Gå til innhold

Hva synes du om fellesdusj?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ut i fra diverse saker i media så virker det som at skillevegger m.a i dusjanleggene på skolene er et problem å få til i dag, og det provoserer meg faktisk. På vår skole hadde vi båser i dusjene. Det syns jeg at var positivt, og gjorde det lettere å dusje uten at man trengte å føle at alle så på en, at en ikke var bra nok eller at man skulle gjøre noe «feil» slik at man ble hakket på. Tenårene er et minefelt for mange. Vi trenger ikke å tilføre ytterligere press på de unge!  Greit nok at i en perfekt verden så er alle kropper like bra, ingen er usikre og ingen mobbes. Men det er en utopi. Da er det minste skoler o.l kan gjøre å legge til rette for trivsel og litt lavere stressnivå i gymgarderoben.

Anonymkode: 19700...0c9

Selv om jeg selv ikke har det slik så forstår jeg godt de som vil ha båser og som ikke får det. Jeg synes det er merkelig at de ikke skal få det. Men noe annet som er like provoserende er de som vil ha båser og som vil fjerne fellesdusjene! Hvorfor ikke begge deler? Her føles det litt som om de som har blitt tvunget til å være nakne nå vil gå motsatt vei og straffe de som vil ha fellesgarderober/dusjer. Det er utmerket mulig å kunne ha begge deler! Og det samme med de som vil ha kjønnsblandede garderober/dusjer, hvorfor skal ikke de kunne få det?  Man snakker om å dyrke og styrke mangfoldet samtidig som man praktiserer at alle skal føle og gjøre det samme! Selvmotsigende!

Det oppleves som man blir stadig mindre tolerante. F.eks. så nekter mange badeland/badesteder kvinner å få være toppløse hvis de ønsker det. Fullstendig unødvendig. Så lenge ingen blir tvunget så burde man ikke forby det.

Anonymkode: b690b...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe i mot å dusje med andre. Men har veldig mye i mot fellesdusjer som er skitne. Det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: 0384d...ae4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

F.eks. så nekter mange badeland/badesteder kvinner å få være toppløse hvis de ønsker det.

Enig i dette. Badet toppløs i svømmehallen for noen måneder siden, og fikk beskjed fra badevakt om å ta på meg bikini-overdel. Helt merkelig. 

Anonymkode: 13174...426

• Liker 1
Skrevet
RonnyRævkjør skrev (23 timer siden):

Litt kjipt når jeg ikke er størskte karen i blokka liksom, men det er kjekt å vite hva jeg konkurerer mot. 😅

Du vet jo ikke hva du konkurrerer mot med mindre alle er stein stokk stive😂 

Hadde en kompis som hadde den minipenisen slapp, så skulle ha trekant med han og ei dame vi møtte på fest. Var litt spent på om dama kom til  reagere på at den var liten. Vel den var minst 22 cm når den ble stiv. Aldri sett en slik ekspansjon😂🙈

Anonymkode: 94df6...75b

• Liker 5
Skrevet

Har null problemer med fellesdusjer så lenge det ikke er kjentfolk der. Ser ikke på andre (ser jo at det er mennesker der, men ser ikke på dem) og regner med at folk ikke ser på meg. Hvis noen har glede av en naken trebarnsmor med noen kilo for mye, så tenker jeg at jeg unner dem de minuttene altså. 😆

For meg er det rart å legge dette spørsmålet i seksualitetsforumet. 

Anonymkode: c1fb4...736

Gjest Thomasogane
Skrevet

Bryr meg ikke noe om fellesdusj. Aldri gjort det heller. Ser på andre, men ikke sexuellt 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 11.04):

Som barn/ungdom syntes jeg det var helt forferdelig. Vi hadde ikke mobile/sosiale medier osv på den tiden, men jeg kan love deg at man ble bedømt av de populære jentene i klassen for det. Først fikk du blikkene i garderoben, så hørte man i gangene etterpå "så du hvor små puppene til Lise er?" "Kjersti burde virkelig barbert seg!" "Så du alle strekkmerkene og valkene til Sara?"... Guttene var ikke noe bedre... Så jeg skjønner virkelig ungdommen, man er allerede i en ekstrem sårbar og så skal man utsettes for noen drittunger (de finnes overalt) som skal måle deg opp og ned i mente i tillegg, og nå kan man slenge på frykten for å bli tatt bilde av i tillegg uansett mobilforbud (som ikke alltid håndheves)...

Anonymkode: 3687b...c4a

Jeg tror mobbing og hva man blir mobbet for påvirkes i stor grad av holdninger og verdier i samfunnet rundt oss. Det er miljøer med stor grad av nakenhet hvor lite av mobbingen går på det. Det er miljøer med stor grad av tildekking hvor det er mye mobbing på kropp. Det er både miljøer med mye mobbing og med lite mobbing. Jeg tror ikke at mobbing reduseres først og fremst ved mindre nakenhet men ved hvilke holdninger man har og samfunnet/voksne står for. Er det et mobbeproblem tror jeg derfor ikke at båser er hovedløsningen. Båser vil bare flytte mobbingen til andre områder.

Endret av Gab
Skrevet (endret)

Hvis du lurer på om jeg hadde homofile følelser. Nei. Jeg hadde ikke noe imot det. Var kun engang jeg hadde ereksjon i dusjen og noen filmet meg. Gjorde det med vilje for oppmerksomhet og bare tenkte på en dame... Ingen aning hva jeg tenkte der og da eller hvorfor jeg bare måtte gjøre det, men det var litt før videregående. Jeg var en smule raring.

Endret av Woah0
  • Liker 2
Skrevet
toothfairy skrev (På 6.9.2022 den 21.41):

Gjør meg ingenting i voksen alder, men har full forståelse for at skoleelever synes det er ubehagelig.

Var nok noe jeg tenke mer over som ung enn idag.. Har nok med meg selv der jeg står 😄

Skrevet

Null stress da jeg gikk på skolen, enda mindre stress nå. Jeg er sjenert og med antydninger til asperger, så jeg forstår ikke helt hvordan så mange i dag som ellers virker normale sliter sånn med den dusjinga.

Anonymkode: db64b...618

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 22.40):

Grudde meg noe helt sinnsykt til dusjingen på ungdomsskolen...

Det var en stor belastning

Anonymkode: 1fe06...351

Samme her. Nå er jeg midt i 40-årene, overvektig og slapp i fisken, og har store hengende bryster. Bruker aldri fellesdusj, føler mange hadde stirret på den fæle kroppen min. Derfor går jeg aldri i svømmehall, dessverre.

Anonymkode: 10ac1...977

Skrevet
Nesly skrev (På 6.9.2022 den 22.39):

Gjør det i svømmehallen. Pleier å sjekke muse-frisyren til de andre damene, og blir inspirert.

😜 blitt inspirert? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme her. Nå er jeg midt i 40-årene, overvektig og slapp i fisken, og har store hengende bryster. Bruker aldri fellesdusj, føler mange hadde stirret på den fæle kroppen min. Derfor går jeg aldri i svømmehall, dessverre.

Det er jo utrolig trist at det lille minuttet som dusjen er.. gjør at du ikke kan benytte deg av svømmehallen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
bjone skrev (5 minutter siden):

Det er jo utrolig trist at det lille minuttet som dusjen er.. gjør at du ikke kan benytte deg av svømmehallen.

Ja det er sant, men sånn har det alltid vært.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er sant, men sånn har det alltid vært.

Anonymkode: 

Kanskje sjekke ut forskjellige tider. Mindre trafikk feks.

Skrevet (endret)

Har et helt naturlig forhold til nakenhet, nakne kropper og til min egen nakne kropp.

På samme måte som jeg har et naturlig forhold til at både jeg selv og andre bruker toalett eller har sex men det er fremdeles ikke alt en er komfortabel med å gjøre med en flokk av fremmede mennesker rundt seg av den grunn selv om en har et naturlig forhold til det. Jeg er så inni granskauen drit lei av å høre "jeg har et naturlig forhold til kropp jeg så jeg kler av meg uten noe problem og dusjer hvor som helst med hvem som helst..." Ja sikkert flott det, men det går fint an å ha et veldig naturlig, avslappet og godt forhold til nakne kropper uten å stå i fellesdusj eller naken bastu eller what not av den grunn. 

Men jeg dusjer ikke med andre mennesker av den grunn. Det gjør jeg hjemme aleine. Min nakne kropp har det best på den måten, og min kropp= mine regler! men jeg er ikke så opptatt av hva andre velger å gjøre, dette tenker jeg er opp til hver enkelt igrunn, men det bør virkelig bli slutt på denne tvangsdusjingen i tenårene.  

Endret av skreppamedleppa
  • Hjerte 1
Skrevet

En jævla uting. Jeg tror fellesdusjer er arnestedet til masse usikkerhet.  

• Liker 1
Skrevet

Faktisk synes jeg at fellesdusj er glimrende for å vise spekteret av ulike kropper. Mange usikre mennesker sammenligner seg selv med de perfekte kroppene i sosiale medier. Da er det bare å ta turen til nærmeste svømmehall, etter en tur i dusjen/garderoben er selvtilliten sannsynligvis steget noen hakk. 

Anonymkode: af80e...a81

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror det var et avslappet forhold i fellesdusjen på barne-og ungdomsskolen. Eller så bare latet alle som de syntes det var helt greit. Jeg ble mobbet på barneskolen og jeg er fortsatt overbevist om at det delvis skyldest fellesdusjen. Fordi kroppen min så litt annerledes ut enn tilfeldigvis alle de andre jentene. Det hadde de ikke trengt å vite og jeg hadde ikke trengt å bli mobbet. På ungdomskolen hatet jeg dusjinga. Men ingen snakket om at det var ubehagelig. Ingen snakket heldigvis om hverandres kropper, men det var lett å alle målte hverandre. Alle hadde hår på den tiden, så den biten var heldigvis ok. Men klart de med ekstra mye hår fikk lange blikk. Alt som skilte seg ut fikk lange blikk.

Det var likevel svømmehallen jeg slet mest med. Og da det å vise meg i badedrakt for både jentene og de pubertale guttene på 14 år…som jeg visste ikke klarte å la være å stirre.

Nå nærmer jeg meg 40 år. Forrige uke tok en mor i klassen til dattera mi initiativ til å samle hele gjengen/klassen med barn og foreldre til svømmehallen. Først en prøvetime, så se om det er noe vi kan fortsette med hver uke. Hørtes kjempegøy ut, men jeg skal innrømme jeg ikke tørr bli med fordi jeg er usikker på kroppen min. Om jeg er barbert nok eller skiller meg ut. Dessuten har jeg ikke venner meg til de nye puppene mine etter 3 barn og amming. Jeg kjenner dem ikke igjen og har ingenting som passer…

Anonymkode: cc3da...15e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...