AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Del Skrevet 4. september 2022 Bruker ikke sminke men ønsker å begynne. Blir overveldende når man prøver. For det første så kan jeg ikke sminke og har frykt for å gå rundt med helt feil farge. Har vanskelig hud og redd for å få foundation i kriker og kroker. Prøvde én gang på Kicks men oj det var farge bom. Burde jeg få en privat time hos make-up artist? Anonymkode: 7208c...9bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #2 Del Skrevet 4. september 2022 Dette tenker jeg også, men er litt redd for å oppsøke "sminkedamer" for jeg er redd jeg vil føle meg som en grå mus. Anonymkode: 77388...1c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 4. september 2022 #3 Del Skrevet 4. september 2022 Først må du finne ut av hudtonen. (Google det). Og så om du har veldig fet, eller tørr hud. God hudpleie er viktig (ikke dyrt, men at huden er lett renset og fuktet). Så er mitt tips: - Farget dagkrem eller veldig lett foundation /bb cream eller CC cream (ikke IT cosmetics, den er veldig dekkende). - Lett bronzer+blush (tilpasset din hudtone) Brynpenn og mascara+farget lipgloss Jeg synes for eksempel Lumenes produkter legger seg pent og naturlig. Et produkt jeg bruker som gir superlett dekk og SPF er Make the Make sin primer med SPF50. Du bør ha lys hud for å passe den da. Men «vanskelig hud», hva legger du i det? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #4 Del Skrevet 5. september 2022 Man kan få konsultasjon og prøvesminking på kicks og makeupstore. Mye bra å lære på nett også hvis du Googler how to know which blush tone to use, how to know if I should have powder or liquid foundation, how to find the right colortone makeup osv både YouTube og Google Anonymkode: 11f33...134 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #5 Del Skrevet 5. september 2022 DundreMilfin skrev (20 timer siden): Først må du finne ut av hudtonen. (Google det). Og så om du har veldig fet, eller tørr hud. God hudpleie er viktig (ikke dyrt, men at huden er lett renset og fuktet). Så er mitt tips: - Farget dagkrem eller veldig lett foundation /bb cream eller CC cream (ikke IT cosmetics, den er veldig dekkende). - Lett bronzer+blush (tilpasset din hudtone) Brynpenn og mascara+farget lipgloss Jeg synes for eksempel Lumenes produkter legger seg pent og naturlig. Et produkt jeg bruker som gir superlett dekk og SPF er Make the Make sin primer med SPF50. Du bør ha lys hud for å passe den da. Men «vanskelig hud», hva legger du i det? Takk! Har rosacea, veldig sensitiv hud og vanskelig (for meg) å vite hvilken hudtype. Er lys i huden. Hvordan kan man finne riktig farge på BB eller CC? Synes det er fascinerende å se når folk kan sminke. Skal sjekke ut primer du nevnte:) Anonymkode: 7208c...9bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #6 Del Skrevet 5. september 2022 DundreMilfin skrev (20 timer siden): Først må du finne ut av hudtonen. (Google det). Og så om du har veldig fet, eller tørr hud. God hudpleie er viktig (ikke dyrt, men at huden er lett renset og fuktet). Så er mitt tips: - Farget dagkrem eller veldig lett foundation /bb cream eller CC cream (ikke IT cosmetics, den er veldig dekkende). - Lett bronzer+blush (tilpasset din hudtone) Brynpenn og mascara+farget lipgloss Jeg synes for eksempel Lumenes produkter legger seg pent og naturlig. Et produkt jeg bruker som gir superlett dekk og SPF er Make the Make sin primer med SPF50. Du bør ha lys hud for å passe den da. Men «vanskelig hud», hva legger du i det? Glemte nevne at jeg har mistet mye vekt på kort tid noe som gjør at hud ikke er så stram og fin. Klarer ikke se for meg at sminke vil legge seg fint pga dette Anonymkode: 7208c...9bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 5. september 2022 #7 Del Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk! Har rosacea, veldig sensitiv hud og vanskelig (for meg) å vite hvilken hudtype. Er lys i