Gå til innhold

Tette eggledere

Lilan

Anbefalte innlegg

Hei, har prøvet i noen år og bli gravid, var til gynekolog for ei stund sida for å ta celleprøve, ble oppdaget en cyste og den måtte fjernes med kirurgi, da eg våknet på sjukehuset sa legen: Me har fjernet ene eggstokken og du har tette eggledere, så du må ha ivf for å bli gravid, videre gikk til turen Hausken og prøverør, ble ingen graviditet. No tenker eg på de tette egglederne mine, det burde jo gå ann å opne desse på eit vis, evntuelt spyle di, er dette noe di kun gjer på fertilitetsklinikker eller er det noe man får utført hos en vanlig gyn?

Tenker kanskje det å opne opp kan øke sjansen bittelitt for en naturlig graviditet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Tror ikke man får ikke åpnet egglederne hvis arrvev er grunnen til at de er tette. Infeksjon i buken (pga klamydia eller lignende) eller tidligere operasjoner i buken kan gjøre at det blir arrvev der.. da er uansett risikoen stor for svangerskap utenfor livmor. De spyler egglederne på fertilitetsklinikker, men det er for å sjekke om de er åpne, ikke åpne de. Tipper at de skylte dine med blåfarge under operasjon og det var slik de så at de var tette. Det er omtrent det samme de gjør på fertitetsklinikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fikk borret hull i egglederne. Men husker ikke om de var tette og hvorfor de gjorde det. Hun fikk barn etter det

Anonymkode: 2dccd...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

De kan "åpne" dem ved å fjerne eventuelt arrvev hvis det er årsaken til at de er tette, men fjerning av arrvev kan også føre til mer arrvev etterpå.   

Har selv tette eggledere pga arrvev, og ble anbefalt å ikke operere for å åpne dem og gå for prøverør siden de da henter eggene direkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tett eggleder, ble på magisk vis gravid etter fire år med prøving. Da jeg hadde bestemt meg for å stoppe prøvingen. Men har også blitt gravid utenfor livmoren to ganger pga tette eggleder. Aldri fått tilbud om å åpne den. 

Anonymkode: d5da3...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...