Gå til innhold

Hva er logistikk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

logistikk er ... læren om effektiv vareflyt med tilhørende informasjonsflyt...

Men det er mange elementer innen logistikk; innkjøp, distribusjon, transport etc..

En logistikkbedrift er riktig nok en bedrift som transporterer varer, eller som utfører logistikkservice for andre bedrifter - eller begge deler... En trailersjåfør jobber innen logistikk, da kundene kjøper en logistikktjeneste av transportselskapet...

I USA blir det i størst grad lagt vekt på logistikkbedrifter (transport) når det snakkes om logistikk, mens i skandinavia er det mest dette med effektiv vareflyt, og samarbeide for en produkt fra "point of origin" til "disposal"... Materialadministrasjon er ordet for den skandinaviske logistikken..

Noe diffust forklart dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fortsetter under...

Gjest Kim (18)

Jeg går på Transport og LOgistikk, og logistikk er enkelt og greit Organisering av varer, til det blir laget til det blir sendt ut til butikkene, kontrollering at det er riktig og at det er riktig strek kode så det kommer til riktig sted.

Logistikk kan også være om mennesker eller dyr, som buss, tog osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Jeg hører ofte ordet "logistikk" men når jeg spølr folk er det ingen som har en god, utfyllende forklaring på hva det er og hva det innebærer.

Finnes det kanskje en person her som kan forklare og utbrodere hva som kjan forstås med ordet?

Ja, jeg har kanskje et svar, på utviklingen som har skjedd. Nå holdes ingenting på lager, men blir fraktet med store biler (trailere) fordi det lønner seg økonomisk (men til skade for miljøet). Der etterspørselen er stor, osv.

Det er et hån mot miljøet, men det finnes nesten ikke flere lagre i dette landet og trolig ikke ellers heller, med varer som vi daglig bruker.

Jeg får nesten lyst å rette spørsmålet direkte til regjeringen og stortinget, for de vet dette.

Det er ikke økonomisk lønnsomt å lagre varer. Konsumentene behøver varer raskt og slik er det.

Endret av vimselot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det arrangeres faktisk Norgesmesterskap i logistikk. Jeg holdt på å le meg i hjel da en tidligere kollega fortalte at han hadde vært dommer i NM i logistikk. Hvordan er egentlig logistikknerder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har kanskje et svar, på utviklingen som har skjedd. Nå holdes ingenting på lager, men blir fraktet med store biler (trailere) fordi det lønner seg økonomisk (men til skade for miljøet). Der etterspørselen er stor, osv.

Det er et hån mot miljøet, men det finnes nesten ikke flere lagre i dette landet og trolig ikke ellers heller, med varer som vi daglig bruker.

Uansett om varene blirt kjørt direkte til butikken eller til ett lager, må de uansett transporteres. Skal varene gå på bane eller båt mener du? Slike fraktskip er alt annet enn miljøvennlig, det er hvertfall sikkert. Og så dyrt som drivstoffet har blitt begynner de å bli passelig dyr i drift de også. Skulle man ha lagt all transporten på jernbane hadde man sprengt kapasiteten i banenettet lenge før man hadde startet. Og varene må vel fremdeles kjøres fra stasjonen :)

Og ang trailersjåfør, det kan være litt av en logistikkjobb det også forsåvidt. I det store og hele er det jo en del av logistikken, men man må jo både planlegge hvor på bilen ting skal stå, for slik at de ikke kommer i veien for de nye varene som kanskje skal av sist, varer skal frem til riktig tid og ikke minst skal riktig rute velges :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant :) Jeg slenger meg på med et spørsmål som vel er litt relatert: hva betyr spedisjon/ ekspedisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du jobber med spedisjon, så er du ansvarlig for at varer kommer inn fra hvor de skal, og at de går videre dit de skal. Sørger for at lokale avgifter og tollgebyrer blir betalt og at riktige papirer og klareringer følger med.

En speditør kan være ett firma uten noen egne biler eller båter, men tar imot bestillinger på frakt og sørger for at forsendelsene går videre med andre firma rundt om i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...