AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Del Skrevet 1. september 2022 Jeg har sååå lyst å bli god på å sy slik at jeg kan sy klær til både meg selv og barna. Hva er dine beste nybegynnertips? Hvor begynner jeg? Hvilke oppskrifter er lette for en noob som meg?😊 Anonymkode: 5c615...dc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 1. september 2022 #2 Del Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har sååå lyst å bli god på å sy slik at jeg kan sy klær til både meg selv og barna. Hva er dine beste nybegynnertips? Hvor begynner jeg? Hvilke oppskrifter er lette for en noob som meg?😊 Anonymkode: 5c615...dc6 Jeg starta med å legge opp bukser, gardiner. Gikk videre til å plukke opp gamle gensere, tskjorter, bukser etc for å se hvordan de var sydd sammen og sy de sammen igjen. Kanskje bytte ut et felt på buksa, genseren eller tskjorta med noe annet. Plukka fra hverandre et putevar med glidelås og sydde det sammen igjen. Men jeg gjorde alt dette her på greier som var ødelagt eller så slitt at jeg ikke ville bruke det igjen, og når jeg følte at jeg hadde dreisen på det(gjorde det flere ganger, plukka fra hverandre, sydde sammen igjen), så plukka jeg det fra hverandre igjen og la det i restestoff-boksen, som jeg bruker til å fikse andre ting 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ford3000 Skrevet 1. september 2022 #3 Del Skrevet 1. september 2022 Føler selv at oppskrifter med mønstre fra Ida-Victoria og Stine Skoli-bøkene er forholdsvis lette å følge. Ida-Victoria har også en del youtube-videoer hvor hun går igjennom mønstrene sine. Når jeg prøver et nytt mønster jeg er litt usikker på, finner jeg frem noen gamle dynetrekk eller liknende, slikt jeg har plukket opp på loppemarkeder (og vasket såklart) og ser om det funker, før jeg i bruk det stoffet som kanskje koster en del mer. Ja, og vask stoff du kjøper og bruk heller tid på å stryke det ved behov enn å bestille inn stoff, sy plagget, og etter en vask så har det krympet og kanskje ikke passer like godt. Vasker all stoff jeg kan før jeg syr. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #4 Del Skrevet 1. september 2022 Sy skjørt av bukser og Halloween-kostymer var noe av det første jeg begynte med. Jeans er litt stive i stoffet, så det er enkelt stoff å jobbe med. Halloween-kostymer brukes gjerne bare en gang, så det er ikke sååå stort krav til god søm. Prøv gjerne å endre plagg du allerede har, da helst plagg det ikke gjør noe om blir ødelagt. YouTube er gull!!! Lek med de ulike instillingene på maskina di. Ikke ha for store forventninger til deg selv, og bare ha det gøy!!! 🤩 Og aller viktigst: Hold deg unna glatte, tynne stoff og stretch!!!!!! (Hvertfall til du mestrer litt annet småtteri 😉😉) Anonymkode: 9cf57...7e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #5 Del Skrevet 1. september 2022 Følg Fæbrik på insta, mye gode tips der. Anonymkode: 1a8a2...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #6 Del Skrevet 5. september 2022 Aldri kjøp Stoff og stil-mønster. De er så dårlig forklart at erfarne syere sliter! Anonymkode: 4ffd0...08b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #7 Del Skrevet 5. september 2022 Ida Victoria sine mønstre er gull! Jeg hadde aldri sydd et klesplagg, men så kjøpte jeg jerseykjole med sving og plutselig hadde jeg sydd min egen kjole med lommer uten store problemer!😁 Ellers bør du bruke søkefunksjonen her inne, det er flere tråder med råd til nybegynnere😊 Anonymkode: 58072...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Del Skrevet 7. september 2022 Det er veldig mye bra på YouTube, og et fint "community" på Instagram. Jeg begynte å sy for 1 år siden og nå vil jeg si jeg er "avansert nybegynner" som har sydd enklere topper med knapper og en ulljakke. Aller først kan du gjøre deg kjent med maskinen, de ulike stingene, rygging for å feste tråden, etc. Det første du kan begynne med er noe så enkelt som en toalettmappe, flere oppskrifter på YouTube. Av konkrete mønstre: - Isipisipants er veldig enkelt, prøv deg f. eks på pysjamasbukser første gangen. - Omslagskjole fra Fæbrik er også ganske enkel, jeg har flere ganger droppet skjørtet og laget omslagstopp. Ida Victoria har visst veldig bra mønstre til barn. Anonymkode: e131b...614 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå