Rumle Skrevet 3. september 2022 #21 Skrevet 3. september 2022 (endret) Ser du ikke vil ha brie, men foreslår likevel Président Crème de Brie, det er en smørbar brie som absolutt ikke minner om tradisjonell brie, veldig mild og god, kanskje det kunne vært noe? Har du prøvd ridderost? Endret 3. september 2022 av Rumle
Gjest Era Vulgaris Skrevet 3. september 2022 #22 Skrevet 3. september 2022 Jeg har ingen veldig gode forslag til ost, annet enn at jeg fant en slags "rulade" i ostedisken på Meny som var veldig god til kjeks. Husker ikke hva den heter, men den er kremet med smak av hvitløk og urter. Et annet tips til ost og kjeks-kveld, er å kjøpe en baguett, dele den i skiver, smøre skivene med litt olje og drysse på Provance-krydder, også steke dem i ovnen noen minutter. Det blir kjempegodt med ost på, i tillegg til kjeksen
Arkana Skrevet 4. september 2022 #23 Skrevet 4. september 2022 Era Vulgaris skrev (15 timer siden): Jeg har ingen veldig gode forslag til ost, annet enn at jeg fant en slags "rulade" i ostedisken på Meny som var veldig god til kjeks. Husker ikke hva den heter, men den er kremet med smak av hvitløk og urter. Et annet tips til ost og kjeks-kveld, er å kjøpe en baguett, dele den i skiver, smøre skivene med litt olje og drysse på Provance-krydder, også steke dem i ovnen noen minutter. Det blir kjempegodt med ost på, i tillegg til kjeksen Denne? Jeg synes også den er god.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #24 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 11.07): Liker ikke muggost, liker ikke sterk ost (port salut er ikke muggost) Hvorfor vil dere da ha ost&kjeks? Dere kan jo slenge på vin dere ikke liker også da 😂 Anonymkode: 77a0f...216 Syns du virker noe fisefin. Kan da fint ha ostefat uten muggoster 🤷♀️ Ts, ville prøvd forskjellig lagrede oster, som gruyere, cheddar, parmesan, manchego o.l. Gjerne med passende syltetøy, valnøtter og honning til 😋 Anonymkode: 3f7cb...54c 1
Brunello Skrevet 4. september 2022 #25 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 8.37): Må bare si at hvis dere skal invitere på ost og kjeks uten blåmugg så blir det et merkelig ostefat for de som liker ost.... Anonymkode: cdb6d...3a1 Det er 100-vis av oster. At blåmuggost ikke er på ostefatet vil få savne. Blåmuggost krasjer også med de fleste viner, så det er lettere å finne vin som passer dersom en kutter blåmuggost. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #26 Skrevet 4. september 2022 Brunello skrev (15 minutter siden): Det er 100-vis av oster. At blåmuggost ikke er på ostefatet vil få savne. Blåmuggost krasjer også med de fleste viner, så det er lettere å finne vin som passer dersom en kutter blåmuggost. Blåmuggost passer godt sammen med en dessertvin eller søt riesling, eller amaronevin om man velger rødvin. De fleste med peiling på ost vil savne blåmugg på et skikkelig ostefat. Anonymkode: cdb6d...3a1 5
Brunello Skrevet 4. september 2022 #27 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Blåmuggost passer godt sammen med en dessertvin eller søt riesling, eller amaronevin om man velger rødvin. De fleste med peiling på ost vil savne blåmugg på et skikkelig ostefat. Anonymkode: cdb6d...3a1 De fleste liker dessertvin til blåmuggost når den serveres som dessert. Amarone vil i svært mange tilfeller være helt katastrofe til blåmuggost. Portvin vil passe. Mitt poeng er at sikkert 95 % ikke åpner mange ulike vinflasker til ostefatet, og da vil vinen som passer sånn nogen lunde til en del oster krasje med de som passer til blåmuggost. De fleste jeg kjenner er glade i ost, men velger stort sett andre oster enn blåmuggost når det er stort utvalg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #28 Skrevet 4. september 2022 Brunello skrev (5 timer siden): De fleste liker dessertvin til blåmuggost når den serveres som dessert. Amarone vil i svært mange tilfeller være helt katastrofe til blåmuggost. Portvin vil passe. Mitt poeng er at sikkert 95 % ikke åpner mange ulike vinflasker til ostefatet, og da vil vinen som passer sånn nogen lunde til en del oster krasje med de som passer til blåmuggost. De fleste jeg kjenner er glade i ost, men velger stort sett andre oster enn blåmuggost når det er stort utvalg. Hehe, her har du ikke helt peiling på hva du snakker om. https://italian-wine-info.com/amarone/wineandfood Sjekk siden om amarone, Cheeses: old cheeses like Parmigiano Reggiano, Cimbro, (red) Monte Veronese Ubriaco, Pecorino vecchio and old Gouda, blue cheeses such as: Gorgonzola, Stilton, Roquefort and Danish blue. Cheese pairing with Amarone can be a challenge if you don’t take into consideration the intense flavors and the high alcohol of the wine. Amarone is a strong wine that is best matched with an equally intense cheese. Good cheese pairings for Amarone are: Gorgonzola Erborinato Veja Stilton Roquefort Other blue cheeses Mature parmigiano reggiano (parmesan) Ubriaco all’Amarone (cheese matured in Amarone grape must) Pecorino Vecchio Gouda Monte Veronese Ubriaco https://vinyang.com/blog/amarone-food-pairing Bare et par eksempler Anonymkode: cdb6d...3a1
Brunello Skrevet 4. september 2022 #29 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hehe, her har du ikke helt peiling på hva du snakker om. https://italian-wine-info.com/amarone/wineandfood Sjekk siden om amarone, Cheeses: old cheeses like Parmigiano Reggiano, Cimbro, (red) Monte Veronese Ubriaco, Pecorino vecchio and old Gouda, blue cheeses such as: Gorgonzola, Stilton, Roquefort and Danish blue. Cheese pairing with Amarone can be a challenge if you don’t take into consideration the intense flavors and the high alcohol of the wine. Amarone is a strong wine that is best matched with an equally intense cheese. Good cheese pairings for Amarone are: Gorgonzola Erborinato Veja Stilton Roquefort Other blue cheeses Mature parmigiano reggiano (parmesan) Ubriaco all’Amarone (cheese matured in Amarone grape must) Pecorino Vecchio Gouda Monte Veronese Ubriaco https://vinyang.com/blog/amarone-food-pairing Bare et par eksempler Anonymkode: cdb6d...3a1 På den lista har de ramset opp det meste av mat. De fleste moderne Amaroner vil krasje totalt med blåmuggost. Dagens amarone er langt fra så søt som den var tidligere.
Gjest Era Vulgaris Skrevet 7. september 2022 #30 Skrevet 7. september 2022 Arkana skrev (På 4.9.2022 den 8.40): Denne? Jeg synes også den er god. Ja, den er det! Tusen takk
navnet Skrevet 7. september 2022 #31 Skrevet 7. september 2022 Kaster meg på manchego toget som er her, min favorittost på kjeks! Ellers så synes jeg veldig mange av de spanske ostene er kjempegode, spesielt på geitmelk! På meny kan du finne snøfrisk med kantarell i, den er supergod. Men du liker jo egentlig mange oster, bare ikke brie eller blåmugg, ikke hør på alle oste-snobbene her, bare gå for det du liker, og prøv noe nytt. Vi alle liker forskjellige ting, og det er helt ok. For meg er ostefatet komplett når man har noen myke, noen harde og noen litt skarpe oster, og så er jeg veldig glad i druer, melon, forskjellige marmelader og kanskje noen valnøtter du kan ha på toppen av ostene, nam ! (Ps: pepper-brie fra tine er SUPERGOD med marmelade til, smaker ikke sånn brie-brie, men har kjempegod peppersmak, om du vil teste en mild og god brie så anbefaler jeg den!)
navnet Skrevet 7. september 2022 #32 Skrevet 7. september 2022 Nå fikk jeg forresten skikkelig lyst på pepperkaker med blåmuggost og portvin til. Åh det er juledesserten sin det ❤️ 3
MarianneE Skrevet 8. september 2022 Forfatter #33 Skrevet 8. september 2022 Takk til dere med konstruktive svar! 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #34 Skrevet 8. september 2022 Må dere har bare ost når dere kanskje egentlig ikke er så glad i det? Hva med å ha manchego og/eller comte, gode spekeskinker, oliven, olivenolje, aioli og godt brød? Anonymkode: 0f745...15b
MarianneE Skrevet 8. september 2022 Forfatter #35 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Må dere har bare ost når dere kanskje egentlig ikke er så glad i det? Hva med å ha manchego og/eller comte, gode spekeskinker, oliven, olivenolje, aioli og godt brød? Anonymkode: 0f745...15b Så.... siden man ikke liker brie og blåmuggost så betyr det at vi ikke er så glad i det? Artig teori.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #36 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 14.54): Blåmuggost passer godt sammen med en dessertvin eller søt riesling, eller amaronevin om man velger rødvin. De fleste med peiling på ost vil savne blåmugg på et skikkelig ostefat. Anonymkode: cdb6d...3a1 Jeg er veldig glad i ost, men hadde virkelig ikke tenkt tanken engang om vi fikk servert ost og kjeks og det manglet blåmuggost altså… Da har du et problem, hvis du ikke klarer å kose deg med ostefatet fordi det ikke er blåmuggost der. Anonymkode: 32453...80d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå