Gå til innhold

Foreldresamtale på skole midt i arb.tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå får jeg vel noen lærere på nakken, men det får bare våge seg. Jeg lurer oppriktig på hvorfor det har blitt slik, og om dette er noe man bare må akseptere. 

Det er igjen tid for foreldresamtale på skolen. Alle har fått «time» mellom 13-15. En lærer pr samtale, tre elever pr time. Hver lærer har 12 elever hver, så det er totalt snakk om 4 timer med foreldresamtaler pr lærer. Pluss forbereldelsestid og etterarbeid selvsagt. 

Lærere har et komprimert arbeidsår, som gjør at de jobber flere timer i uka enn andre når de først er på jobb. Hvorfor må da foreldresamtaler gjennomføres så sabla tidlig? Kunne ikke lærerne vært litt fleksible her, og heller byttet om på hva de gjorde etter «vanlig» arbeidstid den uka aller to disse samtalene pågår? Kjørt samtaler fra 15-17? Evt hatt noen timer fra 14 for de det passer for? Det er jo alltids noen foreldre som jobber turnus el som gjør at de er tilgjengelig såpass tidlig? Hvertfall på vår skole er det jo totalt sett snakk om kun 4 timer med samtaler pr lærer, så det er jo ikke snakk om å beslaglegge mange ettermiddager for den enkelte lærer. For- og etterarbeidet kan jo legges når som helst. 

Jeg skjønner at lærere helst vil gjøre mest mulig tidlig på dagen, men samfunnskostnaden ved at alle foreldre må ta seg flere timer fri er jo skyhøy.

Denne gang har jeg fått time kl 14, og må  gå fra jobb 13:30. Etter samtalen er det lite å hente på å dra tilbake på jobb, det er jo bare en halvtime igjen av arbeidsdagen innen jeg reker å komme meg tilbake. 

Anonymkode: a64f8...dc6

• Liker 21
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd å kontakte lærer for å flytte timen?

• Liker 18
Skrevet

Vi merket dette skifet mellom våre barn, der det i hele skoletiden til den eldste alltid var samtaler etter arbeidstid for de som ønsket det til at det desverre ikke var et valg hos den yngste.. 

Anonymkode: 32412...20a

• Liker 7
Skrevet
Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Prøvd å kontakte lærer for å flytte timen?

Jeg har hørt med lærer, og svaret var at hvis timen ikke passet var alternativet å bytte med noen. Så i beste fall kan jeg prøve å bytte med en av de to som har fått time 14:40. Hjelper ikke stort. 

Skrevet

Helt enig, TS. De sutrer om at retting av prøver osv som tar timesvis av ettermiddagene deres, rart de ikke kan bruke 4 timer på samtaler på et par ettermiddager i stedet …….

Anonymkode: 69d92...7ea

• Liker 24
  • Nyttig 4
Skrevet

Min mor er lærer, og hun har alltid foreldresamtalene mellom 17-20, fordi stort sett alle foreldre er på jobb på dagen. Trodde det var vanligest jeg? Det var alltid på kvelden da jeg var barn også.

Anonymkode: 6243d...922

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Når jeg gikk på barneskolen(2000-2007)så var det alltid etter jobbtid/på kveldene. Dette er jo helt kokko at de har begynt med?🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 59f27...0f0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er kontortid da? Er det frem til 15? Veldig mange har ordinær arbeidstid frem til 16. 

Jeg har full respekt for at lærere også har barn som skal hentes osv. Men når det er snakk om 4 usle timer to ganger i året forstår jeg virkelig ikke problemet. Er det virkelig bedre at 24 foreldre (evt flere i de tilfeller begge foreldrene ønsker å delta) skal ta deg fri fra jobb flere timer hver enn at to lærere skal jobbe litt forskjøvet et par dager? To dager pr lærer kl 15-17 hadde vært nok i mitt barn sin klasse til å få unna alle samtalene. Det er stort forskjell på å møte til samtale kl 15 vs 13 for en som må ta seg fri fra jobb. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi lærerene også skal hente barn i barnehagen før stengetid og ha tid med familien? Jeg er selv lærer og før jeg fikk barn selv tok jeg slike samtaler etter kontortid, men nå tar jeg det i kontortid og så retter jeg heller på kvelden etter at barna er lagt. Skulle jeg gjort motsatt hadde det nå vært foreldresamtaler fra 21-23, hadde det vært bedre?

Anonymkode: 85273...433

Så det er bedre at 20 foreldrepar tar seg fri fra jobb 1-2 timer enn at partner til lærer henter i barnehagen en dag? 

Anonymkode: 6d55b...cde

• Liker 32
  • Nyttig 4
Skrevet

Det hadde vært spennende å vite hvordan du, TS hadde løst denne problemstillingen hvis du var denne læreren ? 
Din tid er tydeligvis viktigere enn mange andres. 
Det er jo flere som jobber turnus, og de er vant til å måtte sjonglere med skiftplanen sin.  
Ingen er uerstattelige, og alle arbeidsgivere vet at systemet i skolen er slik i dag. 
Kontaktmøter på dagtid er kommet for å bli. 
Du må nok bare tenke at du har barn i skolen, og ergo blir det møter med lærer. 
Det skjer ikke ofte, og tiden da lærere jobber like mye på kveldstid som på dagtid er nok over. 

Skjønner lærere veldig godt 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå får jeg vel noen lærere på nakken, men det får bare våge seg. Jeg lurer oppriktig på hvorfor det har blitt slik, og om dette er noe man bare må akseptere. 

Det er igjen tid for foreldresamtale på skolen. Alle har fått «time» mellom 13-15. En lærer pr samtale, tre elever pr time. Hver lærer har 12 elever hver, så det er totalt snakk om 4 timer med foreldresamtaler pr lærer. Pluss forbereldelsestid og etterarbeid selvsagt. 

Lærere har et komprimert arbeidsår, som gjør at de jobber flere timer i uka enn andre når de først er på jobb. Hvorfor må da foreldresamtaler gjennomføres så sabla tidlig? Kunne ikke lærerne vært litt fleksible her, og heller byttet om på hva de gjorde etter «vanlig» arbeidstid den uka aller to disse samtalene pågår? Kjørt samtaler fra 15-17? Evt hatt noen timer fra 14 for de det passer for? Det er jo alltids noen foreldre som jobber turnus el som gjør at de er tilgjengelig såpass tidlig? Hvertfall på vår skole er det jo totalt sett snakk om kun 4 timer med samtaler pr lærer, så det er jo ikke snakk om å beslaglegge mange ettermiddager for den enkelte lærer. For- og etterarbeidet kan jo legges når som helst. 

Jeg skjønner at lærere helst vil gjøre mest mulig tidlig på dagen, men samfunnskostnaden ved at alle foreldre må ta seg flere timer fri er jo skyhøy.

Denne gang har jeg fått time kl 14, og må  gå fra jobb 13:30. Etter samtalen er det lite å hente på å dra tilbake på jobb, det er jo bare en halvtime igjen av arbeidsdagen innen jeg reker å komme meg tilbake. 

Du har rett på omsorgspermisjon eller velferdspermisjon for å følge opp egne barn☺️👍

Dere har også rett på 30 minutter og ikke bare 20.

Jeg har 28 elever alene som jeg har samtaler for. Det blir 14 timer i ren samtaletid, såfremt alle møter presis og ikke glemmer å avlyse ved sykdom, pluss den halve timen for hver det tar å forberede og skrive dokumentasjon for samtalene. Dette skal gjøres i tillegg til vanlig undervisning og planlegging av dagene. Jeg strekker meg langt dor de som trenger det og bruker teams der det passer eller foreldrene ønsker. Samtidig ber skoleledelsen oss om å holde samtaler innenfor vår tilstedeværelsestid på skolen, noe som innebærer at siste samtale må gjøres før klokken 17.00. Arbeid utover dette avtales spesielt og lønnes dermed ved overtid, og det får vi ikke. Noen velger å avholde møter på kveldstid likevel, men det er jo opp til den enkelte. Jeg har tre barn og må forlate min egen klasse når det er samtaler i barnehage og skole for dem. Da benytter jeg meg av min rett til permisjon, og det støtter selvsagt ledelsen her ved skolen. 

