AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #81 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Faktisk synes jeg at fellesdusj er glimrende for å vise spekteret av ulike kropper. Mange usikre mennesker sammenligner seg selv med de perfekte kroppene i sosiale medier. Da er det bare å ta turen til nærmeste svømmehall, etter en tur i dusjen/garderoben er selvtilliten sannsynligvis steget noen hakk. Anonymkode: af80e...a81 Skjønner hvordan du tenker, men problemet er at de fleste allerede har sammenlignet seg såpass mye med sosiale media og Internett forøvrig, at de har brukt lang tid på å se mest mulig slik ut før de når den fellesdusjen. .. Anonymkode: cc3da...15e 1 1
Ekstatisk Skrevet 10. september 2022 #82 Skrevet 10. september 2022 Da jeg gikk på skole på 90 tallet ( 83 generasjon) så måtte alle dusje og sånn var det bare. De som ikke dusja fikk kommentarer at de var ekle og svette. Etter fellesdusjen på Roskilde festivalen for gutter og jenter, så var all angst for fellesdusj borte, der så vi alle at vi var fine flotte, tykke, små og forskjellige. God Fellesdusj erfaring 😃 4 1
skreppamedleppa Skrevet 10. september 2022 #83 Skrevet 10. september 2022 Det er helt pling i et eller annet system oppi hodene til voksne mennesker om en først skal lære barna om grensesetting, at en bestemmer over sin egen kropp, at en ikke skal føle seg presset til noe en ikke ønsker, for så å tvinge de samme barna og tenåringene i neste sekund inn i en fellesdusj hvor en skal vaske seg naken med andre.. Nei det er en logisk brist som er fryktelig vanskelig både å forklare og å forstå.
Tiuren Skrevet 11. september 2022 #84 Skrevet 11. september 2022 8 hours ago, K.B. said: En jævla uting. Jeg tror fellesdusjer er arnestedet til masse usikkerhet. Uenig, men de kan muligens være stedet der usikkerhet kommer til overflaten. Der de flotteste og mest populære i klassen føler seg direkte avkledd, og da oppstår "vi vill ikke dusje nakne i fellesdusj" (eller mobbing) greiene opp.
Mr.SukkerFri Skrevet 11. september 2022 #85 Skrevet 11. september 2022 (endret) Jeg føler at felles dusj kan være på å bygge opp/ normalisere forholdet til andre mennesker spesielt blant unge noe. Endret 11. september 2022 av Mr.SukkerFri
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #86 Skrevet 11. september 2022 Tidvis mye pent å se i dusjen på treningssenteret, så klager ikke Anonymkode: 08f7b...b00
Gab Skrevet 11. september 2022 #87 Skrevet 11. september 2022 skreppamedleppa skrev (9 timer siden): Har et helt naturlig forhold til nakenhet, nakne kropper og til min egen nakne kropp. På samme måte som jeg har et naturlig forhold til at både jeg selv og andre bruker toalett eller har sex men det er fremdeles ikke alt en er komfortabel med å gjøre med en flokk av fremmede mennesker rundt seg av den grunn selv om en har et naturlig forhold til det. Jeg er så inni granskauen drit lei av å høre "jeg har et naturlig forhold til kropp jeg så jeg kler av meg uten noe problem og dusjer hvor som helst med hvem som helst..." Ja sikkert flott det, men det går fint an å ha et veldig naturlig, avslappet og godt forhold til nakne kropper uten å stå i fellesdusj eller naken bastu eller what not av den grunn. Men jeg dusjer ikke med andre mennesker av den grunn. Det gjør jeg hjemme aleine. Min nakne kropp har det best på den måten, og min kropp= mine regler! men jeg er ikke så opptatt av hva andre velger å gjøre, dette tenker jeg er opp til hver enkelt igrunn, men det bør virkelig bli slutt på denne tvangsdusjingen i tenårene. Hva er det egentlig å ha et naturlig forhold til nakenhet? Når du skriver at du er negativ til tvangsdusjing, hva mener du med det? Er du mot at ungdom skal "tvinges" til å dusje i det hele tatt eller er det spesielle former for dusjing du er mot? Hvis en elev aldri dusjet, hva mener du man skal gjøre da? Også hvis lukt blir et problem for medelever?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #88 Skrevet 11. september 2022 For meg er det ikke naturlig å dusje naken med ukjente. Kommer aldri til å gjøre det heller. Og det har ikke noe med at jeg skammer meg, er 25 og har ingen ting å skamme meg over kroppslig, det bare føles helt feil å stå naken blant mange ukjente. Skjønner ikke hvorfor det skal normaliseres heller. Er man bekvem med det så ok, men det burde ikke «være noe galt» med oss som ikke ønsker det. Anonymkode: de28e...8d7 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #89 Skrevet 11. september 2022 Tanken om fellesdusj er tuftet på noe helt naturlig. Dessverre er ikke samfunnet åpent for det som er naturlig og mangfoldet som er der. Så fellesdusj er nok noe som dessverre bør/vil bli avviklet. Dypt tragisk når man tenker på hvorfor det skjer. Anonymkode: dd27b...584 1
skreppamedleppa Skrevet 11. september 2022 #90 Skrevet 11. september 2022 Gab skrev (3 timer siden): Hva er det egentlig å ha et naturlig forhold til nakenhet? Når du skriver at du er negativ til tvangsdusjing, hva mener du med det? Er du mot at ungdom skal "tvinges" til å dusje i det hele tatt eller er det spesielle former for dusjing du er mot? Hvis en elev aldri dusjet, hva mener du man skal gjøre da? Også hvis lukt blir et problem for medelever? Se innlegget ovenfor her du fra meg så ser du hva jeg mener med tvangsdusjing😉 så vanskelig er det ikke å forstå at jeg mener i fellesdusjing. For det er fullstendig unødvendig og ikke er det lovlig heller å tvinge elever til å dusje inn felles anlegg på skolen. Få gjør det og det er selvsagt forståelig. Det bør være 100% frivillig å dusje I fellesdusjing i skoletiden. En dusjer når en kommer hjem. Igjen det er helt naturlig å gå på do alene, det er også helt naturlig å vaske seg aleine. De fleste klarer det helt fint😉
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #91 Skrevet 11. september 2022 Jeg går aldri i felledusj og har ikke gjort det siden 4 klasse. Jeg mener at det er overgrep å tvinge barn og ungdom til å kle seg nakne og dusje sammen. Her snakkes det masse om å ha grenser og respektere andres grenser, men å dusje nakne sammen med klassevenner er påtvunget. Veldig merkelig. Når ungdomsskolen prøvde å tvinge min sønn til å dusje nakne sammen med de andre måtte vi til slutt ha et møte hvor jeg sa stopp og at dette kan dere ikke tvinge han til. Enten må dere tilrettelegge slik at han får dusje alene, ellers så må han slippe å dusje. Men det holdt altså ikke at han selv sa i fra, da ble han fortsatt tvunget til å kle av seg naken og dusje med de andre. Ev. få dårligere gymkarakter fordi du ikke gjør det læreren sier. Altså det går ikke an å tvinge folk til å være nakne sammen. Som voksen så har vi i det minste et valg, å ikke oppsøke steder hvor det er fellesdusj. Anonymkode: bbaba...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #92 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Faktisk synes jeg at fellesdusj er glimrende for å vise spekteret av ulike kropper. Mange usikre mennesker sammenligner seg selv med de perfekte kroppene i sosiale medier. Da er det bare å ta turen til nærmeste svømmehall, etter en tur i dusjen/garderoben er selvtilliten sannsynligvis steget noen hakk. Anonymkode: af80e...a81 Hvor i himmelens navn har du det der fra?! Fellesdusj er jo nettopp arenaen hvor selvtillit destrueres, mobbing foregår, latterliggjøring avles og gnis inn, SoMe fores med bilder og filmer av folk i sin mest sårbare sistuasjon. Og du preiker om å oppsøke dette helvete for mange?! Anonymkode: b4b62...648 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #93 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor i himmelens navn har du det der fra?! Fellesdusj er jo nettopp arenaen hvor selvtillit destrueres, mobbing foregår, latterliggjøring avles og gnis inn, SoMe fores med bilder og filmer av folk i sin mest sårbare sistuasjon. Og du preiker om å oppsøke dette helvete for mange?! Anonymkode: b4b62...648 Ja det kommer jo selvfølgelig an på klientellet. Nå mener jeg i de tilfellene hvor det er gjester i alle aldre og kroppsfasonger. Skjønner at det er verre for ungdommene ifbm gym og svømming hvor alle er i samme aldre og sammenligner seg med hverandre. Anonymkode: af80e...a81 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå