Gå til innhold

Forstår dere teksten på en norsk sang hvis den blir sunget på dialekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synging på vanlig bokmål er ikke noe problem å forstå. Når f.eks. Chris Holsten og TIX synger så skjønner jeg alt som blir sunget uten problemer. Men når f.eks. Gabrielle, Kamelen, Tungtvann, Hagle, Kaizers Orchestra og Ravi synger, da kan jeg få problemer, for de synger på dialekt. Vanlig snakking på dialekt pleier jeg ikke å ha noen problemer med, men synging på dialekt kan bli vanskelig å forstå. Flere som har det sånn?

Anonymkode: acdb2...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rapping skjønner jeg fort ikke på dialekt, fordi det er så mye slang og ungdomsord jeg ikke kan. Men alt annet skjønner jeg jo. 

Anonymkode: 95108...571

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inntrykk av at østlendinger er dårligere til å forstå andre dialekter enn oss andre som bor vidt omkring i landet 

Anonymkode: 8b0f2...0fa

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke noe som helst problem å forstå synging på dialekt. 

Anonymkode: d09dc...52f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vestlending. Forstår stort sett alle dialekter. Østlendinger forstår minst av andre dialekter er mitt inntrykk 🤣

Anonymkode: cdeea...6fe

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vestlending. Forstår stort sett alle dialekter. Østlendinger forstår minst av andre dialekter er mitt inntrykk 🤣

Jeg har motsatt inntrykk, for østlendinger (i alle fall Oslo) er kanskje omgitt med mest dialekter, med tanke på innflyttere fra andre steder i landet til studier, jobb osv. Vant til mange dialekter fra studietida! Og vant til svensk og dansk også. 

For å svare på spørsmålet: ja, forstår dialekt, men ikke alltid slang-ord. 

Anonymkode: 18fae...04a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår dialektene, men syns noen synger veldig utydelig, som Eva Weel Skram, f.eks. Liker henne veldig godt altså, og liker tekstene hennes, men må gjerne lese tekstene til hennes nye sanger for å forstå alt.

Anonymkode: 0ad35...629

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker dialekt selv og forstår de fleste dialekter, både når det snakkes og synges. Jeg har også inntrykk av at østlendinger forstår dialekter dårlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt jeg får med meg. Noen er litt værre en andre. Men ikke alt på østlandsk jeg får med meg heller. 

"ta en potet, ta gjerne fire til åtte tallet" "ring meg, kan eg komma no" "sola som gikk ed ikveld ho skal skjin for da min kjære. Og fuglan som vi svei" 

Ok, var to med dialekt der 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har motsatt inntrykk, for østlendinger (i alle fall Oslo) er kanskje omgitt med mest dialekter, med tanke på innflyttere fra andre steder i landet til studier, jobb osv. Vant til mange dialekter fra studietida! Og vant til svensk og dansk også. 

For å svare på spørsmålet: ja, forstår dialekt, men ikke alltid slang-ord. 

Anonymkode: 18fae...04a

Jeg studerte med mange fra Oslo. De forsto jo knapt noen dialekter fra folk på studiet😂 men tidene kan jo ha forandret seg altså 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår dialektene, men syns noen synger veldig utydelig, som Eva Weel Skram, f.eks. Liker henne veldig godt altså, og liker tekstene hennes, men må gjerne lese tekstene til hennes nye sanger for å forstå alt.

Hæ! Jeg synes ikke hun er vanskelig p forstå i det hele tatt. Men er vestlending selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ! Jeg synes ikke hun er vanskelig p forstå i det hele tatt. Men er vestlending selv.. 

Vestlending jeg også😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fra Oslo og har ingen problemer med det. Det hender jo jeg ikke hører hva som blir sagt, men det er ikke nødvendigvis dialektspesifikt.

Anonymkode: 13561...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke dialekten jeg har problemer med å forstå, det er mumlingen😅 Men når man kan tekstene og vet hva hun synger, så er det jo ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...