Gå til innhold

Ostefat uten brie og blåmuggost


Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi lurte på en kveld med ost&kjeks men er litt uinspirert når det kommer til ost. Jeg/ han/ Vi er ikke noe spes glad i brie og muggost. Port Salut f.eks er ikke godt. 

Forslag til noe mer spennende enn Norvegia, Jarlsberg? Jeg synes f.eks østavind er god. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg biter av vellagret norvegia i chilliolje (sånn man gjør med fetaost). 

Ulike krydderoster, manchego, parmesanost, cheddar (slik man kjøper i stykke på Meny), kirsebærost, valnøtt/pepper/ananasost (kjøpes i "ring" med nøtter utenpå), babybell, fetaost, mosarella. 

Anonymkode: 61496...91a

  • Liker 1
Skrevet

Dra til butikker med ostedisk (f.eks, Meny) og spør de som jobber der. Fortell hva slags preferanser dere har så kan de vise deg hva de tror dere ville like. Jeg har veldig god erfaring med det i alle fall. :) 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hørtes ut som et kjipt ostefat.

Velg noe annet å spise.

Anonymkode: d0940...373

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Manchego, kirsebærost og b.la ananasterte er jo nydelig 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hørtes ut som et kjipt ostefat.

Velg noe annet å spise.

Anonymkode: d0940...373

Ja, enig. 😃

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hørtes ut som et kjipt ostefat.

Velg noe annet å spise.

Anonymkode: d0940...373

For meg hadde det også vært kjipt, for jeg er veldig glad i feks brie. Men det trenger jo ikke på noen måte være kjipt når de som skal kjøpe det, lage det og spise det faktisk liker best slike oster? 😂 Det er ikke snakk om å invitere en gjeng osteelskere på Norvegia liksom. Skal de ikke få lov å ha ost&kjeks fordi de ikke like typiske «ost&kjeks»-oster? 🙄

Anonymkode: 8e558...c8f

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kirsebærost? Krydder og de andre «kremostene» fra Tine? Camembert? 

Anonymkode: 9f4c3...a46

  • Nyttig 1
Skrevet

Men nå glemte jeg å komme med forslag, som var det TS spurte etter - sorry!

Se om dere har noen lokale ysterier. Da kan en gjerne prøve noe nytt, som lokalproduserte kremoster) i stede for Tine liksom).

Om dere er villige til å prøve en hvitmuggost som ikke smaker like stramt som de fleste andre, så prøv hvit castello. Kan evt skjære bort det hvite (det gjorde jeg i mine yngre dager 😅).

Krisebærost likte jeg også godt da, prøvd den?

Og en chillimarmelade eller andre syltetøy beregnet for ost. En goudatype med en liten smak av noe godt søtt, er noe helt annet enn uten 😋

Anonymkode: 8e558...c8f

Skrevet

Når det er sagt så spiser jeg gjerne hvitmuggosten Brilliat Savarin. 

Mange gode forslag her, takk! :kghjerte:

Skrevet

Drar man til en butikk med godt utvalg er det mye å velge blant som ikke er brie eller blåmugg

lagret masdamer/gouda/gruyere/comte

parmesan/peccorini/manchego

ekte edamer om dere får nå

chevre, Münster,

Svensk hvitost, eks prestost, vesterbotten, ..... Masse godt derfra

Tips å unngå alt som er merket Tine ;)

 

Anonymkode: 1e848...11c

Skrevet

Må bare si at hvis dere skal invitere på ost og kjeks uten blåmugg så blir det et merkelig ostefat for de som liker ost....

Anonymkode: cdb6d...3a1

  • Liker 3
Skrevet

ps liker du østavind så er de svenske gode hvitostene midt i blinken, eks prestost, vesterbotten osv.  hakket videre. de fåes lagret også, og da ikke "langtidslagret" (3 uker ;-) som i Norvegia, men lagret

Anonymkode: 1e848...11c

  • Nyttig 1
Skrevet
MarianneE skrev (På 31.8.2022 den 20.46):

Når det er sagt så spiser jeg gjerne hvitmuggosten Brilliat Savarin. 

Mange gode forslag her, takk! :kghjerte:

Hvis de ikke liker brie liker de i hvert fall ikke Brilliat Savarin :)

Anonymkode: d0940...373

  • Liker 3
Skrevet
MarianneE skrev (På 31.8.2022 den 18.57):

Vi lurte på en kveld med ost&kjeks men er litt uinspirert når det kommer til ost. Jeg/ han/ Vi er ikke noe spes glad i brie og muggost. Port Salut f.eks er ikke godt. 

Forslag til noe mer spennende enn Norvegia, Jarlsberg? Jeg synes f.eks østavind er god. 

Liker ikke muggost, liker ikke sterk ost (port salut er ikke muggost) Hvorfor vil dere da ha ost&kjeks? Dere kan jo slenge på vin dere ikke liker også da 😂

Anonymkode: 77a0f...216

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Liker ikke muggost, liker ikke sterk ost (port salut er ikke muggost) Hvorfor vil dere da ha ost&kjeks? Dere kan jo slenge på vin dere ikke liker også da 😂

Anonymkode: 77a0f...216

Hvorfor er så mange fisefine på ost? Det er ikke slik at noe er rett eller galt. 

Ts og kjæresten vil ha ost og vin. Skader det at de vil ha tips til oster de kan like?

Anonymkode: 61496...91a

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er så mange fisefine på ost? Det er ikke slik at noe er rett eller galt. 

Ts og kjæresten vil ha ost og vin. Skader det at de vil ha tips til oster de kan like?

Anonymkode: 61496...91a

Står ingenting om at det ts og kjæresten. De kan være de skal invitere andre, og hvorfor  da invitere på noe de egentlig ikke liker?

Anonymkode: cdb6d...3a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Må bare si at hvis dere skal invitere på ost og kjeks uten blåmugg så blir det et merkelig ostefat for de som liker ost....

Anonymkode: cdb6d...3a1

Neida... Jeg hater blåmuggost(bare navnet i seg selv tilsier jo at det ikke er godt.... 😋) og det finnes mange andre gode oster å spise i steden for 😁

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg likte heller ikke blåmuggost før, men jeg gikk en gang i ostedisken og spurte etter blåmuggost for pyser og fikk tips om Cambozola og Castello blå, som har mindre blåmugg i seg og er derfor mildere. De likte jeg og med tiden avanserte jeg til andre typer. Favoritten min er Selbu blå.

Alene kan man spise akkurat hva man vil, men hvis man skal invitere andre på ost bør man ha variasjon i ostefatet og ikke henge seg opp i bare det man selv liker og ikke liker. Osteelskere ville blitt skuffet over å finne bare kremoster og Jarlsberg på fatet, akkurat som andre ville bli skuffet over å finne bare Brie og blåmuggost.  Å gjøre gjestene sine fornøyde går begge veier. Server noe som alle kan like. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...