Gå til innhold

Hva heter denne konklusjon/diskusjonsteknikken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man konkluderer/argumenterer/diskuterer med noe basert på egne erfaringer? 

'Jeg kjenner 3 stykker som har røkt sigaretter hele livet, og ingen av de er daue! Ergo er ikke røyk farlig'. For eksempel. 

Eller 'Jeg og alle i min familie har tatt Paracet hele livet uten at det har skjedd noe, ergo er ikke Paracet farlig'. 

Jeg vet det heter noe, men jeg glemmer bestandig hva. 😂

Anonymkode: 71805...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man konkluderer/argumenterer/diskuterer med noe basert på egne erfaringer? 

'Jeg kjenner 3 stykker som har røkt sigaretter hele livet, og ingen av de er daue! Ergo er ikke røyk farlig'. For eksempel. 

Eller 'Jeg og alle i min familie har tatt Paracet hele livet uten at det har skjedd noe, ergo er ikke Paracet farlig'. 

Jeg vet det heter noe, men jeg glemmer bestandig hva. 😂

Anekdoter

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (4 minutter siden):

Anekdoter

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anekdotisk ? Dunning-Kruger effekten?

Anonymkode: 4c3cc...baa

Ingen av disse ringer noen bjelle, desverre (tror jeg?) 

Men kanskje det er anekdoter? Nå ble jeg usikker. Jo mer jeg tygger på det, jo mer høres jo anekdote/anekdotisk fornuftig ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anekdotiske bevis heter det ja. Idiotiske greier som sjokkerende mange tror på.

Anonymkode: 9ea04...095

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er anekdotisk bevisføring jeg var ute etter (nå klikka det plutselig på plass i hukommelsen her), så tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det tviler jeg desverre ikke på. 😓 Greit å være litt kildekritisk, og ikke minst tenke litt gjennom logikken i bevisene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ingen av disse ringer noen bjelle, desverre (tror jeg?) 

Men kanskje det er anekdoter? Nå ble jeg usikker. Jo mer jeg tygger på det, jo mer høres jo anekdote/anekdotisk fornuftig ut! :)

Rimelig sikker på at det er det ordet du ser etter. Ellers kan man si "personlig erfaring" eller "sin subjektiv oppfattelse av en sak".

Ofte er det den responsen man får når man prøver å komme med generaliteter som er en diskusjon på en gruppe nivå. Det er lett å falle på sin personlige anekdoter bare for ha noe krutt til sine side av en sak.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man bør ikke lene seg skråsikkert på anekdotiske bevis. Men heller ikke underkjenne det for enhver pris. På kg ser jeg mange meninger som flagrer med vinden. Det finnes ikke kilder og forskningsresultater for absolutt alt! Det er heller ikke alltid opplagte ting trenger kildehenvisninger. Men det kan være hendig å ha det. Eller kreve det når man vil tvinge debattmotstanderen i kne. Om den andre faktisk har kilder å vise til, kan du fremdeles la være å tro på det. Dermed blir plutselig det anektodiske viktig igjen. Inkonsekvent selvfølgelig, men likevel sånn det ofte foregår her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (4 timer siden):

Rimelig sikker på at det er det ordet du ser etter. Ellers kan man si "personlig erfaring" eller "sin subjektiv oppfattelse av en sak".

Ofte er det den responsen man får når man prøver å komme med generaliteter som er en diskusjon på en gruppe nivå. Det er lett å falle på sin personlige anekdoter bare for ha noe krutt til sine side av en sak.

Ja, det var det ordet jeg leter etter, måtte bare grave litt i minnebanken, og da jeg så anekdotisk bevisføring så klikker hukommelsen på plass! :)

Sant som du sier ellers, det er fort for å slenge noe på bordet bare for 'å ha noe'. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Joda, man bør ikke lene seg skråsikkert på anekdotiske bevis. Men heller ikke underkjenne det for enhver pris. På kg ser jeg mange meninger som flagrer med vinden. Det finnes ikke kilder og forskningsresultater for absolutt alt! Det er heller ikke alltid opplagte ting trenger kildehenvisninger. Men det kan være hendig å ha det. Eller kreve det når man vil tvinge debattmotstanderen i kne. Om den andre faktisk har kilder å vise til, kan du fremdeles la være å tro på det. Dermed blir plutselig det anektodiske viktig igjen. Inkonsekvent selvfølgelig, men likevel sånn det ofte foregår her.

Enig i det, man skal ikke avfeie det før man i det hele tatt har sett det store bildet av det. Men igjen, her er det jo det store bildet som gjelder, man kan ta til seg en mening eller erfaring på tross av at forskning ikke viser til resultater og konklusjoner for akkurat dette, men når den går på tvers av hva forskning viser, så blir det jo værre igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (1 time siden):

Subjektiv

Takk for innspill! :) Men det var nok anekdotisk bevisføring som var det ordet jeg lette etter, selv om en subjektiv mening i og for seg er samme skuffen. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det er det ikke. Jeg kjenner INGEN som tror på anekdotiske bevis. :fnise:  :lur: 

image.png.56bbccd53becc8b91bc6241c4248f262.png

(Sorry for dårlig humor på en fredagkveld.) 

Anonymkode: 5dc9b...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du har mange nok anekdoter får du jo på et eller annet tidspunkt gode data. Hvis du klarer å strukturere det. 

Hvor går grensen? 

Anonymkode: 64a4a...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når du har mange nok anekdoter får du jo på et eller annet tidspunkt gode data. Hvis du klarer å strukturere det. 

Hvor går grensen? 

Anonymkode: 64a4a...9bb

Grensen går når man har nok data til at man får statistisk signifikante resultater. 

Anonymkode: 5dc9b...6e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svogerforskning🤪

«Svogerforskning betegner påstander som er belagt/legitimert primært med henvisning til enten egne erfaringer, nærmeste omgangskrets, eller noen av de følgende fora: sms-meldinger fra tilfeldige personer, grupper på facebook, debattsider hos forskjellige nettaviser og andre uautoriserte fora.»

Anonymkode: 23ba1...1fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...