Gå til innhold

Hva er logistikk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg hører ofte ordet "logistikk" men når jeg spølr folk er det ingen som har en god, utfyllende forklaring på hva det er og hva det innebærer.

Finnes det kanskje en person her som kan forklare og utbrodere hva som kjan forstås med ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg henger meg med her jeg. Har forstått at det har med frakt og sånt å gjøre, men savner også en god definisjon på begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har da noen vekttall i logistikk, så jeg skal gjøre et forsøk....

Logistikk er rett og slett vareflyt. Det kan være råvarer, ferdigvarer og halvfabrikata/produksjonsmateriell. En matvareforetning har f.eks. begrenset mulighet for å lagre varer. Både av plasshensyn og av hensyn til varenes holdbarhet. Det er derfor viktig å gjøre tilpasse logistikken, altså vareflyten, slik at man til en hver tid har de riktige varene tilgjengelige, men uten at f.eks. melken går ut på dato. Dette krever at man vet en god del om hva kundene vil ha og når de vil ha det. Fagområdet logistikk omfatter derfor hele prosessen varen er gjennom fra den produseres til den befinner seg hos kunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, Leo!

Likevel tror jeg altså ikke folk alltid helt vet hva det egentlig er, for sist i Først & SIst med Fredrik Skavlan brukte Sven Nordin ordet i forbindelse med det å ha familie (tvillinger) at det var slitsomt med familie, barn og karriere på en gang: dermed sa han at "det er litt av en logisitkk-jobb" å få det til å gå.

Jeg forstår ikke hvordan folk kan bruke det ordet om familie, karriere, det å få tiden til å utnyttes..?!

Folk bruker "logisitkk" om så mye og i de tilfellene jeg har hørt det er det feilbruk og malplassert- hvertfall i følge hvordan Leo her sier at begrepet skal forstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis en butikk langt ute i distriktene stadig vekk har alt for mange varer der datoen har gått ut (på omtrent alt de har) så har de ikke vært gode på logistikk?

Logistikk betyr altså å beregne riktig antall varer til et gitt marked, og for å kunne gjøre det må man kjenne til forbruket og salget der, slik at man ikke sitter igjen med for mange varer som ikke kan selges?

Handler det rett og slett om beregning da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, gjest! Logistikk handler mye om beregning. Nå er det imidlertid et område som omfatter mye, så Sven Nordins bruk av det er ikke helt feil. "Varene" i det tilfellet han snakker om er rett og slett familiemedlemmene. Ellers er jeg enig i at ordet ofte brukes helt i grenseland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Logistikk blir vel mest brukt om kontroll/styring av vareflyt - men brukes også om flyt av andre ressureser, som f.eks. informasjon og personer.

En kan derfor snakke om f.eks. personellogistikk - eller som i Sven Nordin eksempelet "familielogistikk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men når man har en familie så har man en familie. Det er vel ikke snakk om salg av familiemedlemmer på tvers av grenser er det vel?

Hvis logisitkk er å beregne X (varer, personer, etc.) til Y ( et marked) forstår ikke jeg at en kan bruke det ordet om familieplanlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men når man har en familie så har man en familie. Det er vel ikke snakk om salg av familiemedlemmer på tvers av grenser er det vel?

Hvis logisitkk er å beregne X (varer, personer, etc.) til Y ( et marked) forstår ikke jeg at en kan bruke det ordet om familieplanlegging.

Logistikk har i utgangspunktet ikke noe med salg å gjøre, men i f.eks. varehandlen henger det selvfølgelig nøye sammen.

Man kan godt si at det er en logistikkoppgave å få en familie på fem, som tilbringer dagen med ulike gjøremål, til å befinne seg ved det samme middagsbordet kl. 17.00. Alle skal transporteres dit og det skal gjøres på den mest tidsbesparende og kostnadseffektive måten. Alt dette må planlegges nøye siden alle familiemedlemmene har forskjellige behov både tids- og transportmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så generelt handler logistikk om planlegging og beregning - men at det må gjøres på den mest hensiktsfulle måten mtp. effektivitet, kostnader og tid.

For et ord! Betydning er jo egentlig enkel men ordet legger opp til å være vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så generelt handler logistikk om planlegging og beregning - men at det må gjøres på den mest hensiktsfulle måten mtp. effektivitet, kostnader og tid.

Ja, men logistikken er egentlig bare selve vareflyten (Jeg glemte å si at varer i økonomisk sammenheng egentlig kan være alt mulig, personer inkludert).

Det er for øvrig mange ord som er slik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men logistikken er egentlig bare selve vareflyten (Jeg glemte å si at varer i økonomisk sammenheng egentlig kan være alt mulig, personer inkludert).

Det er for øvrig mange ord som er slik ;)

Ja, vet jo at "vareflyt" også rommer mennesker i det økonomiske språket.

Andre fancy ord må jo da være outsourcing, verdiskapning og humankapital.

Min siste kommentar får bli: språk er inkluderende, ekskludernende og det er makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- Har hørt at trailersjåfører sier de jobber med "logistikk" når noen spør om yrket deres.  :sjarmor:

Ja, men det er vel ikke feil?

Jeg bruker stadig vekk ordet på samme måte som Sven Nordin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke feil, men jeg synes bare det er litt morsomt med all denne inflasjonen i yrkestitler etterhvert..............det var forresten ett sjekketriks.

Og hvordan bruker Sven Nordin ordet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan bruker Sven Nordin ordet? ;)

Det er beskrevet i et av de første innleggene i tråden.

Han omtalte familiens hverdag med "det er litt av en logistikk....". med henvisning til henting/bringing/aktiviteter/praktiske gjøremål osv. Altså "hjulene" som gjør at en familie fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smarties - ikke innlogget

Hehe - merkelig at ingen har sjekket ordboka ;)

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

logistikk logistik'k -en (fra gr 'kyndig i regning og resonnering', bet. 3 fra fr)

1 moderne formal logikk

2 planlegging og administrasjon av varestrømmen gjennom en bedrift

3 (analyse og organisering av) militær forsynings- og transporttjeneste

(Tatt fra www.sprakrad.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...