AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Del Skrevet 6. september 2022 Vet ikke helt, føler de spiller på fordomsfulle «utenlandske foreldre er barnemishandlere» altså jeg tok Abid Raja i mange motsigelser i boken sin, og nå med Abida sin bok som tilfeldigvis kommer ett år etter uten at det har hatt noen sammenheng; betyr det at Abid Raja har visst at søstra ble 1) tvangsgiftet -men ikke sa fra? 1) ble slått flere ganger, selv etter 4 barn og de begge er blitt voksne, så sier Abid Raja som brøt med familien fortsatt ikke fra? Ikke en anonym bekymringsmelding? Hverken for sin søster eller sine søsters barn? Hvorfor? Han var jo ikke lenger redd familien? Helt forkastelig at han har gått rundt å latt henne bli slått med vel og viten.. ikke det at jeg tror på dem. Anonymkode: c4e8e...bda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Del Skrevet 6. september 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke helt, føler de spiller på fordomsfulle «utenlandske foreldre er barnemishandlere» altså jeg tok Abid Raja i mange motsigelser i boken sin, og nå med Abida sin bok som tilfeldigvis kommer ett år etter uten at det har hatt noen sammenheng; betyr det at Abid Raja har visst at søstra ble 1) tvangsgiftet -men ikke sa fra? 1) ble slått flere ganger, selv etter 4 barn og de begge er blitt voksne, så sier Abid Raja som brøt med familien fortsatt ikke fra? Ikke en anonym bekymringsmelding? Hverken for sin søster eller sine søsters barn? Hvorfor? Han var jo ikke lenger redd familien? Helt forkastelig at han har gått rundt å latt henne bli slått med vel og viten.. ikke det at jeg tror på dem. Anonymkode: c4e8e...bda Du mener at abid som 15- åring skulle si ifra at storesøster ble tvangsgiftet? Anonymkode: fb3d4...fdd 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Del Skrevet 6. september 2022 Hva skulle han vel ha gjort? Tilliten til systemet var vel på den tiden ikke-eksisterende. Han hadde blitt sviktet av det før. Raja ble slått av sin far. Fysisk avstraffelse var ikke uvanlig for Rajas foreldregenerasjon. Raja valgte likevel å melde foreldrene til Barnevernet da han fikk nyss av sine norske venner at barn i Norge ikke skal bli slått. Etter to uker hos Barnevernets begikk unge, ikke-kriminelle Raja et ransforsøk med to andre barnevernsbarn. Det endte med at Raja truet med å mose trynet til mannen med en brostein. - Mannen var mye større enn oss og la ned begge kameratene mine. Da plukket jeg opp en brostein og truet mannen med den. Jeg skalv av redsel, forteller Raja. I følge Raja trenger Barnevernet en reform fra topp til tå. - Vi fikk ingen oppfølging. Det er en ekstrem situasjon når en ungdom som aldri har gjort noe kriminelt, ender opp med å forsøke å rane en person etter to uker hos Barnevernet, sier en opprørt Raja. Anonymkode: c6df6...329 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4 Del Skrevet 6. september 2022 Jeg syns det er kjempebra at bøker som dette blir skrevet. Det er historier som vanligvis ikke tåler dagens lys og hvis de slipper ut i lyset ender det ofte med æresdrap. Abida ofrer mye for denne boken! Abid også for sin. De er forbilder for andre som lever i æreskulturer. Lever man i en æreskultur er det ikke sånn at man bare kan si fra, Abid ville risikert å bli drept og støtt ut som ungdom om han grep inn men han har garantert beskyttet henne mange ganger. Jeg kjenner en kvinne på over 30 som fortsatt blir kontrollert av familien, de tracker bilen hennes og hun må lyve om at hun er på jobb når hun skal møte venner og menn. Broren og søsteren hennes hjelper henne å legger alibi for henne når foreldrene blir mistenksomme, mens fetterne hennes hadde drept henne om de fant ut at hun hadde norsk kjæreste og skiftet klesplagg når hun var ute, for det er faren og broren til faren som er mest patriarkalske og moren hennes er like livredd som resten for å bli drept om hun ikke støtter faren. Du har ikke nok innsikt i æreskultur om du klandrer andre for å ikke si fra som enkeltpersoner. Man må heller jobbe for å lytte og støtte de som står frem slik at flere forstår at de ikke trenger å leve sånn og med store grupper i ryggen vil det være tryggere å bryte ut av av et miljø som som regel har enda fler i ryggen. Oppfatter virkelig ikke at de "spiller på" noenting. De forteller om sånn det er - for veldig mange. Anonymkode: cc107...2c8 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Del Skrevet 6. september 2022 For meg virker det som om bøkene deres handler mer om en dysfunksjonell familie med en voldelig far og altfor mange barn enn om samfunnsproblemer. Og så har kanskje både bror og søster (iallfall bror) et spesielt talent for drama og selv-iscenesettelse. Etter Abids kassasuksess av en bok, er det bare naturlig at også Abida prøver seg på markedet. Anonymkode: 4d1d8...abf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du mener at abid som 15- åring skulle si ifra at storesøster ble tvangsgiftet? Anonymkode: fb3d4...fdd Hun fikk vel ikke 4 barn samtidig mens han var 15 år? jeg snakker om når han valgte kjærligheten, brøt med familien, ble politiker, ble kjendis osv. DA burde han ha sagt fra vel? Eller mener du ikke det? Er ikke lenge siden søstra skilte seg, at disse barna har levd under slike forhold mens en politiker har vært vel visst om situasjonen er for meg mye verre en hva Hadia Tajik måtte gå for. Anonymkode: c4e8e...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Del Skrevet 6. september 2022 Her er hva jeg mener er motsiende. Abid forteller at han brøt med faren, banket på et hjem hvor det ikke var noen.. men fortsatt har han jo god kontakt med faren? Vennligst les skjermbilde, her skal egentlig Abid og faren ikke ha noe kontakt. Anonymkode: c4e8e...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Del Skrevet 6. september 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hun fikk vel ikke 4 barn samtidig mens han var 15 år? jeg snakker om når han valgte kjærligheten, brøt med familien, ble politiker, ble kjendis osv. DA burde han ha sagt fra vel? Eller mener du ikke det? Er ikke lenge siden søstra skilte seg, at disse barna har levd under slike forhold mens en politiker har vært vel visst om situasjonen er for meg mye verre en hva Hadia Tajik måtte gå for. Anonymkode: c4e8e...bda Om hun har skjult hvor vondt hun har hatt hvorfor skulle han i ifra. Gitt at hun hadde det bra slik hun skal ha gitt uttrykk for uttak er det vel ingen grunn til å si ifra. Anonymkode: fb3d4...fdd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 6. september 2022 #9 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vet ikke helt, føler de spiller på fordomsfulle «utenlandske foreldre er barnemishandlere» altså jeg tok Abid Raja i mange motsigelser i boken sin, og nå med Abida sin bok som tilfeldigvis kommer ett år etter uten at det har hatt noen sammenheng; betyr det at Abid Raja har visst at søstra ble 1) tvangsgiftet -men ikke sa fra? 1) ble slått flere ganger, selv etter 4 barn og de begge er blitt voksne, så sier Abid Raja som brøt med familien fortsatt ikke fra? Ikke en anonym bekymringsmelding? Hverken for sin søster eller sine søsters barn? Hvorfor? Han var jo ikke lenger redd familien? Helt forkastelig at han har gått rundt å latt henne bli slått med vel og viten.. ikke det at jeg tror på dem. Anonymkode: c4e8e...bda Det er jo akkurat det at du ikke tror på dem.. Uten å ha vokst opp slik har man ingen forutsetning for å ha en for4ståelse av hvordan det er, men det betyr ikke at man skal sitte være skeptisk og mistro dem? Han sier jo selv at han i en årrekke ikke visste at han en gang hadde en søster fordi foreldrene sente henne til pakistan til besteforeldrene for å gå på koranskole og få den rette skolegangen, så selv for han var det en overraskelse når søsteren kom hjem.. Han sier også at han har vokst opp med vold, han sier sågar at han advarte søsteren når hun var 19 om å komme hjem fordi han oppfattet at faren mente den eldre broren måtte ta livet av henne fordi hun var forelsket! Sitat – Hun ble verken elsket som barn, og hun fikk heller ikke velge kjærligheten når hun forelsket seg i en gutt, fordi han var Shia-muslim, som vår familie ikke ville akseptere. Abida ble tvangsgiftet det året jeg var i barnevernet, og hun har levd hele sitt voksne liv frem til for noen år siden i et tvunget ekteskap, hvor hun holdt tvangselementet skjult for alle, sier Abid Raja til TV 2. I boken blir samtaler mellom faren og sønnene gjengitt. «Hun har ødelagt æren vår. Det er sønnene og brødrenes oppgave å redde familiens ære. Det er ingenting som er viktigere», sa faren til Abid og storebroren. Broren Abid ble redd da faren skal ha snakket om at den eldste sønnen måtte ta ansvaret for å gjenopprette æren. «Du kan ikke komme hjem, for han snakker om å drepe deg», advarte Abid. Raja bekrefter dette overfor TV 2. Så hvor du har det fra at han ikke støtter henne eller at de har helt identiske historier som utgangspunkt for bøkene sine skjønner jeg ikke helt? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Del Skrevet 6. september 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Her er hva jeg mener er motsiende. Abid forteller at han brøt med faren, banket på et hjem hvor det ikke var noen.. men fortsatt har han jo god kontakt med faren? Vennligst les skjermbilde, her skal egentlig Abid og faren ikke ha noe kontakt. Anonymkode: c4e8e...bda Han bodde ikke hjemme, han var under barnevernet på den tiden. Det er det vel ingen tvil om. Anonymkode: fb3d4...fdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 6. september 2022 #11 Del Skrevet 6. september 2022 (endret) Tror det er mye du ikke forstår her TS. Abid eller andre trenger ikke varsle om at det foregår tvangsgifting og sosial kontroll av jenter med pakistansk bakgrunn-dette er allment kjente fakta. Hva storsamfunnet kan gjøre med dette er det ikke noe enkelt svar på, men mange prøver på ulike måter å påvirke så godt de kan. Jeg har bestilt Abidas bok, det har lenge vært savnet at noen i hennes situasjon våger å ta bladet fra munnen. Denne dama trenger nå vår støtte- ikke mistro fra de rundt. Hun har åpenbart levd i et helvete store deler av livet, mange jenter med lik familiebakgrunn gjør det. Jeg husker godt hvordan bror Abid var da han var ung- en arrogant drittsekk av en misogyn mørkemann. Han har vært veldig åpen om hvor mye som skulle til for at han endret seg. I dag oppfatter jeg ham som en troverdig mann med mye positivt å bidra med, så det nytter. Å beskylde disse to for å spille på fordommer for å selge bøker tror jeg blir veldig feil å gjøre. Å kreve at Abid skulle varslet på et tidlig tidspunkt om søsterens situasjon blir vel også feil, han har vel hatt fullt opp med å endre seg selv. Synes det er sterkt gjort av ham å greie å fullføre denne endringen og være en støtte for søsteren. Sikker nok av mannlige slektninger som ønsker å stilne henne for godt. Endret 6. september 2022 av keops 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå