AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #21 Del Skrevet 5. september 2022 Jeg har en Main Coon pus, men fikk han omplassert i fjor fordi hun klarte ikke å ta seg av den pga sykdom. Så hadde jeg ikke fått den omplassert så hadde jeg ikke hatt den. Anonymkode: 886c6...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 5. september 2022 #22 Del Skrevet 5. september 2022 1 hour ago, Djungelvrål said: Mange velger katt ut ifra utseende. Det er jo ikke noe bruksdyr. Har lyst på Maine C selv engang og kommer til å søke etter en som har det utseende jeg Jeg har rasekatter fordi dyrebeskyttelsen ikke adopterer vekk katter til innekatter, og jeg ønsket noen med lynne som passer til å være inne. Ønsket også katter som kom fra et hjem der de har blitt godt sosialisert før overtakelse, da det gjør STOR forskjell på adferden til dyret resten av livet. Det kan man så klart få på huskatter og, men er langt mer sannsynlig hos en erfaren oppdretter. Rent utseendemessig syns jeg huskatt er minst like pene som min rase, så det var ikke grunnen her i huset. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #23 Del Skrevet 5. september 2022 Nei, men kjøp fra en seriøs oppdretter og få med stamtavle og registreringsbevis. Det er MYE bakgårdsavl på populære raser, Maine Coon og Sibir bla. Uten papirer er det bare en dyr huskatt. Anonymkode: 7b1d2...96b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #24 Del Skrevet 5. september 2022 Gliffy skrev (6 minutter siden): Jeg har rasekatter fordi dyrebeskyttelsen ikke adopterer vekk katter til innekatter, og jeg ønsket noen med lynne som passer til å være inne. Ønsket også katter som kom fra et hjem der de har blitt godt sosialisert før overtakelse, da det gjør STOR forskjell på adferden til dyret resten av livet. Det kan man så klart få på huskatter og, men er langt mer sannsynlig hos en erfaren oppdretter. Rent utseendemessig syns jeg huskatt er minst like pene som min rase, så det var ikke grunnen her i huset. Jeg har en adoptert huskatt som var så redd når han kom at han bare lå gjemt og freste hvis vi nærmet oss, nå er han verdens største kosekatt og aldri opplevd en mer rolig, snill og glad katt, han lar oss gjøre alt med han, klippe klør osv. Så har vi en annen som var helt tam når han kom men som slet litt med biting osv, det fant vi ut løsningen på så nå er det helt vekke og han er med ut på tur i sele osv, helt fra start. Begge er innekatter. Vi har hatt våre utfordringer på veien og begge har sine egne greier, og tilvenning har gjerne tatt litt tid, men det er jo en veldig fin prossess. Nå har man jo de aller reddeste fra dyrebeskyttelsen, de som har gått ute i mange år og blitt helt «vill», og det er jo mange av de. De vil man nok aldri kunne ta med i sele, ta med på dyrebutikken, klippe klør, pusse tenner osv, noen får man kanskje aldri kost med, eller kanskje man klarer disse tingene tilslutt men at det krever mye tillitsbygging over mange år. Disse kattene er jo gjerne for spesielt interesserte og ikke noe man går for hvis man ønsker en familiekatt som kan bli med på båttur liksom😅 Men dyrebeskyttelsen har jo nok av kattunger og trygge katter de også som man kan gjøre det med. Det er jo bare å være ærlig om hva man ønsker og hva man tenker å «bruke» katten til. Da vil man jo i stor grad kunne få den katten man har tenkt. Men hvis man sammenligner alle huskatter og alle rasekatter så vil man nok se at det er mye større sannsynlighet å få en sosialisert og «enkel» katt hvis man skaffer seg en rase, ja. Anonymkode: e3723...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #25 Del Skrevet 5. september 2022 Ser noen skriver at det er bedre genpool på huskatter enn rasekatter. Dette kan man ikke vite for sikkert. Kommer katten eller noe av katten sine forfedre fra kattekolonier, så kan det være mye innavl, da katter ikke tenker over om de parrer seg med søsken eller foreldre. Ser det også snakkes om at huskatter er mindre syke enn rasekatter. Rasekatter blir testet for flere sykdommer enn huskatter, og dessverre er det slik at flere går til dyrlegen når katten deres har kostet noen tusen enn når de har fått de gratis. Før noen arresterer meg der, så gjelder dette selvfølgelig ikke alle! Kjenner de som har huskatter som har jevnlige kontroller og som går heller en gang for mye enn en gang for lite, men det er veldig mange mennesker som tar bedre vare på noe som koster mer enn noe som er gratis. Jeg har hatt begge deler og har rasekatt nå fordi jeg ikke ønsker å ha utekatt. Kjenner til for mange katter som er blitt påkjørt, angrepet eller drept av andre dyr eller mennesker. Men skal du ha huskatt, er det mye bedre å adoptere fra en dyrevernsorganisasjon enn å støtte useriøs bakgårdskatteavl! Og skal du har rasekatt, så sjekk ut oppdretter nøye, er også useriøse der, ihvertfall på en slik populær rase som MCO. Anonymkode: c6e75...133 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 5. september 2022 #26 Del Skrevet 5. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har en adoptert huskatt som var så redd når han kom at han bare lå gjemt og freste hvis vi nærmet oss, nå er han verdens største kosekatt og aldri opplevd en mer rolig, snill og glad katt, han lar oss gjøre alt med han, klippe klør osv. Så har vi en annen som var helt tam når han kom men som slet litt med biting osv, det fant vi ut løsningen på så nå er det helt vekke og han er med ut på tur i sele osv, helt fra start. Begge er innekatter. Vi har hatt våre utfordringer på veien og begge har sine egne greier, og tilvenning har gjerne tatt litt tid, men det er jo en veldig fin prossess. Nå har man jo de aller reddeste fra dyrebeskyttelsen, de som har gått ute i mange år og blitt helt «vill», og det er jo mange av de. De vil man nok aldri kunne ta med i sele, ta med på dyrebutikken, klippe klør, pusse tenner osv, noen får man kanskje aldri kost med, eller kanskje man klarer disse tingene tilslutt men at det krever mye tillitsbygging over mange år. Disse kattene er jo gjerne for spesielt interesserte og ikke noe man går for hvis man ønsker en familiekatt som kan bli med på båttur liksom😅 Men dyrebeskyttelsen har jo nok av kattunger og trygge katter de også som man kan gjøre det med. Det er jo bare å være ærlig om hva man ønsker og hva man tenker å «bruke» katten til. Da vil man jo i stor grad kunne få den katten man har tenkt. Men hvis man sammenligner alle huskatter og alle rasekatter så vil man nok se at det er mye større sannsynlighet å få en sosialisert og «enkel» katt hvis man skaffer seg en rase, ja. Anonymkode: e3723...703 Så bra at du har klart å få innekatter fra dyrebeskyttelsen! Her jeg bor får man bare adoptere katt fra de hvis man har gode utemuligheter litt landlig til, så det har ikke vært aktuelt for oss dessverre. Har erfaring med katter med adferdsproblemer, og kunne nok adoptert dersom det var en mulighet. Men når det ikke er det så ville jeg heller kjøpe fra skikkelig oppdrett enn fra noen som bare er uforsiktig eller driver useriøst. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 5. september 2022 #27 Del Skrevet 5. september 2022 Det hjelper ikke å adoptere enn katt hvis man vil ha en maine coone. En maine coon er ikke det samme som en blandingskatt. På grensen til å være to forskjellige dyr, litt satt på spissen😜 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #28 Del Skrevet 5. september 2022 Gliffy skrev (3 minutter siden): Så bra at du har klart å få innekatter fra dyrebeskyttelsen! Her jeg bor får man bare adoptere katt fra de hvis man har gode utemuligheter litt landlig til, så det har ikke vært aktuelt for oss dessverre. Har erfaring med katter med adferdsproblemer, og kunne nok adoptert dersom det var en mulighet. Men når det ikke er det så ville jeg heller kjøpe fra skikkelig oppdrett enn fra noen som bare er uforsiktig eller driver useriøst. Ja det er mye bedre med oppdretter enn huskattavl!! Ja den vi har er så fin, de har masse innekatter, til og med inne-kattunger, og jeg tror egentlig at grunnen til at de har utekatter også er at ellers hadde de ikke fått adoptert de ut, for virker som etter jeg har snakket med de at de er ganske pro innekatt. Faktisk flere organisasjoner rundt her som har innekatter. Men det som er dumt er at ofte så er det de reddeste og forsiktigste kattene eller syke katter som blir adoptert vekk som innekatt, mens de utadvendte «normale» kattene blir utekatter, men tror akkurat «min» organisasjon hadde latt folk adoptere de som egentlig er utekatt, som innekatt. Anonymkode: e3723...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 5. september 2022 #29 Del Skrevet 5. september 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er mye bedre med oppdretter enn huskattavl!! Ja den vi har er så fin, de har masse innekatter, til og med inne-kattunger, og jeg tror egentlig at grunnen til at de har utekatter også er at ellers hadde de ikke fått adoptert de ut, for virker som etter jeg har snakket med de at de er ganske pro innekatt. Faktisk flere organisasjoner rundt her som har innekatter. Men det som er dumt er at ofte så er det de reddeste og forsiktigste kattene eller syke katter som blir adoptert vekk som innekatt, mens de utadvendte «normale» kattene blir utekatter, men tror akkurat «min» organisasjon hadde latt folk adoptere de som egentlig er utekatt, som innekatt. Anonymkode: e3723...703 Det er nok en holdningsendring på gang når det gjelder dette med innekatt tror jeg. I fremtiden kommer de nok etter her jeg bor også 🙂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #30 Del Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ser noen skriver at det er bedre genpool på huskatter enn rasekatter. Dette kan man ikke vite for sikkert. Kommer katten eller noe av katten sine forfedre fra kattekolonier, så kan det være mye innavl, da katter ikke tenker over om de parrer seg med søsken eller foreldre. Ser det også snakkes om at huskatter er mindre syke enn rasekatter. Rasekatter blir testet for flere sykdommer enn huskatter, og dessverre er det slik at flere går til dyrlegen når katten deres har kostet noen tusen enn når de har fått de gratis. Før noen arresterer meg der, så gjelder dette selvfølgelig ikke alle! Kjenner de som har huskatter som har jevnlige kontroller og som går heller en gang for mye enn en gang for lite, men det er veldig mange mennesker som tar bedre vare på noe som koster mer enn noe som er gratis. Jeg har hatt begge deler og har rasekatt nå fordi jeg ikke ønsker å ha utekatt. Kjenner til for mange katter som er blitt påkjørt, angrepet eller drept av andre dyr eller mennesker. Men skal du ha huskatt, er det mye bedre å adoptere fra en dyrevernsorganisasjon enn å støtte useriøs bakgårdskatteavl! Og skal du har rasekatt, så sjekk ut oppdretter nøye, er også useriøse der, ihvertfall på en slik populær rase som MCO. Anonymkode: c6e75...133 Det var jeg som skrev det, og det er forsket på, men det er jo som jeg sa, det er generelt sett. På et generelt grunnlag så har huskatter mye mer variasjon i genene enn rasekatter, rasekatter har blitt avlet på de samme genene i flere år, mens huskatter har en veldig god blanding, helt tilbake til start. Tar man en helt vanlig huskatt og sammenligner med en helt vanlig rasekatt så er det større sannsynlighet for at huskatter er friskere. Det er vanskelig å forklare merker jeg 😂 Men man vet jo som regel ingenting om helsen til katten man adopterer(annet enn at de alltid får helsesjekk ++ før de adopteres ut) så man kan risikere at man ender opp med en katttunge fra koloni som er innavl. Derfor jeg også har det som en «pro» på rasekatt, for der har man bedre oversikt over historien til katten og opprettere(de som er seriøse i hvert fall) gjør jo sitt for å teste og ikke avle på de som er syke og hvis man får rasekatt så vet man jo gjerne at «ja den rasen får ofte lungeproblemer» og kan ta høyde for det på forhånd. Adopterer man en katt så vet man jo ikke om det kan ha vært innavl eller om foreldrene til katten har arvelige sykdommer, så det vil jo være en risiko å ta uansett. Mine er innekatter og adoptert, ene har gått ute som hjemløs i flere år og han andre ble født ute som hjemløs, ikke vært et problem for de å bli innekatter. Anonymkode: e3723...703 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #31 Del Skrevet 5. september 2022 Gliffy skrev (10 minutter siden): Det er nok en holdningsendring på gang når det gjelder dette med innekatt tror jeg. I fremtiden kommer de nok etter her jeg bor også 🙂 Ja heldigvis!! Jeg ser allerede en stor endring fra jeg begynte å bli med i diverse kattegrupper på facebook for 2 år siden til idag. I USA blir man jo omtrent sett på som dyremishandler om man har utekatter, og jeg ser at på tiktok, der det er mennesker fra hele verden, så kan man ikke legge ut et klipp av utekatten, uten at man får et par kommentarer om at de bør bli holdt inne (eller kattegård/sele). Ting tar tid men det kommer seg, ikke så lenge siden jeg var imot innekatter selv så… Anonymkode: e3723...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjøttmeisen Skrevet 5. september 2022 #32 Del Skrevet 5. september 2022 Ja det syntes jeg, det er ikke utseende som burde telle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #33 Del Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har kjøpt 2 stk hellig birma. Først og fremst pga at de har sosiale og rolige personligheter og fordi vi ville ha innekatter som trivdes med å være det, men definitivt også pga utseendet. Anonymkode: 7992d...03b Har selv 2 hellig birma. De er ikke den mest sosiale rasen, om det er en kosete katt man er ute etter. Anonymkode: 1fbd7...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 5. september 2022 #34 Del Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja heldigvis!! Jeg ser allerede en stor endring fra jeg begynte å bli med i diverse kattegrupper på facebook for 2 år siden til idag. I USA blir man jo omtrent sett på som dyremishandler om man har utekatter, og jeg ser at på tiktok, der det er mennesker fra hele verden, så kan man ikke legge ut et klipp av utekatten, uten at man får et par kommentarer om at de bør bli holdt inne (eller kattegård/sele). Ting tar tid men det kommer seg, ikke så lenge siden jeg var imot innekatter selv så… Anonymkode: e3723...703 Jeg synes det er veldig flott av kattevelferd er blitt satt mer fokus på i senere tid. Chipping, kastrering, bedre föring, mer helsetilsyn, blir sett på som en uting å forlate katten over flere dager uten tilsyn, fokus på problemer som dumping, ulovlig avlivning, løskatter etc. Akkurat dette med at innekatt skal være så god dyrevelferd har jeg mindre tro på. Helt ærlig tviler jeg på at det er et liv en katt verdig å leve dag ut og dag inn innenfor de samme kvadratmeterne. Det de fleste innekatter jeg har møtt har tilfelles er at de ofte er rastløse, stirrer ut av vinduet og prøver å stikke viss sjansen byr seg. Neste blir vell at katten skal være i bur når eier er på jobb for sikkerheten. Nei, tur i bånd og/eller kattegård bør være et minstkrav for utfoldelse. Jeg har sett en del katter som går tur løs sammen med eier og. Det er beundringsverdig og ikke kritikkverdig spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #35 Del Skrevet 5. september 2022 Ja det er svært uetisk, og jeg er uetisk på det punktet. Uetisk å betale store summer for fin katt når mennesker sulter i verden. Uetisk å kjøpe katt som katte breedere lager når det finnes mange katter som ikke har hjem. Sannsynligvis driver breeeren etisk nok etter lovens regler. Osv. Har ikke dårlig samvittighet, ingen er perfekt. Anonymkode: 58695...dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 5. september 2022 #36 Del Skrevet 5. september 2022 Katten min er velfødd, kastrert, får sine dyrlegebesøk og har et trygt og godt hjem med folk som behandler han bra. At han er rasekatt er ikke relevant. Hadde alle behandlet kattene sine slik, uavhengig av rase og prislapp, så hadde statusen blitt hevet og dyrebeskyttelsen hadde sluppet å slite som de gjør. Absolutt alle katter har verdi, dessverre reflekterer ikke markedet dette. Kan ikke tro at folk tørr å gi de vekk på finn med tanke på at reptiler har blitt lovlig. Katta har ikke noe innavl (noe stamtavlen viser til), foreldre og besteforeldre + ble screenet for problemer hos veterinær før de ble brukt i avl, og han er registrert i både NRR og TICA. Dette er ikke garantert om man kjøper av useriøse oppdrettere, så det er ikke bare utseende og rasetypisk gemytt man betaler for. Å være oppdretter burde ikke gi særlig profitt så lenge man gjør det etter boka. Hva jeg tenker om bakgårdsavlere er en annen sak, de er en del av problemet. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg som har hatt én katt på over 10 år utgjør noe forskjell for bestanden vs. de som ikke kastrerer katten sin og setter flere liv til verden. Den dårlige samvittigheten får faktisk de ta på seg. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #37 Del Skrevet 5. september 2022 Anonymbruker*** skrev (35 minutter siden): Jeg synes det er veldig flott av kattevelferd er blitt satt mer fokus på i senere tid. Chipping, kastrering, bedre föring, mer helsetilsyn, blir sett på som en uting å forlate katten over flere dager uten tilsyn, fokus på problemer som dumping, ulovlig avlivning, løskatter etc. Akkurat dette med at innekatt skal være så god dyrevelferd har jeg mindre tro på. Helt ærlig tviler jeg på at det er et liv en katt verdig å leve dag ut og dag inn innenfor de samme kvadratmeterne. Det de fleste innekatter jeg har møtt har tilfelles er at de ofte er rastløse, stirrer ut av vinduet og prøver å stikke viss sjansen byr seg. Neste blir vell at katten skal være i bur når eier er på jobb for sikkerheten. Nei, tur i bånd og/eller kattegård bør være et minstkrav for utfoldelse. Jeg har sett en del katter som går tur løs sammen med eier og. Det er beundringsverdig og ikke kritikkverdig spør du meg. Innekatter som bor i en liten leilighet som alenekatt, aldri får frisk luft og ikke har tilgang på sele eller kattegård og har en eier som ikke orker å aktivisere katten kan man ikke kalle så veldig god dyrevelferd nei, og det er ingen hemmelighet at innekatter har høyere risiko enn utekatter til å bli deprimert og kjede seg, derfor er det viktig at eier tilrettelegger skikkelig. Men slik er det som med alt, det finnes 100 forskjellige innekatteiere og 100 forskjellige utekatteiere, noen er kjempe dårlige og noen er veldig gode eiere. Men det er jo også det som er så fint med at innekatt blir mer vanlig, istedenfor å si «innekatt er dyremishandling» så kan man si «innekatter kan ha det kjempe fint men det krever det og det og slik gjør man det for at katten skal få alt han trenger» Katter er katter, og de har instinkter og atferd som skal tilfredstilles, de er jo utedyr, men man kan få det dekket som innekatt også på alternative vis, slik som man for eksempel gjør med hunder, de er jo ikke lagd for å være inne eller gå tur med sele/være i hundegård de heller. Alle de mest kjente atferdskonsulentene og de som driver med katt på fulltid, har mange års erfaring og utdanning anbefaler innekatt, det gjør også mange i Norge, flere av de som er med i norsk huskatt forening(som er startet av Bjarne O. Braastad - Norges svar på «cat daddy»), har innekatt og de har flere info sider om turkatter, innekatt, sele, luftegård osv. Man vil jo gjerne tro at de som spesifikt har utdannet seg innenfor kattens atferd og helse, vet hva de snakker om og ikke ville anbefalt det om det var verre enn alternativet. Hvis man googler litt om innekatter og de forskjellige måtene man kan aktivisere de på, verktøyene, tilfredstille instinktene og tilrettelegge miljøet på så ser man gjerne at det ikke er så trist som det høres ut som. Dessverre er det ikke gjort så mange studier og forskning på utekatt vs innekatt og heller ikke så mye studie på forskjellige måter å ha innekatter på, jeg leste en gang en studie der det var funnet mye mer stresshormon hos utekatter enn innekatter, men den finner jeg dessverre ikke igjen, så er det jo statistikk fra innekatter vs utekatter i USA ang forventet levealder(Utekatt: 2-5år, innekatt 10-20år) men ingenting i Norge dessverre. Man får håpe at de forsker mer på det nå som det er så vanlig. Det er en studie som er gjort på ute og innekatter som fikk tilgang på kattegård og den viste at både inne og ute kattene fikk økt trivsel av å være i kattegård. https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/ «Findings showed that indoor cats who had access to a controlled outdoor environment showed improvement with maintenance behaviours which were associated with positive welfare. Outdoor cats used to unsupervised access to the outside showed lower health issues such as physical injuries and improved scores in the positivity category, with the system in place. Interestingly, this seems to indicate that it’s not just about being able to do things outside, but also feeling safe outdoors that is important.» Anonymkode: e3723...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #38 Del Skrevet 6. september 2022 Det finnes tusenvis av husløse katter i Norge som trenger et godt hjem. Enten adopterer man via Dyrebeskyttelsen, eller tar til seg en herreløs katt som ingen vil ha. Vi har gjort det sistnevnte. Anonymkode: 9da4e...5f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #39 Del Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 19.21): Er det uetisk å kjøpe rasekatt når det er så mange katter som trenger et hjem? Har så lyst på en maine coon, men vennene mine synes jeg er gal som ønsker å kjøpe en så dyr katt når man kan adoptere en hjemløs katt. Hva tenker dere? Er det noen her som har rasekatt, og føler du at folk dømmer deg for det? Anonymkode: 9c427...911 Jeg tenker at om du føler for at du vil ha en rase katt så burde du gjøre det. Jeg har selv hatt en rasekatt hele livet. Har nå 3 rasekatter. Etter den katten min døde for 5 år siden så sto jeg igjen men ingen katt. Og jeg tenkte hvorfor ikke prøve å skaffe en katt som trenger ett hjem . Jeg dro å så på flere katter, men jeg fikk ikke den conection til noen av de. Mens når jeg da fikk sett min rasekatt som nå er 5 år så falt alle bitene på plass. Jeg tenker viktig å velge det du vil og ikke hva andre tenker. Ingen vil dømme deg for å skaffe en rasekatt. Ved å skaffe rasekatt så kan man jo f eks være med på utstillinger eller drive med oppdrett og avl om man er intressert i det. Men i bunn og grunn som sagt må du velge hva du føler for , jeg har hatt rasekatt som sagt i 22 år snart , blir 27 år. Og kunne ikke tenke meg noe annet Rasekatt er igjen dyrere og kjøpe , dyrere i drift og har faktisk noen ganger litt flere sykdommer disponert enn en vanlig huskatt. Men igjen jeg ville ikke vært foruten mine Anonymkode: 2a00b...999 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny1988 Skrevet 12. september #40 Del Skrevet 12. september Tone83 skrev (På 5.9.2022 den 21.33): Det hjelper ikke å adoptere enn katt hvis man vil ha en maine coone. En maine coon er ikke det samme som en blandingskatt. På grensen til å være to forskjellige dyr, litt satt på spissen😜 Joda, jeg har adoptert mange rasekatter på Finn. Folk skaffer seg katter hele tiden å kvitter seg med dem som om det er søppel. Er helt imot avl, skulle vært mye strengere regulert. Bare i Oslo er det 13-15 000 hjemløse katter. Syns det er en kynisk bransje. Rasekatter får å mye mer sykdommer og genetiske lidelser. I USA har det bedret seg litt etter at dem endret lovene. Men er fortsatt rundt 1.5 millioner katter som blir avlivet i året fordi dem ikke finner hjem til dem, antall hunder ligger på ca det samme. Så kjøper du katter så bidrar du til at dette fortsetter. Ser å det er veldig mange som har begynt med bakgårdsavl for å få inn noen raske kroner. Dette er enda værre igjen. Kommer til å fortsette å adoptere pga min egen samvittighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå