Gå til innhold

Kollega som trigger traumer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

TS her. Jeg snakket med styrer og fortalte alt sammen, om det traume jeg har vært igjennom med eksen og hva som trigger meg med denne pedlederen. 

Hun spurte om jeg hadde fått reaksjon om en av foreldrene hadde blitt hissig og truende, og da sa jeg nei, fordi at det kun er midlertidig og da vet jeg at det ikke varer. Men med pedleder er jeg låst på en måte.

styrer virket veldig profesjonell og tok dette på alvor, tok seg god tid til praten og sa støttende ord til meg.

Avtalen er at jeg skal få lov til å gå bort for meg selv om jeg opplever en traume reaksjon, for da er jeg full i frykt og trenger å gå for meg selv. Men målet er at jeg ikke skal oppleve det igjen såklart:

I morgen skal vi alle ha en samtale, styrer, pedleder og meg. Vi skal da snakke om at jeg kan få reaksjoner av slik og sånn, og at pedleder skal handle på en annen måte og samtidig vite at det kan hende jeg må trekke meg bort for meg selv. Hun skal ikke vite noe mer enn at det er noe med min helse som er årsaken.  Målet er derfor nå, at pedleder skal endre måten hun handler på overfor meg. 

Styrer sa at jeg er modig som tok ansvar, at jeg tok tak i dette. Istedenfor å sykemelde meg uten noe forklaring. Hun syns jeg er modig som delte dette.

Håper samtalen i morgen vil hjelpe, og at det vil være bra på jobb med pedleder videre.

(Noe som var litt merkelig i dag, det var at pedleder var forsiktig og ekstra hyggelig med meg, akkurat som hun visste om at jeg var borte fra jobb pga henne, men vet ikke, kanskje tilfeldig.. hun var annerledes ihvertfalv)

Var dette positivt og riktig gjort av meg?

Anonymkode: b5e3e...177

Lederen din håndterte dette på en profesjonell måte, ved å opprette dialog mellom deg og pedlederen. Det vil unngå konflikter i fremtiden og hjelpe deg på veien videre.

Anonymkode: 1d883...5f0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alt du skriver er tydelig at du ikke forstår noe om denne situasjonen. Det er ikke slik det er, men takk til de få her inne som klarte å lese igjennom linjene og forstå meg og ga meg gode råd. Nå skal jeg ta steget å gi beskjed. Blir ikke lett, men jeg skal klare det. Te

Det har du selvsagt rett til og føle, det er slik jeg leser og oppfatter det rent objektivt ut fra historien din :) 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk ikke det inntrykket av det jeg har lest. Hun sier vel aldri at alle andre er slemme, hun sier jo tvert i mot at de andre er greie og at det bare er hun ene på den avdelingen hun jobber på. 

Jeg mener at du tar feil. 

Anonymkode: e909c...91e

Når man ikke kan komme med helt konkrete ting og eksempler, som jeg mener ikke er de som er listet opp i hovedinnlegget, og bruker ord som «en annen er slem mot meg» i arbeidslivet, så er det slik det fremstår for meg. 

Anonymkode: 8f1ec...6b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som dere er på vei til en løsning. Det viktige er jo nå at du også velger å tolke pedleder korrekt, at du ikk2 har bestemt deg for at hun er kjip. Den beste følelsen er å bli venner med de slemme, da har du oppnådd noe bra. Da må man gi og ta, og man vet man kan håndtere alle man møter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har du selvsagt rett til og føle, det er slik jeg leser og oppfatter det rent objektivt ut fra historien din :) 

Når man ikke kan komme med helt konkrete ting og eksempler, som jeg mener ikke er de som er listet opp i hovedinnlegget, og bruker ord som «en annen er slem mot meg» i arbeidslivet, så er det slik det fremstår for meg. 

Jeg har ikke følt noen ting jeg, der misforsto du igjen. Jeg sier at du ikke forstår situasjonen min, men det går helt fint. Det er folk som ikke forstår sånne ting også har man de som forstår. Men takk for tiden du brukte her, det var sikkert for å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (4 timer siden):

Så bra at møtet med styrer ble vellykket. Håper morgendagens møte også blir det. 

Jeg håper det er positivt da. Jeg håper at jeg ikke bare er ett problem for arbeidsplassen nå. Jeg følte deg så mye når jeg bruker tiden til styreren for å snakke om «stakkars meg». Det er noe jeg aldri kunne gjort tidligere. Jeg vil ikke ta plass, jeg vil bare komme på jobb og gjøre nytte for meg, ikke stå i veien. 