Oppfølging av barn tar selvsagt tid. Lege, tannlege, helsestasjon og også vi lærere har arbeidstid på dagen, og da er det naturligvis slik at samtalene blir lagt til dagtid.

Anonymkode: 9725e...572

• Liker 32
  • Nyttig 10
Skrevet

Fordi de ikke får lov å jobbe overtid eller får betalt for det

Anonymkode: 53d4b...af7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette!

Har hatt barn i skolen nå i 12 år (russ 2023). Har aldri hatt en eneste utviklingssamtale utenfor 08-15. Alikvel skrikere lærerne (med en gjennomsnittslønn på 640.000, 10 mnd arbeidsår) at de må ha mye mer lønn for de har sååå mange timer arbeid utenfor normal arbeidstid, blandt annet utviklingssamtaler. 

Begynner å miste respekten for lærere. Ikke fordi de ikke er dyktige og viktige. Men fordi de skriker og klager så inni granskauen!

• Liker 30
  • Nyttig 7
Skrevet

Her får vi velge timer mellom 1330 og 19

Anonymkode: 18442...a1d

• Liker 3
Skrevet

Begynner å lure på om lærer ikke forstår eller evner å forstå at vi andre også har 40-50 timers arbeidsuke. Vi også må gjøre arbeid på "fritiden".  

Det er ikke den reelle lønnen eller arbeidsmengden som "skremmer" unge fra å velge læreryrke, det er lærerne og deres fagforeninger selv, som skriker høy om at yrket er forferdelig... Det er står "på barikandene" å sier er i realiteten: "ikke velg dette yrket". Snakk om å snakke ned eget yrke!

• Liker 28
Skrevet
mrs.tld skrev (2 minutter siden):

Begynner å lure på om lærer ikke forstår eller evner å forstå at vi andre også har 40-50 timers arbeidsuke. Vi også må gjøre arbeid på "fritiden".  

Det er ikke den reelle lønnen eller arbeidsmengden som "skremmer" unge fra å velge læreryrke, det er lærerne og deres fagforeninger selv, som skriker høy om at yrket er forferdelig... Det er står "på barikandene" å sier er i realiteten: "ikke velg dette yrket". Snakk om å snakke ned eget yrke!

De fleste har IKKE 40-50 timers arbeidsuke ;) Det store flertallet jobber helt normal arbiedsuke, som er 37,5 timer. Jeg gjør ytterst sjelden arbeid på "fritiden"; da er det fordi jeg har valgt å avspasere vanlig arbeidstid for å gjøre noe annet. 

Det er nok ikke hovedsaklig lønn eller arbeidsmengde som skremmer de unge fra læreryrket, men all dritten man må finne seg i - blant annet fra foreldre som slenger dritt om lærere hele tiden ;)

Anonymkode: 5e19b...fa1

• Liker 32
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mor er lærer, og hun har alltid foreldresamtalene mellom 17-20, fordi stort sett alle foreldre er på jobb på dagen. Trodde det var vanligest jeg? Det var alltid på kvelden da jeg var barn også.

Anonymkode: 6243d...922

Fordi lærerne mener de ikke blir kompensert for arbeids utover normal arbeidstid. "Får ikke overtidsbetalt" sier de. Tror kanskje de glemmer at de går hjemme  to mnd i med sommerferien, høstferien, 2 uker juleferie, vinterferien og påskeferien... 

Kan godt begynne å få overtidsbetalt, men da må de selvfølgelig gå ned til 5 ukers ferie som resten av arbeidsmarkedet. 

• Liker 20
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...