Gå til innhold

Forslag til lavkarbo kattemat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten har blitt diagnostisert med diabetes og må begynne på insulin hver dag. I tillegg må jeg gi mat med så lite karbo som mulig. Fikk forslag som rått eller kokt kjøtt innimellom men hovedsakelig våtfor. Men jeg aner jo ikke hvilke merker jeg skal se etter. Er first price våtfor lavkarbo? Og hvordan regner man ut karboinnholdet i kattemat? Finnes det lavkarbo tørrfôr? 

Anonymkode: 96dc0...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld deg inn i denne gruppen: 

https://www.facebook.com/groups/151105781727672/?ref=share

Her snakkes det titt og ofte om og er generelt veldig mye informasjon å få der inne. 

Fôrene det er aller minst karbohydrater i er råfôr og våtfôr.  Tørrfôr vil nesten alltid ha for mye karbohydrater i, men det finnes noen som er lavere enn de værste i hvertfall. 

Anonymkode: b8c37...f29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meld deg inn i denne gruppen: 

https://www.facebook.com/groups/151105781727672/?ref=share

Her snakkes det titt og ofte om og er generelt veldig mye informasjon å få der inne. 

Fôrene det er aller minst karbohydrater i er råfôr og våtfôr.  Tørrfôr vil nesten alltid ha for mye karbohydrater i, men det finnes noen som er lavere enn de værste i hvertfall. 

Og nå leste jeg litt mer av det du skrev om forslag til merker å lignende. Anbefaler deg å holde deg vekke fra matbutikk fôr. Fra zooplus.no er merkene wild freedom, animonda carny, thrive, feringa, grau og macs veldig gode. Har ikke sjekket så godt på karb nivåer men det skal være veldig lavt. 

Søk i gruppen jeg linket til så kommer det opp mye, der har de nok litt mer peiling enn meg og.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nesten le litt her det er en katt det er snakk om her ikke et menneske 🤣

jeg kan skjønne det hvis katten er overvektig å den trenger å gå ned i vekt men da finnes det normal mat for katter og mye annet man kan gjøre som for eks veie maten, bytte ut matskålen så den ikke spiser får fort, aktivisering

men hvis den er normal vektig kan den jo bare forsette å spise det den gjør

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hkvk skrev (23 minutter siden):

må nesten le litt her det er en katt det er snakk om her ikke et menneske 🤣

jeg kan skjønne det hvis katten er overvektig å den trenger å gå ned i vekt men da finnes det normal mat for katter og mye annet man kan gjøre som for eks veie maten, bytte ut matskålen så den ikke spiser får fort, aktivisering

men hvis den er normal vektig kan den jo bare forsette å spise det den gjør

Har du i det hele tatt lest hi? For det virker ikke sånn. Katten har sykdom som gjør at den må ha et annet for. Du vet at katter kan bli syke sant? 

Anonymkode: 8840b...54c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Hei kan jeg spørre hva du endte opp med? Katten min ble diagnostisert med diabetes igår og vi kjøpte purina tørrfor for diabetes hos veterinæren men vet ikke om det er det beste med tanke på karbohydrater og om det finnes bedre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ScarletWitch skrev (5 minutter siden):

Hei kan jeg spørre hva du endte opp med? Katten min ble diagnostisert med diabetes igår og vi kjøpte purina tørrfor for diabetes hos veterinæren men vet ikke om det er det beste med tanke på karbohydrater og om det finnes bedre alternativer?

Er mye mais i Purina. Er ikke mais bare sukker? 

Er katte diabetes anderledes, enn for mennesker?

Det fnnes våtfôr og tørrfôr med 90-100% kjøtt. 

Anonymkode: d315e...dff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er mye mais i Purina. Er ikke mais bare sukker? 

Er katte diabetes anderledes, enn for mennesker?

Det fnnes våtfôr og tørrfôr med 90-100% kjøtt. 

Anonymkode: d315e...dff

Jeg er usikker men veterinær sa at det gikk greit. Ringte igjen idag og bekreftet det samme men altså blir usikker med all info på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår katt med diabetes får kun Mjau våtfôr og har vært i remisjon (altså ikke trengt insulin) i snart 2 år nå, så den anbefales absolutt. 

(Kan bestilles online til rundt 40-50 kr/kg.)

Anonymkode: 21319...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 13.01):

Katten har blitt diagnostisert med diabetes og må begynne på insulin hver dag. I tillegg må jeg gi mat med så lite karbo som mulig. Fikk forslag som rått eller kokt kjøtt innimellom men hovedsakelig våtfor. Men jeg aner jo ikke hvilke merker jeg skal se etter. Er first price våtfor lavkarbo? Og hvordan regner man ut karboinnholdet i kattemat? Finnes det lavkarbo tørrfôr? 

Anonymkode: 96dc0...887

Vom og bozita inneholder alt de trenger, uten karbohydrater! Suplerer med rent fisk og kjøtt som snacks.  

Anonymkode: 96c23...547

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ScarletWitch skrev (3 timer siden):

Ingen tørrfor er gode nok dessverre. De inneholder for mye karbohydrater selvom de er merket med "diabetes fór". Bli med i FB gruppa kattdiabetes, veldig lærerikt. 

Anonymkode: 96c23...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...