huden. Hvordan kan man finne riktig farge på BB eller CC? Synes det er fascinerende å se når folk kan sminke. Skal sjekke ut primer du nevnte:) Anonymkode: 7208c...9bd AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Glemte nevne at jeg har mistet mye vekt på kort tid noe som gjør at hud ikke er så stram og fin. Klarer ikke se for meg at sminke vil legge seg fint pga dette Anonymkode: 7208c...9bd Med rocacea ville jeg forsøkt CCcream, den er fargekorrigerende og spesielt bra for nettopp dette. Om du tåler litt parfymerte produkter kan jeg anbefale Lumenes CCcream. Eventuelt, tynt lag av It Cosmetics CC cream. Sistnevnte bør du se nøye på mtp farger, for de har ikke godt utvalg. Enten passer noe, eller så må du velge noe annet. Endel liker Erborian, den har jeg ikke prøvd selv. Med lite spenst i huden hadde jeg tenkt i retning makeup for moden hud. Tenk fuktpleie og lett glød. Velg en lett concealer (Maybelline fit me er ganske lett i konsistensen synes jeg). Så CCcream med lett dekke, og gjerne en kremblush - eventuelt bare en nude frisk farge om du har mye rødt i kinn. Pudderprodukter og dekkende produkter legger seg mer i linjer. Om du vil ha settingpudder, så legg det lett på - ikke matt ned hele fjeset. Bryn, vipper og lepper - så blir det supert Sjekk tutorials på YouTube og Instagram 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 5. september 2022 #8 Del Skrevet 5. september 2022 Sliter med det samme. Punkt en var å finne hudpleieprodukter jeg tålte (for ingen sminke er fin på sår og tørr/flassete hud). Velg noe uten alkohol, parfyme, sitrusolje og andre potensielt irriterende stoffer. Og så få produkter som mulig til du er sikker på at du tåler dem bra. Med foundation måtte jeg prøve meg fram. Jeg reagerer på kjemisk solfilter og du vil ikke tro hvor uhorvelig mange foundations som inneholder det. I tillegg til andre ting som klør. Endte opp med gode gamle Face and Body fra Mac, den tåler jeg kjempegodt og den er veldig naturlig og legger seg ikke i kriker og kroker, den holder på fukten og passer for voksen hud. Anbefaler å teste den i parfymeri for å få hjelp til å finne rett farge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #9 Del Skrevet 5. september 2022 29 minutter siden, AnonymBruker said: Takk! Har rosacea, veldig sensitiv hud og vanskelig (for meg) å vite hvilken hudtype. Er lys i huden. Hvordan kan man finne riktig farge på BB eller CC? Synes det er fascinerende å se når folk kan sminke. Skal sjekke ut primer du nevnte:) Anonymkode: 7208c...9bd Jeg har også rosacea, så mye rødhet i ansiktet. Jeg sverger til å matche alt av foundation og BB/CC-cream til halsen og/eller brystet mitt. Der jeg har minst rødhet, og ser best hva min faktiske hudtone er. (En veldig kjent felle er å velge en tone som er veldig varm (altså oransje/gul) selv om man er veldig kald i hudtonen sin. Det er ikke å anbefale! Velg en som er så lik huden din som du klarer å finne.) Aller helst bør du sjekke dette i dagslys. Hvis du kan, gå i butikken og test masse farger du tror ligner mest. Ha de på halsen din i forskjellige striper. Gå deretter ut av butikken og sjekk i dagslys, eller still deg foran et vindu hvis de har det. Når du først har funnet din farge blir det enklere å finne de samme fargene i andre merker og typer sminke, heldigvis! Jeg er også enig i de som sa før meg at det kan være best å fokusere på sminke som passer moden hud (uavhengig av din faktiske alder). Det finnes masse masse tutorials av det på nett. Søk på ting som "makeup for mature skin" og se hva du finner. Kan være greit å holde seg unna alt av pudder, da det gjerne vil legge seg i alt av linjer på huden din. Ellers er det greit å velge lette produkter, produkter som ofte beskrives som "buildable" (husker ikke hva det heter på norsk), da tykke lag med sminke ofte ikke ser bra ut på hud som din. Og fuktgivende produkter generelt er aldri feil for hverken moden, sensitiv eller rosacea-hud. Og et siste generelt tips: jeg personlig føler at man alltid får det man betaler for når det kommer til sminke. Billig sminke kan funke, spesielt hvis man har ung og sunn hud. Men for de av oss som er litt eldre eller bare har en hud som er litt mer kranglete vil det ofte lønne seg å heller investere i noen gode men litt dyrere produkter. Det ser bedre ut på huden, holder lengre, er enklere å påføre, og man slipper ofte unna unødvendige kjemikalier i produktene. Anonymkode: dc2df...409 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 5. september 2022 #10 Del Skrevet 5. september 2022 it cosmetics (den i sølv )har citrus i seg, så hvis du reagerer på det så bør du ta en av de andre de har. maybelline fit me gir meg svie på øynene, men det gjør ikke maybelline age rewind concealeren. concealeren til it cosmetics er veldig bra for rynkete under øyene. gjør at man ikke ser mer rynkete ut enn andre concealere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #11 Del Skrevet 5. september 2022 Jeg bruker Erborian. Hvis du er litt sensitiv, unngå å få den for nær øyet hvis du prøver den. Anonymkode: bb198...7c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #12 Del Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har også rosacea, så mye rødhet i ansiktet. Jeg sverger til å matche alt av foundation og BB/CC-cream til halsen og/eller brystet mitt. Der jeg har minst rødhet, og ser best hva min faktiske hudtone er. (En veldig kjent felle er å velge en tone som er veldig varm (altså oransje/gul) selv om man er veldig kald i hudtonen sin. Det er ikke å anbefale! Velg en som er så lik huden din som du klarer å finne.) Aller helst bør du sjekke dette i dagslys. Hvis du kan, gå i butikken og test masse farger du tror ligner mest. Ha de på halsen din i forskjellige striper. Gå deretter ut av butikken og sjekk i dagslys, eller still deg foran et vindu hvis de har det. Når du først har funnet din farge blir det enklere å finne de samme fargene i andre merker og typer sminke, heldigvis! Jeg er også enig i de som sa før meg at det kan være best å fokusere på sminke som passer moden hud (uavhengig av din faktiske alder). Det finnes masse masse tutorials av det på nett. Søk på ting som "makeup for mature skin" og se hva du finner. Kan være greit å holde seg unna alt av pudder, da det gjerne vil legge seg i alt av linjer på huden din. Ellers er det greit å velge lette produkter, produkter som ofte beskrives som "buildable" (husker ikke hva det heter på norsk), da tykke lag med sminke ofte ikke ser bra ut på hud som din. Og fuktgivende produkter generelt er aldri feil for hverken moden, sensitiv eller rosacea-hud. Og et siste generelt tips: jeg personlig føler at man alltid får det man betaler for når det kommer til sminke. Billig sminke kan funke, spesielt hvis man har ung og sunn hud. Men for de av oss som er litt eldre eller bare har en hud som er litt mer kranglete vil det ofte lønne seg å heller investere i noen gode men litt dyrere produkter. Det ser bedre ut på huden, holder lengre, er enklere å påføre, og man slipper ofte unna unødvendige kjemikalier i produktene. Anonymkode: dc2df...409 Dette var til god hjelp. Takk. For mye foundation og pudder i kriker og kroker og ikke minst på dunhårene 🫣 er noe jeg frykter. Kan jeg spørre hvilke produkter du bruker og er fornøyd med? Skal teste ut alle rådene jeg har fått her. Anonymkode: 7208c...9bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #13 Del Skrevet 5. september 2022 ikke bruk sminke, vær naturlig Værste jeg vet er å våkne om morgenen og plutselig se en annen type kvinne istedentfor den man møtte. Anonymkode: 0a8b7...c6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #14 Del Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): ikke bruk sminke, vær naturlig Værste jeg vet er å våkne om morgenen og plutselig se en annen type kvinne istedentfor den man møtte. Anonymkode: 0a8b7...c6f Det blir litt som å be menn om å slutte å barbere seg og slutte å skulpturere bart og skjegg. Alle skjønner at sminke eller pent klippet skjegg forbedrer utseendet, man er ikke en annen person fordet. Anonymkode: 11f33...134 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 5. september 2022 #15 Del Skrevet 5. september 2022 Hvis du er skeptisk til foundation vil jeg anbefale beauty blender (spesielt den svarte). Er bare å fukte den og banke produktet inn i huden, etterlater ingen merker og det skal mye til før man ser oversminket ut. Og ikke gå til innkjøp av en haug med dyre produkter hvis du er helt fersk i gamet (bortsett fra foundation som kan være verdt å investere i hvis du har problemhud). Ta heller å kjøp inn et produkt om gangen og gjør deg kjent med det og finn ut hva du liker og hva som funker for deg. Du kan lese om produkter på makeupalley, se tilbakemeldinger på youtube og tiktok og sjekke ut fargetoner om du søker på produktnavnet + swatches på google. Et annet tips er at man burde være forsiktig med mengden produkt man bruker. Målet med foundation, concealer og pudder er at det skal etterligne hud. Pøser man på blir det dyrt for lommeboka, man får ofte et falskt resultat også holder sminken dårligere utover dagen. En god fuktighetskrem er også viktig for å få et fint resultat (men igjen - dette trenger heller ikke koste mye penger). Double cleansing er forsåvidt å anbefale hvis man bruker foundation (oljerens + vanlig rens), da slipper du også å gnikke og gnu med sminkefjerner i en evighet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #16 Del Skrevet 8. september 2022 DundreMilfin skrev (På 5.9.2022 den 15.49): Med rocacea ville jeg forsøkt CCcream, den er fargekorrigerende og spesielt bra for nettopp dette. Om du tåler litt parfymerte produkter kan jeg anbefale Lumenes CCcream. Eventuelt, tynt lag av It Cosmetics CC cream. Sistnevnte bør du se nøye på mtp farger, for de har ikke godt utvalg. Enten passer noe, eller så må du velge noe annet. Endel liker Erborian, den har jeg ikke prøvd selv. Med lite spenst i huden hadde jeg tenkt i retning makeup for moden hud. Tenk fuktpleie og lett glød. Velg en lett concealer (Maybelline fit me er ganske lett i konsistensen synes jeg). Så CCcream med lett dekke, og gjerne en kremblush - eventuelt bare en nude frisk farge om du har mye rødt i kinn. Pudderprodukter og dekkende produkter legger seg mer i linjer. Om du vil ha settingpudder, så legg det lett på - ikke matt ned hele fjeset. Bryn, vipper og lepper - så blir det supert Sjekk tutorials på YouTube og Instagram Tusen takk! Har begynt å se på CC cream og kremblush👏😊 Høres ut som dette er hva jeg ser etter. En lett og naturlig sminke når man ønsker å sminke seg litt. Anonymkode: 7208c...9bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 8. september 2022 #17 Del Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 16.43): Dette var til god hjelp. Takk. For mye foundation og pudder i kriker og kroker og ikke minst på dunhårene 🫣 er noe jeg frykter. Kan jeg spørre hvilke produkter du bruker og er fornøyd med? Skal teste ut alle rådene jeg har fått her. Anonymkode: 7208c...9bd Jeg har prøvd MYE sminke - mesteparten dyrt. Før i tiden kan jeg være enig i dette med dyrt VS billig. Men de siste årene har mange rimeligere merker som The Ordinary/Maybelline osv virkelig fått til gode produkter. Dyrt er ikke alltid bra. Like viktig som sminkeprodukter er en god base med hudpleie. Sørg for å pleie huden med nok fukt og peeling innimellom så det ikke bygger seg opp tørre flekker og partier. Igjen: hadde bare begynt med et rimeligere merke som Lumene - da CC cream. Og en enkel blush. Bare bruk fingrene i påføring, du trenger ikke kost. Litt concealer bør du ha - men bare litt. Maybelline sin er mer fuktende enn mange synes jeg. Den får du kjøpt på HM/Normal/Vita osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå