derimot er sikkert er at konspirasjonsteorier faktisk kan være farlige. De bidrar til å minske tilliten til offentlige myndigheter og til medier. I verste fall får vi tilfeller som Anders Behring Breivik.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...