Men jeg føler lettelse, en følelse av at jeg har gått ut av komfortsonen og mestret en stor utfordring. Jeg åpnet meg! Det føles fantastisk det. Håper bare de fortsatt setter pris på å ha meg der nå.  TW

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (4 timer siden):

Det høres ut som dere er på vei til en løsning. Det viktige er jo nå at du også velger å tolke pedleder korrekt, at du ikk2 har bestemt deg for at hun er kjip. Den beste følelsen er å bli venner med de slemme, da har du oppnådd noe bra. Da må man gi og ta, og man vet man kan håndtere alle man møter. 

Ja, jeg skal ta hensyn at det er ubehagelig for henne også, å høre dette i morgen, at hun må handle annerledes. Men jeg skal fortelle at det ikke handler om henne, at det handler om at jeg har traumer og noe av hennes handlinger trigger det. Det er ikke henne som person, ikke hennes feil. Slik skal jeg ha innstillingen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Subjektivt, mener du. Dette er din mening, ikke alle er enig med deg. 

Anonymkode: 346f2...2e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Subjektivt, mener du. Dette er din mening, ikke alle er enig med deg. 

Anonymkode: 346f2...2e9

Jeg mente det jeg skrev. Det er helt riktig at det er min subjektive oppfattelse av situasjonen, men det er objektivt utenfra i forhold til at TS står midt oppi situasjonen og hun er uenig med hva jeg skrev. Hun kan gjerne være uenig, men da er hun ikke her for å se flere sider av en sak, bare få trøst og støtte. Jeg prøvde gi TS et annet perspektiv fremfor «stakkars deg», som halve tråden har, og at hun kan ta litt ansvar for egne reaksjoner fremfor at det er denne personen som er så slem. :) At du reagerer på noen på en arbeidsplass, betyr faktisk ikke at de gjør det du mener de gjør mot deg. Spesielt i en situasjon som denne. Du kan ikke bare «tas ut» uten videre og tro at den andre personen skal få tilsnakk. Det som skjer er at man vil jobbe med samarbeid mellom disse personene, og det inkluderer arbeid fra TS sin side også. Jeg syns også det er mye og legge på skuldrene til en annen ansatt, at måten du snakker på, er på og eksisterer på, trigger traumer hos en annen person som du ikke har egentlig hatt noe før og gjøre med. Det er litt naivt og tro at det skal kun dukke opp noen konsekvenser for den andre personen. Jeg tipper møtet med begge parter blir litt annerledes enn TS forventer. Man er ikke der kun for og fortelle den andre personen at «du er slem», men det vil mest sannsynlig bli stilt spørsmål også til TS hvordan hun har tenkt og bidra inn i dette. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Forferdelig altså… Jobbet i dag og til slutten av dagen gikk det gale. Vi fikk ikke hatt den samtalen pga sykdom, men jeg kunne merke at pedleder prøvde å være veldig hyggelig med meg.

problemet som jeg ser, det er at hun har problemer med å regulere sine egne følelser. Hun blir passiv aggressiv. 

Det var en misforståelse ang at jeg måtte hjelpe en annen avdeling, jeg kom sein tilbake enn det hun hadde sett for seg.  Derfor var det travelt for pedleder. Men dette var en misforståelse, jeg fikk en annen beskjed.

Men da jeg kon tilbake, var hun inni seg ekstremt sint. Hun var passiv aggressiv mot meg, hun sa med falsk smil «Åh ville de ikke gi slipp på deg der ute?» Etterpå kommanderte hun meg «Lotte! Hent en banan til meg!» , selvom det var en som allerede var på kjøkkenet. Hun stakk meg med sånne småting. Samtidig sa hun til de andre at vi ikke trengte hjelp på kjøkkenet og lukket døren fort foran dem og sa «Nei, vi holder på!»  Deretter ga hun alt av de oppgavene til meg, det tok 40 minutter for meg å rydde og vaske, hun satt ute og gjorde ingenting. Alt dette var fordi hun var sint på meg.

Det er sånne mennesker som trigger meg, de som er passiv aggressive med ett smil utenpå. 

Dette er noe hun dessverre ikke kan ta seg sammen på, det krever lang tid å endre noe sånt. Hun kommer alltid til å være direkte og ta meg stygt når noe går imot henne, og det vil jeg ikke tåle nå.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her

Forferdelig altså… Jobbet i dag og til slutten av dagen gikk det gale. Vi fikk ikke hatt den samtalen pga sykdom, men jeg kunne merke at pedleder prøvde å være veldig hyggelig med meg.

problemet som jeg ser, det er at hun har problemer med å regulere sine egne følelser. Hun blir passiv aggressiv. 

Det var en misforståelse ang at jeg måtte hjelpe en annen avdeling, jeg kom sein tilbake enn det hun hadde sett for seg.  Derfor var det travelt for pedleder. Men dette var en misforståelse, jeg fikk en annen beskjed.

Men da jeg kon tilbake, var hun inni seg ekstremt sint. Hun var passiv aggressiv mot meg, hun sa med falsk smil «Åh ville de ikke gi slipp på deg der ute?» Etterpå kommanderte hun meg «Lotte! Hent en banan til meg!» , selvom det var en som allerede var på kjøkkenet. Hun stakk meg med sånne småting. Samtidig sa hun til de andre at vi ikke trengte hjelp på kjøkkenet og lukket døren fort foran dem og sa «Nei, vi holder på!»  Deretter ga hun alt av de oppgavene til meg, det tok 40 minutter for meg å rydde og vaske, hun satt ute og gjorde ingenting. Alt dette var fordi hun var sint på meg.

Det er sånne mennesker som trigger meg, de som er passiv aggressive med ett smil utenpå. 

Dette er noe hun dessverre ikke kan ta seg sammen på, det krever lang tid å endre noe sånt. Hun kommer alltid til å være direkte og ta meg stygt når noe går imot henne, og det vil jeg ikke tåle nå.

Det er leit du opplevde dette. Men jeg mener fremdeles at du er i en fase hvor du tilskriver hver eneste kommentar og beskjed hun gir, for det hjelper ikke om hun smiler og prøver være hyggelig, eller hun er sint, til at hun er slem mot deg. Du tolker alt i denne retningen og prøver og prøver og finne bekreftelse på at hun er stygg mot deg. Du klarer ikke ta henne for noe annet derfor  

Et smil etterfulgt med «Åh, ville de ikke gi slipp på deg der ute?» er en åpningslinje av en samtale som jeg ikke kan forstå er negativ, på lik linje med «Var det veldig mye og gjøre der ute?» eller «Trengte de mye hjelp der ute?» hvor ditt svar kunne vært «Ja, det var litt krise, og jeg kunne ikke gå til avtale tid fordi at… Skjønner allerede det har vært mye og gjøre her også! Hva kan jeg begynne med?» 

Du er veldig opptatt av at hun skal endre seg, men jeg tror du må også i et lite stykke arbeid her for at dette skal fungere. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er leit du opplevde dette. Men jeg mener fremdeles at du er i en fase hvor du tilskriver hver eneste kommentar og beskjed hun gir, for det hjelper ikke om hun smiler og prøver være hyggelig, eller hun er sint, til at hun er slem mot deg. Du tolker alt i denne retningen og prøver og prøver og finne bekreftelse på at hun er stygg mot deg. Du klarer ikke ta henne for noe annet derfor  

Et smil etterfulgt med «Åh, ville de ikke gi slipp på deg der ute?» er en åpningslinje av en samtale som jeg ikke kan forstå er negativ, på lik linje med «Var det veldig mye og gjøre der ute?» eller «Trengte de mye hjelp der ute?» hvor ditt svar kunne vært «Ja, det var litt krise, og jeg kunne ikke gå til avtale tid fordi at… Skjønner allerede det har vært mye og gjøre her også! Hva kan jeg begynne med?» 

Du er veldig opptatt av at hun skal endre seg, men jeg tror du må også i et lite stykke arbeid her for at dette skal fungere. 

Jeg spurte «Var det travelt her» til henne.

hun snudde seg mot meg, så sint på meg og sa «Ja!»

Jeg har vært positiv i hele dag, satt pris på at hun tydelig har prøvd å være hyggelig med meg osv, fokuset mitt har vært positiv til henne.

Hun ble til slutt sint på meg og klarte ikke regulere følelsene sine selv. 

Jeg er ikke blind fordi jeg har opplevd å tåle dårlig behandling. Jeg har bare blitt enda bedre på å se hvem som er giftig og hvem som ikke er det. Man ser bedre faktisk.

Hun er passiv aggressiv, og det betyr at de er sint og ikke klarer å regulere disse sinte følelsene selv. Jeg har levd år med en slik person, og det er helt likt.

Det føles godt å forstå og vite st jeg har blitt utsatt for passiv aggressivitet, men det er ubehagelig å få så sterke symptomer på det. Jeg har tålt ekstremt masse av slikt før, men ikke nå lenger. Det er forskjellen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan forsøke å bruke litt tid på å se om noen strategier kan fungere for din egen del. Bare for øvelsens del - kanskje noe fungerer, annet ikke. 

Nærmere bestemt:

Sette grenser.

Forsøk for eksempel i ei uke med noen enkelte ting.

»Lotte! Hent en banan til meg!» (Jeg er opptatt med X)

«Jaha, de trengte hjelp der eller?» (Jepp)

Angående oppgaver: send mail til leder og si det hadde hjulpet deg om dere kunne hatt faste rutiner for dagen på hvem som har ansvar for hva.

De fleste barnehager har vel det? Tirsdag er Truls på lekerommet fra X til Y og så rydder Petter uteplassen kl X mens Trude er vakt på hvilerom? 

Men: bare si det til leder som det er neste samtale. Du ønsker bytte avdeling, hun klarer ikke regulere følelser og du orker ikke stå i dette. 

Endret av DundreMilfin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har vært positiv i hele dag, satt pris på at hun tydelig har prøvd å være hyggelig med meg osv, fokuset mitt har vært positiv til henne.

Jeg er ikke blind fordi jeg har opplevd å tåle dårlig behandling. Jeg har bare blitt enda bedre på å se hvem som er giftig og hvem som ikke er det. Man ser bedre faktisk.

Hun er passiv aggressiv, og det betyr at de er sint og ikke klarer å regulere disse sinte følelsene selv. Jeg har levd år med en slik person, og det er helt likt.

Det føles godt å forstå og vite st jeg har blitt utsatt for passiv aggressivitet, men det er ubehagelig å få så sterke symptomer på det. Jeg har tålt ekstremt masse av slikt før, men ikke nå lenger. Det er forskjellen.

Du skriver mye om at "hun er sånn" eller "hun sier så". Veldig lite om hva du selv faktisk gjør.

Tror du må slutte analysere andre/henne. 

For ped.lederen VAR det sikkert stressende og slitsomt. Kanskje var hun stresset og sliten og det hadde ikke noe med deg å gjøre, men med situasjonen?

Har jobbet i bhg selv i mange år, og det ER ingen dans på roser. Veldig få klarer faktisk jobben over lengere tid, fordi man skal være veldig stresstålig og hardhudet.

Det du tolker som falsk smil. hva om det er hennes eget forsøk på å være menneske TROSS at hun selv er utslutt, stresset?

Å stenge døren for andre, kan være et forsøk på å skjerme seg selv, deg, kollegaer og alle barna.

Har du ts jobbet før i bhg? Eventuelt hvor mye erfaring har du? Hva sier, gjør dina ande kollegaer på samme avdelning?

edit: Du skriver du forsøker være positiv hele dagen, kanskje du er den som er passiv aggressiv...? Om ped leder kommanderer deg rundt, så si at "akkurat nå er jeg opptatt med xxx, men kan forsøke om litt". Om du faktisk ER opptatt.

Og nei, traumer gjør ikke at man nødvendigvis er blitt bedre menneskekjenner. ;) Som jeg leser dine innlegg, så er ikke du klar for å jobbe i arbeid med andre mennsker/mange mennsker. Du tolker, projiserer for mye.

Hva om du får et lite bøllefrø på din avdeling? Som biter, utfordrer, stiller krav, sier stygge ord? Som du må møte hver dag, hele dagen? Eller en forelder som "alltid" har klager og synspunkter? Hver eneste dag?

Endret av vinterskog
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Situasjonene du beskriver er normalt i en travel hverdag. Vi må tåle litt følelser hos hverandre, vi er ikke maskiner heller. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DundreMilfin skrev (1 time siden):

Du kan forsøke å bruke litt tid på å se om noen strategier kan fungere for din egen del. Bare for øvelsens del - kanskje noe fungerer, annet ikke. 

Nærmere bestemt:

Sette grenser.

Forsøk for eksempel i ei uke med noen enkelte ting.

»Lotte! Hent en banan til meg!» (Jeg er opptatt med X)

«Jaha, de trengte hjelp der eller?» (Jepp)

Angående oppgaver: send mail til leder og si det hadde hjulpet deg om dere kunne hatt faste rutiner for dagen på hvem som har ansvar for hva.

De fleste barnehager har vel det? Tirsdag er Truls på lekerommet fra X til Y og så rydder Petter uteplassen kl X mens Trude er vakt på hvilerom? 

Men: bare si det til leder som det er neste samtale. Du ønsker bytte avdeling, hun klarer ikke regulere følelser og du orker ikke stå i dette. 

Nei ikke si at hun ikke klarer å regulere følelsene. Herregud for et drama.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei ikke si at hun ikke klarer å regulere følelsene. Herregud for et drama.

Mente ikke det selv om det så sånn ut i teksten 😂

Nei, ikke si det 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterskog skrev (1 time siden):

Du skriver mye om at "hun er sånn" eller "hun sier så". Veldig lite om hva du selv faktisk gjør.

Tror du må slutte analysere andre/henne. 

For ped.lederen VAR det sikkert stressende og slitsomt. Kanskje var hun stresset og sliten og det hadde ikke noe med deg å gjøre, men med situasjonen?

Har jobbet i bhg selv i mange år, og det ER ingen dans på roser. Veldig få klarer faktisk jobben over lengere tid, fordi man skal være veldig stresstålig og hardhudet.

Det du tolker som falsk smil. hva om det er hennes eget forsøk på å være menneske TROSS at hun selv er utslutt, stresset?

Å stenge døren for andre, kan være et forsøk på å skjerme seg selv, deg, kollegaer og alle barna.

Har du ts jobbet før i bhg? Eventuelt hvor mye erfaring har du? Hva sier, gjør dina ande kollegaer på samme avdelning?

edit: Du skriver du forsøker være positiv hele dagen, kanskje du er den som er passiv aggressiv...? Om ped leder kommanderer deg rundt, så si at "akkurat nå er jeg opptatt med xxx, men kan forsøke om litt". Om du faktisk ER opptatt.

Og nei, traumer gjør ikke at man nødvendigvis er blitt bedre menneskekjenner. ;) Som jeg leser dine innlegg, så er ikke du klar for å jobbe i arbeid med andre mennsker/mange mennsker. Du tolker, projiserer for mye.

Hva om du får et lite bøllefrø på din avdeling? Som biter, utfordrer, stiller krav, sier stygge ord? Som du må møte hver dag, hele dagen? Eller en forelder som "alltid" har klager og synspunkter? Hver eneste dag?

Jeg er ikke passiv aggressiv, jeg er redd.

min erfaring med barnehage er mange år, har vært igjennom alt og vet hvor stress det kan være. 

Det hadde vært bedre om pedleder sa: hei! Du skulle være tilbake klokken ***, vi har hatt det veldig travelt her.

Jeg svarer: Å? Det visste jeg ikke, dere skulle gi beskjed fikk jeg høre.

pedleder: Ja, det ble litt misforståelse, da lærer vi av det til neste gang. 

«Så er saken ute av verden»

Men for henne var den ikke det, hun skulle virkelig ta meg for det og straffe meg for det. Jeg var skikkelig dårlig når jeg gikk fra jobben, prikking i beina er der enda.

Hvordan jeg er på jobb, det er å ta initiativ når det ikke skjer noe, men sjeldent det skjer. Fordi pedleder forteller hele tiden «Kan du hente det til meg», «kan du gjøre det», «Kan du gjøre sånn?» 

Jeg gjør da akkurat det hun sier, jeg er ny i den barnehagen og prøver å tilpasse meg og være ett ja menneske. Jeg smiler fordi jeg er glad, men smilet forsvinner når hun angriper meg, da ser jeg litt ned i bakken og blir mer stille. Da er jeg i frykt.

På de andre avdelingene føler jeg meg lett og fungerer veldig godt ilag med de ansatte, de snakker respektfullt til meg og vi ler av ting, hjelper hverandre.

Jeg er veldig snill og ja person da, for p si det sånn. Lett for folk å utnytte det. Sier aldri direkte ifra om ting, blir heller ikke sur. Tenker at jeg bare må finne meg i å gjøre den oppgaven selvom det er urettferdig. Jeg føler jeg må jobbe mer enn andre da. En leveregel, at jeg fortjener mindre enn andre, og det er ikke noe gøy å ha det sånn.

jeg skal jo jobbe med psykolog om alt, skal fortelle alt om meg også ta imot hjelp om jeg kan endre meg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 19.26):

Det er ikke andres feil at du er så sensitiv. Verdenen skal ikke tilrettelegges for deg for du er ikke så spesiell

Anonymkode: f4188...ff5

Jeg syns slike ytringer kun er unnskyldning for å kunne fortsette med dårlig oppførsel. 

Vær så snill det er ingen grunn til å være stygg med andre. Oppfør dere på en god måte slik at der er mulig å leve sammen.

Anonymkode: a0223...52f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...