Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om at staten skal støtte i dårlige tider osv…. Vi må huske at det er staten selv som indirekte og direkte påfører oss de skyhøye utgiftene.  Pengene lander i statskassa. Det burde ikke være så vanskelig å gi litt tilbake.  Synes nå jeg da.  Ikke drøye så lenge og gjøre det så vanskelig som det virker som.

Skrevet
fotballjenta skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at de store bedriftene som tok ut utbytte etter koronastøtte bør betale dette tilbake. Men dette gjelder et stort mindretall av bedrifter. 

Små bedrifter måtte på kort tid stenge helt eller delvis FLERE ganger fordi staten bestemte det. Plutselig ble det nasjonalt sjenkeforbud rett før jul og nyttår, og avbestillingene rant inn. Vi mistet altså inntekt fordi staten bestemte det. Klart bedrifter skal få disse tapene sine dekket? 

Det samme gjelder nå. Vi sliter noe helt vannvittig fordi stortinget har bidratt stort til å gi oss skyhøye strømpriser. Forstår at grunnene til dette er svært sammensatt, men det er ihvertfall ikke bedriftene sin skyld. 

Synes covid 19 krisen ble behandlet dårlig, med gjenåpning og nedstigning omværandre. Jeg tror at vi hadde klart og økonomisk og helsemessig bedre gjennom pandemien om man ikke åpent for fritids reiser utlands sommeren 2020. Vi hadde langt påvei kontroll på pandemien innenlands på dette tidspunktet. Og jeg tror at vist vi hadde begrenset kontakten utad ville vi kunne levd relativt normal innalands. Noe som ville begrenset de økonomiske tapene. 

Men skjønner det ble vanskelig for regjering å holde på begrensningen på utalandsreiser. Da både våre naboland, reiselivs næringen og mange private personer presset kraftig på for at vi skulle åpne grensen igjen. Da ble det selvfølgelig også importert endel smitte. 

Synes det blir feil å skylde på staten for nedstigningen da de ble gjort pågrunn av smitte sitasjonen og pandemien kan man ikke akkurat skylde på staten for. Alternativet ville vært å holde samfunnet åpent noe som ville ført til langt flere dødsfall og et helsesystem som kunne kollapset. Noe jeg ikke tror ville vært bra for økonomien vår. 

Det er selvfølgelig helt riktig at både pandemien og energi krisen ikke er bedriftens feil. Men bedrifter tjener tiltider gode penger på omstendigheter som ikke er deres feil også. Så bare fordi krisen ikke kommer pågrunn av den enkelte bedrifts handlinger det synes jeg ikke er et godt argument for subsidier. 

Har inntrykk av at enkelte mener at mener at bedrifter bør subsidieres med engang det ser noe uforutsett. Personlig mener jeg at når man driver et selskap så har man muligheter til å tjene gode penger men det er selvfølgelig en del risiko knyttet til dette, og jeg synes ikke nødvendigvis det er statens rolle og fjerne denne risikoen. 

Ulikt covid19 kan en i denne krisen ihverfall delvis skylde på staten, men her synes jeg også hver og en av oss har et ansvar for å følge med. Men er enig i at det virket som om endel politikere ville ha denne avtalen vedtatt med minimalt med offentlig debatt. 

Skrevet
Tt12 skrev (11 minutter siden):

Men bedrifter tjener tiltider gode penger på omstendigheter som ikke er deres feil også.

Kan du gi meg et eksempel på bedrifter som tjener penger på omstendigheter som ikke er deres feil? Hva mener du egentlig her? 

Bedrifter tjener penger på kunder, men ikke før de har brukt penger på innkjøp, markedsføring, branding og mange mange arbeidstimer. Ihvertfall de bedriftene jeg har vært borti. Aldri (!!!) opplevd å plutselig tjene masse penger pga omstendigheter vi ikke har vært innvolvert i. 

• Liker 1
Skrevet
fotballjenta skrev (4 minutter siden):

Kan du gi meg et eksempel på bedrifter som tjener penger på omstendigheter som ikke er deres feil? Hva mener du egentlig her? 

Bedrifter tjener penger på kunder, men ikke før de har brukt penger på innkjøp, markedsføring, branding og mange mange arbeidstimer. Ihvertfall de bedriftene jeg har vært borti. Aldri (!!!) opplevd å plutselig tjene masse penger pga omstendigheter vi ikke har vært innvolvert i. 

Tja, equinor i dagens situasjon

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (3 minutter siden):

Tja, equinor i dagens situasjon

Ja, men så er ikke Equinor en av de bedriftene som nå står i fare for konkurs ... Det er jo småbedriftene vi snakker om her eller?

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (På 13.9.2022 den 17.20):

Inntektene går inn til staten, og vil være penger som kan brukes på annet. Personlig håper jeg de kan benyttes på skattereduksjon for inntekter over en million.

Jeg synes heller at de som har skaffet staten disse fantastiske inntektene burde få noen milliarder i bonus. 10 milliarder hver til Støre og Vedum burde være på sin plass, og selvfølgelig gratis strøm til alle politikere.

:ironi:

• Liker 1
Skrevet
Tt12 skrev (28 minutter siden):

Synes covid 19 krisen ble behandlet dårlig, med gjenåpning og nedstigning omværandre. Jeg tror at vi hadde klart og økonomisk og helsemessig bedre gjennom pandemien om man ikke åpent for fritids reiser utlands sommeren 2020. Vi hadde langt påvei kontroll på pandemien innenlands på dette tidspunktet. Og jeg tror at vist vi hadde begrenset kontakten utad ville vi kunne levd relativt normal innalands. Noe som ville begrenset de økonomiske tapene. 

Men skjønner det ble vanskelig for regjering å holde på begrensningen på utalandsreiser. Da både våre naboland, reiselivs næringen og mange private personer presset kraftig på for at vi skulle åpne grensen igjen. Da ble det selvfølgelig også importert endel smitte. 

Synes det blir feil å skylde på staten for nedstigningen da de ble gjort pågrunn av smitte sitasjonen og pandemien kan man ikke akkurat skylde på staten for. Alternativet ville vært å holde samfunnet åpent noe som ville ført til langt flere dødsfall og et helsesystem som kunne kollapset. Noe jeg ikke tror ville vært bra for økonomien vår. 

Det er selvfølgelig helt riktig at både pandemien og energi krisen ikke er bedriftens feil. Men bedrifter tjener tiltider gode penger på omstendigheter som ikke er deres feil også. Så bare fordi krisen ikke kommer pågrunn av den enkelte bedrifts handlinger det synes jeg ikke er et godt argument for subsidier. 

Har inntrykk av at enkelte mener at mener at bedrifter bør subsidieres med engang det ser noe uforutsett. Personlig mener jeg at når man driver et selskap så har man muligheter til å tjene gode penger men det er selvfølgelig en del risiko knyttet til dette, og jeg synes ikke nødvendigvis det er statens rolle og fjerne denne risikoen. 

Ulikt covid19 kan en i denne krisen ihverfall delvis skylde på staten, men her synes jeg også hver og en av oss har et ansvar for å følge med. Men er enig i at det virket som om endel politikere ville ha denne avtalen vedtatt med minimalt med offentlig debatt. 

Problemet er at bedrifter har en økonomi tilpasset gjeldende kostnader, og når plutselig strømkostnadene ti-dobles så er det mange budsjetter som ryker. Det er ikke alltid mulig å ta igjen kostnadsøkningene i et prispåslag. Her er glassblåsrne et skrekkeksempel der de aller fleste tvinges til å legge ned og begynne å nave.

Når utgiftene overstiger inntektene i for lang tid må bedrifter legge ned.

• Liker 2
Skrevet

Norske bedrifter har betalt 35 mrd i merutgifter til strøm hittil I år, regjeringen vil betale tilbake mindre enn 10%, det et en skam

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
fotballjenta skrev (16 minutter siden):

Zoom tjente store penger på at frytelig mange ble satt på hjemme kontor grunnet covid. 

shawarma slaget gikk i taket grunnet en sene i den ene avengers filmen 

Avengers Boosts Shawarma Sales - The Avengers Shawarma Effect (esquire.com)

Litt mer lokalt vet jeg at et golf anlegg en kamerat av meg jobbet på fikk veldig mange flere gjester etter filmen Happy Gilmore. 

Skrevet

Ja ok, så store internasjonale selskaper + en golfbane pga en gammel film. 

Trender kommer og går. Det er en del av samfunnet. Den dagen bedriftene sitter igjen med masse overskudd pga et politikervedtak så kan du godt komme med bekymringene dine. Men per nå så skjer ikke det. Kun masse plutselige utgifter. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at bedrifter normalt må ta risikoen for at råvarepriser endrer seg for eksempel. 

Allikevel er det politikernes jobb å levere stabilitet og forutsigbarhet. Strømstøtte kan være en del av det.

Hvis man sitter i baksetet på en bil må man ta høyde for at bilen kan krasje, og ta på sikkerhetsbelte. Jeg foretrekker allikevel sjåfører som ikke krasjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...